2024 March 28 - پنج شنبه 09 فروردين 1403
با توجه به روايت « فمن ادعي المشاهدة ... فهو كذاب مفتر » ادعاهاي كساني كه مي گويند امام زمان را ديده اند ، چگونه قابل توجيه است ؟
کد مطلب: ٤٩٨٨ تاریخ انتشار: ٠٣ اسفند ١٤٠٢ - ٠٧:٣٥ تعداد بازدید: 27613
پرسش و پاسخ » مهدويت
با توجه به روايت « فمن ادعي المشاهدة ... فهو كذاب مفتر » ادعاهاي كساني كه مي گويند امام زمان را ديده اند ، چگونه قابل توجيه است ؟

با توجه به روايت «فمن ادعي المشاهدة ... فهو كذاب مفتر» ادعاهاي كساني كه مي گويند امام زمان را ديده اند، چگونه قابل توجيه است ؟
سؤال كننده : محمد

پاسخ:

ما دو نوع ملاقات داريم كه يكي از آنها صحيح و معتبر است و اشكالي بر آن وارد نيست و نوع ديگر غير صحيح است. هر دو نوع آن را شرح مي دهيم تا مطلب روشن شود

1 . قسم اول ملاقاتي است كه با اراده امام زمان و صلاحديد امام زمان عليه السلام صورت مي گيرد و شخص ملاقات كننده خود اراده اي در ملاقات ندارد؛ به اين معنا كه زمان، مكان، مدت و تعداد دفعات ملاقات به دست امام زمان است نه به دست شخص ملاقات كننده. در اين نوع از ملاقاتها و ديدارها شخص نمي تواند با اراده خود ملاقات را تكرار كند يا مثلا بگويد من فلان روز با حضرت ديدار خواهم كرد اين نوع ملاقات صحيح است و معتبر و براي بسياري از بزرگان و عرفا و علما اتفاق افتاده است و داستان آنها را علماي بزرگي همچون علامه مجلسي در بحار الانوار و ميرزاي نوري در نجم الثاقب و شيخ صدوق در كمال الدين و.. نقل كرده اند.

البته اين نكته قابل توجه است در مورد ملاقاتهاييكه براي برخي از بزرگان اتفاق افتاده معمولا از اظهار آن خود داري مي كنند و يا مأمور به كتمان مي باشند و براي هر كسي هم بيان نمي كنند.

آن كه را اسرار حق آموختند مهر كردند و دهانش دوختند.

و غالبا يا بعد از مرگشان توسط نزديكان مشخص مي شود و يا شاگردان نزديك آنها مطلع مي شوند؛ اما روشن است كسي كه ملاقات خود را در ملاء عام اعلام مي كند و اين امر معنوي را طعمه مقاصد مادي مي كند مورد اتهام است.

2 . اما اين كه ملاقات با امام زمان عليه السلام با اراده و اختيار شخص ملاقات كننده صورت گيرد و استمرار داشته باشد به اين معنا كه شخص هر زمان كه بخواهد مي تواند به محضر حضرت مشرف شود و حضرت را ملاقات كند، مردود است و طبق توقيع امام زمان عليه السلام به علي بن محمد سمري آخرين نايب حضرت در غيبت صغري كذاب است:

وسياتي شيعتي من يدعي المشاهدة الا فمن ادعي المشاهدة قبل خروج السفياني والصيحة فهو كذاب مفتر ...

چه بسا افرادي از شيعيان ادعا كنند كه مرا مشاهده نموده اند، آگاه باشيد هر كس قبل از خروج سفيان و صيحه آسماني، چنين ادعايي كند دروغگو و افترا زننده است...

الغيبة شيخ طوسي ص395- احتجاج شيخ طبرسي ج 2 ص 297

اين عبارت تند حضرت:

اولا : به خاطر اين است كه جلوي شيادان وحقه بازان و دروغگويان كه قصد سوء استفاده از عقايد و احساسات مردم دارند گرفته شود تا هر كسي نتواند ادعاي ارتباط كند و مردم را فريب دهد و ديگر اينكه بعد از اتمام غيبت صغري و با شروع غيبت كبري راه ارتباط مستقيم با حضرت طبق مصالح غيبت مسدود شد؛ چرا كه فلسفه غيبت خفاء و عدم دسترسي است واگر قرار باشد هر كس بتواند با حضرت ارتباط داشته باشد و ارتباط را به اطلاع همه برساند خلاف مصلحت و فلسفه غيبت عمل شده است.

ثانيا: حضرت با اين فرمايش خود يك قاعده كلي را براي شيعيان بيان مي كند و آن اين كه اصل اولي در ادعاي ملاقات كذب و دروغ است مگر اين كه خلاف آن ثابت شود همانند اصل طهارت و اصل حليت كه اصل اوليه در تمام اشياء پاكي و حليت است مگر آن كه نجاست و حرمت آن ثابت شود.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



Share
1 | پيمان موسوي | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٠٣ مرداد ١٣٨٧ |
با سلام
ما از دفاعيات شما در مواجه يا بدعتها و خرافات و كجروي هاي مغرضان و دشمنان اسلام سپاسگذاريم و لذت مي بريم ...
اما ... اين مطلب شما مقداري بدور از عقل و توجيه كننده است . اي كاش همچون هميشه با منطق محمتري پاسخ صحيح ميداديد !
وقتي امام(عج) ميفرمايند : آگاه باشيد .... ديگر تبصره آوردن خطا و توجيه است. و با دليل هاي سست نميشود برخي از ملاقات ها را درست پنداشت. متا’سفانه انگار ما دروغگو هم كم نداريم !!
فكر نميكنيد براي هدايت ديگران ابتدا بايست اشتباهات خودمان را بپذيريم و رفع كنيم ؟؟؟ و با شجاعت با هر كس در هر مقامي
ادعاي مشاهده و ملاقات با امام عصر(عج) را كرده يا خواهد كرد برخورد كنيم ؟؟
2 | حسن | Iran - Tabriz | ٠٢:٠٣ - ١٦ خرداد ١٣٨٩ |
باسلام باتوجه به صراحت امام در توقيع براينكه هيچكس مرا نخواهد ديدو هر كس قبل ازخروج صوفياني وصيحه اسماني ادعاي مشاهده مراكند دروغگو و افترازننده است ونظربه اينكه روايات مشاهده در كمال الدين شيخ صدوق وغيبه شيخ طوسي به گونه اي است كه مدعيان امام را نشناخته و يا بعدا شناخته اندميتوان نتيجه گرفت كه منظور امام از كلمه مشاهده اينستكه ارتباط با ايشان به صورتي كه شناخته نشوندويا در عالم خواب و رويا و مكاشفه ويا توسط نامه و پيام اوري از ايشان باشد مانعي نداردولزوما ديده شدن ايشان بطوريكه لمس شوندو شناخته شوند نميباشدو اگر گفته شما درست باشد اصلا غيبت صغري وكبري و توقيع امام باطل ميشودو معنا نداردوگفته چند نفر براينكه اقايشان با امام ارتباط مستقيم داشته نميتواند سند قرار گيرد.

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

بسياري از كساني كه آن حضرت را ديده‌اند در بيداري ، به ملاقات آن حضرت رسيده‌اند ، و نه خواب ، و آن حضرت را نيز شناخته‌اند !

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

3 | حسن | Iran - Tehran | ٠٢:٠٨ - ١٧ خرداد ١٣٨٩ |
باسلام وتشكر از سايت بسيار قوي ومستدل شما زحمتكشان. با توجه به توقيع و صراحت امام وحجت بين ما كه تنها كتاب خدا و عترت است بنابراين جواب ادعاي مدعيان چيزي نيست جز كلام معصوم. والسلام و عليكم و رحمت ا...
4 | جواد | Iran - Tehran | ٠٤:٤٧ - ٠١ مرداد ١٣٩١ |
اين دست روايات اشاره به کساني دارد که ادعاي مشاهده خاص به معني نائب بودن و واسطه بين مردم و امام بودن را دارد. افرادي نظير محمد علي باب که ادعاي باب و واسطه بودن داشت.
5 | حسين قديري | Iran - Tehran | ١٢:٣١ - ٢٧ مرداد ١٣٩١ |
به نظر ميرسد که قياس اين مسأله با قاعده نجاست وطهارت صحيح نباشد . چون در مسأله کلي طهارت أشياء , استثناي آن را خود شرع بيان نموده و آن در زماني است که نجاست چيزي ييني باشد ( کل شيء طاهر حتي تعلم أنه قذر ) ولي در مورد ملاات با حضرت مهدي عليه السلام , حضرت بدون استثناء فرموده که مدعي ديدن من کاذب است و استثنايي هم نزده اند . خلاصه اينکه به شخصه جمع بين اين روايت و نقلهايي که از ديده شدن حضرت شده است , را نمي فهمم .

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
همچنانكه توضيح داده شده، ملاقات نوع اول صحيح است ولي بر مخفي نگه داشتن آن مواظبت مي كنند لذا معمولاً كسي متوجه نمي شود (هرچند برخي مواقع پس از مرگ آنها يا طبق مصالح ديگر بر ملا مي شود) و نوع دوم هم كه باطل است و بايد گوينده آن را تكذيب كرد. لذا معمولاً چنين ادعايي باطل است مگر اينكه شاهد مطمئني بر صحت آن يافت شود مانند طهارت اشياء كه معمولاً پاكند مگر كه با ادله، يقين به نجاستشان حاصل شود.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
6 | محمد فيضي | Armenia - Yerevan | ١٦:١٥ - ٢٣ مهر ١٣٩١ |
در تاييد ژاسخ شما عرض مي شود كه در كلمه مشاهده و شهود نوعي حضور نهفته است يعني خطاب كساني را شامل مي شود كه ادعاي حضور (به اراده خود ) در خدمت حضرت داشته باشند . رويت با شهود و مشاهده فرق دارد و امام (عج) مدعي رويت را (به طور مطلق ) تكذيب نفرموده اند
7 | جواد | Iran - Zarrīn Shahr | ٠١:١٤ - ٢٥ دي ١٣٩١ |
با سلام و خسته نباشيد سخن شما براي زماني که امام زمان اگر مي گفتند: چه بسا افرادي از شيعيان ادعاکنند که مرا مشاهده مي کنند... ، يعني اينکه شيعيان هر موقع که خودشان بخواهند مي توانند امام زمان را مشاهده کنند صحيح بود ، نه زماني که امام زمان صراحتا مي گويند که: چه بسا افرادي از شيعيان ادعاکنند که مرا مشاهده نموده اند... ، اين سخن امام که ديگر به صراحت گفته است که هر کس ادعا کند امام زمان را ديده است, هر کس ادعاکند که مرا مشاهده نموده اند، ما شيعيان هم تا کنون کم نداشته ايم که گفته اند امام زمان را ديده اند، پس حجت تمام شد و همه ي آنها دروغگو هستند.

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
علما و بزرگان دين مطالب فراواني درباره اين روايت گفته اند كه در اين ميان علامه بزرگوار مجلسي ذيل همين توقيع مي فرمايند: منظور از «من ادعي المشاهده ...» كسي است كه ادعاي مشاهده كند در حالي كه مدعي است كه نائب آن حضرت بوده و اخبار را از جانب آن حضرت به شيعيان مي رساند مانند سفراء آن حضرت كه حلقه وصل امام عصر (عج) با شيعيان بودند و الا اگر معناي روايت و توقيع را عام بگيريم با اخبار بسياري كه در رابطه با رؤيت آن حضرت مي باشند منافات دارد.بحار الانوار، ج52، ص 151پس ادعاي رويت همراه با ادعاي نيابت از طرف حضرت ولي عصر (عج) مد نظر توقيع بوده نه معناي عام آن
در رابطه با مسئله امكان رؤيت آن حضرت در عصر غيبت كبري بايد گفت بزرگان بسياري بر اين عقيده اند كه تشرف يافتن به محضر حضرتش ممتنع نيست و براي تعدادي از صلحا و مؤمنين، اين توفيق حاصل شده است از باب نمونه به برخي از منابع اشاره مي كنيم:
1. شيخ الطائفه ابو جعفر محمد بن حسن طوسي در كتاب الغيبه در ضمن فصلي با عنوان «الأخبار المتضمنه لمن رأي صاحب الزمان ـ عليه السلام ـ»کتاب الغيبه، موسسه المعارف الاسلاميه، قم، چاپ اول، 1411 هـ ق، ص 253.
2. علامه مجلسي در بحارالانوار تحت عنوان: «في ذكر من فاز بلقاء الحجه في الغيبه الكبري»بحار الانوار، ج53، ص 200.
3. محدث نوري در كتاب «نجم الثاقب» در بابي با عنوان «ذكر احوال كساني كه در دوران غيبت كبري خدمت آن جناب رسيده اند» كه در آن جا 100 حكايت از مشرف شدگان به محضر حضرتش را بيان مي كند. نجم الثاقب، انتشارات مسجد مقدس جمکران قم، چاپ اول، 1416 هـ ق، ص 375.
4- برخي از علماء اهل سنت نيز به اين گونه وقايع اشاره كرده اند از جمله حافظ سليمان بن ابراهيم قندوزي حنفي در كتاب ينابيع الموده، باب 33 تحت عنوان «في بيان من رأي صاحب الزمان المهدي (عج) بعد غيبته الكبري» قندوزي حنفي، سليمان ابن ابراهيم، ينابيع الموده، انتشارات الشريف الرضي، چاپ اول، 1413 هـ ق، ج2، ص554
بهتر است به اين نكته دقت كنيد مراد از تكذيب نفي ملاقات نيست . امام خميني(ره) مي‌گويد: مراد از تکذيب مدعي مشاهده اين است که فردي مدعي ملاقات باشد، ولي شاهد و دليلي نداشته باشد. (انوار الهدايه، ج1، ص256). شهيد صدر نيز مي‌گويد: مراد، ادعاي انحرافي است که شخصي با ادعاي مشاهده و ارتباط، بخواهد عقايد و نظر خود را با نام پيام‌هاي امام زمان به مردم القا کند.(تاريخ الغيبة الصغري، ج1، ص654 ـ 639).برخي نيز گفته‌اند: مراد از تکذيب مدعي ظهور است. (مهدي منتظر، ص93).
بنابراين مي‌توان دريافت که صرف ديدار، در روايت، منتفي نشده است و علماء نيز نفي اصل ديدار را استفاده نکرده‌اند. به علاوه، روايتي مدعي مشاهده را کذاب مي‌داند؛ حال اگر کسي امام را ببيند و به ديگران نگويد، تحت اين روايت قرار نمي‌گيرد. لذا اصل ديدار امر ممکني خواهد بود.
نکته ديگر اينکه علماي ما که موفق به ديدار حضرت شده بودند، آن را براي مردم بازگو نمي‌کردند، بلکه اطرافيان و خواص آنها از روي شواهد و قرايني و يا در زمان‌هاي بعد، متوجه وقوع ديدار آن عالم با امام مي‌شدند .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات


8 | رضا خزايي | United States - Buffalo | ٢١:٢١ - ١٨ تير ١٣٩٣ |
با سلام من با قسمتي از نظر آقاي جواد موافقم
(( اين سخن امام که ديگر به صراحت گفته است که هر کس ادعا کند امام زمان را ديده است, هر کس ادعاکند که مرا مشاهده نموده اند، ما شيعيان هم تا کنون کم نداشته ايم که گفته اند امام زمان را ديده اند، پس حجت تمام شد و همه ي آنها دروغگو هستند ))
به کلمات دقت کنيد. گفته هرکس و همچنين گفته ادعا کند و ايضاً گفته مشاهده و نه کلمات ديگر....
به نظر مي رسد که نويسنده محترم گروه پاسخ به شبهات، با کمي سفسطه، سعي در توجيه دروغ برخي از دروغگوبان دارد. که انشاءالله اينگونه نباشد.
اما حقيقت امر اينست که امام با کسي شوخي ندارد و دقيقاً فرموده:
وسياتي شيعتي من يدعي المشاهدة الا فمن ادعي المشاهدة قبل خروج السفياني والصيحة فهو كذاب مفتر ...
چه بسا افرادي از شيعيان ادعا کنند که مرا مشاهده نموده اند، آگاه باشيد هر کس قبل از خروج سفيان و صيحه آسماني، چنين ادعايي کند درغگو وافترا زننده است...
هيچ جاي جمله ي امام ، شرط و شروط هم ندارد.
عده اي اين روايت را ضعيف فرض کرده اند که اگر اينگونه باشد، بسياري از روايتهاي ديگر همين راوي نيز به چالش کشيده خواهد شد و اساس خيلي چيزها که برطبق آنها بنا شده، زير سوال خواهد رفت. چون دقيقاً همان پيشفرض ها براي ساير روايات هم قابل فرض خواهد بود.
حال با توجه به موارد پيش گفته و روايات و اسناد و مدارک موجود، به نظر ميرسد عده اي براي بدست آوردن به منافع شخصي، روايتها را جعل کرده و عده اي نيز بدلايل مشابه، جعليات را توجيه ميکنند. غافل از اينکه جمله و واژه هاي به کارگرفته شده صريح است و قابل سفسطه و تفاسير جانبي نيست.
ضمناً اگر ميخواهيد که من از پاسخ شما مطلع گردم، لطفاً با ايميل اطلاع رساني بفرمائيد.
باتشکر.
رضا خزايي.

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي؛ جنابعالي به دو نکته دقت نکرده ايد و الا اينگونه برداشت نمي کرديد:

1. کلمه «ادعي»: ايشان فردي را گفته اند که ادعاي مشاهده دارد نه فردي که خبر از مشاهده مي دهد.

2. اين سخن را وقتي گفته اند که خواسته اند پايان غيبت صغري را اعلام نمايند. به شيعيان اعلام داشته اند شش روز ديگر نائب از دنيا مي رود و غيبت کبري شروع مي شود مبادا کسي خود را بعد از ايشان به عنوان نائب جا بزند بدانيد هرکس ادعاي مشاهده کرد(ادعاي مشاهده براي نيابت) دروغگوست. منظور امام با دقت در اين توقيع کاملا مشخص است.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
9 | mary | Iran - Bāft | ١٥:٢٩ - ١١ شهریور ١٣٩٣ |
اين توقيع کاملا صحيح ومنطقيست ولي نميدانم چراراجع به اين توقيع در رسانه هاي ما صحبتي به ميان نمي آيد يتا مردم عامي که توان تحقيق وتفحص در دين راندارند مطلع شوند و هر شارلاتات دين فروشي بنام امام زمان (عج) بر اصل انتظار امام خدشه وارد نکند....
10 | الف | United States - Mountain View | ١٩:١٦ - ٠٢ تير ١٣٩٥ |
با درود. مساله عجیبی مطرح شده است،
باید بگوئیم شما روایت را بدون هیچ دلیلی بر آنچه که خواسته اید تحمیل کرده اید! مثلا گفته اید منظور ادعای مشاهده برای نیابت است! خب
( برای نیابت )را از کجا درآوردید؟
بعد اینکه دو مورد توجیه اولا و ثانیا خود را یک بار دیگر بخوانید تا میزان تحمیل خود را برای توجیه حدیث ببینید!
البته امکان دارد که ماجرا چیز دیگری باشد .مثلا شاید در این جمله قرائنی وجود داشته باشد یا اوضاع و احوال زمان این مکالمه جوری باشد که بتوان حدیث را توجیه کرد اما این هم مشکل هست چون روایت چنین چیزی را نشان نمی دهد و صریح به نظر میرسد.
امکان دارد اصلا روایت ضعیف باشد! چرا بررسی سندی نمی‌کنید؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
هر چند در خصوص معنی این روایت دیدگاهها متفاوتی مطرح است اما این احتمال نیز با نگاه به خود روایت که در مورد وصیت امام به نایب چهارم ، که دیگر نائبی برای خود معین نکن لذا این معنی نیز دور از ذهن نیست که مراد ادعای مشاهد امام است که خود را نائب امام دانسته و برای خود کاسبی راه بندازند
امام فرمودند: «وَ لَا تُوصِ إِلَى أَحَدٍ فَيَقُومَ مَقَامَكَ بَعْدَ وَفَاتِكَ» مبنی بر بسته شدن «باب نیابت خاصه» است که ادعای مشاهده نیز با این قضیه بی ربط نیست والا اگر مراد صرف دیدن باشد که خیلی از بزرگان امام را دیده اند لذا معنی مشاهده صرف دیدن نیست
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
11 | ali | United Kingdom - London | ٠٨:٥٤ - ٢٩ مهر ١٣٩٥ |
سلام این روایت خبر واحد هست یا خیر؟

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
خیلی از روایات خبر واحد هستند و در فقه و برخی مسائل دیگر مورد استناد قرار می گیرد روایت فوق نیز هر چند خبر واحد است ولی مورد استناد است
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
12 | تورج | Iran - Shiraz | ١٥:٤٤ - ٠٧ فروردين ١٣٩٦ |
ادعاهایتان خود بر فرض صحیح بودن حدیث لفاظی و فاقد هر دلیل عقلی است، مدعی مشاهده حضرت و ارتباط کذاب است و مفتر و لاغیر....

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
ای کاش شما که مقاله را مطالعه می کردید، به قسمت نظرات نیز نگاهی می انداختید
شما در خصوص این روایت به دو نکته دقت نکرده ايد و الا اينگونه برداشت نمي کرديد:
1. کلمه «ادعي»: ايشان فردي را گفته اند که ادعاي مشاهده دارد نه فردي که خبر از مشاهده مي دهد.
2. اين سخن را وقتي گفته اند که خواسته اند پايان غيبت صغري را اعلام نمايند. به شيعيان اعلام داشته اند شش روز ديگر نائب از دنيا مي رود و غيبت کبري شروع مي شود مبادا کسي خود را بعد از ايشان به عنوان نائب جا بزند بدانيد هرکس ادعاي مشاهده کرد(ادعاي مشاهده براي نيابت) دروغگوست. منظور امام با دقت در اين توقيع کاملا مشخص است.
جهت اطلاع بیشتر به نظرات همین مقاله رجوع کنید
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
13 | حامد | United States - Santa Clara | ١٠:٥٤ - ٢٧ فروردين ١٣٩٦ |
حديث مي گويد كسي كه ادعاي مشاهده كند دروغگو است. يعني مي فرماييد كسي كه به خواست امام زمان خدمت ايشان برسد ايشان را مشاهده نمي كند؟ اين ادعاي شما يك راه حل دارد و ان اينكه افراد را چشم بسته خدمت امام ببرند كه اينهم در شان ايشان نيست. حديث كاملا محكم است بطوري كه كسي نتواند هيچگونه ادعاي ملاقاتي كند. اين تفكيك شما كاملا توجيه ادعاهاي دروغ است كه جسارت رد انرا نداريد. در اخرت هم اين توجيه را خواهيد فرمود؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
در قسمت نظرات همین مقاله توضیح داده شده است
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
14 | حامد | United States - Santa Clara | ١٧:٣٧ - ١٦ ارديبهشت ١٣٩٦ |
با سلام. يعني واقعا شما متوجه نيستيد كه انچه شما به ان استناد مي كنيد "خبر ادعاي مشاهده" است يا "ادعاي خبر مشاهده"؟ به هر حال قبل از ظهور همه انچه امده ادعاي افراد غير معصوم است كه شما انرا در مقابل خبر موثق از معصوم قرار داده ايد. مي ترسم خود امام هم تشريف بياورند و ادعاهاي شما را رد كنند قبول نكنيد.

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
در قسمت نظرات همین مقاله توضیح داده شده است که مراد از ادعای مشاهده چیست
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
15 | محمد جواد | | ١٢:٥٩ - ٢٠ مهر ١٣٩٦ |
سلام

راستش قانع نشدم
روایت مطلقه و مشخصه هر ادعایی رو کذب میدونه چ ادعای با شاهد چه بی شاهد چه ادعای به حق چه ناحق !
کلا گفته هر کسی ادعا کنه
حالا شما میگین ادعا خبر نیس یعنی چی ، خب وقتی ادعا کنه ، از رویت خبر داده ! ولو خبر کاذب باشه یا صادق !!
اصلا ادعا اعم از صدق یا کذبه .

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
در این خصوص به قسمت نظرات همین مقاله رجوع کنید
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
16 | عبد الله | The Netherlands - Amsterdam | ٢١:٢١ - ٢٨ خرداد ١٣٩٧ |
رسول خدا صلی الله علیه و آله به امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود:

يَا عَلِيُّ أَعْجَبُ النَّاسِ إِيمَاناً وَ أَعْظَمُهُمْ يَقِيناً قَوْمٌ يَكُونُونَ فِي آخِرِ الزَّمَانِ لَمْ يَلْحَقُوا النَّبِيَّ صلی اللَّه عليه و آله وَ حُجِبَ عَنْهُمُ الْحُجَّةُ فَآمَنُوا بِسَوَادٍ عَلَى بَيَاضٍ.

ای علی بدان که شگفت‌آورترین مردم در ایمان و برترین آنان در یقین گروهی از مردم در آخر الزمان هستند که پیغمبر خود را ندیدند و از امام خود محجوبند و تنها به واسطه خطوطی سیاه بر صفحات سفید (کتب احادیث) ایمان آورده‌اند.

17 | سید محمد ابطحی | | ٠٧:٣٦ - ١٠ شهریور ١٣٩٩ |
ما در فارسی مشکلی داریم و آن اینکه برای بسیاری از کلمات عربی و انگلیسی و سایر زبانها فقط یک ترجمه داریم. مثلا در انگلیسی کلمات see , look , watch و observe معنای کاملا متفاوتی دارند اما ما در فارسی همه را دیدن معنی می کنیم که دلیل آن ساده شدن بیش از حد زبان فارسی است.


و یا کلمات رویت و مشاهده در عربی معانی کاملا متفاوت و مجزایی دارند اما باز هم در فارسی ما هر دو را دیدن معنی می کنیم و وقتی در مورد امام زمان علیه السلام حدیث مشهور فمن ادعي المشاهدة ... فهو كذاب مفتر را می خوانیم می گوییم هر کس ادعای رویت امام زمان را بکند دروغ گفته. حال آنکه رویت امری است غیر ارادی و تکذیب نمی شود - اینکه کسی امام خود را به کسی شان دهد بی آنکه آن فرد اراده کند- امکان دارد اما مشاهده که معنیش دیدن با اراده قبلی است امری ناممکن است و هر کس ادعا کند مشاهده امام زمان را می کند و با اختیار خودش می رود امام را می بیند دروغ گفته است.
18 | امیر | Iran - Tehran | ١٣:٣٤ - ١٠ شهریور ١٣٩٩ |
سیوالی که مطرحه اینه که آیا خود امام زمان صلاح نمی دونستند در حدیثشون این نوع اول و دوم رو شرح بدهند که نیاز به شرح علما نباشه
در صورتیکه به وضوح مشخصه و هیچ شرط و شروطی بیان نکردند

پاسخ:
با سلام
مطلب کاملا واضح است و نیازی به شرح نیست؛ وگرنه اگر امام زمان صلوات الله علیه شرح هم می دادند باز هم می شد ایرادهای بنی اسرائیلی گرفت.
شواهد کاملا واضح و مشخص است.
حضرت 4 نائب خاص داشتند و در این توقیع بیان حضرت چنین است که دیگر غیبت کبری شروع خواهد شد و دیگری خبری از نائب خاص نخواهد بود؛ پس هر کسی که از این به بعد ادعای ملاقات با امام زمان صلوات الله علیه کند به این صورت که بگوید من هر وقت دلم می خواهد با حضرت ملاقات می کنم چون من نائب ایشان هستم، چنین شخصی قطعا دروغگو است.
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
19 | سید روح الله موسوی | Germany - Bad Muenstereifel | ٠١:٣٧ - ٠٦ بهمن ١٤٠١ |
با سلام وخسته نباشید
مطلب کاملأ واضح و روشن است
اینکه امام (عج) می فرمایند هرکس که ادعا کند، یعنی هر کسی که شخصأ خودش ادعا کند کذاب ،دروغگو است . پس نفرمودند آن شخصی که بگوید شخص دیگری امام عصر(عج) رادیده کذاب است
بزرگانی چون. علامه مجلسی،شیخ صدوق و میرزای نوری و دیگربزرگانی درعصرحاضر به شخصه ادعای مشاهده یا ملاقات با امام که ننمودند بلکه بعداز وفاتشان ازطرق مختلفی همچون نزدیکان یا شاگردانشان که شاهد رفتارهایی مافوق بشر وخارج از فوق تصور انسانی است برای مردم بازگو نمودند و صحیح هم هست و جای هیچ شک وشبهه ای هم درآن نیست

شک و شبه و کذاب و دروغ بودن افراد آنجایی است که افرادی خودشان شخصأ ادعا ی رویت یا ملاقات با امام عصر(عج) را کرده اند که آنها هم هدفشان مشخص است و هم راه شان ، راه شان راه شیطانی ،یهودی اسرائیلی که دررأس دنیا طلبی است و دکانی است برای فریب افکار مردم برای کسب درآمد
20 | مسلم | | ١٥:١٠ - ٢٩ مرداد ١٤٠٢ |
هیچ دلیلی وجود ندارد که اگر کسی مشرف شد تنها مجاز است به خواص و فرزندان و شاگردان نزدیک و صاحب سر بگوید . مطلق ادعا کذب است، فرقی نمی کند به فرزند بگویی یا به یک غریبه. ده ها سخن باطل و بی اساس بین برخی طلبه ها همین طور دهان به دهان می چرخد و شما می بینید مطالبی بین هم رد و بدل می کند که هیچ مستند قرآنی و روایی و عقلی ندارد! از جمله همین مجعوله "الکافی کاف لشیعتنا" و غیبت حضرت در سرداب که هیچ منبعی ندارد .بعید نیست که این تشرفات هم ساخته و پرداخته باشد. چون تقریبا تمام این تشرفات امثال علامه حلی و آیت الله مرعشی ! را نه خانواده خودشان و نه شاگردان و خوابشان بیان کرده اند و اگر احیانا از شاگردی بیان شده وثاقتش ثابت بشود . متاسفانه ما گمان می کنیم مباحث رجالی صرفا تا قرن ۴ است و از قدرت ۴ به بعد هر کسی عالم شیعه شده و روی منبر شیعیان رفته ، ثقة عين جليل القدر بوده است.

پاسخ:
 با سلام
روایت صرف مشاهده را رد نمی کند، بلکه با توجه به مطالب قبل که در رابطه با تمام شدن نیابت خاصه است، مشاهده ای مورد انکار حضرت است که برخواسته از ادعای نیابت و یا داشتن منسبی باشد؛ مثلا طرف بگوید من طریق و یا واسطه ملاقات با حضرت هستم و یا من وکیل حضرت هستم و ....
در مورد تشرفات صورت گرفته توسط علماء هم، اگر تشرفی در آن مطلبی که بر خلاف مسلمات و قطعیات وجود نداشته باشد و همچنین دستور خاصی توسط حضرت در آن بیان نشده باشد، این تشرفات را ما رد نمی کنیم؛ اگرچه نتوانیم وقوع آن را هم اثبات کنیم؛ ولی در عین حال رد هم نمی کنیم؛ بلکه نسبت به آن ساکت خواهیم بود؛ چون نه دلیلی برای اثبات آن داریم و نه دلیلی برای رد آن داریم.
بله اگر کسی بخواهد با ادعای تشرف خدمت حضرت برای خودش دکان و دستگاه درست کند و از مردم سوء استفاده کند، چنین مواردی مشخص است که ادعای کذب است؛ اما تشرفات اکثر علماء معمولا بعد از زمان حیات شان نقل می شود تا تصور دکان درست کردن نسبت به آن عالم رخ ندهد.
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها