2024 April 17 - چهار شنبه 29 فروردين 1403
آيا عمر در غدير خم با اميرمؤمنان (ع) بيعت كرده است؟
کد مطلب: ٤٩٥٢ تاریخ انتشار: ١٦ شهریور ١٣٩٦ - ١٦:٠٠ تعداد بازدید: 47584
پرسش و پاسخ » امامت و خلافت
آيا عمر در غدير خم با اميرمؤمنان (ع) بيعت كرده است؟

بيعت عمر با اميرمؤمنان عليه السلام در غدير خم

بعد از آن كه رسول خدا صلي الله عليه وآله امير مؤمنان عليه السلام را به عنوان خليفه و جانشين خود انتخاب و آن را بر همگان اعلام كرد، به مردم دستور داد كه يكي يكي با آن حضرت بيعت كرده و اين منصب جديد را تبريك بگويند.

طبق روايات صحيح السندي كه در كتاب هاي اهل سنت وجود دارد، خليفه دوم از كساني است كه خود را به امير المؤمنين عليه السلام رساند و پس از بيعت با آن حضرت، منصب جديدش را تبريك گفت.

غزالي، دانشمند شهير قرن ششم در باره تبريك و تهنيت خليفه دوم و پيماني كه در آن روز بست و فقط چند روز بعد آن را فراموش كرد، مي نويسد:

واجمع الجماهير علي متن الحديث من خطبته في يوم عيد يزحم باتفاق الجميع وهو يقول: « من كنت مولاه فعلي مولاه » فقال عمر بخ بخ يا أبا الحسن لقد أصبحت مولاي ومولي كل مولي فهذا تسليم ورضي وتحكيم ثم بعد هذا غلب الهوي تحب الرياسة وحمل عمود الخلافة وعقود النبوة وخفقان الهوي في قعقعة الرايات واشتباك ازدحام الخيول وفتح الأمصار وسقاهم كأس الهوي فعادوا إلي الخلاف الأول: فنبذوه وراء ظهورهم واشتروا به ثمناً قليلا.

از خطبه هاي رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه وآله وسلم) خطبه غدير خم است كه همه مسلمانان بر متن آن اتفاق دارند. رسول خدا فرمود: هر كس من مولا و سرپرست او هستم، علي مولا و سرپرست او است. عمر پس از اين فرمايش رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) به علي (عليه السلام) اين گونه تبريك گفت:

«تبريك، تبريك، اي ابوالحسن، تو اكنون مولا و رهبر من و هر مولاي ديگري هستي.»

اين سخن عمر حكايت از تسليم او در برابر فرمان پيامبر و امامت و رهبري علي (عليه السلام) و نشانه رضايتش از انتخاب علي (عليه السلام) به رهبري امت دارد؛ اما پس از گذشت آن روز ها، عمر تحت تأثير هواي نفس و علاقه به رياست و رهبري خودش قرار گرفت و استوانه خلافت را از مكان اصلي تغيير داد و با لشكر كشي ها، برافراشتن پرچم ها و گشودن سرزمين هاي ديگر، راه امت را به اختلاف و بازگشت به دوران جاهلي هموار كرد و از مصاديق اين سخن شد: (فنبذوه وراء ظهورهم واشتروا به ثمناً قليلا). پس، آن [عهد] را پشتِ سرِ خود انداختند و در برابر آن، بهايي ناچيز به دست آوردند، و چه بد معامله اي كردند.

الغزالي، أبو حامد محمد بن محمد، سر العالمين وكشف ما في الدارين، ج 1، ص 18، باب في ترتيب الخلافة والمملكة، تحقيق: محمد حسن محمد حسن إسماعيل وأحمد فريد المزيدي، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولي، 1424هـ 2003م.

روايات بسياري در كتاب هاي اهل سنت وجود دارد كه سخن غزالي را ثابت مي كند؛ اما به جهت اختصار به دو روايت همراه با تصحيح سند آن، بسنده مي كنيم:

روايت اول: روايت براء بن عازب

احمد بن حنبل و بسياري از بزرگان اهل سنت داستان بيعت خليفه دوم را اين گونه نقل مي كنند:

حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أبي ثنا عَفَّانُ ثنا حَمَّادُ بن سَلَمَةَ أنا عَلِيُّ بن زَيْدٍ عن عَدِيِّ بن ثَابِتٍ (وأبي هارون العبدي) عَنِ الْبَرَاءِ بن عَازِبٍ قال كنا مع رسول اللَّهِ صلي الله عليه وسلم في سَفَرٍ فَنَزَلْنَا بِغَدِيرِ خُمٍّ فنودي فِينَا الصَّلاَةُ جَامِعَةٌ وَكُسِحَ لِرَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وسلم تَحْتَ شَجَرَتَيْنِ فَصَلَّي الظُّهْرَ وَأَخَذَ بِيَدِ علي رضي الله عنه فقال أَلَسْتُمْ تَعْلَمُونَ اني أَوْلَي بِالْمُؤْمِنِينَ من أَنْفُسِهِمْ قالوا بَلَي قال أَلَسْتُمْ تَعْلَمُونَ اني أَوْلَي بِكُلِّ مُؤْمِنٍ من نَفْسِهِ قالوا بَلَي قال فَأَخَذَ بِيَدِ عَلِيٍّ فقال من كنت مَوْلاَهُ فعلي مَوْلاَهُ اللهم وَالِ من ولاه وَعَادِ من عَادَاهُ قال فَلَقِيَهُ عُمَرُ بَعْدَ ذلك فقال له هنياء يا بن أبي طَالِبٍ أَصْبَحْتَ وَأَمْسَيْتَ مولي كل مُؤْمِنٍ وَمُؤْمِنَةٍ.

براء بن عازب مي گويد: در حجة الوداع همراه رسول خدا بوديم، زير درخت ها را تميز كردند، فرمان اقامه نماز جماعت صادر شد، سپس رسول خدا صلي الله عليه و آله دست علي را گرفت وسمت راستش قرار داد و فرمود: آيا من نسبت به مؤمنان از جان آنان به خودشان برتر نيستم؟ گفتند: آري، فرمود: آيا همسران من مادران شما نيستند؟ گفتند: آري، فرمود: اين علي رهبر است و من رهبر او هستم، خداوندا دوست بدار آنكه علي را دوست بدارد و دشمن بدار دشمن او را، عمرگفت: مبارك باشد بر تو اي علي، تو اكنون مولا و رهبر من و تمام مؤمنان هستي.

الشيباني، أحمد بن حنبل ابوعبدالله (متوفاي241هـ)، مسند أحمد بن حنبل، ج 4، ص 281، ح18502، ناشر: مؤسسة قرطبة - مصر؛

همو: فضائل الصحابة لابن حنبل ج 2، ص 596، 1016 و ج 2، ص 610، ح1042، تحقيق د. وصي الله محمد عباس، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: الأولي، 1403هـ - 1983م؛

إبن أبي شيبة الكوفي، ابوبكر عبد الله بن محمد (متوفاي235 هـ)، الكتاب المصنف في الأحاديث والآثار، ج 6، ص 372، ح32118، تحقيق: كمال يوسف الحوت، ناشر: مكتبة الرشد - الرياض، الطبعة: الأولي، 1409هـ.؛

الآجري،أبي بكر محمد بن الحسين (متوفاي360هـ، الشريعة، ج 4، ص 2051، تحقيق الدكتور عبد الله بن عمر بن سليمان الدميجي، ناشر:دار الوطن - الرياض/السعودية، الطبعة: الثانية، 1420 هـ -1999م.

الشجري الجرجاني، المرشد بالله يحيي بن الحسين بن إسماعيل الحسني (متوفاي499 هـ)، كتاب الأمالي وهي المعروفة بالأمالي الخميسية، ج 1، ص 190، تحقيق: محمد حسن اسماعيل، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولي، 1422 هـ - 2001م؛

ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 42، ص 221، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995؛

الطبري، ابوجعفر محب الدين أحمد بن عبد الله بن محمد (متوفاي694هـ)، ذخائر العقبي في مناقب ذوي القربي، ج 1، ص 67، ناشر: دار الكتب المصرية - مصر؛

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج 3، ص 632، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمري، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولي، 1407هـ - 1987م؛

ابن كثير الدمشقي، إسماعيل بن عمر ابوالفداء القرشي (متوفاي774هـ)، البداية والنهاية، ج 7، ص 350، ناشر: مكتبة المعارف - بيروت؛

السيوطي، جلال الدين عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاي911هـ)، الحاوي للفتاوي في الفقه وعلوم التفسير والحديث والاصول والنحو والاعراب وسائر الفنون، ج 1، ص 78، تحقيق: عبد اللطيف حسن عبد الرحمن، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولي، 1421هـ - 2000م.

ملاعلي هروي بعد از نقل و شرح اين روايت مي گويد:

(رواه أحمد) أي في مسنده، وأقل مرتبته أن يكون حسنا فلا التفات لمن قدح في ثبوت هذا الحديث.

اين روايت را احمد در مسند خود نقل كرده است، كمترين درجه اين حديث اين است كه «حسن» باشد؛ پس سخن كساني كه به اين روايت ايراد گرفته اند، ارزش توجه ندارد.

ملا علي القاري، نور الدين أبو الحسن علي بن سلطان محمد الهروي (متوفاي1014هـ)، مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح، ج 11، ص 78، تحقيق: جمال عيتاني، ناشر: دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولي، 1422هـ - 2001م.

بررسي سند روايت:

عفان بن مسلم بن عبد الله الباهلي (219هـ):

از روات صحيح بخاري، مسلم، أبو داود، الترمذي، النسائي، ابن ماجه.

حماد بن سلمة (167هـ):

از روات صحيح بخاري (تعليقا)، مسلم، أبو داود، الترمذي، النسائي، ابن ماجه.

علي بن زيد بن جدعان (131هـ):

از روات صحيح مسلم و بقيه صحاح سته و بخاري در أدب المفرد.

عن عدي بن ثابت (116هـ):

از روات بخاري، مسلم، أبو داود، الترمذي، النسائي، ابن ماجه.

أبي هارون العبدي (134هـ):

از روات بخاري، ترمذي، إبن ماجه.

طبق قواعد رجالي اهل سنت، هر كس كه در صحيح بخاري و مسلم روايتي نقل كرده باشد، وثاقت و عدالتش قطعي است؛ چنانچه ابن حجر عسقلاني در فتح الباري مي نويسد:

وقد نقل بن دقيق العيد عن بن المفضل وكان شيخ والده انه كان يقول فيمن خرج له في الصحيحين هذا جاز القنطرة.

ابن دقيق العيد از ابن مفضل كه استاد پدرش بوده است نقل حديث دارد كه مي گفت: كسي كه در طريق راويان بخاري باشد از پل عبور كرده است.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل (متوفاي852 هـ)، فتح الباري شرح صحيح البخاري، ج 13، ص 457، تحقيق: محب الدين الخطيب، ناشر: دار المعرفة - بيروت.

و ابن تيميه حرّاني در باره صحيح بخاري و مسلم مي گويد:

ولكن جمهور متون الصحيحين متفق عليها بين أئمة الحديث تلقوها بالقبول وأجمعوا عليها وهم يعلمون علما قطعيا أن النبي قالها.

محتواي صحيح بخاري و مسلم در بين پيشوايان حديث پذيرفته شده و مورد قبول است، و همگان بر اين مطلب اجماع دارند كه به طور قطع و يقين احاديث موجود در اين دو كتاب از رسول خدا است.

الحراني، أحمد بن عبد الحليم بن تيمية أبو العباس (متوفاي728هـ)، قاعدة جليلة في التوسل والوسيلة، ج 1، ص 87، ناشر: المكتب الإسلامي - بيروت تحقيق: زهير الشاويش، 1390هـ - 1970م.

تصحيح الباني:

سند حديث مورد بحث ما همان روايت ابن ماجه قزويني (از حماد بن سلمه تا براء بن عازب) در باره غدير است كه محمد ناصر الباني در السلسلة الصحيحه، آن را تصحيح كرده است.

رك: ابن ماجه القزويني، محمد بن يزيد (متوفاي275 هـ)، سنن ابن ماجه، ج 1، ص 43، ح116، باب فَضْلِ عَلِيِّ بن أبي طَالِبٍ رضي الله عنه، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار الفكر - بيروت.
الألباني، محمّد ناصر، صحيح ابن ماجة، ج 1، ص 26، ح113، طبق برنامه المكتبة الشاملة.

در نتيجه ادعاي برخي از علماي سني كه گفته اند:

وهذا ضعيف فقد نصوا أن علي بن زيد وأبا هرون وموسي ضعفاء لايعتمد علي روايتهم وفي السند أيضا أبو إسحق وهو شيعي مردود الرواية.

اين روايت ضعيف است، علما تصريح كرده آند كه علي بن زيد و أبا هارون، ضعيف هستند و به روايات آن ها اعتماد نمي شود. همچنين در سند اين روايت ابواسحق وجود دارد كه او شيعي و روايتش مردود است.

الآلوسي البغدادي الحنفي، أبو الفضل شهاب الدين السيد محمود بن عبد الله (متوفاي1270هـ)، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، ج 6، ص 194، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.

پايه و اساس ندارد؛ زيرا در غير اين صورت، بايد بسياري از روايات بخاري و مسلم و بقيه صحاح سته اهل سنت را دور بريزيم.

تحريف روايت ابن ماجه و عبد الرزاق:

ابن كثير دمشقي سلفي اين روايت را اين گونه نقل مي كند:

وقال عبد الرزاق: أنا معمر عن علي بن زيد بن جدعان، عن عدي بن ثابت، عن البراء بن عازب قال: خرجنا مع رسول الله حتي نزلنا غدير خم بعث مناديا ينادي، فلما اجتمعا قال: " ألست أولي بكم من أنفسكم؟ قلنا: بلي يا رسول الله ! قال: ألست أولي بكم من أمهاتكم؟ قلنا: بلي يا رسول الله قال: ألست أولي بكم من آبائكم؟ قلنا: بلي يا رسول الله ! قال: ألست ألست ألست؟ قلنا: بلي يا رسول الله قال: من كنت مولاه فعلي مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه " فقال عمر بن الخطاب: هنيئا لك يا ابن أبي طالب أصبحت اليوم ولي كل مؤمن.

وكذا رواه ابن ماجة من حديث حماد بن سلمة عن علي بن زيد وأبي هارون العبدي عن عدي بن ثابت عن البراء به. وهكذا رواه موسي بن عثمان الحضرمي عن أبي إسحاق عن البراء به. وقد روي هذا الحديث عن سعد وطلحة بن عبيد الله وجابر بن عبد الله وله طرق عنه وأبي سعيد الخدري وحبشي بن جنادة وجرير بن عبد الله وعمر بن الخطاب وأبي هريرة.

براء بن عاذب مي گويد: به همراه رسول خدا خارج شديم تا اين كه به غدير خم رسيديم، آن حضرت كسي را فرستاد تا مردم را صدا بزند، وقتي مردم جمع شدند، آن حضرت فرمود: آيا من نسبت به مؤمنان از جان آنان به خودشان سزاوارتر نيستم؟ گفتند: آري، فرمود: آيا من از مادرانتان پيش شما سزاوارتر نيستم؟ گفتند: آري اي پيامبر خدا، فرمود: آيا من از پدران شما در نزد شما سزاوارتر نيستم؟ گفتند: اين چنين است اي رسول خدا، فرمود: آيا نيستم؟ آيا نيستم؟ آيا نيستم؟ گفتند: بلي اي رسول خدا، سپس فرمود: هر كس من مولاي او هستم، پس اين علي مولاي او است، خداوندا دوست بدار آنكه علي را دوست بدارد و دشمن بدار دشمن او را.

پس عمرگفت: مبارك باشد بر تو اي علي، تو اكنون مولا و رهبر من و تمام مؤمنان هستي.
اين روايت را به همين صورت ابن ماجه از حماد بن سلمه از علي بن زيد و أبي هارون عبدي از عدي بن ثابت از براء نقل كرده است. همچنين موسي بن عثمان خضرمي از أبي اسحاق از براء نقل كرده است.

و نيز اين حديث از سعد (بن أبي وقاص)، طلحة بن عبيد الله، جابر بن عبد الله كه چندين طريق دارد، و أبي سعيد خدري، حبشي بن جناده، جرير بن عبد الله، عمر بن خطاب و أبي هريره نقل شده است.

ابن كثير الدمشقي، إسماعيل بن عمر ابوالفداء القرشي (متوفاي774هـ)، البداية والنهاية، ج 7، ص 350، ناشر: مكتبة المعارف - بيروت.

جلال الدين سيوطي نيز اين روايت را از ابن ماجه با ادامه آن نقل كرده است:

وأخرج أحمد، وابن ماجه عن البراء بن عازب قال: (كنا مع رسول الله صلي الله عليه وسلّم في سفر فنزلنا بغدير خم فنودي فينا الصلاة جامعة فصلي الظهر وأخذ بيد علي فقال... فلقيه عمر بعد ذلك فقال له: (هنيئاً لك يا ابن أبي طالب أصبحت وأمسيت مولي كل مؤمن ومؤمنة).

السيوطي، جلال الدين عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاي911هـ)، الحاوي للفتاوي في الفقه وعلوم التفسير والحديث والاصول والنحو والاعراب وسائر الفنون، ج 1، ص 78، تحقيق: عبد اللطيف حسن عبد الرحمن، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولي، 1421هـ - 2000م.

در حالي كه متأسفانه در نسخه هاي فعلي سنن ابن ماجه جمله « فَلَقِيَهُ عُمَرُ بَعْدَ ذلك فقال له هنياء يا بن أبي طَالِبٍ أَصْبَحْتَ وَأَمْسَيْتَ مولي كل مُؤْمِنٍ وَمُؤْمِنَةٍ» وجود ندارد و حذف شده است.

رك: ابن ماجه القزويني، محمد بن يزيد (متوفاي275 هـ)، سنن ابن ماجه، ج 1، ص 43، ح116، باب فَضْلِ عَلِيِّ بن أبي طَالِبٍ رضي الله عنه، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار الفكر - بيروت.

ذهبي نيز بعد از نقل اين روايت مي گويد:

ورواه عبد الرزاق، عن معمر، عن علي بن زيد.

در حالي كه ما اين روايت را در مصنف عبد الرزاق نيز نيافتيم. البته امكان دارد كه عبد الرزاق آن را در كتاب ديگري نقل كرده باشد كه به دست ابن كثير و ذهبي رسيده است.

روايت دوم: روايت ابوهريره

خطيب بغدادي در ترجمه حبشون بن موسي مي نويسد:

أنبأنا عبد الله بن علي بن محمد بن بشران أنبأنا علي بن عمر الحافظ حدثنا أبو نصر حبشون بن موسي بن أيوب الخلال حدثنا علي بن سعيد الرملي حدثنا ضمرة بن ربيعة القرشي عن بن شوذب عن مطر الوراق عن شهر بن حوشب عن أبي هريرة قال: من صام يوم ثمان عشرة من ذي الحجة كتب له صيام ستين شهرا وهو يوم غدير خم لما أخذ النبي صلي الله عليه وسلم بيد علي بن أبي طالب فقال ألست ولي المؤمنين قالوا بلي يا رسول الله قال من كنت مولاه فعلي مولاه.فقال عمر بن الخطاب بخ بخ لك يا بن أبي طالب أصبحت مولاي ومولي كل مسلم فأنزل الله اليوم أكملت لكم دينكم.

اشتهر هذا الحديث من رواية حبشون وكان يقال إنه تفرد به وقد تابعه عليه أحمد بن عبد الله بن النيري فرواه عن علي بن سعيد أخبرنيه الأزهري حدثنا محمد بن عبد الله بن أخي ميمي حدثنا أحمد بن عبد الله بن أحمد بن العباس بن سالم بن مهران المعروف بابن النيري إملاء حدثنا علي بن سعيد الشامي حدثنا ضمرة بن ربيعة عن بن شوذب عن مطر عن شهر بن حوشب عن أبي هريرة قال من صام يوم ثمانية عشر من ذي الحجة وذكر مثل ما تقدم أو نحوه.

ومن صام يوم سبعة وعشرين من رجب كتب له صيام ستين شهرا وهو أول يوم نزل جبريل عليه السلام علي محمد صلي الله عليه وسلم بالرسالة.

از ابوهريره نقل شده است كه گفت: كسي كه روز هجدهم ذي حجه را روزه بگيرد ثواب روزه شصت ماه براي وي نوشته مي شود، اين روز، روز غدير خم است، روزي كه رسول خدا صلي الله عليه و آله دست علي را گرفت و فرمود: آيا من رهبر مؤمنان نيستم؟ گفتند: چرا اي رسول خدا. فرمود: هر كس من مولاي او هستم علي مولاي او است.عمر گفت: تبريك، تبريك اي پسر ابوطالب، تو اكنون مولاي من و مولاي هر مسلماني، سپس اين آيه نازل شد: امروز دين شما را كامل كردم. اين حديث به عنوان روايت حبشون مشهور شده است، گفته شده كه فقط او اين روايت را نقل كرده است؛ در حالي احمد بن عبد الله نيز از علي سعيد... از أبي هريره نقل كرده است....

الخطيب البغدادي، أحمد بن علي أبو بكر (متوفاي 463هـ)، تاريخ بغداد، ج 8، ص 289، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت.

همين روايت را الشجري الجرجاني (متوفاي499 هـ) در كتاب الأمالي با همين سند در سه جاي از كتابش و ابن عساكر در تاريخ مدينه دمشق نقل كرده اند:

الشجري الجرجاني، المرشد بالله يحيي بن الحسين بن إسماعيل الحسني، كتاب الأمالي وهي المعروفة بالأمالي الخميسية، ج 1، ص 192، و ج1، ص 343، و ج2، ص102، تحقيق: محمد حسن اسماعيل، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولي، 1422 هـ - 2001م؛

ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 42، ص 233، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995.

بررسي سند روايت:

عبد الله بن علي بن محمد بن بشران:

وي استاد خطيب بغدادي و ثقه است؛ چنانچه ذهبي در باره او مي نويسد:

عبد الله بن عليّ بن محمد بن عبد الله بن بشران البغدادي الشاهد... قال الخطيب: كان سماعه صحيحاً. وتوفي في شوال.

عبد الله بن علي... خطيب در باره او گفته: شنيده هاي او صحيح بود. در ماه شوال از دنيا رفت.
الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج 29، ص 264، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمري، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولي، 1407هـ - 1987م؛

البغدادي، أحمد بن علي ابوبكر الخطيب (متوفاي463هـ)، تاريخ بغداد، ج 10، ص 14، رقم: 5130، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت.

علي بن عمر الحافظ:

علي بن عمر، همان دار قطني معروف و صاحب سنن است كه در وثاقت او ترديدي نيست؛ چنانچه ذهبي در باره او مي گويد :

قال أبو بكر الخطيب كان الدارقطني فريد عصره وقريع دهره ونسيج وحده وامام وقته انتهي اليه علو الاثر والمعرفة بعلل الحديث واسماء الرجال مع الصدق والثقة وصحة الإعتقاد والاضطلاع من علوم سوي الحديث منها القراءات.

دار قطني يگانه روزگار و پهلوان ميدان بود و مانندي نداشت اوپيشواي زمانش بود، دانش و معرفت اسباب شناسائي حديث و شناخت نامهاي راويان به او ختم مي شد، راستگو و مورد اعتماد و داراي اعتقادي صحيح بود و در ديگر علوم غير از حديث مانند دانش قراآت نيز قوي بود.

الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 16، ص 452، تحقيق: شعيب الأرناؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ.

أبو نصر حبشون بن موسي بن أيوب الخلال:

ذهبي در باره او مي گويد:

حبشون بن موسي بن أيوب الشيخ أبو نصر البغدادي الخلال... وكان أحد الثقات.

حبشون بن موسي، يكي از افراد مورد اعتماد بود.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 15، ص 317، تحقيق: شعيب الأرناؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ.

خطيب بغدادي در باره او مي گويد:

وكان ثقة يسكن باب البصرة.

حبشون مورد اعتماد بود و در باب البصره سكونت داشت.

البغدادي، أحمد بن علي ابوبكر الخطيب (متوفاي463هـ)، تاريخ بغداد، ج 8، ص 289، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت.

و بعد از نقل روايت إكمال نيز روايت ديگري را نقل كرده و مي گويد:

الأزهري أنبأنا علي بن عمر الحافظ قال حبشون بن موسي بن أيوب الخلال صدوق....

علي بن عمر الحافظ گفته است: حبشون بن موسي راستگو است.

تاريخ بغداد، ج 8، ص 4391.

علي بن سعيد الرملي:

ذهبي در باره او مي گويد:

علي بن أبي حملة شيخ ضمرة بن ربيعة ما علمت به بأسا ولا رأيت أحدا الآن تكلم فيه وهو صالح الأمر ولم يخرج له أحد من أصحاب الكتب الستة مع ثقته.

علي بن ابي حمله بزرگ قبيله ضمره است، من در او ايرادي نمي بينم وكسي را هم نديده ام كه در باره او سخني گفته باشد، او كارهايش خوب بود ولي با اين كه ثقه است صاحبان كتب سته از وي روايت نقل نكرده اند.

الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان أبو عبد الله (متوفاي 748 هـ) ميزان الاعتدال في نقد الرجال، ج 5، ص 153 ـ 154، تحقيق: الشيخ علي محمد معوض والشيخ عادل أحمد عبدالموجود، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولي، 1995م.

وإذا كان ثقة ولم يتكلم فيه أحد فكيف نذكره في الضعفاء.

علي بن سعيد رملي ثقه است و كسي در باره وي سخني نگفته است، پس چرا بايد نام وي را در رديف افراد ضعيف بياوريم؟.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل (متوفاي852هـ) لسان الميزان، ج 4، ص 227، تحقيق: دائرة المعرف النظامية - الهند، ناشر: مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1406هـ - 1986م.

ضمرة بن ربيعة القرشي

ذهبي در باره او مي گويد:

ضمرة بن ربيعة. الإمام الحافظ القدوة محدث فلسطين أبو عبد الله الرملي...

روي عبد الله بن أحمد بن حنبل عن أبيه قال ضمرة رجل صالح صالح الحديث من الثقات المأمونين لم يكن بالشام رجل يشبهه هو أحب إلينا من بقية بقية كان لا يبالي عمن حدث وقال ابن معين والنسائي ثقة.

وقال أبو حاتم صالح قال آدم بن أبي إياس ما رأيت أحدا أعقل لما يخرج من رأسه من ضمرة
وقال ابن سعد كان ثقة مأمونا خيرا لم يكن هناك أفضل منه ثم قال مات في أول رمضان سنة اثنتين ومئتين .

وقال أبو سعيد بن يونس كان فقيههم في زمانه مات في رمضان سنة اثنتين ومئتين

ضمرة بن ربيعه، پيشوا، حافظ، رهبر و محدث فلسطين بود. عبد الله بن احمد بن حنبل از پدرش نقل كرده كه گفت: ضمره، مرد پاك سرشت بود و در نقل حديث صالح بود، از افراد مورد وثوق و اعتماد بود، در شام مانند او نبود. او در نزد من محبوب تر از ديگراني بود كه در نقل حديث دقت نمي كردند كه از چه كساني نقل كنند. ابن معين و نسائي گفته اند: مورد اعتماد بود.

ابوحاتم گفته: درست كار بود، آدم بن إياس گفته: كسي را داناتر از او در آن چه از مغزش خارج مي شود (فكر و انديشه)، نديدم، ابن سعد گفته: مورد اعتماد و اطمينان و آدم خوبي بود، در اين جا شخصي بهتر از او نيست.

ابوسعيد بن يونس گفته: او فقيه اهل زمان خود بود...

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 9، ص 106، تحقيق: شعيب الأرناؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ.

عبد الله بن شوذب:

عبد الله بن شوذب. البلخي ثم البصري الإمام العالم أبو عبد الرحمن نزيل بيت المقدس... وثقه أحمد بن حنبل وغيره. قال أبو عمير بن النحاس حدثنا كثير بن الوليد قال كنت إذا رأيت ابن شوذب ذكرت الملائكة. قال أبو عامر العقدي سمعت الثوري يقول كان ابن شوذب عندنا ونحن نعده من ثقات مشايخنا وقال يحيي بن معين كان ثقة.

عبد الله بن شوذب، پيشوا و دانشمند بود، احمد بن حنبل و ديگران او را توثيق كرده اند. ابوعمير نحاس گفته: كثير بن وليد مي گفت: من هر وقت ابن شوذب را مي بينم به ياد ملائكه مي افتم. ابوعامر عقدي گفته : از ثوري شنيدم كه مي گفت: ابن شوذب پيش ما بود و ما او را جزء اساتيد مورد اعتماد مي شمرديم، يحيي بن معين گفته: او مورد اعتماد بود.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 7، ص 92، تحقيق: شعيب الأرناؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ.

و ابن حجر عسقلاني مي گويد:

عبد الله بن شوذب الخراساني أبو عبد الرحمن سكن البصرة ثم الشام صدوق عابد من السابعة.

عبد الله بن شوذب خراساني ساكن بصره بود سپس به شام رفت، انساني راستگو و اهل عبادت و از طبقه هفتم از محدثين است.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل (متوفاي852هـ)، تقريب التهذيب، ج 1، ص 3386، رقم:3387، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد - سوريا، الطبعة: الأولي، 1406 - 1986 م.

مطر الوراق:

ذهبي در باره او مي گويد:

مطر الوراق. الإمام الزاهد الصادق أبو رجاء بن طهمان الخراساني نزيل البصرة مولي علباء بن أحمر اليشكري كان من العلماء العاملين وكان يكتب المصاحف ويتقن ذلك

مطر الوراق پيشواي زاهد راستگو، اصل او خراساني است و ساكن بصره شد، وي از دانشمندان شايسته و از نويسندگان قرآن بود كه به درستي آن را انجام مي داد.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 5، ص 452، تحقيق: شعيب الأرناؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ..

و در كتاب ديگرش مي گويد:

فمطر من رجال مسلم حسن الحديث.

مسلم در كتاب صحيحش از او نقل روايت دارد و از رجال اين كتاب است، و رواياتش نيكو است.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)، ميزان الاعتدال في نقد الرجال، ج 6، ص 445، تحقيق: الشيخ علي محمد معوض والشيخ عادل أحمد عبدالموجود، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولي، 1995م.

شهر بن حوشب:

شهر بن حوشب از روات صحيح مسلم است و در وثاقت وي ترديد نيست؛ چنانچه ذهبي در تاريخ الإسلام در باره او مي گويد:

قال حرب الكرماني: قلت لأحمد بن حنبل: شهر بن حوشب، فوثقه وقال: ما أحسن حديثه. وقال حنبل: سمعت أبا عبد الله يقول: شهر ليس به بأس. قال الترمذي: قال محمد يعني البخاري: شهر حسن الحديث، وقوي أمره.

شهر بن حوشب مشكلي ندارد، حديثش نيكو و كارش استوار بود.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج 6، ص 387، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمري، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولي، 1407هـ - 1987م.

ترمذي در سنن خود بعد از نقل روايتي كه در سند آن شهر بن حوشب وجود دارد، مي نويسد:

وَسَأَلْتُ مُحَمَّدَ بن إسماعيل عن شَهْرِ بن حَوْشَبٍ فَوَثَّقَهُ وقال إنما يَتَكَلَّمُ فيه بن عَوْنٍ ثُمَّ رَوَي بن عَوْنٍ عن هِلَالِ بن أبي زَيْنَبَ عن شَهْرِ بن حَوْشَبٍ قال أبو عِيسَي هذا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ.

بخاري شهر بن حوشب را توثيق كرد و روايت وي را حسن وصحيح دانسته اند.

الترمذي السلمي، محمد بن عيسي أبو عيسي (متوفاي 279هـ)، سنن الترمذي، ج 4، ص 434،، تحقيق: أحمد محمد شاكر وآخرون، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.

عجلي در معرفة الثقات مي نويسد:

شهر بن حوشب شامي تابعي ثقة.

شهر بن حوشب اهل شام و از تابعان و ثقه بود.

العجلي، أبي الحسن أحمد بن عبد الله بن صالح (متوفاي 261هـ)، معرفة الثقات من رجال أهل العلم والحديث ومن الضعفاء وذكر مذاهبهم وأخبارهم، ج 1، ص 461، رقم: 741، تحقيق: عبد العليم عبد العظيم البستوي، ناشر: مكتبة الدار - المدينة المنورة - السعودية، الطبعة: الأولي، 1405 - 1985م.

در نتيجه سند اين روايت نيز كاملا صحيح است و هيچ ايرادي در آن ديده نمي شود.

نتيجه:

تبريك گفتن مردم و به ويژه خليفه دوم ثابت مي كند كه منظور رسول خدا صلي الله عليه وآله از جمله «من كنت مولاه فعلي مولاه» ولايت و إمامت امير مؤمنان عليه السلام بوده نه صرف محبت و دوست داشتن ايشان؛ چرا كه اگر مقصود صرف دوست داشتن بود، نيازي به تبريك گفتن نداشت. ضمن اين كه خليفه دوم مي گويد كه «أصبحت مولاي ومولي كل مولي؛ تو از امروز مولاي ما شدي»

و در روايت ابن كثير دمشقي آمده بود: «اصبحت اليوم ولي كل مؤمن؛ تو از امروز سرپرست هر مؤمني شدي»؛ در حالي كه دوست داشتن تمام مؤمنان از واجباتي است كه قبل از آن نازل شده و از مسلمات بود و اگر كلمه «ولي» را به معناي محبت و دوستي بگيريم اين معنا به ذهن تبادر خواهد كرد كه عمر مي گويد ما تا كنون با تو دوست نبوديم و تو از امروز با ما دوست شدي. آيا اهل سنت مي توانند اين مطلب را بپذيرند؟

در نتيجه چاره اي نيست جز اين كه حديث غدير به معناي «امامت و خلافت» گرفته شود.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



Share
41 | فاطمه آذركيش | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٠٨ دي ١٣٨٨ |
با سلام
با تشکر از برادر گرامي جناب آقاي مومن عبدالله از توضيحات کامل و بي عيب و نقص ايشان
جناب حامد درست است مولي معاني متفاوتي مي دهد که يکي از معاني آن سرپرست مي باشد پيامبر در آن گرماي عربستان همه را جمع مي کند و چند روز منتظر مي مانند آنهايي که رفتند باز گردند و آنهايي که نرسيده اند برسند و در محل مورد نظر جمع شوند و دست حضرت علي(ع) را بالا ببرد و بگويد حضرت را دوست دارد!؟ يقينا نه موضوع مهمي را مي خواسته به مردم اعلام دارد که در حج آخر خود امت را بدون سرپرست رها نکند در جمعي که از همه قبايل بودند و ذکر کند حاضرين به اطلاع غائبين برسانند و همه آمدند به حضرت علي تبريک گفتند و بيعت کردند حتي زنان هم که نمي توانستند دست دهند دستشان را تو آب قرار دادند و بيعت کردند يعني بيعت کردند به خاطر دوستي بود !؟ عمر آمد و تبريک گفت : بخ بخ لک يا اميرالمومنين اصبحت مولاي و مولا کل مومن و مومنه يا اميرالمومنين تو سرپرست و مولي هر مرد و زن مومن و مومنه مي باشد و همانطور که قبلا گفتم پيامبر به ناگهاني فوت نکردند که امت را بدون سرپرست رها کند که امثال ابوبکر و عمر دلسوز امت باشند و بخواهد راي گيري کنند و زحمت جانشين تعيين کردن را بکشند . بحث ولايت آنقدر مهم و اساسي است که جامعه ايران که بخشي از دنياي اسلام است قبل از وفات رهبر شخصي را به عنوان سرپرست و جانشين براي ملت تعيين مي کنند آن وقت پيامبر اسلام که اسوه و نمونه در جهان اسلام بوده و هست اين کار را نکرده !؟جانشيني و ولايت حضرت علي نه از طرف پيامبر که از طرف خدا تعيين شده بود و پيامبر هم به مردم ابلاغ کرده پيامبراکرم که اسوه و نمونه جهان اسلام است بحث ولايت به اين مهمي را ناديده گرفته و شما بخاطر بالا بردن بعضي صحابه چطور بخودتان اجازه مي دهيد به پيامبر که چنين شخصيت والا و برجسته و اسوه و نمونه بوده و هست چنين شخصيتي را تخريب کنيد و از فرهنگ لغت خودتان کلمه مولا که معني جانشين و سرپرست را مي دهد حذف ميکنيد و مطمئن باشيد که اين واژه از فرهنگ لغت دنياي اسلام نمي توانيد و نمي شود حذف کرد . شما که شخصيت پيامبر را زير سئوال مي بريد وتخريب مي کنيد تنها و تنها به اين دليل که بگويد پيامبر عايشه را از ديگر همسران خود بيشتر دوست دارد پيامبر که الگوي و نمونه و اسوه جهان اسلام است را تا حد اين مرد هوس ران تنزيل مي دهيد (بند 32 و 36 را دوباره بخوانيد)شرم کنيد . شماها بخاطر بالا بردن صحابه از هيچ کاري کوتاهي نمي کنيد دست به تخريب شخصيت پيامبر اکرم مي زنيد احاديث جعلي و دروغ را بخاري و مسلم جمع آوري مي کنند که راويان احاديث کساني هستند از جمله ابوهريره ، عمروعاص، ابوموسي اشعري و عبدالله بن زبير و ... (دشمنان سرسخت حضرت علي ) مي باشند کساني که بخاطر جعل احاديث از معاويه پاداش مي گرفتند حالا حديث هايشان در کتابهاي شما هست و نامش را صحيح مي گذاريد.اين کتابهاي شما فقط به درد دشمنان اسلام مي خورد که با آن اسلام را زير سئوال ببرند و اسلام را بکوبند .
يا علي
42 | سعيد حسيني (شاه اسماعيل صفوي) | Japan - Chiyoda | ١٢:٠٠ - ٠٩ دي ١٣٨٨ |
سلام عليکم

الحمدلله بالاخره بعد از مدتي از سفر برگشتم

متاسفانه در حين سفر به اينترنت دسترسي نداشتم

به هر حال خداوند بزرگ را شاکريم که به ما نعمت ولايت اهل البيت ع را عطاء کرد و بواسطه ي آن ما را از گمراهي دور ساخت

جناب حامد

با توجه به اينکه جواب سئوالات مرا ندادي و بنده همچنان منتظر جوابتان هستم ، سئوالات ديگري را نيز از محضرتان دارم هر چند که مطمئن نيستم بتوانيد جواب دهيد.

به هر حال سئوالا از اين قرار است:

اگر بر فرض محال معني کلمه ي (مولي) که بر وزن (اولي) مي باشد معني سرپرستي ندهد و بقول شما و نظر جمهور علمايتان معناي دوستي بدهد.
آيا منظور از دوستي با امير المومنين حضرت علي ع همان افعال ظالمانه اي بود که بر آن حضرت روا داشتند؟؟؟؟

جناب حامد

تا بحال فکر کرده ايد که چرا امير المومنين حضرت علي ع آن خلفا را خائن و گناهکار و حيله گر ميداند؟؟؟؟

چرا دروغ ميگويئيد؟؟؟ مگر شما ادعا نميکنيد که خليفه ي چهارم شما حضرت علي بن ابيطالب ع است؟؟؟؟

مگر نه اينکه صحيح بخاري جزو کتب معتبر شما اهل سنت و يا بهتر بگويم اهل بدعت است؟؟؟؟

چگونه است که مطالبش را نمي پذيريد؟؟؟؟

مگر نه اينکه شما قائل به اين هستيد که بعد از کتاب خدا (قرآن کريم) صحيح بخاري اصح الکتب مي باشد؟؟؟؟؟

حال چه شده است که صحيح بخاري خودتان را هم نميپذيريد؟؟؟؟

آيا نپذيرفتن شما خود بزرگترين دليل بر باطل بودن و عدم اعتماد شما به مطالب کتب مذکور نيست؟؟؟؟؟

آيا اين بزرگترين دليل بر باطل و غير واقعي بودن مبناي عقيدتي شما نيست؟؟؟؟؟

خداوند تبارک و تعالي خداوند معجزه است

و بايد بگويم در اينجا با افعال خلفاي راشدين بر عليه حضرت علي ع ولايت حضرت علي ع را به اثبات رسانده است.

اگر منظور خداوند از مولي فقط دوستي بود، قطعآ خلفا هيچ مشکلي با آن امام همام نداشتند و اينجا هم عدو (خلفا) شده است سبب خير براي اثبات ولايت آن امام همام که جانم به فدايش باد.

منتظر جواب هستم

اشهد ان الااله الا الله -- اشهد ان محمدآ رسول الله -- اشهد ان عليا ولي الله
43 | حامد | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ١٣ دي ١٣٨٨ |
جناب سعيدحسيني وخانم آذركيش هيچ كتابي جز قران خالي ازاشتباه واشكال نيست همين كتب خودتان. كتاب كافي كه ازكتب معتبر بهتربگم اولين كتاب شماست.وقتي حديثي ازاين كتاب مي آورم مي گوييدضعيف است بالاخره يه جوري از آن تفره ميريد.حقيقت راازكجابايد پيداكنيم؟ازكتابي كه بين ما وشماست آن هم قرآن(اگرچه ميگوييدتحريف شده )
خانم فاطمه آذركيش همين احاديثي كه ابوهريره ، عمروعاص، ابوموسي اشعري و عبدالله بن زبير رضي الله عنهم احاديث ازآنها روايت شده دركتب شماهست ولي نام كسي ديگر رابه جاي آنها نوشتيد. يادت نره اگر مي گويي قرآن تحريف نشده اين صحابه كرام رضي الله عنهم بودند كه قرآن رانوشتند.
جناب سعيدحسيني درنهج البلاغه بو بخوان .بايعني قوم الذي بايع ابوبكر وعمر..........بقيش يادم رفته.احتمالاخطبه 6 آن رافراموش كردم.
به اين سوال جواب ندايد :علامه اميني دركتاب الغديرخود براي كلمه مولا 28 ترجمه نوشته كه ازاين 28تا كلمه اي به اسم جانشين وامام وجودندارد.چرا؟
44 | حامد | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ١٣ دي ١٣٨٨ |
جنابmomen abdullah همه ماقران راقبول داريم به اين سوالات مطرح شده پاسخ دهيد .
*والسابقون الاولون من المهاجرين والانصار والذين اتبعوهم باحسان رضي الله ورضوعنه واعدلهم جنت تجري من تحتها النهار خلدين فيها ابدا ذلک الفوزالعظيم*(سوره توبه آيه100)خداوندازگروه سبقت کنندگان نخستين ازمهاجرين وانصار وآنانکه به نيکويي پيروي کردندخشنودگشت وايشان ازاوخشنودشدند وبراي ايشان بوستانهايي که زيرشان جويهاي جاودان وهمينشگي درآن جريان داردآماده ساخت سعادت وکاميابي بزرگ اين است.
1-سبقت کنندگان ازمهاجرين وانصارچه کساني هستند؟

*محمدرسول الله والذين معه اشداعلي الکفار رحمابينهم تراهم رکعا سجدا يبتغون فضلا من الله و رضوانا سيماهم في وجوههم من اثرالسجود ذالک مثلهم في التوراه ومثلهم في النجيل کزرع اخرج شطا فازره فاستغلظ فاستوي علي سوقه يعجب الزراع ليغيظ بهم الکفار وعدالله الذين امنو وعملوالصالحات منهم مغفره واجرا عظيما*(سوره فتح آيه29)محمد( صلي الله عليه وآله وسلم) پيامبرخداست وآنان که همراه اوهستندبرکفارسختگيرندوبايکديگر مهربان، ايشان رارکوع کنندگان وسجده کنندگان مي بيني ، فضل خداوخوشنودي اورا مي طلبند.علامت صالح بودن ايشان برچهره هايشان نمايان است.آنچه ذکرشدصفت ايشان درتورات وانجيل است.زراعتي است که گياه سبز خودرابرآوردپس آن راقوي کردپس محکم ودرست شدسپس بايستادبرساقه هاي خود زراعت کنندگان رابه شگفت مي آوردتاباديدن آن کفاررابه خشم آورد.خداوند ازايشان ،آنان راکه ايمان آوردند وکارهاي شايسته کردندبه آمرزش واجربزرگ وعده داده است.
2- طبق اين آيه چه کساني باپيامبراند؟که وعده بهشت به آنها داده است.
*لقدرضي الله عن المومنين اذيبايعونک تحت الشجره فعلم مافي قلوبهم فانزل السکينه عليهم واثابهم فتحاقريبا ومغانم کثيره ياخذونها وکان الله عزيزا حکيما*(سوره فتح آيه18) *
يقينا خداوندازمسلماناني که آن وقت ،زير درخت باتوبيعت کردندراضي وخشنودگشت،وآنچه دردل ايشان است،پس اطمينان وسکون رابردل ايشان نازل نمود،آنهارا به فتحي بزرگ وغنايم بسياربدست خواهندآوردمژده دادوبدون شک خداوندغالب وباحکمت است.
3-زيردرخت چه کساني باپيامبربيعت کردند؟که خداوندازآنها راضي وخشنودشده است؟
رجال صدقو ماعاهدوالله عليه فمنهم من قضي نحبه ومنهم من ينتظر ومابدلو تبديلا*(سوره احزاب23)اينهامرداني هستندکه آنچه باخداعهدبسته بودندبه جاآوردندازايشان کساني هستندکه قراردادخود رابه انجام رسانيدند وازايشان کساني هستند که درانتظارند وهيچ تبديلي نياوردند.*
4-طبق اين آيه چه کساني باخدا عهدبسته بودندوبه عهدخودعمل کردندوچيزي راتغييرندادند؟
*رجال لاتلهيهم تجاره ولابيع عن ذکرالله يخافون يوما تتقلب فيه القلوب والابصار*سوره نور
*کنتم خيرامه اخرجت للناس تامرون بالمعروف وتنهون عن المنکر وتومنون بالله*شمابهترين امتي هستيد که براي مردم بيرون آورده شده ايد.مردم رابه کارپسنديده امر مي کنيد واز کارناپسند بازمي داريدوبه خداايمان داريد.
5-چه زماني بهترين امت بود؟زمان صحابه رضي الله عنهم يا حالا ؟پس کي محقق مي شود؟
45 | momen abdullah | Malaysia - Bayan Lepas | ١٢:٠٠ - ١٤ دي ١٣٨٨ |
جناب حامد
سوال شما در مورد آيه شريفه «والسابقون ...» اينجا پاسخ داده شده است:
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=maghalat&id=121
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=770
در مورد آيه نوراني «محمدرسول الله والذين معه اشداعلي الکفار...» به اينجا نگاهي کنيد:
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=maghalat&id=128
در مورد بيعت رضوان پاسخ شما اينجا است:
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=maghalat&id=129
***************
«رجال صدقو ... اينهامرداني هستندکه...»
گرچه از تحريف قرآن لذت مي‌بريد و احساس شادي مي‌کنيد ولي لطفا اين آيه نوراني را کامل بيان کنيد:
«من المؤمِنِين رِجالٌ صدقوا ما عهدوا اللَّهَ عليه فمنهم من قضى نحبه و منهم من ينتظر و ما بدلوا تبديلا»
«بعضى از مومنان مردانى هستند كه بر هر چه با خدا عهد بستند وفا كردند، پس بعضى شان از دنيا رفتند، و بعضى ديگر منتظرند و هيچ چيز را تبديل نكردند»

ولي اينکه اين مومنين چه کساني هستند. طبق نص صريح اين آيه شريفه اين گروه مومنين کساني هستند که به «تمامي» وعده هايي که با خداوند بسته بودند وفا کردند:
پس عمر شامل اين آيه نيست چرا که در ماجراي صلح حدبيه به نبوت پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) شک کرد و اين يعني پيمان شکني با خداوند.
همچنين صحابه اي که در غزوات حنين و تبوک و ... حتي «يک بار» فرار کردند نيز شامل اين آيه شريفه نيستند چرا که فرار از جنگ يعني پيمان شکني.
اين حضرت اميرالمومنين علي (عليه السلام) بود که از يک جنگ هم فرار نکردند.

«ليجزِى اللَّهُ الصدقِين بصدقِهِمْ وَ يُعَذِّب الْمُنَفِقِينَ إِن شاء أَوْ يتوب عليهِمْ إِنَّ اللَّهَ كان غفوراً رَّحِيماً»
******************
در مورد اين آيه شريفه و نوراني:
«رجال لاتلهيهم تجاره ولابيع عن ذکرالله يخافون يوما تتقلب فيه القلوب والابصر»
اولا به طور مسلم عمر نمي‌تواند شامل آن باشد چرا که عمر وقتي که به آب دسترسي نداشت نماز را ترک کرده بود.
ولي اينکه اين آيه نوراني ناظر به چه اشخاصي است بايد آيه قبلي را نيز ذکر کنيم:
«فى بيوت أَذن اللَّهُ أَن ترفع و يذكر فيها اسمه يسبِّح لَه فيها بِالْغدوِّ و الاصال»

آيا به جز معصوم شخص ديگري مي‌تواند شامل اين آيات باشد که:
خريد و فروش و تجارت «هيچگاه» آنان را از ياد خدا غافل نکند؟ آيا چنين چيزي براي بشر معمولي ممکن است؟ تمام افراد معمولي، ولو به اندازه يک ثانيه، هنگاهم خريد و فروش ذکر خدا را فراموش مي‌کنند.
براستي آيا جز معصوم مي‌تواند از صبح تا شب به طور دائم به ذکر خدا مشغول باشد؟
******************
در مورد آيه شريفه «کنتم خيرامه ...»
لطفا به اين صفحه:
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=maghalat&id=111
کامنت شماره پنج رجوع کنيد.
اين آيه قرآن بهترين جواب براي شما است:
«و لا تهِنوا و لا تحزنوا و أَنتم الْأعلون إن كنتم مؤمنين»
*******************
حضرت ابراهيم (عليه السلام) دعا فرمودند:
«ربّنا و اجعلنا مسلمينِ لك و من ذرِّيَّتِنا أمّة مسلمة لك ...»

«خير امة» کساني نيستند به جز ذريه حضرت ابراهيم (عليه السلام).
******************
جناب حامد
تمام آياتي که شما به آن استناده مي‌کنيد يک شرط دارند. و آن شرط ايمان است.
از لحاظ عقلي هم محال است که صرف صحابي بودن باعث تمامي اين صفاتي شود که در اين آيات نوراني آمده است.

يا علي
46 | سعيد حسيني (شاه اسماعيل صفوي) | Japan - Chiyoda | ١٢:٠٠ - ١٤ دي ١٣٨٨ |
سلام

خطاب به نگارنده کامنت 22

سوپر اون

ببينم سوپر من يا اون و يا هر کسي ديگه

اگر براي تو ثابت بشه که حرف مفت زياد ميزني بازم حرف ميزني؟؟!!!!
47 | سعيد حسيني (شاه اسماعيل صفوي) | Japan - Chiyoda | ١٢:٠٠ - ١٤ دي ١٣٨٨ |
باسلام

جناب حامد

متاسفانه قرآن را هم رد ميکنيد

بارها و بارها آيات ولايت از طريق قرآن کريم براي امثال شما بازگو شده است

اما کسي اهميت نداده و غالبآ مرغ شماها يک پا بيشتر ندارد

در ضمن علماي شما اهل سرقت مطلب بودند بهتر بود نه علماي شيعه

تحقيق کنيد حتي در مبنابع خود به اين نکته برخورد خواهيد کرد

در مورد 28 معني براي کلمه مولاه بايد عرض کنم واضح است که جنابعالي عربي نميدانيد

چرا که ضعيفترين معني براي کلمه (مولاه) در ادبيات عرب (دوست ) مي باشد

يا علي مدد
48 | مسلمان | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ١٤ دي ١٣٨٨ |
آقاي سوپر من اگر تربيت نداري تو اين سايت نيا ايا همه شما اينطوري هستيد
49 | حامد | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ١٥ دي ١٣٨٨ |
جناب momen abdullah علماي شمامي گويندقرآن تحريف شده است. به من مي گفتند بزرگترين سوره قرآن احزاب است ولي چون به مزاجشان نخورده آن راحذف كرده اندو... جناب سعيدحسيني من به عربي مسلطم. بهترين ترجمه مولا دوستي است.به نظرشمامخالف دوستي چه مي تواندباشد؟آفرين عداوت يادشمني. شما مي دانستيدكه مخالف كلمه مولا عداوت است؟اگرميگوييد نيست پس چه مي تواندباشد؟ بازهم به اين سوال جواب نداديد:علامه اميني دركتاب الغديرخود براي كلمه مولا 28 ترجمه نوشته كه ازاين 28تا كلمه اي به اسم جانشين وامام وجودندارد.چرا؟ جناب momen abdullah با چيزهاي كه گفتيدمعلوم مي شودما درجهان مومن نداريم چراكه فقط به مومنين معصوم مي گويندوبه بهشت مي روند.ما بهشتي هم نداريم چون فقط معصوم بهشتي است. شما گفتيد:(تمام آياتي که شما به آن استناده مي‌کنيد يک شرط دارند. و آن شرط ايمان است.)خوب الان بيايم مومنين راازديدگاه قرآن ببينيم كه مومنين به چه كساني اطلاق مي شود؟ ×وان طائفتان من المومنين اقتتلو فاصلحوبينهمافان بغت احداهما علي الاخري فقتلو التي تبغي حتي تفي الي امرالله فان فا’ت فاصلحو بينهما بالعدل واقسطو ان الله يحب المقسطين×(سوره حجرات آيه 9) هرگاه دوگروه ازمومنان باهم به جنگ پرداختنددرميان آنان صلح برقرارسازيد.اگريكي ازآنان درحق ديگري ستم كندوتعدي ورزد(وصلح راپذيرانشود)باآن دسته اي كه ستم مي كندوتعدي مي ورزدبجنگيد تازماني كه به سوي اطاعت ازفرمان خدابرمي گرددوحكم او راپذيرا مي شود.هرگاه بازگشت وفرمان خدا راپذيراشد درميان ايشان دادگرانه صلح برقرار سازيدو(دراجراي مواد وانجام شرايط آن )عدالت به كار بريدچراكه خدا عادلان رادوست دارد. 1-در اين آيه مومنين چگونه معرفي شده اند؟يكي ازاين دوطائفه مومنين برحق اند وديگري برحق نيست.طائفه اي كه برحق نيستندنمي توان به آنهاگفت مومنين پس چراقرآن گفته؟چراكه مومنين بايدمعصوم باشند! من المومنين رجال صدقو ماعاهدوالله عليه فمنهم من قضي نحبه ومنهم من ينتظر ومابدلو تبديلا*سوره احزاب آيه23 ترجمه:درميان مومنان مرداني هستندكه باخداراست بوده انددرپيماني كه بااو بسته اند.برخي پيمان خودرابه سربرده اند(وشربت شهادت سركشيده اند)وبرخي ديگر درانتظارند(تاكي توفيق رفيق گرددوجان را به جان آفرين تسليم خواهند كرد)آنان هيچ گونه تغيير وتبديلي درعهد وپيمان خودندادند. 2-اگردقت كرديد من المومنين يعني درميان مومنان درباره اين آيه چه مي گوييد؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
1- بهتر است به جاي اينگونه سخنان بيهوده در مورد تحريف قرآن كه سرمنشا عموم آنها روايات اهل سنت است ، (مي‌توانيد در اين زمينه به مقدمه خود سيوطي در الدر المنثور و كتاب المصاحب ابن ابي داود از علماي بزرگ اهل سنت مراجعه كنيد !
به عنوان مثال سيوطي نقل مي كند كه حذيفه صحابي گفته است آنچه شما از سوره توبه مي‌خوانيد يك سوم واقعي آن است ! (باقي تحريف شده است !)
وأخرج أبو الشيخ عن حذيفة رضي الله عنه قال : ما تقرأون ثلثها يعني سورة التوبة
الدر المنثور ج 4 ص 121، اسم المؤلف: عبد الرحمن بن الكمال جلال الدين السيوطي الوفاة: 911 ، دار النشر : دار الفكر - بيروت - 1993
2- فرموده‌ايد كه به عربي مسلط هستيد ! به چه زبان عربي؟ زبان عربي زمان رسول خدا (ص) يا آنچه بعد از قرن پنج توسط علماي اهل سنت براي كلمه مولي رايج شد ؟
بهتر است به آدرس ذيل نگاه كنيد تا كلام علماي اهل سنت را در مورد كلمه مولا ببينيد :
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=maghalat&id=130
3- فرموده‌ايد كه علامه اميني 28 معني براي كلمه مولا ذكر كرده است كه يكي از آنها به معني امام نيست ! خوب شما اصلا روش استدلال شيعه به اين روايت را نمي‌دانيد ! چون شيعه مي‌گويد مولي به معني امام نيست ! بلكه به معني اولي به تصرف است ، و اين ملازم با امامت است ! البته اگر حتي اندكي كتب علماي اهل سنت در مورد اين روايت را مي‌خوانديد به معني اين كلمه در نظر شيعه مي رسيديد :
ووجه استدلال الشيعة بخبر «من كنت مولاه فعلى مولاه» أن المولى بمعنى الأولى بالتصرف ، وأولوية التصرف عين الامامة
روش استدلال شيعه به خبر «من كنت مولاه فعلي مولاه» اين است كه مولي به معناي أولي به تصرف است و اولويت به تصرف همان امامت است .
الآلوسي البغدادي ، العلامة أبي الفضل شهاب الدين السيد محمود (متوفاي1270هـ) ، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني ، ج 6 ، ص 195 ، ناشر : دار إحياء التراث العربي – بيروت .
البته مشخص است كه شما به كتاب الغدير نيز نگاه نيانداخته‌ايد ، چون ايشان 27 معني براي كلمه مولي ذكر مي‌كند ! نه 28 تا
1 - الرب 2 - العم 3 - ابن العم 4 - الابن 5 - ابن الأخت 6 - المعتق 7 - المعتق 8 - العبد 9 - المالك * 10 - التابع 11 - المنعم عليه 12 - الشريك 13 - الحليف 14 - الصاحب 15 - الجار 16 - النزيل 17 - الصهر 18 - القريب 19 - المنعم 20 - الفقيد 21 - الولي 22 - الأولى بالشئ 23 - السيد غير المالك والمعتق 24 - المحب 25 - الناصر 26 - المتصرف في الأمر 27 - المتولي في الأمر .
4- ساير مطالب مطرح شده توسط شما در مورد آيه «وان طائفتان نيز با منابع تفسير همخواني ندارد !
اين دو طائفه قبل از اصلاح گمان به حق بودن خود داشته‌اند (نمي‌توان ادعا كرد كه مومن معصوم است) و بعد از اصلاح ، اگر بار ديگر چنين كند ديگر مومن نيست ! زيرا «وما كان لمومن ان يقتل مومنا الا خطئا»! اما وقتي اصلاح صورت گرفت ديگر او مومن به حساب نمي‌آيد !
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
50 | حامد | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ١٦ دي ١٣٨٨ |
من به صفحه اي كه درآن جواب بيعت رضوان داديد رفتم دراين صفحه شما هم به بيعت ابوبكر عمر رضي الله عنهم اعتراف كرديدولي نعوذبالله علم غيب داشتيدكه توانستيد ازميان بيعت كنندگان مومنين واقعي راتشخيص بدهيد!! چگونه ممكن است خداوندبه كساني وعده بهشت بدهدسپس وعده خودراپس بگيردنعوذبالله اگراين طوركه مي گوييد باشد ممكن است فردا روزقيامتي هم دركار نباشد وهمه يابه بهشت برويم ياجهنم !! دنيا درآخراز زمان ممكن است به جاي قسط وعدل چيز ديگري شود!!دركل چيزهاي كه خداوند وعده داده ممكن است روزي عوض شود.من فقط قرآن راقبول دارم.باتشكر

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
1- ما علم غيب نداريم ! اما شما كه ادعا داريد آنها جزو مومنين بودند ، بايد اين مطلب را ثابت كنيد !
2- رسول خدا (ص) - طبق نظر شيعه و سني- براي منافقين علاماتي مطرح كرده‌اند كه در صحيح بخاري و مسلم نيز موجود است «اذا وعد اخلف اذا اوتمن خان و...»
و اميرمومنان علي عليه السلام اعتقاد داشته است كه همه اين خصوصيات در ابوبكر و عمر موجود بوده است :
صحيح مسلم «فرايتماني كاذبا آثما غادرا خائنا»
بنا بر اين اميرمومنان علي عليه السلام آن دو را مومن نمي‌دانسته‌اند !
3- فرموده‌ايد چطور مي‌شود كه خداوند به كساني وعده بهشت بدهد و سپس پس بگيرد !!
در همان قرآن اين صفت (بهشت رفتن را) خاص مومنان دانسته است ، و بيشتر اهل سنت اعتقاد دارند ايمان صفتي است غير ثابت ، يعني مي‌تواند بيايد و مي تواند برود !
بنا بر اين بهشت رفتن داير مدار شخص نيست ! داير مدار اين صفت است !
البته در همان مقاله به صورت مفصل در اين باره صحبت شده است !
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
51 | سعيد حسيني (شاه اسماعيل صفوي) | Japan - Chiyoda | ١٢:٠٠ - ١٦ دي ١٣٨٨ |
سلام قبل از هر چيز از دوستان عزيز پاسخ به شبهات تشکر و قدرداني فراوان ميکنم به دليل پاسخ بسيار محکم و قوي به شبهه افکنان جناب حامد ميزان تسلط شما به زبان عربي مشخص شد و واضح است که دروغ ميگوئيد چرا که هر شخصي حتي کمترين اطلاعاتي را در زمينه ادبيات عرب داشته باشد بخوبي ميداند که جايگاه کلمه دوست بعنوان معني کلمه ي مولي در کجا قرار دارد؟ تقريبا مصدر تمام رواياتي که شيعه از آن براي پاسخگوئي به شبهات امثال شما از اهل سنت است. و موجبات تفريح و خنده اهل تفکر و تعقل را فراهم کرده است. نگاهي به اطرافتان نمائيد قطعا بازتاب مذهب وو عملکرد خود و خلفايتان و مولوي هايتان تا بحال ديده و شنديه ايد. و تعجب من از اين است که با چه روئي بعد از اينمه رسوائي ها زبان گشو.ده و بخود اجازه ي حرف زدن ميدهيد؟!!!! شما بهتر است ابتدا خود به مذهب خود يقين پيدا کنيد و بعد از آن در صورت داشتن دليل بر حقانيت از آن دفاع کنيد نه اينکه با تعصب و کورکورانه پشت سر عقايدي قدم برداريد که در انحرافات زبانزد خاص و عام و دوست و دشمن گرديده است. البته چاره اي هم جز ايجاد شبهه نداريد و گرنه بايد قبول کنيد که به تعداد سالهاي عمرتان جاهل بوده و هستيد و تنها راه خروج از جهل و رسيدن به حقيقت و در نهايت به خداوند تبارک وتعالي عدمک تعصب و علم الهي با اتکاي به ذات اقدس حضرت باريتعالي است. که همان صراط المستقيم است و صراط المستقيم الهي در خود قرآن است يا ايها الذين امنوا اطيع الله و اطيع الرسول و اولي الامر منکم خطبه غدير هم گوياست من کنت مولاه فهذا علي مولاه وقتي خداوند در قرآن مي فرمايد: اليوم اکملت و لکم دينکم و اتممت عليکم نعمتي . . . . يعني اينکه قبل از غدير نعمت بر مسلمين کامل نشده بوده و و با ولايت حضرت علي ع که توسط پيامبر ص همان روز و در همانجا (غدير خم ) معرفي شد نعمت بر مردم تمام شد و دين خدا کامل گرديد. در واقع از اين آيه براحتي ميشود فهميد که خداوند رسالتي را کامل ميداند که پيامبرش را موظف به تعيين جانشين و وصي نموده تا جائيکه مي فرمايد اگر ابلاغ نکني رسالتت به سر انجام نخواهد رسيد: بلغ ما انزل اليک . . . . . . . . و رسالت پيامبر ص مشروط به ابلاغ ولايت و تعيين وصي خود حضرت علي ع ميداند در واقع همخواني کلمه مولي با اولي در همين آيه بخوبي مشهود است و جايگاه آن نيز در جمله با توجه به معني همين آيه و آيات ولايت ديگر در قرآن همگي مشخص ميشود و ما را بيشتر به حقيقت روشن نزديک ميکند. از همه مهمتر ما موظف به اطاعت از خدا و رسول خدا تا قبل از غدير بوده ايم و اگر چنين اطلاعتي بطور عملي و اعتقاد قلبي ميسر ميشد اطاعت از اولي الامر منکم (حضرت علي ع ) هم ميسر ميشد. و معلوم ميشود منافقان که به ظاهر بيعت از قبل نقشه هاي زيادي بر اين موضوع کشيده اند از طرفي حديث ثقلين خود بزرگترين دليل بر اين مدعاست. وقتي پيامبر مي فرمايد : قرآن و اهل بيتم را نزد شما به امانت ميگذارم تا بوسيله آنان گمراه نشويد واضح است که دشمنان اهل بيت ع دوست آنان نبودند ، بنابر اين اولا معني (دوست) را از کلمه ي (مولي) مي زدايد و در ثاني نشاندهنده اين آست که قرآن و اهل بيت ع مکمل يکديگرند و نداشتن هر کدام نقص محسوب ميشود. از طرفي هم نشاندهنده آن است که دشمنان اهل البيت ع گمراه شدند و مرتکب خيانت شدند و طبيعتآ به گمراهي و ضلالت کشيده شدند. جناب حامد اگر مقصود شما از من کنت مولاه فهذا علي مولاه دوست مي باش لطف کنيد و بگوئيد اهل بيت ع بدست غير از خلفا و حاکمان اهل سنت به شهادت رسيدند؟؟؟؟ منظور شما از دوستي همين است؟؟؟ عجب دوستي!!!!!!!!!!! جدآ خودتان از اين مزخرفاتي که به زبان مي آوريد تعجب نميکنيد يا نکند بي شرمي در شماها جاي خود را با عقل و انصافتان عوض کرده است. جناب حامد انسان يک راه بيشتر ندارد يا بايد به سمت خدا برود و اگر غير از اين باشد راه غير خدا را رفته است و راه سومي وجود ندارد. ان الباطل کان زهوقا
52 | فقط بنده خدا | Iran - Karaj | ١٢:٠٠ - ١٦ دي ١٣٨٨ |
بسم الله الرحمن الرحيم

سلام بر مومنين

از پاسخ هاي بسيار متقن و زيباي برادرم، مومن عبدالله بسيار استفاده كردم.اجركم عندالله.

اما در تكميل پاسخ هاي ايشان نظر عزيزان را به چند نكته جلب مي نمايم:

1-هر روزه متناسب با اعمالمان باعث خشنودي يا عدم خشنودي خداوند ميشويم بنابر اين چنانچه روزي باعث خشنودي خداوند شديم اين به معني

رضايت دائمي وهميشگي خداوند نيست.خداوند ميفرمايد شيطان ميخواهد شما در رحمت و بخشش او غلو نمائيد و به آن مغرور شويد.حواسمان

باشد تا آخرين لحظه عمر بايد مراقب اعمالمان باشيم وخداي نخواسته اين مثل قراني در خصوص شخصي كه مزرعه آبادش در اثر يك اشتباه و در يك

چشم به هم زدن در آتش نابود و تبديل به تلي از خاكستر ميشود، شامل حال ما نشود.بدانيد هيچ يك از اصحاب و حتي شخص پيامبر هم بر طبق نص

صريح قرآن از اين قاعده مستثنا نيستند.

پيامبر در خصوص ضربه شمشير اميرالمومنين ع بر ملعون عمربن عبدو ود ميفرمايد اين ضربه افضل از تمام اعمال امت من است(يعني بيعت شجره

هم به اين عظمت وكرامت نبوده)با اين حال اميرالمومنين ع وقتي در محراب مسجد ضربت خوردند تازه فرمودند: به خداي كعبه قسم كه رستگار

شدم.حال ما چه راحت بجاي خداوند متعال و حكيم ،حكم رستگاريي اصحابي را صادر مي نمائيم كه از بيان خطاها و نواقصشان شرممان مي آيد و

سعي در سرپوش گذاشتن يا توجيه آن داريم.

2_ خداوند خطاب به اصحاب و سايرين ميفرمايد فكر كرده ايد همين كه ادعا كنيد ايمان آورده ايد كار تمام است و بدون امتحان وارد بهشت ميشويد؟

در واقع اين آيه ناقض تمام آياتي مي باشد كه برادرمان حامد در خصوص سرقفلي بهشت براي اصحاب ذكر نمودند.

3_ در خصوص تجارت ومسائل دنيوي و رفتار اين به اصطلاح صحابه بدون عيب و نقص توجه عزيزان را به سوره مباركه جمعه جلب مي نمايم كه به

روشني پايبندي اين قوم واصحاب را به عهد خود نشان ميدهد و بدنبال آن حتما در سوره منافقون هم نظري بيندازيد تا بفهميد چرا پيامبر اعظم ص

چهره واقعي برخي از اصحاب منافق را به مردم نشان نداد.

به نظر بنده حقير، اعتقاد برادران اهل سنت به رضايت دائمي خداوند از اصحاب و وعده بدون شرط بهشت به آنها نه تنها بر خلاف عقل ،منطق و فطرت

انساني است ،بلكه بر خلاف عدل الهي و نص صريح قرآن مي باشد.

التماس دعا
53 | مجيد م علي | United Arab Emirates - Dubai | ١٢:٠٠ - ١٨ دي ١٣٨٨ |
با سلام
دوست عزيز جناب " حامد " 30 " .
اي كاش تمامي خطبه غدير را ميخوانديد .
ميگويندمتن خطبه حدود 3 ساعت وقت گرفته .
ميگويند بيعت با علي ( ع ) 3 روز طول كشيده .
ميگويند در بيعت با علي ( ع ) هر 3 شيخ حاضر بوده اند .
ايا براي اظهار دوستي با علي ( ع ) بايد اينهمه وقت گذاشت .
در ضمن علماي اهل سنت بهتر عربي ميفهمند يا جنابان ابو بكر , عمر , يا عثمان .
مگر نه اينكه هر سه انها در وقت بيعت فرمودند" بخّ بخّ لک يا ابالحسن لقد اصبحت مولا‌ي و مولي کل مؤمن و مؤمنة. مبارک باد! اي ابالحسن تو سرور من و سرور هر مرد و زن با ايمان شده‌‌اي!"
در ضمن عقل سليم ميگويد اگر بعد از رحلت حضرت محمد مسلمانان احتياج به رهبري " امامت " داشتند حتما حضرت او را معرفي ميكرد . شما چند دليل براي معرفي جناب ابو بكر بعنوان رهبر داريد ؟؟؟؟

يا علي



يا علي


54 | momen abdullah | Malaysia - Kuala Lumpur | ١٢:٠٠ - ٢١ دي ١٣٨٨ |
جناب حامد
با عرض سلام
موضع مقابل حقيقت، جهالت است. شما اگر از حقيقت دوري کنيد چه بخواهيد و چه نخواهيد در دام جهالت خواهيد افتاد.
جهالت چيست؟ اين است: «من فقط قرآن را قبول دارم».
اولا مگر ما کم از قرآن براي شما دليل آورديم؟ دوما مگر شما وهابي هستيد؟ پس اينهمه تفسير قرآن و حديث و روايت باطل است؟
****************
بلاشک «إِن اللّهَ لا يخلف الميعاد».
ولي اين بندگان خدا هستند که در وعده خود با خدا سستي مي‌کنند:
«و لقد صدقكم اللَّهُ وعده إِذ تحسونهم بإِذنِه حتى إِذا فشلْتم و تنزعتم فى الامرِ و عصيتم....»
آيا نعوذبالله خداوند وعده‌اش مبين بر نصرت مومنين را شکاند؟
ويا اين صحابه بودند که سستي کردند؟
براستي مگر اين آيه نوراني:
«يأَيها الّذين ءامنوا إِن تطيعوا الّذين كفروا يردّوكم على أَعقبكم فتنقلبوا خسرِين»
جز خطاب به صحابه رسول الله (صلي الله عليه و آله) است؟
در قرآن اينمه از شکستن وعده مردمان سخن رانده شده است: از قوم ثمود گرفته تا قوم يهود.
خداوند چگونه انتقامي از آنها گرفت؟
**************
لطفا به پاسخ سروران بنده در اين صفحه به کامنت شصت و چهار نگاهي بيانداز:
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=maghalat&id=102
**************
جناب حامد
آيا بعد از اينهمه دليلي قرآني و عقلي و روائي سروران بنده در گروه شبهات و آقايان سعيد حسيني و فقط بنده خدا بازهم بر موضع خود پايفشاري مي‌کنيد؟
«ألم يأن للّذين أمنوا أن تخشع قلوبهم لذکر الله و ما نزل من الحقّ…»

يا علي
55 | حامد | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٢٣ دي ١٣٨٨ |
من دنبال حقيقت بودم به همين خاطرهم به سايت شما سر مي زدم وهم به سايت عقيده اهل سنت تا ببينم حقيقت کجاست ولي الان يکطرفه شده وسايت عقيده متاسفانه فيلتر شد دوست داشتم تامشخص نشدن حقيقت دست ازتلاش برندارم .ولي الان که سايت عقيده اهل سنت فيلترشده راهي براي من وجودندارد. فکر نمي کردم اين سايت رافيلتر کنيد

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
1- ما هيچ سايتي را فيلتر و يا رفع فيلتر نمي‌كنيم و در واقع اين امر ، در قدرت ما نيست .
2- پيدا كردن حقيقت بسيار راحت است ! شما مي‌توانيد از علماي اهل سنت موجود در استان‌هاي سني‌نشين سوال كنيد !
3- همانطور كه سايت عقيده و ... در ايران فيلتر است ، بسياري از سايت هاي مذهبي از جمله سايت ما در بسياري از كشور‌هاي سني نشين فيلتر است !
4- اگر كسي دنبال حقيقت باشد ، ايميل صحيح وارد مي‌كند تا لااقل پاسخ خود را بگيرد !
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
56 | فاطمه آذركيش | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٢٦ دي ١٣٨٨ |
با سلام
جناب حامد
اميدوارم کتابهايي که گفته بودم مطالعه کرده باشيد ، شماها اسامي راويان حديث را تغيير مي دهيد حديثها را تقطيع مي کنيد و جايي که به مذاقتان خوش نيايد حذف و انکار مي کنيد و تفره مي رويد متوسل به دروغ مي شويد نه شيعه چون دستتان خالي مي باشد شيعه هيچگاه دروغ نمي گويد و حديث جعلي نمي سازد چون حق و حقيقت با شيعه است دستمان پر است آنقدر دليل و برهان منطقي براي قانع کردن شما داريم که دليلي ندارد مانند شما به دروغ متوسل شويم .
گاهي اوقاتي يک حديث جعلي چنان ايمان را متزلزل مي کند که به هر خيانتي دست مي زند ايمان خود را فروخته اند و هر کار نيک خود را بي ارج و قرب مي کنند (جمع آوري قرآن ) آيا مي دانيد با يک حديث جعلي چه خيانتي به امت مي کنند (کساني که درجه ايمانشان زياد قوي نيست)هر کسي آن حديث را بخواند و و خدشه اي به ايمانش وارد شود مقصر چه کسي است آيا با اين عمل کار هاي نيک خود را تباه نمي کند .
جناب حامد مي خواهم مثالي بزنم که زياد هم بي ربط با شخصيت شما نيست . روز دو نفر با هم مسيري را مي رفتند سياهي را مي بينند يکي مي گويد کلاغ است و ديگري مي گويد بز نزديکتر که مي رسند متوجه مي شوند که کلاغ بوده و کلاغ پرواز مي کند شخصي که گفته بود بز است مي گويد عجب بزها هم پرواز مي کنند . هنوز سر حرف اشتباه خود بود و مسر به اينکه من درست مي گويم با اينکه برايش اثبات هم شده است.
حالا آقاي حامد مشکل شما با ترجمه کلمه مولا است شما که ادعا مي کنيد عربي شما خوب است ديگر چرا ؟ شما معني جانشين را از فرهنگ لغت خود حذف کرده ايد آيا مي توانيد از فرهنگ لغت دنياي اسلام هم حذف کنيد نمي توانيد و قادر هم نيستيد زيرا حق و حقيقت است که هميشه مي درخشد در دنياي اسلام و هميشه پيروز است ." شيعه بر حق است"
جناب حامد سري به کتب معتبرتان بزنيد (صحيحين)و همچنين (مسند احمد حنبل جلد 5 صفحه 132)(بحث در مورد سوره احزاب و سوره بقره و دو سوره قنوت در درالمنثور و کتاب اتقان از جلال الدين سيوطي) تا بفهميد ما دو سوره به قرآن اضافه کرده ايم يا شما ؟ ما در قنوت نمازهايمان آن سوره ها را مي خوانديم يا شما ؟ ما دست به تحريف مي زنيم يا شما ؟ قدري مطالعه کنيد و کمي بينديشيد حق و حقيقت واضح و روشن است اندکي چشم خود را باز کنيد ذره اي کينه و غرض ورزي را از خود دور کنيد . از قديم گفته اند: آدم خواب را مي شود بيدار کرد ولي کسي که خودش را به خواب زده اصلا و ابدا حالا حکايت شما و مولوي هايتان است .
يا علي مدد
57 | سعيد حسيني (شاه اسماعيل صفوي) | Japan - Chiyoda | ١٢:٠٠ - ٢٦ دي ١٣٨٨ |
با سلام جناب حامد بنده هنوزم منتظر جواب سئوالاتي هستم که در بالا مطرح کرده ام لطفا جواب دهيد و اگر هم جوابي نداريد شجاعانه اعتراف کنيد که ميزان انصاف و مردانگي شما نمايان شود ما منتظريم يا علي
58 | فاطمه آذركيش | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٢٨ دي ١٣٨٨ |
باسلام
برادر گرامي آقاي سعيد حسيني اين جناب حامد عادتشه سئوالاتي که ازش مي پرسيم يا جواب نمي ده يا طفره مي ره به کتابهايي که به ايشان مي گويم مطالعه کند و به سراغشان برود يا نمي رود يا وقتي مطالعه مي کند مي بيند حق با شيعه است به همين دليل است که جواب نمي دهد و طفره مي رود و مي خواهم به ايشان بگويم جناب حامد قدري انصاف داشته باشيد و غرض ورزي را کنار بگذاريد.
يا علي مدد
59 | حجت الله | Iran - Yazd | ١٢:١٨ - ٢٣ تير ١٣٨٩ |
نمي دانم واقعا اين فيلتر كردن سايت ها چقدر كار درستي است؟ ما خيلي وقت ها قصدمان تحقيق در منابع اهل سنت است تا اعتقادات آن ها را مستقيما از زبان خودشان بشنويم و تحقيقمان كامل باشد؛ ولي متاسفانه با سايت هاي فيلتر شده مواجه مي شويم! چرا جمهوري اسلامي عزيزمان اين كار را مي كند؟ مگر امام خميني(ره) نفرمودند كه حتي ماركسيست ها هم در جامعه ما دربيان عقايد خود آزادند. جالا چه شده است؟ي اهل سنت از ماركسيست ها خطرناك ترند كه سايت هايشان را فيلتر مي كنند؟ اگر تقليد در اعتقادات جايز نيست، پس چرا با اين كارها راه تحقيق را سد مي كنند؟
60 | سيد محمد حسيني | Iran - Tehran | ١٧:٥٠ - ٢٤ خرداد ١٣٩٠ |
جواب نظر جناب--------------------------------حجت الله--------------------------------- اين سخن شما بسيار تعجب برانگيز است! لطفا كمي به عناوين وسوالات ومقالات همين سايت نگاه كنيد. كجا شما ميتوانيد يكجا اينقدر شبهه ببينيد؟! حتي برخي از اين شبهات را كه اينجا خود سايت مطرح ميكند آقايون وهابي هم بلد نيستند. منتها فرقش با سايت هاي گمراه كننده اين است كه شبهه را همراه با پاسخ تحويل شما ميدهد. ياعلي

پاسخ:

61 | حسين | Iran - Kermanshah | ٢٠:١٤ - ٣٠ مرداد ١٣٩١ |
عمر بيعت کرد با امام علي ولي بيعت;کردولي ان را شکست لعنت خدا بر بيعت شکنان وپيروانشان
62 | سلامات | Iran - Ahvaz | ٢٢:١٩ - ٢٤ دي ١٣٩١ |
يگ نکته در مورد محل نزول آيه شريفه اکمال دين در خارج از مکه به نظرم رسيدکه چالب است.آيه در محلي بيرون از شهر نازل شده تا آنهايي که ريگي در کفششان است و قصد کودتا داشتند جايي پنهان نشوند و نگويند که اطلاع داده نشده و يا منزل فلان کسک بوده اند و در چريان بيعت نبوده اند و يا به محض نزول آيه جهت شانه خالي کزدن از بيعت فرار نکنند.
63 | مصطفي | Iran - Tehran | ١٥:٣٣ - ٠٤ بهمن ١٣٩١ |
آقا حامد بهانه هاي شما بيشتر به بهانه هاي بني اسرائيل معروف است اين همه سند رو دوستان به شما گفتند بازهم بهانه ميگيرييد و در ظمن چه وقت شيعه گفته قرآن تحريف شده شيعه مي گويد غير از قرآن بقيه کتاب ها احتمال تحريف شدن دارند و شما اول مي گوييد قرآن تحريف نشده طبق نظر شماره 44 :(جناب سعيدحسيني وخانم آذركيش هيچ كتابي جز قران خالي ازاشتباه واشكال نيست.) بعد در جايي ديگر ميگوييد سوره احزاب بزرگترين سوره قرآن بوده است طبق نظر شماره 49 :(به من مي گفتند بزرگترين سوره قرآن احزاب است ولي چون به مزاجشان نخورده آن راحذف كرده اند) پس اگر ميگوييد قرآن تحريف نشده و در آن هم شکي نيست پس چطور بعدا زير حرفتان ميزنيد و ميگوييد سوره احزاب بزرگترين سوره قرآن بود حالا ما نفهميديم به نظر اهل سنت قرآن تحريف شده يا نه و اگه به نظر شما سوره احزاب رو حذف کردند پس به نظر شما تحريف شده. و نظر شيعه رو بنده گفتم و بازهم ميگم که (غير از قرآن بقيه کتابها احتمال تحريف شدن دارند.)
سوره مائده آيه 55 : إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ
ولى شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‏ اند همان كسانى كه نماز برپا مى‏ دارند و در حال ركوع زكات مى‏ دهند
حالا آقا حامد شما بگيد چه کسي در رکوع نماز انگشتر خودش رو به اون مرد فقير داد شيعه و سني شکي ندارند که اون شخص اميرالمومنين امام علي (ع) بودند و بلافاصله اين آيه بر پيامبر نازل شد و به مسجد آمد و از اون مرد فقير پرسيد که آيا کسي به تو چيزي داده اون مرد گفت بله اون مردي که در آنجاست در رکوع نمازش به من انگشتري شو داد و پيامبر نزديکتر رفت ديد که اون شخص امام علي (ع) هستند.و بعد از اين جريانات آيه بعديش نازل شد
سوره مائده آيه 56 : وَمَن يَتَوَلَّ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ
و هر كس خدا و پيامبر او و كسانى را كه ايمان آورده‏ اند ولى خود بداند [پيروز است چرا كه] حزب خدا همان پيروزمندانند
و حالا اون کساني که ايمان آورده اند چه کساني هستند طبق آيه بالا امام علي (ع) و ايشان هم يازده امام بعد از خودشون رو معرفي کردند و حتي پيامبر هم خبر از ظهور امام زمان (عج) داده اند و فرموده اند : (حجت ما بر روي زمين هم نام و هم کنيه من است و نهمين فرزند از فرزندان پسرم حسين ميباشد) و پيروزي نهايي با کساني است که به امامان ايمان بياورند و هرکس آنها رو ولي خود بداند در حزب خداست و پيروزي نهايي با اونهاست.
به اميد ظهور مولايمان آقا صاحب زمان (عج) که به اميد خدا نزديک است.
64 | مصطفي | Iran - Tehran | ١٩:٥١ - ١٤ بهمن ١٣٩١ |
تحريف قرآن در روايات اهل سنت مقدمه: موضوع تحريف قرآن از ديرباز توسط اهل سنت به عنوان اتهامي بر مذهب حقه شيعه وارد شده است. غافل از آنکه هر چه که در احاديث موثق شيعه يافت مي شود نوعي اختلاف قرائت است. اين نوع قرائت که گاهي به نقصان حروف و يا کلماتي در قرآن فعلي اشاره دارد حقيقت قرآن کريم است که بر پيامبر اکرم(ص) نازل شده و توسط جاننشينان بر حق او بيان شده است.تحريف هم عمدتا زماني بر کتابي اطلاق مي شود که مفاهيم کلي آن نابود شده و تشخيص حق از باطل در آن پوشيده بماند. اگر چه قرائت ائمه شيعه مقداري با قرائت قاريان قرآن تفاوت دارد – همان گونه که خود قاريان با يکديگر اختلاف قرائت دارند- ولي با صرفنظر از آن و يا با وجود آن هرگز نمي شود عنوان تحريف قرآن را بر آن نهاد. با اين اوصاف تحقيقي در ميان روايات اهل سنت انجام داديم که با تعجب متوجه شديم اعتقاد به تحريف قرآن در ميان آنان بسيار شايع و ظاهر است. و نفهميديم چرا قبل از آنکه خود به فکر آيين خويش باشند انگشت اتهام را به سمت شيعه نشانه رفته اند. بنابراين تصميم گرفتيم از کتاب مقدس الهي دفاع کرده و با رو کردن چنين مطالب موهومي بطلان اعتقاد اهل سنت و حقانيت قرآن کريم که هرگز در آن تحريفي صورت نگرفته را نشان دهيم. 1-اعتقاد اهل سنت به اينکه اکثر آيات قرآن حذف شده است: ابن مردويه از عمر ابن خطاب نقل کرده که پيامبر گفت: (( قرآن يک ميليون و بيست و هفت هزار حرف است. هرکس آنرا با صبر و تحمل بخواند خدا به هر حرفي يک حورالعين به او خواهد داد. )) و اين در حالي است که قرآن سيصد هزار و اندي حرف است.(1- الدرالمنثور ج 6 ص 422./2- مجمع الزوائد ج 7 ص 163./3-کنز العمال ج 1 ص 517 و541) 2-اعتقاد اهل سنت به اينکه اکثر آيات سوره احزاب حذف شده اند: از حذيفه چنين روايت شده که :((عمر از من پرسيد: سوره احزاب چند آيه دارد؟ گفتم72 يا 73 آيه. گفت: اگر همه آن موجود بود به (( اندازه سوره بقره )) مي شد و آيه رجم نيز در آن بوده است. )) و اين در حالي است که حاکم اين روايت را از جهت سند صحيح دانسته است.(1-کنز العمال ج 2 ص 480./مسند احمد ج 5 ص 132/مستدرک حاکم ج 2 ص415 و ج 4 ص 359/سنن بيهقي ج 8 ص 211) 3-اعتقاد اهل سنت به اينکه آياتي از سوره توبه حذف شده اند: از حذيفه روايت شده:(( آنچه از سوره برائت مي خوانيد يک چهارم آن است و شما آنرا سوره برائت مي ناميد در حالي که نام آن سوره عذاب بوده است. )) و سند اين روايت نيز صحيح است.(1- مستدرک حاکم ج 2 ص 330./2- الدر المنثور ج 1 ص 105.) 4-اعتقاد اهل سنت به سه سوره خيالي (( خلع )) و (( حفد )) و يک سوره ديگر: الف: طبق روايات متعددي که از اهل سنت وارد شده است اين دو سوره در بعضي قرآنها وجود داشته و عمر ابن خطاب پيش از رکوع آنها را مي خوانده است. ب: طبق روايت ابن ضريس در کتاب فضائل از حماد نقل شده که اين دو سوره جزء مصحف ابي ابن کعب بود. در همين کتاب دو سوره فوق را دو سوره موجود در مصحف ابن عباس به قرائت ابي و ابي موسي دانسته است. ج: همچنين محمد ابن نصر از ابن اسحاق روايت کرده که در مصحف ابي ابن کعب سوره هاي (( اخلاص و فلق و ناس و خلع و حفد و سوره ديگري )) هم وجودداشت. ( در انتها مي آيد ) د: محمد ابن نصر نيز از عطاء ابن سائب روايت کرده که ابو عبد الرحمان دو سوره خلع و حفد را براي او خوانده است. ه: برخي نيز معتقد هستند که اين دو سوره در مصحف خود عمر که نزد دخترش حفصه نگهداري مي شده بوده است. متن سوره خيالي خلع: (( بسم الله الرحمن الرحيم اللهم انا نستعينک و نستغفرک و نثني عليک و لا نکفرک و نخلع و نترک من يفجرک )) متن سوره خيالي حفد: (( بسم الله الرحمن الرحيم اللهم اياک نعبد و لک نصلي و نسجد و لک نسعي و نحفد و نخشي عذابک و الجد و نرجوا رحمتک ان عذابک بالکافرين ملحق)) و متن سوره اي که ابن اسحاق ادعا کرده در مصحف ابي ابن کعب بوده است. (( بسم الله الرحمن الرحيم اللهم لا تنزع ما تعطي و لا ينفع ذالجد منک الجد سبحانک و غفرانک و حنانيک اله الحق ))(1-کتاب کنز العمال ج 8 ص 74 و 75 و 78./- النهايه ج 4 ص 238./3-تاريخ مدينه ج 3ص 1009./4-کتاب الام ج 7 ص 147./5- المجموع تاليف نووي ج 3 ص 493.) 5-اعتقاد اهل سنت بر اينکه سوره هاي فلق و ناس زيادي هستند: 1-در روايات اهل سنت به مواردي برمي خوريم که اين دو سوره را تنها دو تعويذ و دعا براي جلوگيري از چشم زخم و آسيب ديگران به افراد مي دانند. احمد حنبل از زر چنين روايت مي کند: (( به ابي ابن کعب گفتم برادرت (ابن مسعود) معوذتين را از قرآن حذف مي کند و او انکار نکرد.)) به سفيان راوي حديث گفتند: (( منظور او از برادر ابن مسعود است؟ گفت: (( آري. اين دو سوره در مصحف ابن مسعود نبود زيرا او هيچ گاه نشنيد که رسول خدا اين دو سوره را در نماز بخواند. . ))همچنين احمد حنبل روايت کرده که ابن مسعود معوذتين را از صحيفه ها جمع مي کرد و مي گفت: (( ايندو از کتاب خدا نيستند. ))(1- مسند احمد ج 5 ص 130./2- تاريخ المدينه المنوره ج 3 ص 1101./3- مجمع الزوائد ج 7 ص 149.) 6-اعتقاد اهل سنت به خوردن آيه اي توسط بزغاله و نابودي آن: از مطالب عجيبي که در روايات اهل سنت آمده است آن است که آيه اي از قرآن که درباره محرم شدن بزرگسالان با شيرخوردن نازل شده بود از قرآن حذف شده است و دليل حذف آن را اينگونه بيان کرده اند که عايشه آن آيه را روي کاغذ نوشته بودو زير بالش خود نهاده بود که بزغاله اي آن را خورد و از بين برد!!!!!!!!!!!!! گويا قرآن نازل شده تنها نزد وي بوده است و ساير نويسندگان وحي از آن بي خبر بودند!!! از عايشه چنين نقل شده است:(( آيه اي از قرآن نازل شد که 10 بار شير خوردن را موجب محرم شدن مي دانست و سپس آيه اي نازل شد که پنج بار را نيز کافي مي دانست و اولي را نسخ نمود و تا زمان رسول خدا جزء قرآن بود و به عنوان قرآن خوانده مي شد. ))(1- مسلم ج 4 ص /2- سنن دارمي ج 2 ص 157.)و باز از عايشه چنين نقل شده:(( آيه رجم و آيه شير خوردن شخص بزرگسال نازل شد و من آن را در کاغذي نوشتم و زير تخت گذاشتم. هنگام وفات رسول خدا سرگرم بوديم که بزغاله اي آمد و آنرا خورد. ))( سنن ابن ماجه ج 1 ص 625.) لازم به ذکر است که برخي از فقهاي سني همچون شافعي به استناد اين روايات فتوا داده اند که: (( پنج بار شير خوردن موجب محرميت مي شود و از گروهي مانند سفيان ثوري و مالک ابن انس و عبد الله ابن مبارک و . . نقل شده است که شير خوردن موجب محرميت مي شود حتي اگر کم باشد به شرط آنکه شير داخل بدن شود. ))(سنن ترمذي ج 2 ص 309) همچنين عايشه براي محرم شدن با مردان کسي را نزد خواهرانش مي فرستاد تا به او شير دهند که با اعتراض ام سلمه و زنان پيامبر روبه رو مي شد. 7-اعتقاد اهل سنت به حذف آيه (( ان جاهدوا کما جاهدتم اول مره )) از قرآن: از مسند عمر از مسوربن مخرمه روايت شده که عمرابن خطاب به عبدالرحمن بن عوف گفت: (( آيا قبلا آيه اي به اين صورت نبود؟ ان جاهدوا کما جاهدتم اول مره؟ ما که آنرا پيدا نکرديم. )) و عبدالرحمن پاسخ داد: (( از قرآن حذف شده است. ))(کنزالعمال ج2 ص 567) 8-اعتقاد اهل سنت به حذف آيات (( ان انتفائکم . . )) و آيه (( الولد للفراش . . )) از قرآن: عدي بن عدي بن عميره بن فروه از پدرش از جدش روايت مي کند که عمر از ابي ابن کعب پرسيد: (( آيا اين آيه از قرآن نبود: ان انتفائکم من آبائکم کفر بکم ؟ )) پاسخ داد: آري. پرسيد: آيا اين آيه از قرآن نبود: (( الولد للفراش و للعاهر الحجر که با مقداري از آيات از بين رفته است؟ جواب داد: بله.(کنزالعمال ج 6 ص 208) 9-اعتقاد اهل سنت به حذف آيات (( رجم و يک آيه ديگر )) از قرآن: بخاري در کتاب خود ضمن حديثي از ابن عباس روايت کرده است که عمر پس از آخرين حج خود و بازگشت به مدينه به منبر رفت و گفت:(( . . . من مي ترسم زماني بگذرد و طول زمان باعث شود عده اي بگويند به خدا قسم ما آيه رجم را در کتاب خدا نديديم و گمراه شوند و به حکم خدا عمل نکنند در حالي که رجم در کتاب خدا حق زنان و مردان متاهلي است که زنا کنند و بينه بر آن قائم شود يا خود اعتراف کنند يا زن از زنا حامله شود. يکي ديگر از آياتي که در قرآن ما آنرا مي خوانديم اين آيه است.)) و سپس خواند:(( لا ترغبوا عن آبائکم فانه کفر بکم ان ترغبوا عن آبائکم او ان کفرا بکم ان ترغبوا عن آبائکم ))و نيز آورده که در اين روايت عمر گفته است:(( اگر نمي گفتند که عمر به کتاب خدا اضافه کرده آيه رجم را با دست خودم مي نوشتم. ))(1- بخاري ج 8 ص 25 و ج 8 ص 113اين مطلب را محدثان ديگري همچون مسلم و ابن ماجه و ابوداوود نيز آورده اند و ترمذي نيز پس از نقل آن بر صحت آن تاکيد کرده است./2-مسلم ج 5 ص 116./3-سنن ابن ماجه ج 1 ص 625 و ج 2 ص 835./4- سنن داوود ج 2 ص 343./5- سنن ترمذي ج 2 ص 442 ) 10-اعتقاد اهل سنت به حذف آيه (( جهاد در آخر الزمان )) از قرآن: از عبد الرحمان ابن عوف روايت شده که عمر درباره آيه (( و جاهدوا في الله حق جهاده )) از وي پرسيد:(( آيا اين آيه را اين گونه نمي خوانديم؟ جاهدوا في الله حق جهاده في آخر الزمان کما جاهدتم في اوله ؟ )) عبد الرحمان گفت: آري! اما اين آخر الزمان چه زماني است؟ عمر گفت: (( زماني که بني اميه حاکمان و بني مغيره وزيران باشند. ))در روايات ديگري آمده است که عبد الرحمان در پاسخ عمر گفت:(( اين آيه در ميان تعدادي از آيات قرآن حذف شد و از بين رفت.))(1-الدر المنثور ج 4 ص 371./2-کنز العمال ج 2 ص 567.) 11- اعتقاد اهل سنت به حذف آيه (( الا بلغوا قومنا . . )): اهل سنت روايت کرده اند که آيه اي درباره شهداي بئر معونه ( گروهي که براي تبليغ اسلام به نجد رفته بودند و بني لحيان آنها را به شهادت رساندند ) نازل شد که چنين است: (( الا بلغوا قومنا قد لقينا ربنا فرضي عنا و ارضانا ))(1-بخاري ج 3 ص 204 و 208 و ج 4 ص 35 و ج 5 ص 42./2- مسلم ج 2ص 135./3- مسند احمد ج 3 ص 109 و 210 و 255 و 289./4- سنن بيهقي ج 2 ص199) 12-اعتقاد اهل سنت به حذف آيات (( ذات الدين )) و (( وادي التراب )) از قرآن: از ابي ابن کعب روايت شده است که رسول خدا فرمود:(( خداوند به من امر کرده براي تو قرآن بخوانم. )) و از جمله آياتي که خواندند اين دو آيه بود: (( لو ان ابن آدم . . . ))ترجمه: (( اگر فرزند آدم ذره اي از مال داشته باشد باز دومي را مي خواهد و اگر دومي را بدست آورد سومي را مي خواهد و شکم او را چيزي جز خاک پر نخواهد کرد. )) و آيه ديگر اين بود:(( ان الدين عند الله الحنيفيه غير اليهوديه و لا النصرانيه و من يعمل خيرا فلن يکفره ))(1-مستدرک حاکم ج 2 ص 224 و ج 7 ص 140/2-کنز العمال ج 2 ص 567.) 13-اعتقاد اهل سنت به حذف تسبيحات اربعه از قرآن: ظاهر برخي از روايات اهل سنت آن است که تسبيحات اربعه جزئ قرآن است. به عنوان نمونه از سمره روايت شده است که پيامبر فرمود:(( چهار چيز از بهترين سخن هاست. و از قرآن مي باشد. از هر کدام که مي خواهي شروع کن. ))(( سبحان الله و الحمد لله و لااله الا الله و الله اکبر ))(1-مسند احمد ج 5 ص 11 و ج 5 ص 20./2-سنن نسايي ج 2 ص 143.) 14-اعتقاد اهل سنت به اينکه عبارات قرآن را مي توان تغيير داد: شايد زشت ترين نظريه اين باشد که کسي بگويد مي توان الفاظ قرآن را به دلخواه تغيير داد به شرط آنکه عذاب به مغفرت و مغفرت به عذاب تبديل نشود. در روايات اهل سنت آمده است که شخصي نزد عمر قرآن خواند. عمر به او پرخاش کرد. وي گفت:(( من پيش پيامبر همين گونه خواندم و آن حضرت عکس العملي نشان ندادند.)) همگي نزد رسول خدا رفتند و آن حضرت قرآن آن شخص را تاييد کردند ولي عمر ناراحت شد. از اينرو پيامبر به عمر گفتند(( عمر قرآن تمامش صحيح است. به شرط آنکه عذاب به مغفرت و و مغفرت به عذاب تبديل نشود. ))و همينطور روايت کرده اند که پيامبر گفته:(( قرآن را بر هفت حرف بخوان. که تمامي آنها شافي و کافي است. به شرط آنکه رحمت به عذاب و عذاب به رحمت تبديل نشود. مانند اينکه بگويي: (( تعال )) يعني بيا و يا بگويي (( اقبل )) که همان معني را مي دهد و . . . ))(مسند احمد ج 4 ص 30 و ج 5 ص 41 و 51 و ص 124.) روايات سنيها در اين زمينه بسيار زياد است و از ديد خودشان غالبا موثق يا صحيح هستند. به عنوان نمونه رجوع کنيد به:1-مجمع الزوائد ج 7 ص 150./2-ديار بکر ج 1 ص 382./3-اسد الغابه ج 5 ص 156/4-الاتقان سيوطي ج 1 ص 168./5-کنز العمال ج 1 ص 550 و 619 و ج 2 ص 52 و 603.) اصالت قرآن و عدم اعتقاد به تحريف آن در بين شيعيان : 1-قرآن در ميان شيعيان فقط يکي است: (( شيعيان گروهي اندک نيستند که در يک روستاي دور افتاده زندگي کنند بلکه در اکثر کشورهاي اسلامي زندگي مي کنند. و در بعضي کشورها اکثريت مسلمانان را تشکيل مي دهند. در ميان هزاران مسجد و حسينيه و حوزه علميه و کتابخانه و خانه هاي صدها ميليون شيعه تنها يک قرآن يافت مي شود و همين امر گواه آن است که شيعيان اعتقادي به تحريف قرآن ندارند. )) 2-قرآن ميزان سنجش معارف تشيع است: (( شيعيان به تبعيت از پيامبر و ائمه معصومين معتقدند قرآن به منزله ميزان و مقياس سنجش روايات و جدا کردن روايت صحيح از جعلي است. امام صادق(ع) از پيامبر اکرم نقل فرمودند: اي مردم هر خبري که از من به شما مي رسد و موافق کتاب خداست من گفته ام و آنچه به شما مي رسد و مخالف کتاب خداست من نگفته ام. شيعيان که معتقد به وجود چنين معياري هستند هرگز نمي توانند به تحريف قرآن اعتقاد داشته باشند. )) 3-قرآن دليل حقانيت مذهب تشيع است: (( زيرا بسياري از آيات آن بر خلافت علي و فرزندانش و شيعيانش دلالت دارد. و دليل اصالت تشيع است. )) 4-قرآن و اهل بيت دويار جدا نشدني در مکتب تشيع هستند:(( از اساسي ترين اعتقادات شيعيان لزوم تمسک به ثقلين است. که به صورت متواتر و از طريق فزيقين نقل شده است. و قرآن به اهل بيت دعوت مي کند و اهل بيت به قرآن. و در اعتقاد شيعيان ايندو تا روز قيامت از هم جدا نمي شوند.)) 5-تکريم قرآن توسط شيعيان: (( در فقه شيعيان و در اعتقاد آنان مس قرآن بدون طهارت و نيز اهانت به آن به هر شکل که باشد مانند قرار دادن آن در جاي نامناسب و دراز کردن پاها در برابر آن و . . جايز نيست. و اگر نجاستي با قرآن تماس پيدا کند بر ما واجب است که کتاب الهي را تطهير کنيم و . . )) 6-اهميت قرآن در تاليفات شيعيان: (( شيعيان با آنکه يک پنجم جمعيت مسلمانان را تشکيل مي دهند يک سوم کل کتابهايي را که پيرامون قرآن تاليف شده است به خود اختصاص داده اند و اين نشان دهنده اهميتي است که به کتاب الهي مي دهند. )) حالا قضاوت با شماست که چه کسي اعتقاد دارد که قرآن تحريف شده.
65 | ميلاد | Iran - Isfahan | ٢٢:٠٦ - ١٥ بهمن ١٣٩١ |
ميگم خداوكيلي آقاي حامد يه كم به خودت بيا به قول معروف آدم خواب را ميشه از خواب بيدار كرد ولي كسي كه خودشا به خواب زده عمرا بيدار شدني نيست
عزيز اگه نميخواي حق را قبول كني لااقل وقت ملت را نگير تمام كامنت هات شده يه جور فقط هم همون حرفاي تكراري . كار اين برادر هاي ماهم شده دليل آوردن كه هر سوالت با چند ده جواب روبه رو شده بسه ديگه ....
شما با آيات قرآن كار نداري و يه كلمه از آيه را بهش گير ميدي ...
البته ماهم از اين كار پيش ميريم اما با اين تفاوت كه هر كلمه از آيه را با تمام كلمات ديگرش مي سنجيم ما معتقديم حتي خدا يك /و/ را هم بي جهت نگفته در كتابش چون خدا كار و حرف بيهوده نميكند . اما شما مثلا ميگوييد چون كلمه مهاجرين و انصار تعريف كرده پس همه گي شون نعوذبالله مرتد هم شدند چون از مهاجرين و انصار ند پس به زور بهشتي اند (تمام اختلاف ما هم سر همينه) در حالي كه خدا اهل بيت و عترت رسول الله /33احزاب/ را (اونم نه همشون را بلكه همون پيغمبر كه شما دم از سنت ش ميزنيد ميگه فقط 14 نفرشون)
66 | آبان | Sweden - Sollentuna | ٢٢:١٧ - ٠٧ اسفند ١٣٩١ |
سلام
در سايت زير که متعلق به "فرمانداري شهرستان لنجان" است طي يک مقالهء طولاني جمله هايي بسيار منفي عليه زنان که ادعا مي شود منبع آنها نهج البلاغهء امام علي، است آمده است. خلاصهء مقاله که در سايت هاي ساواکي ها و معاندين نيز با استقبال تبليغ و منتشر شده اين است که امام علي عليه السلام بطورکلي زن را موجودي پست و کم خرد دانسته است!!!
لطفآ در اين زمينه توضيح دهيد متشکرم
آدرس سايت مربوطه:
http://www.lenjan.gov.ir/Default.aspx?tabid=1811

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي؛ چنين چيزي نه توسط حضرت امير عليه السلام و نه در اين مقاله به زنان نسبت داده نشده است دوباره مقاله را تا انتها بخوانيد چون تفسير برخي از جملات چند پاراگراف بعد آمده است همچنين مي توانيد به مقاله «آيا زنان ناقص العقل هستند؟» و «آيا روايت «المرأة شر كلها» صحيح است و شامل همه زنان مى‌شود؟» در همين سايت مراجعه نماييد.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
67 | رحيم توكيه | Japan - Osaka | ١٢:١٣ - ٣١ فروردين ١٣٩٢ |
عن الإمام جعفر الصادق عليه السلام كما في بحار الأنوار 100/318 أنه سئل عن المتعة فقال: (ما تفعله عندنا إلا الفواجر

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
وقتى درباره جايز بودن متعه، آيه قرآن و ده ‏ها روايت از پيامبر (ص) و امامان معصوم وجود دارد، دو يا سه روايت، نمى‏ تواند دليل حرمت آن باشد. خود رسول خدا صلي الله عليه وآله و اهل بيت عليهم السلام فرموده اند سخن ما هيچ‏گاه مخالف قرآن نيست. اگر حديثى از ما شنيديد كه مخالف قرآن بود، بدانيد آن سخن ساختگى است و آن را نپذيريد.
و اين چنين روايات دلالت بر حرمت متعه نمي كند بلكه بخاطر بعضي از حالات و خصوصيات دلالت بر كراهت مي شود. مثلا روايت‏ هايى داريم كه مردان متأهل‏ را از ازدواج موقت با دختران باكره يا زمانى كه به شخصيت دختران آسيب مى‏ رساند، بازداشته‏ اند. در روايتى از امام رضا (ع) نيز متعه براى كسانى كه با احكام آن آشنا نيستند و ممكن است دچار فساد شوند، حرام دانسته شده. و المتعة لاتحلّ إلّا لمن عرفها و هى حرام على من جهلها». من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 459.
بنابراين در روايت‏ هاى شيعه، اصل متعه حرام نيست، بلكه با توجه به موقعيت افراد، نسبت به چگونگى انجام آن توصيه‏ هايى شده است.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
68 | عباس صادقيان | Iran - Tehran | ١٥:٠٦ - ٠٥ تير ١٣٩٢ |
با سلام اقا حامد فقط روي اين حديث فکر کن عمر ابن الخطاب : لولا علي لهلك عمر اسناد: تاويل مختلف الحديث ، ابن قتيبه ، ص 152، مواقف ، ايجي ، ج 3 ، ص 627 و 636، شرح مقاصد ، تفتازاني ، ج 2 ، ص 294 ، التفسير الكبير ، فخررازي ، ج 21 ، ص 22،شرح نهج البلاغه ، ابن ابي الحديد ‌، ج 1 ، ص 18و ج 12 ، ص 179، تمهيد الاوائل ، باقلاني ، ص 476 ، مناقب علي ابن ابيطالب ، ابن مردويه اصفهاني ، ص 88، ينابيع المودة ، قندوزي حنفي ، ج 1 ، ص 216و ج 2 ، ص 172و ج 3 ، ص 147 ، تاويل مختلف الحديث ، ابن قتيبه، ج 1 ، ص 162، تمهيد الاوائل في تلخيص الدلائل ، باقلاني ، ج 1 ، ص 476 و 547 ، الحاوي الکبير ، ماوردي شافعي ، ج 12 ، ص 115 و ج 13 ، ص 213 ، تفسير سمعاني ، ج 5 ، ص 154 ، المفصل في صنعه الاعراب ، زمخشري ، ج 1 ، ص 432 ، العواصم من القواصم ، ابوبکر بن عربي ، ج 1 ، ص 203 ، حاشيه الرملي ، رملي ، ج 4 ص 39 ، الجد الحثيث ، سعودي غزي عامري ، ج 1 ، ص 186، بريقه محموديه ، محمد بن محمد خادمي ، ج 2 ص 108، منع الجليل ، محمد عليش ، ج 9 ، ص 648، دستور العلماء ، قاضي عبدالنبي نکري، ج 1 ، ص 80.
69 | خبر19 | Kazakhstan - Astana | ١٩:١١ - ٢٩ مهر ١٣٩٢ |
سلاممممممممممممممممممممممممممممم مطلبات خيلي کم بود سرم اصلا سوتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت نکشيد
70 | عليرضا | Iran - Qazvin | ١٨:٠٢ - ٠٦ آبان ١٣٩٢ |
سلام
شما فرموديد
أبي هارون العبدي (134هـ):
از روات بخاري، ترمذي، إبن ماجه
در حالي که اهل سنت به اين روايت را اينگونه تضعيف مي کنند.
ابن عساکردر (2/119/12) عن يحيي بن عبد الحميد الحماني اخبرنا قيس بن الربيع عن ابي هارون العبدي عن ابي سعيد الخدري قال...
ابو هارون العبدب متهم است به کذب و قيس ابن ربيع ضعيف است.
واين هم سند کذاب بودن ابوهارون (ابن حجر:متروک و منهم من کذبه. الذهبي:متروک.احمد بن حنبل:ليس بشي.ابوذراعه:ضعيف الحديث.نساءي:متروک الحديث.ابي شيبه:کان کذابا.)
جوابي داريد.
بخشيد ممکن است دوبار اين را برايتان فرستاده باشم ولي چون نظرم را اينجا نديدم يادم نمي امد که فرستادم يا نه.
سپاس .
در پناه حق.

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
جرح علماى رجال در مورد رجال بخارى تأثيرى ندارد و بودن شخص از راوايان صحيح از هر توثيقى بالاتر است.در اين خصوص قول يک نفر از علماي اهل سنت را نقل کرده و بقيه را به مقاله اي که در اين خصوص نوشته شده است ارجاع مي دهيم
تقى الدين بن دقيق در كتاب «الاقتراح فى بيان الاصطلاح» از استاد پدرش ابو الحسن مقدسى سخنى نقل كرده‌است كه در باره رجال صحيح بخارى مى‌گويد:

راويان بخارى از پل و ايستگاه جرح عبور كرده‌اند؛‌ معناى سخن او اين است كه جرح علماى رجال در مورد رجال بخارى تأثيرى ندارد و بودن شخص از راوايان صحيح از هر توثيقى بالاتر است.ابن دقيق بعد از نقل سخن استادش اعتقاد خودش را نيز در اين مورد بيان كرده‌است:

وكان شيخ شيوخنا الحافظ أبو الحسن المقدسي يقول في الرجل يخرج عنه في الصحيح هذا جاز القنطرة يعني بذلك أنه لا يلتفت إلى ما قيل فيه وهكذا يعتقد وبه نقول ولا نخرج عنه إلا ببيان شاف وحجة ظاهرة تزيد في غلبة الظن على المعنى الذي قدمناه من اتفاق الناس بعد الشيخين على تسمية كتابيهما بالصحيحين ومن لوازم ذلك تعديل رواتهما
استاد استادان ما حافظ ابو الحسن مقدسى در باره كسى‌كه بخارى از او روايت كرده مى‌گفت: او از پل (جرح)‌ عبور كرده‌است؛‌ مقصودش اين است كه به جرح او كه از زبان علماى رجال بيان شده توجهى نمى‌شود.

(نظر ابن دقيق اين است): ما نيز اين اعتقاد را داريم و اين سخن را مى‌گوييم. و تا زمانى‌كه بيان كافى و حجت روشن بر جرح شخص راوى صحيح كه بر گمان ما غلبه نكند، نداشته باشيم از اين اعتقاد بيرون نمى‌رويم؛ چرا كه مردم اتفاق دارند كه اين دو كتابش را صحيح نامگذارى كرده‌است. و از لوازم اين نامگذاى اين است كه راويان آنها عادل باشند.

ابن دقيق العيد، تقي الدين (متوفاي702 هـ)، الاقتراح في بيان الاصطلاح، ج1، ص55، -
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
71 | عليرضا | Iran - Bushehr | ١٣:٠٩ - ٠٥ بهمن ١٣٩٢ |
سلام
خدا را شکر که شيعه زاده هستم!!!!
استاد بنده مي گفت بريد خدا را شکر کنيد که شيعه زاده هستيد و فردا روزي حرفي براي گفتن داريد .
همانا ادمي دوستدار هرکس باشد با همان محشور ميشود....حتي يک سنگ!!!
ما افتخار ميکنيم شيعه امير المومنين هستيم و قيامت با او محشور ميشويم.
تمام افتخارم بر اين است / که مولايم امير المومنين است
باز ميگويم : خدا را شکر که شيعه زاده هستم!!!!
به اميد ظهور مهدي فاطمه که صد البته نزديک است!!!
يا علي....
1 |لیلا|Iran - Tehran |١٢:١٠ - ٢٥ ارديبهشت ١٣٩٤ |
0
 
0
آقای علیرضا شیعه زاده بدرد نمیخوره،انسان باید باید تحقیق و تفحص ومطالعه مذهبشو انتخاب کنه،من هم شیعه زاده هستم ولی مدتهاست درمورد مذهبم دارم مطالعه میکنم،چون مذهب ارثی نه حرفی برای گفتن داره و نه قابل اعتماده،
2 |لیلا|Iran - Tehran |١٢:١٠ - ٢٥ ارديبهشت ١٣٩٤ |
0
 
0
آقای علیرضا شیعه زاده بدرد نمیخوره،انسان باید باید تحقیق و تفحص ومطالعه مذهبشو انتخاب کنه،من هم شیعه زاده هستم ولی مدتهاست درمورد مذهبم دارم مطالعه میکنم،چون مذهب ارثی نه حرفی برای گفتن داره و نه قابل اعتماده،
72 | ميلاد | Iran - Tehran | ٠٢:٤٥ - ٢٥ بهمن ١٣٩٢ |
باسلام به دوستان وسني هاي فهيم وبامعرفت ودورازكينه هاي شتري وكوركورانه.فقط درمورد سكوت اميرالمومنين دمورد خلافت شيادين ومصيبت حضرت زهرا همين بسكه پيامبراكرم تمامي اين بدعت گذاريها وخيانتها ومصيبتها را قبلا ازطرف جبرئئل به علي ع فرموده وايشان را به صبرعظيم فراخواندند.واينكه چطورحضرت زهرارا ميزنند وتوهين ميكنندو علي ع فتح كننده خيبر واكنشي نشان نميدهند دليلش اين بوده.والسلام
73 | امين الدين امين | Afghanistan - Kabul | ١٨:٥٧ - ١٢ اسفند ١٣٩٢ |
باسلام بر شما
سوال اين است که آيا درکتاب هاي صيح مسلم وبخاري تماماحاديث از رسول خدا(ص) است ويا ازديگران يعني اصحاب پيامبر هم ميباشد؟

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

روايات اين دو کتاب مشتمل بر روايات پيامبر صلي الله عليه و آله و صحابه از جمله ابوهريره، عايشه و ديگران است

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
74 | شيعه | Iran - Neyshabur | ١٦:١٦ - ٣٠ فروردين ١٣٩٣ |
با عرض سلام و ادب
لطفا بفرمايين که لفظ عيد براي روز غدير از چه زماني اتفاق افتاد و آيا اين مسئله در کتب شيعه و اهل سنت با سند معتبر آمده است يا خير ؟

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي؛ اين روز در روايات مختلفي توسط ائمه عليهم السلام به روز عيد تعبير شده است. اين روايات در حد تواتر است. مانند:

1. امام صادق مي فرمايد: هو عيد اللّه‏ الأكبر، و ما بعث اللّه عزّ و جلّ نبيّا إلّا و تعيّد في هذا اليوم، و عرف حرمته؛ و اسمه في السماء يوم العهد المعهود، و في الأرض يوم الميثاق المأخوذ و الجمع المشهود

(عوالم العلوم و المعارف- الإمام على بن أبى طالب عليهما السلام‏، شيخ عبد الله بحرانى اصفهانى‏(متوفاي قرن دوازدهم‏)، ناشر: مؤسسة الإمام المهدي عجّل الله تعالى فرجه الشريف‏، مكان نشر: قم‏، ص214)

2. امام صادق عليه السلام در مورد اين روز در روايتي مي فرمايد: الثَّامِنَ عَشَرَ مِنْ ذِي الْحِجَّةِ عِيدُ اللَّهِ‏ الْأَكْبَرُ مَا طَلَعَتْ عَلَيْهِ شَمْسٌ فِي يَوْمٍ أَفْضَلُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْهُ، وَ هُوَ [الْيَوْمُ‏] الَّذِي أَكْمَلَ اللَّهُ فِيهِ دِينَهُ لِخَلْقِهِ وَ أَتَمَّ عَلَيْهِمْ نِعَمَهُ وَ رَضِيَ لَهُمُ الْإِسْلَامَ دِيناً

(شواهد التنزيل لقواعد التفضيل‏، حاكم حسكانى‏(متوفاي490 ق)، ‏ناشر: موسسه طبع و نشر، مكان نشر: تهران‏، سال چاپ: 1411 ق‏، ج‏1، ص 203)

3. عن الرضا عليه السلام، قال:هو اليوم الّذي يزيد اللّه في مال من عيّد فيه، و وسّع على عياله و نفسه و إخوانه و يعتقه اللّه من النّار، ...و يوم البشارة و العيد الأكبر،...و يوم عيد أهل بيت محمّد... .

(عوالم العلوم و المعارف- الإمام على بن أبى طالب عليهما السلام‏، شيخ عبد الله بحرانى اصفهانى‏(متوفاي قرن دوازدهم‏)، ناشر: مؤسسة الإمام المهدي عجّل الله تعالى فرجه الشريف‏، مكان نشر: قم‏، ص221)

و... .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
75 | ياسين لطفي | Iran - Tehran | ١٣:٤٧ - ٢٠ مهر ١٣٩٣ |
بسم الله الرحمن الرحيم
ياد قران به سر کردن ..... ابراز جمله من فقط قران..... يعني کم آوردن و لجاجت
امام علي عليه السلام فرمودند لجباز ابتدا خودش زيان ميبيند.... خداوند عاقبت به خيرمان نمايد ان شاءالله
يا علي مدد
76 | مجتبی دهقانی | Iran - Bāfq | ١٢:٥٩ - ٢٧ خرداد ١٣٩٤ |
سلام
فکر کنم اهل سنت علی بن زید رو ضعیف می دونند...
اگه میشه روایتی که ایشان در صحیح مسلم نقل کرده رو بیاورید؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
اين شخص در سند روايت ذيل آمده است
وحدثنا هَدَّابُ بن خَالِدٍ الْأَزْدِيُّ حدثنا حَمَّادُ بن سَلَمَةَ عن عَلِيِّ بن زَيْدٍ وَثَابِتٍ الْبُنَانِيِّ عن أَنَسِ بن مَالِكٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أُفْرِدَ يوم أُحُدٍ في سَبْعَةٍ من الْأَنْصَارِ وَرَجُلَيْنِ من قُرَيْشٍ...
صحيح مسلم ج 3 ص 1415
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
77 | مجتبی | Iran - Yazd | ١٦:١٢ - ١٤ اسفند ١٣٩٤ |
سلام. در روایتی که از ایوهریره نقل شده . شخصی به نام مَطَرٌ الْوَرَّاقُ
وجود داره /قَالَ النَّسَائِيُّ: لَيْسَ بِالْقَوِيِّ. وَقَالَ أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ: هُوَ فِي عَطَاءٍ ضَعِيفٌ. كان يحيى يضعّف ابن أبي ليلى ومطر عن عطاء، يعني يضعّف روايتهما (السنن الكبرى: 7/ 423) و قال ابن سعد : كان فيه ضعف فى الحديث . و قال الآجرى عن أبى داود : ليس هو عندى بحجة ، و لا يقطع به فى حديث إذا اختلف
......................
شهر بن حوشب:
قال موسى بن هارون : ضعيف . و قال النسائى : ليس بالقوى . و قال يعقوب بن شيبة : سمعت على ابن المدينى ، و قيل له : ترضى حديث شهر بن حوشب ؟ فقال : أنا أحدث عنه . قال : و كان عبد الرحمن بن مهدى يحدث عنه . قال : و أنا لا أدع حديث الرجل إلا أن يجتمعا عليه يحيى و عبد الرحمن ـ يعنى على تركه و قال أبو حاتم : شهر أحب إلى من أبى هارون و بشر بن حرب و ليس بدون أبى الزبير ، و لا يحتج به .و قال الساجى : فيه ضعف ، و ليس بالحافظ ، و كان شعبة يشهد عليه أنه رافق رجل من أهل الشام فخانه . و قال ابن حبان : كان ممن يروى عن الثقات المعضلات ، و عن الأثبات المقلوبات . و قال الحاكم أبو أحمد : ليس بالقوى عندهم . و قال ابن عدى : و شهر ليس بالقوى فى الحديث ، و هو ممن لا يحتج بحديثه و لا يتدين به . و قال البيهقى : ضعيف . و قال ابن حزم : ساقط . و قال ابن عدى : ضعيف جدا
. عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ بِشْرَانَ
بىون جرح و تعىيل
عليّ بْن عُمَر الحافظ
بىون جرح تعىيل


پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
اولا: اين راويان که ذکر کرديد همه آنها در اسناد رواياتي واقعي شده اند که بزرگان اهل سنت آن روايت را صحيح و معتبر دانسته اند هر چند برخي نيز آنها را توثيق کرده اند
ثانيا: مطر و شهر بن حوشب از روات مسلم هستند لذا تضعيف آنها توسط برخي فايده اي طبق رجال اهل سنت ندارد چون روايان صحيح مسلم و بخاري از پل جرح و تعديل عبور کرده اند
ثالثا: در صورتي که يک رواي هم تضعيف داشته باشد و هم توثيق در اين صورت مختلف فيه مي شود که روايت در اين صورت حسن مي شود
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
78 | محمدرضا | Iran - Tehran | ١٤:٤٩ - ٢٥ مرداد ١٣٩٥ |
من از شما شیعیان سوال میکنم. بریم سراغ همون حدیث غدیر خودمون. چرا در عبارت ( من کنت مولاه فهذا علی مولاه ، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه ) معنای کلمه اول یعنی مولا به معنای سرپرست است و نه دوست ، در حالی که معنای فعل دعایی ( وال ) که از همان ریشه سه حرف و-ل-ی است به معنای (دوست بدار) است؟!!! به خصوص که دیگر این را نمیتوانیم انکار کنیم که معنای فعل (وال) همان (دوست بدار) است که نقطه مقابل فعل (عاد) به معنای (دشمن بدار) است؟!!!! لطفاً در این خصوص شبهه مرا برطرف کنید.

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
اولا: اين حرف که معني اصل (مولا) به معني دوستي باشد اين صحيج نيست اتفاقا بر عکس خود علماي اهل سنت اعتراف کرده اند که شايعترين معني مولا در بين اهل لغت، سرپرستي است .تفتازاني بعد از اينکه معاني مختلفي را براي مولي ذکر مي کند، گويد: وبالجملة استعمال المولى بمعنى المتولي والمالك للأمر والأولى بالتصرف شائع في كلام العرب منقول عن كثير من أئمة اللغة
شرح المقاصد في علم الكلام ،سعد الدين مسعود بن عمر بن عبد الله التفتازاني الوفاة: 791هـ ، دار النشر : دار المعارف النعمانية - باكستان - 1401هـ - 1981م ، الطبعة : الأولى ج 2 ص 290
ثانيا: اگر هم بگوييم مولي داراي معاني مختلفي است ولي با توجه صدر حديث غدير که پيامبر (ص) براي سرپرستي خود به «آيه النبي أولى بالمؤمنين من أنفسهم» استدلال کردند لذا با اين روش سرپرستي حضرت علي عليه السلام را نيز ثابت کردند. خود علماي اهل سنت اين آيه را به اولي به تصرف و سرپرستي تفسير کرده اند
نسفي گويد:
النبي أولى بالمؤمنين من أنفسهم ( أى أحق بهم فى كل شيء من أمور الدين والدنيا وحكمه أنفذ عليهم من حكمها فعليهم ان يبذلوها دونه ويجعلوها فداءه أو هو أولى بهم
تفسير النسفي ج 3 ص 297
قاري نيز گويد:
النبي أولى بالمؤمنين من أنفسهم [ الأحزاب 8 ] أي أولى في كل شيء من أمور الدين والدنيا ،
مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح ،علي بن سلطان محمد القاري الوفاة: 1014هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت - 1422هـ - 2001م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : جمال عيتاني ج 6 ص 297
با اين همه قرينه مگر مي شود گفت مولي در حديث غدير به معني دوستي است ؟!!! آيا اين نوع برداشت و توجيهي که برخي دارند روش علمي است!!!
جهت اطلاع بيشتر به اين آدرس رجوع کنيد
http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5147
ثالثا: خود علماي اهل سنت از روايت «من کنت مولاه» سرپرستي را فهميدند همچنانکه سبط ابن الجوزي (654هـ) گويد: وهذا نص صريح في إثبات إمامته وقبول طاعته
رابعا:اگر مولي به معني دوست باشد ديگر تهنيت صحابه جايي ندارد چون اگر قبول کنيم به معني دوستي باشد در اين صورت اين به اين معني است که صحابه تا حال بينشان محبت و دوستي نبوده است و اين توهين به صحابه و حضرت علي (ع) است که تا حال بينشان محبتي نبوده حالا تازه می خواهند باهم دوست باشند
با اين همه قرينه ديگر جا ندارد که کسي بگويد چون جمله من والاه امده است پس مولي به معني دوستي است اگر پيامبر اين جمله را نيز گفته است بخاطر اين است خلافت حضرت بايد با جان و دل باشد و با محبت همراه باشد
بيهقي در شرح حديث گويد:
من كنت مولاه فعلي مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه والمراد به ولاء الإسلام ومودته وعلى المسلمين أن يوالي بعضهم بعضا ولا يعادي بعضهم بعضا وهو في معنى ما ثبت عن علي رضي الله عنه أنه قال والذي فلق الحبة وبرأ النسمة إنه لعهد النبي الأمي صلى الله عليه وسلم إلى أنه لا يحبني إلامؤمن ولا يبغضني إلا منافق
الاعتقاد والهداية إلى سبيل الرشاد على مذهب السلف وأصحاب الحديث ، ج 1 ص 354أحمد بن الحسين البيهقي الوفاة: 458 ، دار النشر : دار الآفاق الجديدة - بيروت - 1401 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : أحمد عصام الكاتب
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
79 | کوروش کبیر | Iran - Shiraz | ١٥:٥٩ - ٠٣ مهر ١٣٩٦ |
با سلام خسته نباشی خدمت مدیر محترم سایت
دیروز یکی از دوستان اهل سنتم ازم پرسید که اگر خلافت حصرت علی(ع) از جانب خداوند بوده پس چرا خدا جلوی ابوبکر را نگرفت و علی را خلیفه کند
این دوستمون میگفت یعنی شما شیعه ها میخایید بگید که زور ابوبکر از خدا بیشتر بوده؟

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
خداوند در قرآن اراده کرده است پيامبران حاکم زمين باشند اما خيلي از انبياء حکومت به دستشان نرسيد آيا پيامبري و مسئله حاکم بودن آنان زير سوال مي رود؟! در قرآن آمده است:
قُلِ اللَّهُمَّ فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ عالِمَ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ أَنْتَ تَحْكُمُ بَيْنَ عِبادِكَ في‏ ما كانُوا فيهِ يَخْتَلِفُونَ بگو: «خداوندا! اى آفريننده آسمانها و زمين، و آگاه از اسرار نهان و آشكار، تو در ميان بندگانت در آنچه اختلاف داشتند داورى خواهى كرد!»زمر46
آيا مي شود گفت مردم در کار خدا خلل ايجاد کردند؟! ارداه خدا بر اين بود که پيامبر اسلام در مکه نيز حکومت داشته باشد اما نشد آيا در اراده خدا مشکلي ايجاد شد؟! اراده الهي بر اين تعلق گرفته که امور از راه اسباب و شرايط طبيعي جريان يابد نه از باب معجزه و خرق عادت نکته اي که بايد به آن توجه کرد اين است که حضرت علي عليه السلام خليفه خداوند است که يک شعبه از خلافت الهي حضرت، حکومت بر مردم بود که مردم نخواستند مانند انبياء که حکومت ظاهري از آنها سلب شده و نگذاشتند اما به نبوت آنها خللي ايجا نکرد وقتي گفته مي شود حکومت حضرت علي عليه السلام غصب شد يعني خلافت ظاهري بر مردم والا خلافت الهي مانند نبوت غصب کردني نيست
اما اينکه چرا مردم از علي عليه السلام روي گردان شدند و حکومت ظاهري حضرت را قبول نکردند مگر نمونه آن را در قرآن نداريم! ؛ فرزندان يعقوب مي دانستند که پدرشان پيامبر و برحق است اما وقتي که حضرت يعقوب سفارش حضرت يوسف را به آنها کرد، آنها تمرد کرده و زير قول خود زدند و موجب اذيت و آزار حضرت يوسف شدند همان دليلي که باعث شد آنها زير قول خود بزنند در زمان حضرت علي عليه السلام نيز چنين چيزي بوده است
اما اينکه صحابه چرا قبول نکردند دلائلي دارد:
1-بخل و استبداد عده‌اي ، سبب شد كه امام به خلافت نرسد: شخصي از طايفه بني اسد از امام علي عليه السلام سؤال كرد :چگونه شما را كه از همه سزاوارتر بوديد از مقام خلافت كنار زدند ؟ كيف دفعكم قومكم عن هذا المقام وأنتم أحق به ؟
يَا أَخَا بَنِي أَسَدٍ إِنَّكَ لَقَلِقُ الْوَضِينِ تُرْسِلُ فِي غَيْرِ سَدَدٍ وَ لَكَ بَعْدُ ذِمَامَةُ الصِّهْرِ وَ حَقُّ الْمَسْأَلَةِ وَ قَدِ اسْتَعْلَمْتَ فَاعْلَمْ أَمَّا الِاسْتِبْدَادُ عَلَيْنَا بِهَذَا الْمَقَامِ وَ نَحْنُ الاَعْلَوْنَ نَسَباً وَ الأَشَدُّونَ بِالرَّسُولِ ص نَوْطاً فَإِنَّهَا كَانَتْ أَثَرَةً شَحَّتْ عَلَيْهَا نُفُوسُ قَوْمٍ وَ سَخَتْ عَنْهَا نُفُوسُ آخَرِينَ وَ الْحَكَمُ اللَّهُ وَ الْمَعْوَدُ إِلَيْهِ الْقِيَامَةُ
وَ دَعْ عَنْكَ نَهْباً صِيحَ فِي حَجَرَاتِهِ‏
وَ لَكِنْ حَدِيثاً مَا حَدِيثُ الرَّوَاحِلِ‏
اى برادر بنى اسدى ! تو مردى پريشان و مضطربى كه نابجا پرسش ميكنى ؛ اما در عين حال احترام خويشاوندى و بستگى برقرار، و حق پرسش محترم است . اكنون كه مى‏خواهى بدانى ، پس بدان كه كه آن ظلم و خودكامگى كه نسبت به خلافت بر ما تحميل شد ، در حالى بود كه ما را نسب برتر و پيوند خويشاوندى با رسول خدا (ص) استوارتر بود.
جز خودخواهى و انحصارطلبى چيز ديگرى نبود كه : گروهى بخيلانه به كرسى خلافت چسبيدند، و گروهى سخاوتمندانه از آن دست كشيدند، داور خداست ، و بازگشت همه ما به روز قيامت است.
نهج البلاغة ، خطبة 162، نهج البلاغه محمد عبده ، ج2 ،‌ ص64 و شرح ابن أبي الحديد ، ج9 ، ص 241 و علل الشرايع ، ج1 ،‌ ص146 .
2-كينه قريش از كشته شدن پهلوانانشان توسط امير المؤمنين عليه السلام : و ابن عساكر در تاريخ مدينه دمشق مي‌نويسد :
عن ابن طاوس عن أبيه قال قلت لعلي بن حسين بن علي ما بال قريش لا تحب عليا فقال لأنه أورد أولهم النار وألزم آخرهم العار . تاريخ مدينة دمشق ، ج 42 ، ص 290
حاكم نيشابوري در المستدرك مي‌نويسد :
عن ابي ادريس الاودي عن علي رضى اللّه عنه قال: إنّ ممّا عهد إليّ النبي صلى اللّه عليه وآله أنّ الأمّة ستغدر بي بعده. پيامبر فرمود بعد از من امت بر تو غدر مي کنند المستدرك ، ج 3 ، ص140
وموارد ديگر ...
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات

80 | محمدجواد محمدحسینی | Iran - Tehran | ٠٣:٠١ - ٠٤ شهریور ١٣٩٧ |
مطلبی که شما فرمودید، بحث تبریک و تهینیت است نه بیعت. بیعت با تبریک فرق داره.
  بعدی [1] [2] [3]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها