2024 March 28 - پنج شنبه 09 فروردين 1403
حضرت زهرا سلام الله عليها در چه تاريخي به دنيا آمده است؟
کد مطلب: ٤٩٩٩ تاریخ انتشار: ١٢ دي ١٤٠٢ - ٠٧:٠٠ تعداد بازدید: 8766
پرسش و پاسخ » عقائد شيعه
حضرت زهرا سلام الله عليها در چه تاريخي به دنيا آمده است؟

توضيح سؤال:

در منابع تاريخي و روايي، در باره تاريخ تولد حضرت زهرا (سلام الله عليها) اقوال مختلفي نقل شده است. لطفا بفرماييد كه كدام تاريخ مورد تأييد نظر علماي شيعه است.

پاسخ اجمالي

در باره تاريخ تولد حضرت زهرا ام ابيها (سلام الله عليها) در ميان علماي شيعه دو نظر وجود دارد:

قول مشهور اين است كه آن حضرت در بيستم ماه جمادي الثاني سال پنجم بعثت پيامبر (صلي الله عليه وآله) در مكه معظمه به دنيا آمد.

دليل اين قول، روايات صحيحي است كه از امام سجاد، امام باقر و امام صادق عليهم السلام نقل شده و مستند به آنها است.

قول دومي كه شيخ مفيد، شيخ طوسي و كفعمي طرفدار آن است، تولد حضرت را در سال دوم بعثت مي داند. اما همانگونه كه روشن خواهد شد، اين قول با روايات صحيح قابل تطبيق نيست و تعارض دارد.

در ميان اهل سنت نيز دو نظريه مطرح است.

نظريه اول اين كه حضرت زهرا (سلام الله عليها) قبل از بعثت متولد شده است. در درون اين نظريه، اقوال مختلفي را مي بينم كه برخي تولد ايشان را پنج سال قبل، چهار سال قبل، يك و يا دو سال قبل دانسته اند.

نظريه دوم هم اين است كه تولد حضرت بعد از بعثت بوده است.

در درون اين ديدگاه نيز دو قول مشاهده مي شود:

قول اول اين كه يك سال بعد از بعثت تاريخ تولد آن حضرت بوده است؛

قول دوم اين است كه سال پنجم بعثت به دنيا آمده و جهان انسانيت با قدوم مباركش روشن شده است.

اين قول موافق نظريه مشهور شيعه است و قول شيعه هم مستند به روايات صحيح از امامان معصوم عليهم السلام مي باشد.

حال كه خلاصه از ديدگاه و اقول شيعه و اهل سنت دانسته شد، در تفصيل بحث ابتدا اقول اهل سنت را بررسي مي كنيم آنگاه مستندات قوي شيعه را از روايات تقيديم خواهيم كرد.

اقوال اهل سنت

به طوري كلي در منابع اهل سنت دو نظريه در تولد حضرت زهرا (سلام الله عليها) قبل از بعثت و بعد از آن مطرح شده است:

نظريه اول: تولد حضرت زهرا (س) قبل از نبوت

نظريه اول در ميان علماي اهل سنت اين است كه آن حضرت قبل از نبوت رسول خدا (صلي الله عليه وآله) متولد شده است؛ اما با توجه به اختلاف جزئيات نقل ها، اقوال متعددي از اين نظريه، به دست مي آيد:

الف: پنج سال قبل از نبوت:

طبق برخي نقل ها، حضرت زهرا (سلام الله عليها) زماني به دنيا آمده است كه از عمر پيامبر 35 سال مي گذشت. مي دانيم كه رسول خدا (صلي الله عليه وآله) در چهلمين سال عمر مباركش به مقام نبوت رسيد و مبعوث به رسالت شد.

با اين فرض، حضرت زهرا دقيقا پنج سال قبل از نبوت حضرت به دنيا آمده است. ابن جوزي قبل از بيان سال تولد حضرت زهرا مي نويسد:

بنيت الكعبة ورسول الله صلي الله عليه وسلم ابن خمس وثلاثين سنة.

كعبه زماني بنا شد كه رسول خدا 35 سال از عمرش مي گذشت.

آنگاه تصريح مي كند:

فصل: في هذه السنة ولدت فاطمة بنت رسول الله صلي الله عليه وسلم

در همين سال فاطمه دختر رسول خدا صلي الله عليه وسلم متولد شد.

ابن الجوزي الحنبلي، جمال الدين ابوالفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد (متوفاي 597 هـ)، المنتظم في تاريخ الملوك والأمم، ج2، ص 328، ناشر: دار صادر - بيروت، الطبعة: الأولي، 1358.

ابو الفرج اصفهاني مي نويسد:

وكان مولد فاطمة - عليها السلام - قبل النبوة وقريش حينئذٍ تبني الكعبة.

زمان ولادت فاطمه (عليها السلام) قبل از نبوت بوده در حالي كه قريش مشغول بناي كعبه بودند.

الاصفهاني، أبو الفرج علي بن الحسين (متوفاي356هـ)، مقاتل الطالبيين، ج1، ص12، طبق برنامه الجامع الكبير

اهل سنت از امام باقر (عليه السلام) روايتي در خصوص اين قول چنين نقل كرده است:

قرأت علي أبي غالب ابن البنا عن أبي محمد الجوهري أنبأنا أبو عمر بن حيوية أنبأنا أبو الحسن بن معروف حدثنا الحسين بن الفهم أنبأنا محمد بن سعد أنبأنا محمد بن عمر أنبأنا أبو بكر بن عبد الله بن أبي سبرة عن يحيي بن شبل عن أبي جعفر قال دخل العباس علي علي بن أبي طالب وفاطمة وهي تقول أنا أسن منك فقال العباس أما أنت يا فاطمة فولدت وقريش تبني الكعبة والنبي صلي الله عليه وسلم ابن خمس وثلاثين سنة وأما أنت يا علي فولدت قبل ذلك بسنوات

امام باقر عليه السلام فرمود: عباس بر علي بن ابيطالب وارد شد ديد فاطمه برايش مي گويد: سن من بزرگتر از تو است. عباس به فاطمه گفت: آگاه باشيد اي فاطمه! شما زماني كه متولد شدي كه قريش كعبه را مي ساخت و رسول خدا صلي الله عليه وسلم 35 سال داشت. اما تو اي علي! سالها قبل از اين متولد شده اي.

ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج3، ص157، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995.

عاصمي مكي نيز اين تاريخ را صحيح ترين قول در تولد حضرت زهرا (سلام الله عليها) مي داند و مي نويسد:

وقد علمت أن الأصح من مولدها أنه كان قبل النبوة بخمس سنين حال بناء قريش الكعبة وسنه عليه الصلاة والسلام إذ ذاك خمس وثلاثون سنة.

العاصمي المكي، عبد الملك بن حسين بن عبد الملك الشافعي (متوفاي1111هـ)، سمط النجوم العوالي في أنباء الأوائل والتوالي، ج1، ص536، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود- علي محمد معوض، ناشر: دار الكتب العلمية.

ب: چهار سال قبل از نبوت

قول دوم در اين نظريه اين است كه حضرت زهرا (سلام الله عليها) چهار سال قبل از نبوت به دنيا آمده است. ابو نعيم اصفهاني در اين باره مي نويسد:

حدثنا أحمد بن إسحاق ، ثنا محمد بن أحمد بن سليمان الهروي في كتاب الدلائل ، ثنا إبراهيم بن أحمد الخطابي ، حدثني عبد الله بن شبيب ، عن إبراهيم بن المنذر ، حدثني عبد العزيز بن عمران ، حدثني عبد الله بن المؤمل ، عن أبيه ، قال : «ولدت فاطمة رضي الله عنها قبل النبوة بأربع سنين»

عبد الله بن مؤمل از پدرش نقل كرده كه فاطمه چهار سال قبل از نبوت به دنيا آمده است.

الأصبهاني، أبو نعيم أحمد بن عبد الله بن أحمد بن إسحاق بن موسي بن مهران (متوفاي430هـ)، أخبار أصبهان، ج2، ص176، دار النشر: طبق برنامه الجامع الكبير.

ج: يك يا دو سال قبل از بعثت:

در قول ديگر ولادت حضرت زهرا (سلام الله عليها) يك سال قبل از بعثت و يا كمي بيشتر از آن ذكر شده است. ابن حجر مي نويسد:

وكان مولدها قبل البعثة بقليل نحو سنة أو أكثر وهي أسن من عائشة بنحو خمس سنين.

زمان تولد حضرت زهرا قبل از بعثت كمتر از يك سال و يا بيشتر از آن بوده است كه از عايشه پنج سال بزرگتر خواهد بود.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852هـ)، الإصابة في تمييز الصحابة، ج8، ص54، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولي، 1412هـ - 1992م.

صالحي شامي نيز گفته است:

وقيل : كان مولدها قبل البعثة بقليل نحو سنة أو أكثر ...

الصالحي الشامي، محمد بن يوسف (متوفاي942هـ)، سبل الهدي والرشاد في سيرة خير العباد، ج11، ص37، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود وعلي محمد معوض، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولي، 1414هـ.

نقد نظريه تولد حضرت زهرا (س) قبل از بعثت:

اين نظريه با تمام اقوالش مورد قبول نيست؛ زيرا

اولا: در اين نظريه ميان اقوال در تعيين تاريخ ولادت آن حضرت تفاوت فاحشي وجود دارد؛ يعني از پنج سال قبل از بعثت گرفته تا يك سال قبل. خواننده اين اقوال از خود مي پرسد كه كدام يكي را بپذيرد و كدام يكي از آنها مورد اعتماد است؟.

ثانيا: روايات متعددي در منابع شيعه و اهل سنت وارد شده كه نطفه حضرت زهرا (سلام الله عليها) از ميوه هاي بهشتي كه آن را در شب معراج، حضرت جبرئيل عليه السلام به رسول خدا دادند، به وجود آمده است و قبل از بعثت، هرگز فرشته وحي به رسول خدا نازل نشده بود.

يقيناً تأكيد بر قضيه ولادت حضرت زهرا سلام الله عليها جز انكار انعقاد نطفه حضرت زهرا سلام الله عليها از ميوه هاي بهشتي، چيزي ديگري نيست.

ثالثا: نظريه دوم علماي اهل سنت كه تولد حضرت را بعد از بعثت مي داند، نيز نظريه اول را رد مي كند. از اين جهت نمي توان به اين نظريه اعتماد كرد.

نظريه دوم، تولد حضرت زهرا (س) بعد از بعثت

نظريه دوم علماي اهل سنت اين است كه حضرت زهرا (سلام الله عليها) بعد از بعثت به دنيا آمده ؛ اما در اين نظريه دو قول ذكر شده است.

الف: تولد حضرت زهرا يك سال بعد از بعثت:

طبق يك روايت اهل سنت، حضرت زهرا( سلام الله عليها) يك سال بعد از بعثت يعني در چهل ويك سالگي رسول خدا (صلي الله عليه) وآله متولد شده است. اين روايت را حاكم نيشابوري اين گونه آ ورده است:

أخبرنا أبو إسحاق إبراهيم بن محمد بن يحيي المزكي وأبو الحسين بن يعقوب الحافظ قالا ثنا محمد بن إسحاق بن إبراهيم قال سمعت عبد الله بن محمد بن سليمان بن جعفر الهاشمي يذكر عن أبيه عن جده قال ولدت فاطمة رضي الله عنها سنة إحدي وأربعين من مولد رسول الله صلي الله عليه وسلم.

عبد الله بن محمد هاشمي از اجدادش نقل كرده است كه فاطمه در چهل و يكمين سال تولد رسول خدا به دنيا آمده است.

الحاكم النيسابوري، ابو عبدالله محمد بن عبدالله (متوفاي405 هـ)، المستدرك علي الصحيحين، ج3، ص176، تحقيق: مصطفي عبد القادر عطا، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت الطبعة: الأولي، 1411هـ - 1990

ب: تولد حضرت زهرا (س) در سال پنجم بعثت (هشت سال قبل از هجرت)

طبق يك نظريه ديگر، علماي اهل سنت، تاريخ ولادت حضرت زهرا (سلام الله عليها) را هشت سال قبل از هجرت مي داند كه دقيقاً پنج سال بعد از بعثت، مي شود؛ زيرا رسول خدا (صلي الله عليه وآله) در مكه مكرمه سيزده سال بودند و عدد هشت وقتي از سيزده كسر شود، عدد پنج باقي مي ماند، در نتيجه تولد حضرت زهرا سلام الله عليها در سال پنجم بعثت مي شود.

مسعودي در كتاب مروج الذهب در بحث سالهاي بعد از هجرت مي نويسد:

وقد قيل: إن مولد فاطمة رضي اللّه تعالي عنها كان قبل الهجرة بثمان سنين.

و به تحقيق گفته شده است كه ولادت فاطمه (رضي الله عنها) هشت سال قبل از هجرت بوده است.

المسعودي، ابوالحسن علي بن الحسين بن علي (متوفاي346هـ) مروج الذهب، ج1، ص285، طبق برنامه الجامع الكبير.

از آنجايي كه مسعودي اقوال ديگري را نقل نكرده، روشن مي شود كه وي اين قول را قبول دارد از همين جهت است كه با حرف تحقيق «قد» مياورد.

ابن حجر در فتح الباري، عيني در عمدة القاري و مباركفوري در تحفة الاحوذي تصريح كرده اند كه فاطمه در اسلام متولد شده است:

( قوله باب مناقب فاطمة ) أي بنت رسول الله صلي الله عليه وسلم رضي الله تعالي عنها وأمها خديجة عليها السلام ولدت فاطمة في الاسلام وقيل قبل البعثة

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852 هـ)، فتح الباري شرح صحيح البخاري، ج7، ص81، تحقيق: محب الدين الخطيب، ناشر: دار المعرفة - بيروت.

العيني الغيتابي الحنفي، بدر الدين ابومحمد محمود بن أحمد (متوفاي 855هـ)، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، ج 16، ص249، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.

المباركفوري، أبو العلا محمد عبد الرحمن بن عبد الرحيم (متوفاي1353هـ)، تحفة الأحوذي بشرح جامع الترمذي، ج10، ص250، دار الكتب العلمية - بيروت.

اقوال شيعه

الف: سال پنجم بعثت (قول مشهور)

قول مشهور در ميان شيعه اين است كه حضرت زهرا (سلام الله عليها) پنج سال بعد از بعثت و نبوت پيامبر به دنيا آمده است و روايات صحيح اين را تأييد مي كند.

روايت اول از امام سجاد عليه السلام: (با سند صحيح)

يكي از روايات صحيحي كه اين قول را تأييد مي كند، روايت امام سجاد (عليه السلام) است كه آن را مرحوم كليني با اين عبارت و سند نقل كرده است:

536 - ابْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيَّبِ قَالَ سَأَلْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ عليه السلام ابْنُ كَمْ كَانَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عليه السلام يَوْمَ أَسْلَمَ فَقَالَ أَ وَ كَانَ كَافِراً قَطُّ إِنَّمَا كَانَ لِعَلِيٍّ عليه السلام حَيْثُ بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ رَسُولَهُ صلي الله عليه وآله عَشْرُ سِنِينَ وَ لَمْ يَكُنْ يَوْمَئِذٍ كَافِراً وَ لَقَدْ آمَنَ بِاللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَي وَ بِرَسُولِهِ صلي الله عليه وآله وَ سَبَقَ النَّاسَ كُلَّهُمْ إِلَي الْإِيمَانِ بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ صلي الله عليه وآله وَ إِلَي الصَّلَاةِ بِثَلَاثِ سِنِين ...

قَالَ فَقُلْتُ لِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عليه السلام فَمَتَي زَوَّجَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله فَاطِمَةَ مِنْ عَلِيٍّ عليه السلام فَقَالَ بِالْمَدِينَةِ بَعْدَ الْهِجْرَةِ بِسَنَةٍ وَ كَانَ لَهَا يَوْمَئِذٍ تِسْعُ سِنِينَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عليه السلام وَ لَمْ يُولَدْ لِرَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله مِنْ خَدِيجَةَ عليها السلام عَلَي فِطْرَةِ الْإِسْلَامِ إِلَّا فَاطِمَةُ عليها السلام ....

سعيد بن مسيب مي گويد: به علي بن الحسين عرض كردم، چه زماني رسول خدا صلي الله عليه وآله فاطمه را به ازدواج علي عليه السلام در آورد؟ فرمود: در مدينه يك سال بعد از هجرت در حالي كه زهرا نه سال داشت. امام سجاد عليه السلام فرمود: از حضرت خديجه بر فطرت اسلام تنها حضرت زهرا به دنيا آمده است (كنايه از اين كه بعد از اسلام تنها حضرت زهرا از خديجه متولد شده است)

الكليني الرازي، أبو جعفر محمد بن يعقوب بن إسحاق (متوفاي328 هـ)، الأصول من الكافي، ج8، ص339، ناشر: اسلاميه ، تهران ، الطبعة الثانية،1362 هـ.ش.

اين روايت با همين سند در مختصر بصائر الدرجات نيز آمده است:

الحلي، الحسن بن سليمان (متوفاي قرن نهم)، مختصر بصائر الدرجات، ص131، ناشر : منشورات المطبعة الحيدرية - النجف الأشرف، چاپ: الأولي1370 - 1950 م

تحليل روايت:

اولا: در اين روايت امام سجاد (عليه السلام) تصريح مي كند تنها فرزندي كه حضرت خديجه (سلام الله عليها) بعد از اسلام به دنيا آورده، حضرت زهرا است:

وَ لَمْ يُولَدْ لِرَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله مِنْ خَدِيجَةَ عليها السلام عَلَي فِطْرَةِ الْإِسْلَامِ إِلَّا فَاطِمَةُ.

ثانيا: عبارت:

فَقَالَ بِالْمَدِينَةِ بَعْدَ الْهِجْرَةِ بِسَنَةٍ وَ كَانَ لَهَا يَوْمَئِذٍ تِسْعُ سِنِينَ.

به صراحت و دقيق سن حضرت زهرا سلام الله عليها را در هنگام ازدواج با محاسبه (9 = 1 + 8 ) نه ساله بيان مي كند و در نتيجه ايشان در سال پنجم بعثت به دنيا آمده است.

روايت دوم از امام صادق عليه السلام: (با سند معتبر)

در روايت معتبر ديگري كه آن را ابن جرير طبري شيعي با سند معتبر نقل كرده به صراحت، امام صادق (عليه السلام) رئيس مذهب شيعه، تولد حضرت زهرا (سلام الله عليها) را در سال پنجم بعثت مي داند:

حدثني أبو الحسين محمد بن هارون بن موسي التلعكبري، قال: حدثني أبي، قال: حدثني أبو علي محمد بن همام بن سهيل (رضي الله عنه)، قال: روي أحمد ابن محمد بن البرقي، عن أحمد بن محمد الأشعري القمي، عن عبد الرحمن بن أبي نجران، عن عبد الله بن سنان ، عن ابن مسكان، عن أبي بصير، عن أبي عبد الله جعفر بن محمد (عليه السلام)، قال: ولدت فاطمة (عليها السلام) في جمادي الآخرة، يوم العشرين منه، سنة خمس وأربعين من مولد النبي (صلي الله عليه وآله). وأقامت بمكة ثمان سنين، وبالمدينة عشر سنين، وبعد وفاة أبيها خمسة وسبعين يوما.

وقبضت في جمادي الآخرة يوم الثلاثاء لثلاث خلون منه ، سنة إحدي عشرة من الهجرة . وكان سبب وفاتها أن قنفذا مولي عمر لكزها بنعل السيف بأمره ، فأسقطت محسنا ومرضت من ذلك مرضا شديدا ، ولم تدع أحدا ممن آذاها يدخل عليها .

امام صادق عليه السلام فرمود: فاطمه عليها السلام در روز بيستم ماه جمادي الاخرة چهل و پنجمين سال تولد پيامبر صلي الله عليه وآله به دنيا آمده است. هشت سال در مكه و ده سال در مدينه زيست و بعد از رحلت پدرش 75 روز زندگي كردند. ...

الطبري، ابي جعفر محمد بن جرير بن رستم (متوفاي قرن پنجم)، دلائل الامامة، ص134، تحقيق: قسم الدراسات الإسلامية - مؤسسة البعثة، ناشر: مركز الطباعة والنشر في مؤسسة البعثة، قم، چاپ: الأولي1413

تصحيح سند روايت از سوي علماي شيعه:

اين روايت از نظر علماي شيعه معتبر و برخي از بزرگان به صحت و اعتبار آن تصريح كرده اند. مرحوم شيخ عباس قمي مي نويسد:

وروي محمد بن جرير الطبري الإمامي بسند معتبر عن أبي بصير ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال : قبضت فاطمة عليها السلام في جمادي الآخرة يوم الثلاثاء لثلث خلون منه سنة إحدي عشرة من الهجرة ، وكان سبب وفاتها أن قنفذ مولي عمر لكزها بنعل السيف أمره فأسقطت محسنا ...

محمد بن جرير طبري امامي با سند معتبر از ابو بصير از امام صادق عليه السلام نقل كرده است...

القمي، الشيخ عباس(متوفاي1359هـ)، بيت الأحزان، ص189، ناشر: دار الحكمة - قم - إيران، چاپخانه: أمير، سال چاپ: 1412

سيد هاشم هاشمي نيز در بحث هجوم بر خانه وحي، بر معتبر بودن سند روايت تصريح كرده و مي نويسد:

ويؤيده أيضا ما في البحار ج 43 ، باب 7 ، رقم 11 عن دلائل الإمامة للطبري بسند معتبر عن الصادق عليه السلام : (وكان سبب وفاتها ان قنفذا مولاه لكزها بنعل السيف بأمره فأسقطت محسنا ).

آنچه كه در بحار .... از كتاب دلائل الامامة طبري با سند معتبر از امام صادق عليه السلام نقل شده، اين را تأييد مي كند. ...

حوار مع فضل الله حول الزهراء (س) - السيد هاشم الهاشمي، ص310 ، طبق برنامه مكتبة اهل البيت

سيد جعفر مرتضي عاملي از محققان معاصر بعد از نقل اين روايت، به صحت سند روايت تصريح كرده و مي نويسد:

وسند الرواية صحيح .

العاملي، السيد جعفر مرتضي (معاصر)، مأساة الزهراء عليها السلام شبهات وردود، ج2، ص 66، ناشر: دار السيرة بيروت - لبنان، الطبعة: الثانية، 1418هـ ـ 1997م.

مرحوم آيت الله آقا ميرزا جود تبريزي رحمة الله عليه از مراجع فقيد شيعه نيز بر معتبر بودن سند اقرار كرده است:

عن دلائل الإمامة للطبري بسند معتبر عن الصادق ( ع ) ... وكان سبب وفاتها أن قنفذا مولي الرجل لكزها بنعل السيف بأمره فأسقطت محسنا.

صراط النجاة - الميرزا جواد التبريزي، ج3، ص441، طبق برنامه مكتبة اهل البيت

ابن جرير طبري همين روايت را با اندك تغيير در سند در جاي ديگر اين كتابش نيز نقل كرده است:

وحدثنا محمد بن عبد الله، قال: حدثنا أبو علي محمد بن همام، قال: روي أحمد بن محمد البرقي، عن أحمد بن محمد بن عيسي الأشعري القمي، عن عبد الرحمن بن أبي نجران، عن عبد الله بن سنان، عن ابن مسكان، عن أبي بصير، عن أبي عبد الله جعفر بن محمد (عليهما السلام) قال: ولدت فاطمة (عليها السلام) في جمادي الآخرة يوم العشرين منه، سنة خمس وأربعين من مولد النبي (صلي الله عليه وآله)، فأقامت بمكة ثمان سنين، وبالمدينة عشر سنين، وبعد وفاة أبيها خمسة وتسعين يوما، وقبضت في جمادي الآخرة يوم الثلاثاء لثلاث خلون منه، سنة إحدي عشرة من الهجرة (صلوات الله وسلامه عليها وعلي أبيها وبعلها وبنيها).

دلائل الامامة - محمد بن جرير الطبري ( الشيعي)، ص 79

روايت سوم از امام باقر عليه السلام

امام باقر (عليه السلام) نيز در اين روايت، تصريح مي كند كه حضرت زهرا (سلام الله عليها) در سال پنجم بعثت به دنيا آمده است:

عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ وَ سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ جَمِيعاً عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ أَخِيهِ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ حَبِيبٍ السِّجِسْتَانِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ وُلِدَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ ص بَعْدَ مَبْعَثِ رَسُولِ اللَّهِ بِخَمْسِ سِنِينَ وَ تُوُفِّيَتْ وَ لَهَا ثَمَانَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ خَمْسَةٌ وَ سَبْعُونَ يَوْما.

حبيب سجستاني مي گويد: از ابو جعفر امام باقر عليه السلام شنيدم كه مي فرمود: فاطمه دختر رسول خدا صلي الله عليه وآله پنج سال بعد از بعثت رسول خدا صلي الله عليه وآله متولد شده است. ...

الكليني الرازي، أبو جعفر محمد بن يعقوب بن إسحاق (متوفاي328 هـ)، الأصول من الكافي، ج1، ص457، ناشر: اسلاميه ، تهران ، الطبعة الثانية،1362 هـ.ش.

نتيجه اين كه طبق اين روايات صحيح و معتبر، حضرت زهرا در سال پنجم بعثت به دنيا آمده و قول مشهور بر اين مستندات قوي و صحيح استوار است.

سخنان علماي شيعه طرفدار اين قول:

در طول تاريخ، از علماي شيعه بزرگاني بوده اند كه به صراحت اين قول را تأييد كرده اند كه در اين قسمت به سخنان برخي آنها اشاره مي كنيم:

1. محمد بن يعقوب كليني (متوفاي328هـ)

مرحوم ثقة الاسلام كليني، از محدثان مورد اعتماد شيعه، در اصول كافي بابي را در تحت عنوان «بَابُ مَوْلِدِ الزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ عليها السلام» باز كرده و در همان ابتدا تصريح اين گونه تصريح مي كند:

وُلِدَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا وَ عَلَي بَعْلِهَا السَّلَامُ بَعْدَ مَبْعَثِ رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله بِخَمْسِ سِنِينَ وَتُوُفِّيَتْ عليها السلام وَلَهَا ثَمَانَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ خَمْسَةٌ وَ سَبْعُونَ يَوْماً وَ بَقِيَتْ بَعْدَ أَبِيهَا صلي الله عليه وآله خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْماً.

فاطمه كه بر ايشان و همسرشان درود خداوند باد، در سال پنجم بعثت رسول خدا صلي الله عليه وآله به دنيا آمده است. و هنگامي كه وفات يافت، هجده سال و هفتاد و پنج روز از عمرش مي گذاشت و بعد از پدرش هفتاد و پنج روز در اين دنيا باقي ماند.

الكليني الرازي، أبو جعفر محمد بن يعقوب بن إسحاق (متوفاي328 هـ)، الأصول من الكافي، ج1، ص458، ناشر: اسلاميه ، تهران ، الطبعة الثانية،1362 هـ.ش.

2. كاتب بغدادي (متوفاي 325هـ)

مرحوم آيت الله العظمي مرعشي نجفي در كتاب «مجموعة نفيسة»، هفت تا از كتابهاي علماي شيعه را كه در باره ائمه (عليهم السلام) تأليف كرده اند، در يك مجموعه جمع آوري كرده، از جمله كتاب «تاريخ الأئمة» كاتب بغدادي است.

آيت الله مرعشي در همان ابتدا ايشان را اينگونه معرفي كرده است:

1. تاريخ الأئمة عليهم السلام تأليف الحافظ الثقة الأقدم أبي بكر محمد ابن أحمد بن عبد الله بن إسماعيل بن أبي الثلج الكاتب البغدادي المولود سنه 237 ه ق والمتوفي سنه 325 ق أو سنه 323 ق أو سنه 322 ق

تاريخ ائمه عليهم السلام تأليف حافظ ثقه از علماي گذشته ابو بكر محمد بن احمد بن عبد الله بن اسماعيل بن ابي ثلج كاتب بغدادي كه در سال 237 متولد شده و در سال 322 يا 323 و يا سال 325 وفات يافته است.

كاتب بغدادي در باره حضرت زهرا سلام الله عليها به صورت مفصل توضيح داده كه تاريخ دقيق تولد، وفات آن حضرت را بيان مي كند:

فاطمة الزهراء عليها السلام قال ولدت فاطمة عليها السلام بعد ما أظهر الله نبوته بخمس سنين وقريش تبني البيت وتوفيت ولها ثماني عشر سنة وخمسه وسبعون يوما وكان عمرها مع النبي صلي الله عليه وآله بمكة ثماني سنين وهاجرت مع النبي صلي الله عليه وآله إلي المدينة وأقامت بالمدينة عشر سنين وأقامت مع أمير المؤمنين عليه السلام من بعد وفاة رسول الله صلي الله عليه وآله ، خمسة وسبعين يوما وولدت الحسن بن علي عليهما السلام ولها إحدي عشرة سنة بعد الهجرة .

فاطمه عليها السلام بعد از پنج سال كه نبوت پيامبر را خداوند ظاهر ساخت به دنيا آمد در حالي قريش خانه كعبه را بنا كردند. آن حضرت 18 سال 75 روز داشت كه وفات يافت. دوران عمر مباركش با پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله) در مكه 8 سال و بعد از هجرت در مدينه 10 سال بود. بعد از وفات آن حضرت با امير مؤمنان عليه السلام 75 روز باقي ماند و زماني كه حسن بن علي متولد شد، 11 سال از عمر شريفش مي گذشت.

الكاتب البغدادي ، محمد بن احمد ابن أبي الثلج (متوفاي 325هـ) تاريخ الأئمة، ص7، ناشر : مكتب آية الله العظمي المرعشي النجفي - قم، سال چاپ : 1406

3. حسين بن حمدان خصيبي (متوفاي334هـ)

خصيبي نيز مي نويسد:

باب سيدة النساء ( عليها السلام ) قال السيد الحسين بن حمدان الخصيبي بإسناده : ولدت فاطمة بنت رسول الله ( صلي الله عليه وآله ) بعد خمس سنين من ظهور الرسالة ونزول الوحي ومن بناء الحرم الذي أراد أبرهة ابن الصباح الجبار خرابه،

... فاطمه دختر رسول خدا (صلي الله عليه وآله) بعد از پنج سال ظهور رسالت و نزول وحي و بعد از بناء حرم كه ابرهه جبار اراده خراب كردنش را داشت، متولد شده است.

الخصيبي، الحسين بن حمدان (متوفاي334هـ)، الهداية الكبري، ص175، ناشر: مؤسسة البلاغ للطباعة والنشر والتوزيع - بيروت - لبنان، چاپ : الرابعة، سال چاپ : 1411 - 1991 م

4. فتال نيشابوري: (متوفاي 508هـ)

ايشان از علماي قرن پنجم هجري است و در كتابش مي نويسد:

اعلم أن فاطمة الزهراء ولدت بعد النبوة بخمس سنين، وبعد الاسراء بثلاث سنين ... وقبض النبي ولفاطمة عليها السلام يومئذ ثماني عشرة سنة ، وعاشت بعد أبيها اثنين وسبعين يوما .

بدان كه فاطمه زهرا پنج سال بعد از نبوت و سه سال بعد از معراج، متولد شد، ... وقتي رسول خدا از دنيا رفت، فاطمه هجده سال سن داشت و بعد از پدرش هفتاد و پنج روز زنده بودند.

النيسابوري ، ابو علي محمد بن الفتال (الشهيد 508هـ) ، روضة الواعظين ، تحقيق: السيد محمد مهدي السيد حسن الخرسان، ناشر: منشورات الرضي ـ قم.

5. طبرسي (متوفاي548هـ)

مرحوم طبرسي نيز تولد آن حضرت را در سال پنجم بعثت و سه سال بعد از معرج رسول خدا (صلي الله عليه وآل) مي داند:

ولدت فاطمة عليها السلام بنت رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم بمكة في العشرين من جمادي الاخرسنه خمس من البعث ، وبعد الاسراء بثلث سنين، ...

الطبرسي، أبي علي الفضل بن الحسن (متوفاي548هـ)، تاج المواليد في مواليد الأئمة ووفياتهم، ص 21، ناشر: مكتب آية الله العظمي المرعشي النجفي - قم، چاپخانه : الصدر، سال چاپ : 1406

6. ابن خشاب: (متوفاي567هـ)

ابن خشاب روايات امام باقر و امام صادق (عليهما السلام) را نقل كرده و تصريح مي كنند كه اين بزرگواران فرموده اند: فاطمه زهرا پنج سال بعد از اين كه خداوند نبوت پيامبرش را آشكار ساخت و وحي خود را بر ايشان نازل كرد، متولد شد:

( ذكر حالات فاطمة الزهراء ع ) عن محمد بن سنان عن محمد بن مسكان ، عن أبي بصير عن أبي عبد الله الصادق عليه السلام وحدثنا صدقة بن موسي حدثنا أبي عن الحسن بن محبوب عن هشام بن سالم عن حبيب السجستاني عن أبي جعفر محمد بن علي قالا : ولدت فاطمة بعد ما أظهر الله بنوة نبيه وانزل عليه الوحي بخمس سنين وقريش تبني البيت وتوفيت ولها ثمانية عشر سنة وخمسة وسبعين يوما . وفي رواية صدقة ثمانية سنين.

البغدادي، عبد الله بن النصر ابن الخشاب (متوفاي567هـ)، تاريخ مواليد الأئمة، ص10، ناشر : مكتب آية الله العظمي المرعشي النجفي - قم، چاپخانه : الصدر، سال چاپ: 1406

7. ابن شهر آشوب (متوفاي588هـ)

ابن شهر آشوب به صورت مفصل اين گونه توضيح داده است:

ولدت فاطمة بمكة بعد النبوة بخمس سنين، وبعد الاسراء بثلاث سنين، في العشرين من جمادي الآخرة، وأقامت مع أبيها بمكة ثماني سنين، ثم هاجرت معه إلي المدينة فزوجها من علي بعد مقدمها المدينة بسنتين، أول يوم من ذي الحجة، وروي انه كان يوم السادس.

فاطمه در مكه پنج سال بعد از نبوت و سه سال بعد از معراج در بيستم ماه جمادي الاخر به دنيا آمد. و همراه پدرش در مكه هشت سال ماند. و در سال دوم هجرت روز اول ذي حجه با علي عليه السلام ازدواج كرد ....

ابن شهرآشوب، رشيد الدين أبي عبد الله محمد بن علي السروي المازندراني (متوفاي588هـ)، مناقب آل أبي طالب، ج3 ، ص132، تحقيق: لجنة من أساتذة النجف الأشرف، ناشر: المكتبة والمطبعة الحيدرية، 1376هـ ـ 1956م.

8. محمد باقر كجوري (متوفاي 1313هـ)

ايشان نيز تصريح دارد كه حضرت زهرا سلام الله عليها چهل و پنج سال بعد از عام الفيل و تولد پيامبر به دنيا آمده است:

وأقول : ولدت فاطمة الزهراء (عليها السلام) يوم الجمعة - علي الرواية الصحيحة - لخمس وأربعين سنة بعد عام الفيل، وبعد ولادة أبيها ( صلي الله عليه وآله وسلم ) في عهد يزدجرد بن شهريار ملك العجم ، في مكة المعظمة

مي گويم: فاطمه زهرا (عليها السلام) روز جمعه (بنا به روايت صحيح) در سال 45 بعد از عام الفيل و بعد از ولادت پدرش در زمان يزد جرد بن شهريار پادشاه عجم در مكه معظمه به دنيا آمد.

الكجوري، محمد باقر(متوفاي 1313هـ) ، الخصائص الفاطمية، ج1، ص404، تحقيق : ترجمة : سيد علي جمال أشرف، ناشر : انتشارات الشريف الرضي، چاپ : الأولي، سال چاپ : 1380 ش

9. شيخ عباس قمي (متوفاي1359هـ)

ايشان در كتاب بيت الاحزان مي نويسد:

ولدت فاطمة صلوات الله عليها في جمادي الآخرة يوم العشرين منها، سنة خمس وأربعين من مولد النبي صلوات الله عليه وآله وكان بعد مبعثه بخمس سنين، كما روي عن الصادقين عليهما السلام ...

فاطمه كه درود خداوند بر او باد، در روز بيستم جمادي الثاني در چهل و پنجمين سال تولد پيامبر صلي الله عليه و آله و بعد از پنج سال بعثت آن حضرت به دنيا آمد؛ چنانچه امام باقر و امام صادق عليه السلام روايت شده است.

القمي، الشيخ عباس(متوفاي1359هـ)، بيت الأحزان، ص19، ناشر: دار الحكمة - قم - إيران، چاپخانه: أمير، سال چاپ: 1412

در كتاب ديگرش نيز همين تعبير را دارند.

الأنوار البهية - الشيخ عباس القمي، ص53

10. سيد محسن امين (متوفاي1371هـ)

سيد محسن امين ابتدا به قول شيخ طوسي و شيخ مفيد كه سال تولد حضرت را سال دوم بعثت مي دانند اشاره كرده و پس از آن مي نويسد:

وفي رواية أخري سنة خمس من المبعث وقال الكليني وابن شهرآشوب ولدت بعد المبعث بخمس سنين وهو المروي عن الباقر عليه السلام وهو المشهور بين أصحابنا.

در روايت ديگر سال پنجم بعثت آمد كه قول كليني و ابن شهر آشوب همين است و از امام باقر عليه السلام نيز همين روايت شده و اين قول مشهور ميان اصحاب اماميه است.

الأمين، السيد محسن (متوفاي1371هـ)، أعيان الشيعة، ج1، ص307، تحقيق وتخريج: حسن الأمين، ناشر: دار التعارف للمطبوعات - بيروت - لبنان، سال چاپ : 1403 - 1983 م

نتيجه:

همانگونه كه سيد محسن امين تصريح كرده، قول مشهور در ميان اماميه در تولد حضرت زهرا سلام الله عليها، پنجمين سال بعثت رسول خدا (صلي الله عليه وآله) است كه مستند به روايات صحيح است.

ب: سال دوم بعثت

سه تن ديگر از علماي شيعه همانند شيخ مفيد، شيخ طوسي، و كفعمي گفته اند كه تولد حضرت زهرا (سلام الله عليها) در سال دوم بعثت اتفاق افتاده است.

شيخ مفيد رحمة الله عليه مي نويسد:

شهر جمادي الآخرة ... وفي اليوم العشرين منه سنة اثنتين من المبعث كان مولد السيدة الزهراء فاطمة بنت رسول الله عليهما السلام، ...

ماه جمادي الاخر.. در رزو بيستم اين ماه در سال دوم بعثت زمان تولد حضرت زهرا سلام الله عليها دختر رسول خداست.

البغدادي، الشيخ المفيد محمد بن محمد بن النعمان ابن المعلم أبي عبد الله العكبري، (متوفاي 413هـ)، مسار الشيعة، ص 54، ناشر: مكتب آية الله العظمي المرعشي النجفي - قم، چاپ : سال چاپ : 1406

شيخ طوسي شاگرد شيخ مفيد نيز بر اين عقيده است:

وفي اليوم العشرين منه سنة اثنتين من المبعث كان مولد فاطمة عليها السلام في بعض الروايات ، وفي رواية أخري : سنة خمس من المبعث.

طبق برخي روايات در روز بيستم سال دوم بعثت، فاطمه عليها سلام متولد شده است. وطبق برخي روايات سال پنج بعثت بوده است.

الطوسي، الشيخ ابوجعفر، محمد بن الحسن بن علي بن الحسن (متوفاي460هـ)، مصباح المتهجد، ص 793، ناشر : مؤسسة فقه الشيعة - بيروت - لبنان، چاپ : الأولي، سال چاپ : 1411 - 1991 م

كفعمي عاملي نيز متوفاي نهم هجري است نيز همين عقيده را دارد:

وفي عشريه سنة اثنتين من المبعث كان مولد فاطمة عليها السلام وقيل سنة خمس من المبعث.

العاملي الكفعمي، إبراهيم بن علي الحسن (متوفاي 905هـ)، المصباح، ص512، اشر : مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - بيروت

همانگونه كه مشاهده مي شود طرفداران اين قول در اقليت است و علاوه بر آن مخالف روايات صحيحي است كه تولد حضرت را در سال پنجم بعثت مي دانند. از اين جهت اين قول مردود و مورد قبول نيست.

نتيجه:

طبق قول مشهور در ميان علماي شيعه كه مستند به روايات صحيح است، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) در بيستم ماه جمادي الثاني سال پنج بعثت به دنيا آمده است و يكي از اقوال اهل سنت نيز همين است.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



مطالب مرتبط:
ولادت حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها)آيا نور حضرت زهرا (سلام الله عليها) از طريق ميوه بهشتي به صلب رسول خدا (صلی الله علیه و آله) منتقل شد؟
Share
1 | دوست دار شما | Iran - Tehran | ٠٨:٥٢ - ٣١ فروردين ١٣٩٣ |
با سلام مي خواستم بگم مقالاتي که ميذاريد جديدا همش با يه رنگه اينطوري خوندنش براي يه ذره سخته اگه ممکنه مثل گذشته مقالاتو با رنگاي مختلف بنويسيد که تيتر ها و آدر سها با متن اصلي فرق کنه در ضمن يه روش خيلي خوبي که داشتيد اين بود که عکس کتاباي آدرسم مي گذاشتيد اگه ميشه اين رويه رو در مقالات و پرسش ها چه گذشته چه اونايي که در آينده قراره بنويسيد پياده کنيد چرا که اينطوري وجه استفادش براي ما خيلي بيشتره اميداوارم خواسته هاي منو عملي کنيد متشکرم
2 | غضنفري | Iran - Tehran | ١٣:٥٩ - ٣١ فروردين ١٣٩٣ |
سلام برمحبين اهلبيت عليهم السلام خصوصاً دست اندرکاران بزرگوار سايت
بنده هم بعنوان دوستدار دوستدار شما موافق پيشنهاد دوستدار شما هستم
3 | فرناز | Iran - Alvand | ١٥:٥١ - ٠٢ ارديبهشت ١٣٩٣ |
اللهم صل علي فاطمه و ابيها و بعلها و بنيها ...
جانم و هستي و نيستيم فداي مادرپاکم بانو فاطمه ي زهراء«سلام الله عليها»
4 | دوست دار شما | Iran - Tehran | ٠٩:٠٩ - ٠٣ ارديبهشت ١٣٩٣ |
متشکرم ولي اگه عکس کتابا رم بذاريد نور علي نور ميشه بازم ممننون
5 | ali a | Iraq - Erbil | ٠٣:٢٩ - ١٣ ارديبهشت ١٣٩٣ |
نميدونم شما چرا انقدر اعتماد بنفس نداريد که از کتب خودتون استدلال کنيد... البته گمان بيشتر بر اينه که هيچ حديث و روايت صحيح در کتب خودتون نيست و در هر حرف و کلامي و براي تاييد حرفتون بايد به کتب مستدل اهل سنت استدلال کنيد ... حالا بفرما دو صفحه ديگه از کتب اهل سنت برام توضيح بده ... ههههههههههههههههههه

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

شما اگر مقداري از اصول بحث و گفتگو و مناظره آگاهي داشتيد، اين حرف را نمي زديد؛ زيرا بحث ما با امثال شما هست که اصلا کتابهاي ما را قبول نداريد چطور ما براي اثبات مطلبي براي شما از کتب خودمان روايت بياوريم آيا در اين صورت شما نمي گوييد ما کتابهاش شما را قبول نداريم که شما به آن استدلال مي کنيد؟!

جهت اطلاع از منطق بحث کلام جناب ابن حزم را نقل مي کنيم تا مطلب براي شما روشن شود ابن حزم در اين خصوص مي گويد: «لا معنى لاحتجاجنا عليهم برواياتنا فهم لا يصدقونا ولا معنى لاحتجاجهم علينا بروياتهم فنحن لا نصدقها وإنما يجب أن يحتج الخصوم بعضهم على بعض بما يصدقه الذي تقام عليه الحجة به » معنا ندارد كه ما عليه شيعيان به روايات خودمان استدلال كنيم ؛ در حالي كه آنها قبول ندارند و نيز معنا ندارد كه آن‌ها به روايات خودشان عليه ما استناد كنند ؛ در حالي كه ما آن روايات را قبول نداريم . از اين رو لازم است كه در برابر خصم به چيزي استناد شود كه او قبول دارد و براي او حجت است .علي بن أحمد بن سعيد بن حزم الطاهري أبو محمد الوفاة: 548 ، الفصل في الملل والأهواء والنحل ، مكتبة الخانجي - القاهرة ج 4 ص 78

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
6 | غضنفري | Iran - Tehran | ١٦:٤٢ - ١٣ ارديبهشت ١٣٩٣ |
جناب عمر آآآآآ 5امي:
اگه توي دادگاه قاضي از کسيکه با تو دعوا داره شاهد بخواد و طرف مقابل پدر و برادر خودش رو براي شهادت دادن بياره آيا قاضي قبول ميکنه ؟؟
و اگر هم قاضي شهادت اونارو قبول کنه آيا تو اعتراض نميکني که من پدر و برادر او را قبول ندارم چون اونها شايد به نفع پسر و برادرشان شهادت بدهند؟
پسر خوب: ما شيعيان هم براي اينکه حقانيت خودمان را ثابت کنيم و حرفهايمان را به شما بفهمانيم بهتر و عاقلانه و منطقي اين است که از منابعي استدلال کنيم و سند مدرک بياوريم که مورد قبول شما باشد .
پسرجان: آيا تو و بزرگان مذهب تو اصول کافي را قبول داريد؟ مسلماً خير ولي صحيح!!!بخاري و مسلم را حتما قبول داريد ديگه. پس براي اينکه خيلي شما را ...فهم بکنيم از اين کتب برايتان شواهدي را مبني بر تاييد حرفمان مي آوريم
7 | عباس خوش نويس | Iran - Tehran | ٢٢:٤٩ - ١٣ ارديبهشت ١٣٩٣ |
در پاسخ به آقاي هههههههه استناد اين مقاله به كتب اهل سنت بود و به شما وهابي بي تربيت و كتابهاي شما اصلا اشاره نشد چون قبايل وحشي و آدمحور و جگر خوار اصلا كتابي ندارند كه مورد استناد واقع بشه.
8 | دوست دار شما | Iran - Tehran | ٢٣:٤٠ - ٢٠ ارديبهشت ١٣٩٣ |
سلام جناب آقاي ali a يا ههههههههههههههههههه خواهشن دست از اين تعصب برداريد اينهمه اونم از کتاباي خودتون آوردن چرا بازم چشماتونو مي بنديد خواهشن يکم تفکر کنيد به فرض امروز خنديديد و با يه ههههههههههههههههههه سر و تهشو هم آورديد روز قيامت به خدا چي جواب مي ديد اونجا ديگه ههههههههههههههههههه معنا نداره يا بايد به مطالب کتاباتون جواب بديد يا به آتشي گفتار بشيد که به قول امير المومنين تو دعاي کميل آسمان و زمين تا طاقت يک لحظشو ندارن و الله ما دوست نداريم اين اتفاق براي شما يا براي هر کس ديگه رخ بده در پايان بازم برادرانه از شما خواهش مي کنم فکر کنيد
9 | مسلمان | Iran - Tehran | ٢٢:٢٢ - ٠٩ خرداد ١٣٩٣ |
جناب شماره5
هههههههههههه به عقل شما ههههههههههه به اين همه الكي خوش بودن غفلت و ناداني.
10 | سید | Germany - Bad Muenstereifel | ٠٣:٣٠ - ٢٨ دي ١٤٠٢ |
سلام و عرض ادب ، از ازدواج در 9 سالگی مکتب سقیفه استفاده میکنند و میگویند اگر این صحیح است شما چرا به عایشه اشکال میکنید و همچنین ملحدین میگویند این کودک همسری محسوب میشود و به نحوی جرم طلقی میکنند .. جواب شما چیست ؟

پاسخ:
 با سلام
دختری که به سن 9 سال می رسد، به سن بلوغ رسیده است و از کودکی خارج می شود؛ مخصوصا افرادی که در مناطق گرمسیر زندگی می کنند زودتر از افرادی که در دیگر مناطق زندگی می کنند به سن بلوغ می رسند؛ پس دیگر کودک نیست که بخواهد مسئله کودک همسری مطرح گردد.
در رابطه با عایشه، خود اهل سنت گفته اند که عایشه در 6 سالگی با پیامبر ازدواج کرده است که البته این مطلب دروغ است؛ اما اگر بپذیریم که چنین است آن وقت اهل سنت باید نسبت به مسئله کودک همسری عایشه پاسخ دهند؛ زیرا خودشان آورده اند که پیامبر صلی الله علیه و آله بعد از ازدواج با عایشه صبر کرد تا او توانایی همبستری پیدا کند.
از نظر ما عایشه در سن بیش از 18 سالگی با پیامبر صلی الله علیه و آله ازدواج کرد؛ در حالی که دو مرتبه قبل از ازدواج با پیامبر صلی الله علیه و آله ازدواج کرده بود و حتی برخی قائل هستند عایشه از همسر قبلی خود فرزندی هم داشته است.
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها