2018 November 21 - چهار شنبه 30 آبان 1397
با توجه به اين كه خداوند فرموده " فقط مرا بخوانيد " گفتن «يا رسول الله، ياعلي، يا حسين و...» سبب شرك نمي شود؟
کد مطلب: ٥٢١٠ تاریخ انتشار: ٣٠ فروردين ١٣٩٧ تعداد بازدید: 11688
پرسش و پاسخ » عقائد شيعه
با توجه به اين كه خداوند فرموده " فقط مرا بخوانيد " گفتن «يا رسول الله، ياعلي، يا حسين و...» سبب شرك نمي شود؟

 

سؤال كننده : علي اكبر سليمي

پاسخ :

اولاً اين مطلب كه خداوند فرموده باشد ، «فقط» مرا بخوانيد و فقط مرا صدا بزنيد تهمت و افترائي بيش نيست .

ثانياً : خداوند در يك آيه فرموده است :

ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ . غافر / 60 .

مرا بخوانيد تا (دعاي) شما را بپذيرم!

و از طرف ديگر فرموده است :

يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَيْهِ الْوَسِيلَة . المائده / 35 .

اي كساني كه ايمان آورده ايد! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد ! و وسيله اي براي تقرب به او بجوئيد .

و نيز از قول برادران حضرت يوسف عليه السلام نقل فرموده كه به حضرت يعقوب فرمودند :

يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ .

گفتند: «پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه، كه ما خطاكار بوديم!»

و حضرت يعقوب عليه السلام نيز كه پيامبر خدا بود به آن ها قول داد كه در آينده نزديك از خداوند براي آن ها طلب استغفار خواهد كرد :

قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ . يوسف / 97 و 98 .

گفت: «بزودي براي شما از پروردگارم آمرزش مي طلبم، كه او آمرزنده و مهربان است!

اگر قرار بود كه توسل به غير خدا شرك بود ، حضرت يعقوب كه پيامبر خداوند بود ، نبايد به آن ها چنين قولي مي داد و بايد آن ها را از اين كار شرك آلود نهي مي كرد . خداوند نيز بعد از نقل اين واقعه نمي گويد كه كار آن ها شرك بوده است .

و باز در آيه خطاب به پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم مي فرمايد :

وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا . النساء / 64 .

و اگر آنان ، هنگامي كه به خود ستم مي كردند (و فرمانهاي خدا را زير پا مي گذاردند)، به نزد تو مي آمدند و از خدا طلب آمرزش مي كردند و پيامبر هم براي آنها استغفار مي كرد خدا را توبه پذير و مهربان مي يافتند .

اين آيه صراحت دارد كه آمدن به سراغ پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم و او را بر در درگاه خدا شفيع قرار دادن ، و وساطت و استغفار آن حضرت براي گنهكاران نه تنها شرك نيست ؛ بلكه سبب پذيرش توبه ، و رحمت الهي نيز مي شود.

اگر وساطت ، دعا ، استغفار و شفاعت خواستن از پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم شرك بود ، چگونه امكان داشت كه خداوند چنين دستوري را به گنهكاران بدهد !

به اين نكته نيز بايد توجه داشت كه پيامبران و ائمه عليهم السلام آمرزنده گناه نيستند ؛ بلكه آن ها فقط مي توانند از خدا طلب آمرزش كنند و از آن جايي كه آن ها بندگان برگزيده خداوند هستند و در نزد خداوند آبرو دارند ، خداوند شفاعت آنان را مي پذيرد و در آمرزنده حقيقي خداوند است .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)

 





Share
1 | علي نوش اذر | , امارات متحده عربی | ١٢:٠٠ - ١٧ دي ١٣٨٦ |
26
 
15
پاسخ نظر
متشكرم از جواب خيلي زيباي شما
2 | ليلا نيك نفس دهقاني | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠٢ بهمن ١٣٨٦ |
13
 
10
پاسخ نظر
با عرض سلام و خسته نباشيد.اينجانب اولين بار است كه وارد اين سايت شدم اما بي شك مي دانم اگر خدا توفيق بدهد از بازديدكنندگان هر روز خواهم بود . اميدوارم آنچه را كه مبهم است در اينجا شفاف بيابم .
3 | ميثم ش | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠٤ بهمن ١٣٨٦ |
13
 
11
پاسخ نظر
از زحمات شما بي نهايت متشکريم.الهي مهدي هر چه سريعتر بيايد
4 | عليرضا | , ایران | ١٢:٠٠ - ١٩ شهریور ١٣٨٨ |
من به دنبال جواب دادن به سوال يكي از دوستانم در اينترنت چرخ ميزدم
استفاده كردم از يكي از آيات ذكر شده
ممنون
5 | کامران | , ایران | ١٦:٠٩ - ٠٣ خرداد ١٣٩٤ |
استدلالات شما بسان تار عنکبوت سست و ضعیف است . اولا الله متعال نفرموده واسطه قرار دهید بلکه فرموده وسیله ای بسوی الله بیابید و مراد از وسیله همان است که در خطبه 110 نهج البلاغه از امام علی رض ذکر شده و چیزی نیست جز به پا داشتن نماز و دادن زکات و جهاد فی سبیل الله و روزه گرفتن ماه رمضان و حسن خلق و نیکی به دیگران و هر گونه عمل صالح . اینکه برادران یوسف از پدرشان خواستند که برایشان طلب استغفار کند امری کاملا بدیهی و صحیح است و دعای پدر در حق فرزندانش مستجاب است به علاوه اینکه پدرشان نیز زنده بود و او را نیز آزردند به همین سبب از وی طلب بخشش کردند و از وی خواستند که در حقشان نیز دعا و طلب استغفار کند . اینکه انسان از شخص صالح و مومن زنده ای بخواهد که برایش دعا و طلب استغفار کند در سنت آمده است و بسیار صحیح و خوب است اما این طلب را از شخص مرده ای که نه صدای ما را میشنود و نه ما را میبیند مصداق شرک است زیرا صفات الله را که عبارت است از دانایی و شنوایی و بینایی را به شخص مرده نسبت داده ایم . یعنی همانگونه که الله ما را میبیند و صدای ما را میشنود و قادر به رفع نیاز ماست این شخص وفات یافته نیز میتواند ما را ببیند و صدای ما را بشنود !!!! در مورد استغفار حضرت پیامبر ص مربوط به حیات ایشان است .

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
راجع به آن مطلبي که در نهج البلاغه در خصوص توسل ذکر شده است که حضرت علي عليه السلام فرموده است: ان افضل ما توسل به المتوسلون الى اللَّه سبحانه و تعالى الايمان به و برسوله و الجهاد فى سبيله فانه ذروة الاسلام‏ . به چند نکته بايد در اينجا بايد دقت کرد
اولا: اگر شما در متن اين روايت بويژه در لفظ «افضل » دقت مي کرديد متوجه مي شويد که اين عبارت مرادش اين است که بهترين چيزها براي تقرب، اينها هستند. که معني لغوي توسل نيز اين را مي رساند لذا  از اين عبارت استفاده نمي شود که حضرت علي عليه السلام نفي توسل به اشخاصي مرده را نفي کرده باشد؟!  آيا أفضليت چيزي دليل بر حرمت غير أفضل مي کند ؟ اگر اين چنين باشد طبق روايت صحيح بخاري ج ۱ ص۲۵۶ حديث ۷۳۱ برمبناي جامع الکبير : أفضل الصَّلَاةِ صَلَاةُ الْمَرْءِ في بَيْتِهِ إلا الْمَكْتُوبَةَ .نماز أفضل آن نمازي است که  که در منزل خود مي خواند. بنابراين نمازهاي انساني که در غير خانه مي خواند بايد باطل باشد . باز طبق صحيح بخاري ج ۲ ص ۵۵۳ حديث ۲۷۸۴ أفضل الْجِهَادِ حَجٌّ مَبْرُور. بهترين جهاد حج مبرور است
بنابراين جهاد و جنگيدن در راه خدا بايد حرام باشد!
وقتي که گفته مي شود:أفضل الصلوات الصلاة الوسطى،بهترين نماز نماز وسطي هست، به اين معني نيست که بقيه نمازها مطلوب نيست و درست نيست
وقتي که گفته مي شود شب قدر بهترين شب است آيا معني آن اين است که بقيه شبها افضل نيستند؟!
اين سخن حضرت علي  عليه السلام نيز که بهترين وسيله را عمل صالح و تقوي دانستند به اين معني نيست که بقيه وسائل مانند توسل به پيامبر صلي الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام فضيلت ندارد
اصلاً کلمه أفضل دلالت نمي کند که غير او باطل باشد ، بله أفضل توسل ايمان به خدا و جهاد در راه خداست که انسان بتواند خود را به يک مرحله اي برساند که با خداي عالم به نزديکي برسد ، بله اگر بنا باشد که أفضل بودن دليل بر بطلان ديگري باشد خيلي از کارهاي باطل مي شود
ثانيا: اگر واقعا اينطور باشد که حضرت دارد توسل بر اشخاص را رد مي کند، در  اين صورت نبايد پيامبر (ص) نيز بر غير اعمال توسل مي کردند در حالي که روايت داريم که پيامبر صلي الله عليه و اله هنگام دفن فاطمه مادر حضرت علي عليه السلام به انبياء توسل کرده و فرمودند: اغفر لأمي فاطمة بنت أسد ولقنها حجتها ووسع عليها مدخلها بحق نبيك والأنبياء الذين من قبلي فإنك أرحم الراحمين . طبراني، المعجم الأوسط  ج 1   ص 68
در این روایت پیامبر (ص) به انبیاء گذشته که در قید حیات نیستند متوسل شده است
در خصوص سماع موتی نیز باید بگوییم این دلیل قرآنی و روایی دارد
يکي از مهمترين آياتي که دلالت بر سماع موتي دارد آيه «وَسْئَلْ مَنْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رُسُلِنا أَ جَعَلْنا مِنْ دُونِ الرَّحْمنِ آلِهَةً يُعْبَدُونَ .زخرف/45( از پيامبران ما كه پيش از تو فرستاده‏ايم بپرس: آيا جز خداى رحمان ، خدايان ديگرى را براى پرستش آنها قرار داده بوديم؟ مي‌باشد.
اين آيه دلالت دارد که پيامبراني که از دنيا رفته‌اند قدرت شنيدن و پاسخ دادن را به پيامبر اسلام (ص) دارند والا اگر چنين نبود خداوند متعال دستور به يک کار بيهوده‌اي داده است و خداوند حکيم پاک و منزه است از اينکه دستور به کار بيهوده دهد.
 مفسران نقل کرده‌اند که مراد آيه  ملاقات پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و سلم با پيامبران گذشته در شب معراج و سؤال کردن از آنها را است . در اين صورت اين آيه به صراحت به شنيدن مردگان و ارتباط آنها با زندگان، اشاره دارد
در روايات نيز آمده است
 وحدثنا محمد بن مِنْهَالٍ الضَّرِيرُ حدثنا يَزِيدُ بن زُرَيْعٍ حدثنا سَعِيدُ بن أبي عَرُوبَةَ عن قَتَادَةَ عن أَنَسِ بن مَالِكٍ قال قال رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم إِنَّ الْمَيِّتَ إذا وُضِعَ في قَبْرِهِ إنه لَيَسْمَعُ خَفْقَ نِعَالِهِمْ إذا انْصَرَفُوا . انس بن مالک گويد: پيامبر صلى الله عليه وسلم فرمود : وقتي که مرده را در قبر مي‌گذارند ، مرده  صداي نعلين مردم را  هنگام رفتنشان از کنار قبر را مي‌شنود .
ابن تيميه با نقل اين روايت در چندين جا از کتاب ‌هايش، بر شنيدن مردگان استدلال مي‌کند 
نيشابوري ، صحيح مسلم،. ج4، ص2201، ح2870 و ج4، ص2200 ، ح2870
با این وجود طبق نظر شما اینها همه شرک است که قرآن آن را تایید کرده است؟!!!
وقتي واسطه قرار دادن شخصي بين خود و خدا جايز شد ، چه فرق مي‌كند كه او زنده باشد يا مرده ؟
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات

 
6 | مرتضی | , ایران | ٢٠:٢٣ - ٠٣ خرداد ١٣٩٤ |
10
 
18
پاسخ نظر
ایا خود امام علی گفته که از من مدد بخواین ؟؟؟ ایا این شرک نیست که وقتی خدا از رگ گردن به ما نزدیکتره از مخلوق کمک بخوایم ؟؟ از کسانی کمک بخواهیم که مثل ما راه میرفتن غذا میخوردند ؟؟ ما توسل نمیکنیم بلکه مستقیم از بنده خدا میخوایم نمونه در شبکه ثامن زیر نویس هار بخونین ؟؟ در ضمن ایه وسیله یعنی نماز روزه ذکات من نمیدونم چرا شما هی میگین توسل توسل . ائمه ما رفتند به دنیای دیگر

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
طبق توجيهي که شما براي  و آيه اني اقرب اليکم من حبل الوريد بيان مي کنيد و معتقديد خدا براي ما كافي است و از رگ گردن به ما نزدک است، در اين صورت پس چرا خدا براي رساندن پيامهايش به بشر از پيامبران استفاده مي كند؟! اينکه مي گويد خدا به ما نزديك است ديگر چه نيازي به وسيله داريم بايد همه اسباب شرعي از جمله نماز و روزه را نيز نفي كرد؟! چون اينها هم اسبابند توسل هم يك سبب شرعي است با اين تفاوت كه اين سبب يك موجود معنوي به نام ولي الهي است. بنابراين بايد به اين نکنه توجه داشت اين آيات نفي قانون اسباب نمي کنند پس در ارتباط انسان با خدا هم اسباب زيادي مطرح مي شود كه بيان آن بر عهده شرع مقدس است لذا توسل هم يك امر مشروع است:
 اينکه خدا از رگ گردن به انسان نزديک تر است" اني اقرب اليکم من حبل الوريد " ، اين سخن با توسل به خدا تعارضي ندارد؛ زيرا اگر چه خدا از رگ گردن نزديک تر است اما خودش ما را امر به آوردن وسيله در درگاه خود نموده است . و در صورتي وسيله آوردن به درگاه خدا داراي اشکال مي باشد که ما براي آن وسيله يک تاثير گذاري جدا از خداوند در نظر بگيريم اما ما هيچ نوع تاثير گذاري استقلالي براي ائمه و سايرين قائل نيستيم ، لذا تاثير گذاري معصومين در طول تاثير گذاري خداست نه در عرض آن تا مشکلي به لحاظ اعتقادي پيش نيايد .آيا در قران نيامده است که فرزندان حضرت يعقوب به دعاي يعقوب متوسل شدند و از او خواستند که در درگاه خدا برايشان توسل و چاره جويي نمايد : " قالوا يا ابانا استغفر لنا ذنوبنا انا کنا خاطئين ، قال سوف استغفر لکم ربي انه هو الغفور الرحيم آيا اين آيه، با «اني اقرب اليکم من حبل الوريد» تعارض دارد؟!
در ضمن اني اقرب اليکم من حبل الوريد، به معني احاطه خداوند متعال و آگاهي او بر بندگانش و نياز آنها در همه حال به خداوند را مي رساند، پس اين يک نوع تمثيل است که بكار رفته است يعني اين رگ ، رگ حيات است و اگر قطع شود ديگر زندگي و حيات مادي از بين مي رود و...
اگر واقعا مطبق اعتقاد شما مدد خواستن شرک است چرا خود پيامبر (ص) بر مرده توسل کردند آيا ايشان اين را نمي دانستند که شرک است؟!! آيا حضرت مرتکب کار حرام و شرک آلودي شدند؟!!
طبراني روايتي را اين چنين نقل مي کند:.... بحق نبيك والأنبياء الذين من قبلي فإنك أرحم الراحمين..
زماني که فاطمه بنت اسد شد از دنيا رفتند .....پيامبر صلي الله عليه و اله وارد قبر شد و فرمود ..بحق پيامبرت محمّد و پيامبرانى كه قبل از من آمده ‏اند، تو ارحم الراحمين هستى. المعجم الكبير  ج 24   ص 351
اين روايت در منابع ديگر نيز آمده و هيثمي نيز نقل کرده و درباره رجالش گويد: رواه الطبراني في الكبير والأوسط وفيه روح بن صلاح وثقه ابن حبان والحاكم وفيه ضعف وبقية رجاله رجال الصحيح. مجمع الزوائد  ج 9   ص 257.در سند اين روايت تنها روح بن صلاح ضعف داشته که آن را هم ابن حبان که از متشددين در توثيق است ثقه دانسته و حاکم نيز توثيقش کرده است
اين اين توسل شرک است؟ آيا قبول مي کنيد پيامبر نمي دانستند؟!!
اگر شما مقداري از منابع خود آگاهي داشتيد، چنين حرفي را نمي زديد ابوبکر بعد از اينکه پيامبر صلي الله عليه و اله از دينا رفت خودش را روى بدن حضرت انداخت و خطاب به آن حضرت گفت : اذكرنا يا محمّد! عند ربّك، سبل الهدى والرشاد في سيرة خير العباد  محمد بن يوسف الصالحي الشامي الوفاة: 942هـ ،   12 ص 299
آيا ابوبکر نمي دانست مشرک شد؟!!!
 شعار لشگريان ابوبكر در جنگ با مسيلمه كذاب يامحمداه بوده است. طبري در تاريخش كه ابن تيميه اين كتاب را از صحيحترين كتب تاريخ مي داند، مي نويسد : كان شعارهم يومئذ يا محمداه   . تاريخ الطبري  ج 2   ص 281 .
اي كاش به استغاثه عمر بن عبدالله نيز توجه مي كرديد وقتي كه فلج شد و بر زمين نشست، شخصى به او گفت: محبوب‌ترين فرد در نزد خود را بخوان (تا به فريادت برسد). او نيز گفت: يا محمد! به فريادم برس. سپس ايستاد و به راهش ادامه داد
آيا عبد الله بن عمر آيه از رگ گردن نزديک است را نديده بود؟!!!
اما اينکه آيه توسل را  به نماز و روزه تفسير مي کنيد خوب است بدانيد در منابع خودتان آمده است که الوسيله مراد شخص است: همچنانکه ابن تيميه گويد: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ}. فابتغاء الوسيلة إلى الله إنما يكون لمن توسل إلى الله بالإيمان بمحمد واتباعه.
قاعدة جليلة في التوسل والوسيلة ج 2 / ص 1
محمد بن عبدالوهاب نيز اعتراف جالبي ميکند که پيامبر بهترين وسيله است براي رسيدن به خدا
ولا شك أن رسول الله - صلى الله عليه وسلم - هو أفضل الخلق وأعظمهم عند الله جاها، وأقربهم إليه وسيلة
الشرح الميسر لكتاب التوحيد ج 1 / ص 111
در روايات صحيح نيز در ذيل « وابتغوا اليه الوسيله »نقل شده است که ابن مسعود از بهترين وسيله ها است
3216 حدثنا أبو عبد الله محمد بن يعقوب الشيباني حدثنا محمد بن عبد الوهاب حدثنا محاضر بن المورع حدثنا الأعمش عن أبي وائل عن حذيفة أنه سمع قارئا يقرأ ) يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله وابتغوا إليه الوسيلة ( قال القربة ثم قال لقد علم المحفوظون من أصحاب محمد صلى الله عليه وسلم أن بن أم عبد من أقربهم إلى الله وسيلة
تعليق الذهبي قي التلخيص : على شرط البخاري ومسلم
المستدرك على الصحيحين  ج 2   ص 341، اسم المؤلف:  محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاكم النيسابوري الوفاة: 405 هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت - 1411هـ - 1990م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : مصطفى عبد القادر عطا
با  اين وجود آيا مي شود گفت توسل در آيه نماز و روزه است؟!!!
در آخر ما نيز از شما درخواستي داريم اگر مي شود يک مورد از قرآن( نه آياتي که درباره مشرکين است) و روايت بياوريد که به مسلمانها امر شده است که توسل نکنيد؛ زيرا حرام و شرک است؟
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات

 
7 | سعید | , ایران | ٢٢:٤٢ - ٠٤ خرداد ١٣٩٤ |
18
 
12
پاسخ نظر
مردک چرا آسمان را به ریسمان می باقی ؟
این همه جواب شبهات ! دادی دریغ از یک آیه ! آیه برات بیارم ؟؟ آیه ی 56 و 57 سوره ی اسراء رو بخون تا بهمی معنای وسیله چیه .
توسل در اسلام بدعت است بر فرض حدیثی هم باشد جعلی ، ساختگی ،مضل و ضد قرآن است .
والسلام

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
راستي خود شما اصلا آيه 56 و 57  سوره اسراء را ديدي يا اينکه فقط از شبکه هاي وهابي شنيدي؟!! اي کاش اول آيه را به دقت مي خواندي و شان نزول و روايات در خصوص اين آيات را مي ديدي بعد مي گفتي توسل بدعت است
اين آياتي که شما مي گوييد همه در خصوص پرستش و عبادت مشرکين از جن و غيره است  يعني يدعون در اينجا به معني صرف خواندن نيست بلکه به معني يعبدون است
در صحيح بخاري روايتي چنين نقل شده است: حدثنا بِشْرُ بن خَالِدٍ أخبرنا محمد بن جَعْفَرٍ عن شُعْبَةَ عن سُلَيْمَانَ عن إبراهيم عن أبي مَعْمَرٍ عن عبد اللَّهِ رضي الله عنه في هذه الْآيَةِ ) الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إلى رَبِّهِمْ الْوَسِيلَةَ ( قال كان نَاسٌ من الْجِنِّ يُعْبَدُونَ فَأَسْلَمُوا
صحيح البخاري  ج 4   ص 1748
در صحيح مسلم نيز آمده است:
الْعَبْدِيُّ حدثنا عبد الرحمن حدثنا سُفْيَانُ عن الْأَعْمَشِ عن إبراهيم عن أبي مَعْمَرٍ عن عبد اللَّهِ ) أُولَئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إلى رَبِّهِمْ الْوَسِيلَةَ ( قال كان نَفَرٌ من الْإِنْسِ يَعْبُدُونَ نَفَرًا من الْجِنِّ فَأَسْلَمَ النَّفَرُ من الْجِنِّ وَاسْتَمْسَكَ الْإِنْسُ بِعِبَادَتِهِمْ فَنَزَلَتْ ) أُولَئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إلى رَبِّهِمْ الْوَسِيلَةَ (
صحيح مسلم  ج 4   ص 2321
در تفسير بغوي نيز آمده است:
أولئك الذين يدعون يبتغون إلى ربهم الوسيلة ) يعني الذين يدعونهم المشركون أنهم آلهة يعبدونهم
تفسير البغوي  ج 3   ص 120
اي کاش به حرف اين تيميه نيز در اين خصوص توجه مي کرديد که او نيز يدعون را به يعبدون تفسير کرده است
 كان أقوام يدعون المسيح والعزير والملائكة فبين الله تعالى أن هؤلاء الأنبياء والملائكة عباده كما أن هؤلاء عباده هؤلاء يتقربون إلى الله
مجموع الفتاوى  ج 18   ص 324
ابن کثير نيز گويد:
بدينهم وقال قتادة عن معبد بن عبد الله الزماني عن عبد الله بن عتبة بن مسعود عن ابن مسعود في قوله ) أولئك الذين يدعون ( الآية قال نزلت في نفر من العرب كانوا يعبدون نفرا من الجن فأسلم الجنيون والإنس الذي كانوا يعبدونهم لا يشعرون بإسلامهم فنزلت
تفسير ابن كثير  ج 3   ص 47
راستي پيامبر (ص) و صحابه که توسل مي کردند اين آيات را مي ديدند يا نه؟!!! اگر مراد از آيه نهي توسل بود چرا کار شرکي را انجام مي دادند حال که به نظر شما اين آيه در خصوص توسل است پس عمر که توسل صحابه را رد نکرد عايشه که دستور به توسل دارد همه مشرکند!!! خوب آيا مي شود پاسخ بدهي که صحابه مشرک( البته به نظر شما)، لياقت اطاعت دارد؟!راستي عدالت صحابه را چکار مي کنيد يعني مشرک هم ميشود عادل بود؟!!! صحابه پس کار بدعتي را طبق نظر شما انجام دادند؟!!! پس صحابه بر ضد قرآن کاري انجام دادند!!1
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
1 |مهرتابان||٠٩:٣١ - ٠٥ خرداد ١٣٩٤ |
9
 
10
به نام خدا
آقا سعید ، شما حالتون خوبه ؟!
اگر توسل در اسلام بدعت است پس با این آیه چه می کنید :
وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا . النساء / 64 .
پاسخ بگویید تا در خدمت باشیم
با احترام
8 | سعید | , ایران | ١١:١٣ - ٠٥ خرداد ١٣٩٤ |
11
 
17
پاسخ نظر
علیکم السلام
جالب است که از ابن تیمیه شاهد می آورید !
رسول علیه السلام فرمود الدعاء مخ العباده یعنی دعا کردن - خواندن موجودی غیبی چه فرشته باشد چه جن یا روح مردگان یا ذات اقدس خداوند ) عبادت است. پس ابن تیمیه درست گفته که یدعون یعنی همون یعبدون چون خواندن و صدا کردن کسی عبادت او محسوب می شود . حالا باز بیا بگو پس نرو نانوایی یا پزشک چون مشرک می شی !! مشرک نمی شم چون خواندن نامحدود موجود غیبی شرک است نه کمک خواستن از افراد زنده به مصداق تعاونوا علی البر و التقوی . در ثانی در آت آیات فرموده آنهایی که می خوانید خود محتاج وسیله اند تا هر کدام از آنها که " نزدیکتر " هستند و پیغمبر ما از همه به خدا نزدیک تر است اما حتی خود او نیز محتاج وسیله است و از احوال ما نیز اکنون خبر ندارد
والسلام .

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
مثل اينکه در آيه و مطالبي که از کتب خود شما آورديم دقت نکرديد که يدعون در اين آيه را به معني يعبدون است و اين طور نيست که همه جا لفظ دعا به معني عبادت باشد در آياتي که در خصوص اسراء ذکر شد و يا در آيات مشابه آن يدعون طبق قرائن و روايات و نظر مفسرين به معني يعبدون است و اين طور نيست که همه هر خواندي به معني عبادت باشد اگر اينطور باشد بايد حضرت نوح که گفت إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمي‏ لَيْلاً وَ نَهاراً (5 نوح) پس قوم خود را عبادت کرد ؟؟!!
اما اين نکته که گفتيد کمک خواستن فقط از زنده جايز است پس پس اين نشان مي دهد فهم شما از فهم عمر، عايشه، عبد الله بن عمر و صحابه بيشتر است چون آنها نفهميدند توسل به زنده فقط جايز است؟!!
خوب است اينجا يک اقراري کرديد که خود پيامبر نيز محتاج وسيله است حال از يک طرف مي گوييد توسل شرک از طرف ديگر مي گوييد محتاج وسيله است پس قبول کرديد که توسل جايز است نه شرک
اما در خصوص خبر داشتن پيامبر از احوال امت آيات قرآن، روايات و علماي اهل سنت قبول دارند که پيامبر از احوال ما با خبر است در اين صورت حرف شما چه ارزشي دارد؟!!
ملاعلي قاري نيز بعد از اين جمله فرمايش رسول خدا « وأنا عليكم شهيد»، مي گويد:
أي مطلع علي أحوالكم إذ تعرض عليّ أعمالكم أو أنا شاهد لكم.
علي بن سلطان محمد القاري، مرقاة المفاتيح، ج11، ص 103
يعني من زماني كه اعمال تان برمن عرضه مي شود اطلاع پيدا مي كنيم و يا شاهد شما هستم.
سمرقندي يكي از مفسران اهل سنت نيز بعد از اين فراز آيه: (فسيري الله عملكم ورسوله والمؤمنون) مي گويد:
يعني ويراه رسوله ويراه المؤمنون.
تفسير السمرقندي المسمي بحر العلوم ، ج 2 ، ص 86 ، نصر بن محمد بن أحمد أبو الليث السمرقندي الوفاة: 367، دار النشر : دار الفكر - بيروت ، تحقيق : د.محمود مطرجي،
يعني عمل شما را رسول خدا (صلي الله عليه وآله) و مؤمنان مي بينند.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
 
 
9 | محمدزمانی | , ایران | ١٧:٠٦ - ٠٥ خرداد ١٣٩٤ |
16
 
9
پاسخ نظر
سعید آقا تکلیف جناب خلیفه دوم در توسل به عموی پیامبرو قبر پیامبر را روشن بفرمایید تا توسل دیگر بزرگان هم براتون بیارم
10 | محمدزمانی | , ایران | ١٧:١٠ - ٠٥ خرداد ١٣٩٤ |
17
 
9
پاسخ نظر
هوی سعید - در کامنت اولت به چه کسی گفتی مردک ؟؟؟ توسل ابوبکر را برات بیارم یا توسل ابوسفیان ؟
11 | سعید | , ایران | ٠٨:٥٠ - ٠٦ خرداد ١٣٩٤ |
8
 
20
پاسخ نظر
خطاب به محمد زمانی :
شما که نعوذ بالله یاران و همسر پیامبر و خلفا رو کلن کافر می دونید حالا اینجا که به نفع خودتون هست عمل اونها براتون حجت می شه ؟ ای بنازم این وقاحت و بی شرمی را.
آقای پاسخ دهنده به شبهات خوخودت رو به اون کوچه نزن . کسی منکر وسیله و توسل نیست حرف ما اینه که وسیله شخص مرده نیست بلکه وسیله ایمان و عمل صالح و عبادات است.
هیچگاه هیچ کدام از یاران بزرگ و با وفای پیامبر به قبر کسی متوسل نشدند.
والسلام

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
اين شما هستيد که داريد از موضوع طفره مي رويد بلال در حضور عمر به قبر پيامبر (ص) تمسک کرد و عمر نيز کار او را تاييد کرد ايا مي شود گفت عمر کار شرک آلودي را تاييد کرده است؟!!! لطفا توسل بلال را اول به دقت بخوانيد ببينيد بلال به زنده توسل کرد و يا به مرده مگر اينکه طبق نظر شما بگوييم پيامبر  تا زمان خلافت عمر زنده بوده است؟ و يا بگوييم که شما معتقديد پيامبر هميشه زنده است که در اين صورت پس توسل  بعد موت پيامبر نيز اشکالي ندارد چون مرده و زنده او فرقي ندارد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
 
12 | سعید | , آمریکا | ١٣:٥٠ - ٠٦ خرداد ١٣٩٤ |
11
 
18
پاسخ نظر
آخرین کامنت :
در اولین کامنت گفتم بر فرض حدیثی هم باشد جعلی ، ساختگی ،مضل و ضد قرآن است .
حالا باز حدیث بیار . با همین حدیثا هم تو گمراه و مشرک شدی هم داعش و طالبان و القاعده کافر و قاتل. همتون مث همید. فقط اسمتون فرق داره.
اگر تونستی با این حدیثا کل عالم اسلام را رافضی کنی اون موقع من هم میام به قبر مادربزرگم توسل می کنم.

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
پس مشخص شد که شما اهل تحقيق نبوده و حديث صحيح و ضعيف را نمي توانيد تشخيص بدهيدو يا اينکه چون جوابي نداشتيد لذا اين طور عصباني هستيد و خودتان را نمي توانيد کنترل کنيد لذا ذکر لااله الا الله در اين مواقع خوب است
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
1 |مهرتابان||١١:١٥ - ٠٩ خرداد ١٣٩٤ |
14
 
8
به نام خدا
جناب سعید بگذارید راحتتان کنم...
اگر بحث شما فقط از قرآن باشد شما در تناقض گیر خواهید گرد.
1- خداوند تصریح دارد فلا تدعوا مع الله احدا ! اگر قرار باشد ما بنابر قاعده شما عمل کنیم پس خواندن هر چیزی غیر خدا - بدون هیچ استثنایی - میشود شرک ! ما حق خواندن هیچکس را نداریم چه زنده و چه مرده ! چه برای حوائج دنیوی و چه برای حوائج دیگر ! زیرا متن اینگونه آیات کاملا مطلق بوده و هیچ قیدی ندارد .
2- وسیله قرار دادن دعا و عمل صالح و ... نیز عین شرک میشود زیرا همه اینها نیز دون الله هستند و لذا حق استعانت به آنها را نیز نداریم .
3- در قرآن تناقض پیدا میشود آنهم بسیار زیاد زیرا از طرفی و لا تدعوا مع الله احدا وجود دارد و از طرف دیگر نیز استعینوا بالصبر و الصلاه است و حاجت خواستن از غیر خدا توسط حضرت سلیمان علیه السلام و حضرت عیسی علیه السلام و .... .
یا باید بگویید که انبیاء الهی مشرک بوده اند و یا اینکه شما میخواهید قیدی دلخواه را به قرآن تحمیل نمایید !
اگر هم بگویید که خداوند متعال صرفا استعانت به نماز و صبر را بیان کرده و یا در آیه تعاون ( تعاونوا علی البر و التقوی ) نیز امر به تعاون برای زندگان است بنده نیز عرض می کنم که خداوند متعال در این امور نه از باب تحدید بلکه از باب بیان مصادیق عمل کرده است . لذا دست ما برای هرگونه توسلی باز است الا اینکه با اصل در تعارض باشد .
حرف زیاد است ولی بماند برای بعد.
با احترام
13 | محمدزمانی | , ایران | ٢٣:٢٩ - ٠٦ خرداد ١٣٩٤ |
18
 
9
پاسخ نظر
سعید و امثال سعید اولا شما وهابی تشریف دارید و اهل سنت نیستید -دوم اینکه خاطرنشان کنم شیطان بخت برگشته هم همین حرف را زد که فقط خدایا تو تو -سوم فحاشی جناب عالی را همگان نظاره کردند -چهارم اینکه گفتی کامنت آخرت هست یعنی جواب نداری ازحساب آخرت سچگونه فرار میکنی.
14 | ابواسحاق | , ایران | ١٥:٣٢ - ٠٧ خرداد ١٣٩٤ |
17
 
10
پاسخ نظر
بنام خدا
با سلام
جناب سعید
اولا شیعه صحابه رو دسته بندی کرده و مانند شما نیستند که همه رو بدون هیچ قید و شرطی بهشتی میدانید!
دوما عمل صحابه برای شما حجته نه برای ما همچنین تمامی منابع از کتب خود شماست پس قبول نکردن مطالب نهایت وقاحت و برشرمی رو برای خود شما در پی خواهد داشت نه برای ما چونکه ما پایبند کتب شما نیستیم! (قائده الزام)
سوما در صحاح سته شما آمده است:
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا یَحْیَى عَنْ أَبِی غِفَارٍ حَدَّثَنَا أَبُو تَمِیمَةَ الْهُجَیْمِیُّ وَأَبُو تَمِیمَةَ اسْمُهُ طَرِیفُ بْنُ مُجَالِدٍ عَنْ أَبِی جُرَیٍّ جَابِرِ بْنِ سُلَیْمٍ قَالَ رَأَیْتُ رَجُلًا یَصْدُرُ النَّاسُ عَنْ رَأْیِهِ لَا یَقُولُ شَیْئًا إِلَّا صَدَرُوا عَنْهُ قُلْتُ مَنْ هَذَا قَالُوا هَذَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قُلْتُ عَلَیْکَ السَّلَامُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَرَّتَیْنِ قَالَ لَا تَقُلْ عَلَیْکَ السَّلَامُ فَإِنَّ عَلَیْکَ السَّلَامُ تَحِیَّةُ الْمَیِّتِ قُلْ السَّلَامُ عَلَیْکَ قَالَ قُلْتُ أَنْتَ رَسُولُ اللَّهِ قَالَ أَنَا رَسُولُ اللَّهِ الَّذِی إِذَا أَصَابَکَ ضُرٌّ فَدَعَوْتَهُ کَشَفَهُ عَنْکَ وَإِنْ أَصَابَکَ عَامُ سَنَةٍ فَدَعَوْتَهُ أَنْبَتَهَا لَکَ وَإِذَا کُنْتَ بِأَرْضٍ قَفْرَاءَ أَوْ فَلَاةٍ فَضَلَّتْ رَاحِلَتُکَ فَدَعَوْتَهُ رَدَّهَا عَلَیْکَ
جابر بن سلیم می گوید: به شهر مدینه وارد شدم شخصی را دیدم که مردم گفتار و نظرات او را گوش کرده و از او فرا می گیرند و هیچ کلامی از او صادر نمی شود مگر اینکه آن را ضبط می کردند. گفتم: این شخص کیست؟ گفتند: رسول خدا (ص) است. می گوید: گفتم: علیک السلام یا رسول الله و این تحیت را دوبار تکرار کردم.
آن حضرت فرمود: این گونه سلام نکن زیرا این تحیت مردگان است. بگو: السلام علیک. گفتم: تو رسول خدایی؟ فرمود: من فرستاده ی الهی ام. همان کسی که اگر ضرر و صدمه ای به تو رسد و او را بخوانی آن را بر طرف می کند و اگر قحطی نازل شود به او توسل بجویی گیاهان را خواهد رویانید و اگر در بیابان خشک قرار گرفتی و شتر سواری خود را گم کرده باشی و از او درخواست کمک کنی آن را به تو باز می گرداند.
سنن أبی داود، ج4، ص56، ح4084، المحقق: محمد محیی الدین عبد الحمید، الناشر: المكتبة العصریة، صیدا - بیروت
آلبانی هم به قول شما بخاری دوران روایت را صحیح میداند.

به اون قسمت که پیامبر(ص) فرموده اند: اگر در بیابان خشک قرار گرفتی و شتر سواری خود را گم کرده باشی و از او درخواست کمک کنی آن را به تو باز می گرداند!
در بیابان خشک بی آب و علف،پیامبر کجاست که از او درخواست شتر کنی و پیامبر هم به تو شتر بدهد؟

هر چند تصحیح آلبانی کافیه ولی برای اینکه بعدها زیرش نزنی صحت سند رو هم اثبات خواهیم کرد:
1- مسدد بن مسرهد الأسدي
ذهبی:
5388- مسدد بن مسرهد بن مسربل الاسدي البصري الحافظ أبو الحسن عن جويرية بن أسماء وحماد بن زيد وأبي عوانة وعنه البخاري وأبو داود وأبو حاتم وأبو خليفة مات 228 خ د ت س
الکاشف، ج2، ص256، المحقق: محمد عوامة أحمد محمد نمر الخطيب، الناشر: دار القبلة للثقافة الإسلامية - مؤسسة علوم القرآن، جدة

ابن حجر:
6598- مسدد ابن مسرهد ابن مسربل ابن مستورد الأسدي البصري أبو الحسن ثقة حافظ يقال إنه أول من صنف المسند بالبصرة من العاشرة مات سنة ثمان وعشرين ويقال اسمه عبد الملك ابن عبد العزيز ومسدد لقب خ د ت س
تقريب التهذيب، ص528، المحقق: محمد عوامة، الناشر: دار الرشيد - سوريا

2- يحيى بن سعيد بن فروخ القطان
ذهبی:
6175- يحيى بن سعيد بن فروخ الحافظ الكبير أبو سعيد التميمي مولاهم البصري القطان عن هشام بن عروة وحميد والاعمش وعنه أحمد وعلي ويحيى قال أحمد ما رأيت مثله وقال بندار حدثنا إمام أهل زمانه يحيى القطان واختلفت إليه عشرين سنة فما أظن أنه عصى الله قط ولد القطان 12 ومات 198 في صفر وكان رأسا في العلم والعمل ع
الکاشف، ج2، ص366

ابن حجر:
7557- يحيى ابن سعيد ابن فروخ بفتح الفاء وتشديد الراء المضمومة وسكون الواو ثم معجمة التميمي أبو سعيد القطان البصري ثقة متقن حافظ إمام قدوة من كبار التاسعة مات سنة ثمان وتسعين [ومائة] وله ثمان وسبعون ع
تقريب التهذيب، ص591

3- المثنى بن سعيد الطائي
مزی:
قال أَبُو طالب عَن أحمد بْن حنبل: ثقة .
وكذلك قال إسحاق بْن مَنْصُور عَنْ يحيى بْن مَعِين، وأَبُو زُرْعَة ، وأَبُو حاتم ، وأَبُو داود ، والعجلي.
زاد أَبُو حاتم: أوثق من أبي غفار.
وَقَال النَّسَائي: ليس به بأس.
وذكره ابنُ حِبَّان فِي كتاب "الثقات"
تهذيب الكمال في أسماء الرجال، ج27، ص202، المحقق: د. بشار عواد معروف، الناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت

4- طريف بن مجالد السلي
ذهبی:
2465- طريف بن مجالد أبو تميمة الهجيمي عن أبي هريرة وابن عمر وطائفة وعنه بكر بن عبد الله وقتادة والحذاء وثق مات 97 خ 4
الکاشف، ج1، ص513

ابن حجر:
3014- طريف ابن مجالد الهجيمي أبو تميمة بفتح أوله البصري ثقة من الثالثة مشهور بكنيته [دون المائة] مات سنة سبع وتسعين أو قبلها أو بعدها خ 4
تقريب التهذيب، ص282

5- جابر بن سليم از صحابه می باشد و از منظر اهل سنت تمامی صحابه فوق وثاقت می باشند
ابن حجر:
866- جابر ابن سليم أو سليم ابن جابر هو أبو جري بجيم وراء غير منقوطة مصغر الهجيمي بجيم مصغر صحابي له أحاديث د ت س
تقريب التهذيب، ص136

با تشکر
15 | محمدزمانی | , ایران | ٢٠:١٣ - ٠٧ خرداد ١٣٩٤ |
22
 
7
پاسخ نظر
ابوسحاق عزیز از توضیحات شما بسیار ممنونم اما قلبی که مرده و دلی که مهر خورده این استدلالها را نمی شنود . . این بابا میگوید تمام دنیا را رافضی کنید . درحالیکه اگه میشد شخص پیامبر این کار را میکرد یعنی شخص ایشان هم قادر به هدایت این افراد مرده دل و ناشنوا نیست
16 | فاطمه | | ٠٢:٢٧ - ١١ خرداد ١٣٩٤ |
16
 
3
پاسخ نظر
خوبه داعش طالبان بوکوحرام و القاعده همه این گروه های تروریستی سنی هستن اگه شیعه بودن چقدر زبونتون دراز بود .....هرچقدرم دوست داری فحش بده....:)
17 | محسن | , آمریکا | ١٩:٢٣ - ١٣ خرداد ١٣٩٤ |
4
 
25
پاسخ نظر
مهرتابان !
شما آیه را مثل همیشه تقطیع کرده و تجاهل کرده اید اصل آیه در سوره ی جن چنین است :"و ان المساجد لله فلاتدعوا مع الله احدا "
پس منظور حواندن موجودات غیبی به نحو دعاگونه و عابدانه است. و در مساجد یا علی یا حسین گفتن خلاف دستور قرآن و شرک است
و السلام
1 |مهرتابان||١٦:٠٤ - ١٦ خرداد ١٣٩٤ |
26
 
3
به نام خدا
دوست گرامی ، این همه برداشت را در متن آیه دیده اید یا اینکه میخواهید حرفهای خودتان را به آیه تزریق بفرمایید ؟
چه کسی به شما یاد داده که چون فلان آیه در سوره جن آمده پس حتما مقصود آیه یعنی صدا زدن موجودات غیبی ؟
در ضمن خود شما در حال مقید کردن « تدعوا » هستید ! یعنی موردی خاص از خواندن را مد نظر دارید که با بقیه فرق میکند در حالی که این آیه اطلاق داشته و هرگونه خواندن را نفی میکند !
اینکه شما لطف کرده اید و ناخواسته حق را به زیان آورده اید بسیار عالی است ... ما نیز معتقدیم که عبادت کردن غیر خدا شرک است ولی « یا علی » و « یا حسین » (علیهما السلام ) هرگز شرک نیست زیرا اساسا عبادت نیست.
اگر شما بخواهید آن را عبادت فرض کنید لاجرم باید هرگونه خواندنی را عبادت فرض نمایید که این امر هم با آیات الهی در تعارض است و هم با همین حقگوئی که قبلا بیان فرمودید فرق میکند.
این وسط هیچ تقطیعی انجام نشده بلکه استناد به همین آیات الهی است که تعارض و ناهماهنگی اعتقادی کسانی که میخواهند قرآن را به رای خودشان معنا نمایند ، مشخص میگردد.
ایراد اصلی و اساسی شما دوست گرامی و دیگر همفکران شما در ندانستن معنای دقیق عبادت است .
همچنین شما نمی دانید که عقاید مشرکین زمان نزول این آیات چگونه بوده است زیرا مانند امثال ابن تیمیه و پسر عبدالوهاب فکر میکنید که توحید مشرکان صرفاً از باب توحید ربوبیت بوده است !! در حالی که اساس اعتقاد مشرکان کاملا مخالف با توحید بوده و این امر نیز در آیات زیادی بدان اشاره شده.
برداشتهای سطحی شما از آیات منجر به همان تعارضات و تناقضاتی میگردد که بنده در پُست قبلی عرض کردم . باید کمی در قرآن تدبر کرد.
با احترام
18 | محمد زمانی | , ایران | ٢١:٣٩ - ٢١ خرداد ١٣٩٤ |
16
 
4
پاسخ نظر
دلم بحال بیچاره هایی میسوزه که بجای فکر و تحقیق هر روز به نظر خودشون در سایت نمره مثبت میدهند و به نظر مخالف مرتب هرروز نمره منفی منظور میکنند.
19 | مسعود خضرایی | , رومانی | ١٩:٣٩ - ٢٧ خرداد ١٣٩٤ |
13
 
2
پاسخ نظر
شرک فقط اینکه اذن نهایی رو از جانب الله ندانی
وگرنه بنگاه ها و مغازه ها هم واسطه بین مردمند و پیامبران و امامان واسطه فیض خداو این واسطه گری چون با روح صورت می گیره هرگز قطع نمی شه و پیامبر ص همیشه رحمت اللعالمین هستند و حضزت عیسی ع هم در قرآن آمده که خلق کردند اما به اذن الهی این اذن نباشه هیچی نیست .
20 | مرتضی | , آمریکا | ١٣:٣١ - ٢٠ اسفند ١٣٩٥ |
این که ما مستقیم از ایمه کمک می خواهیم .مثلا میگیم یا حضرت عباس بچمو شفا بده .اینجا نقش واسط که قایل نیستیم و مستقیما حضرت عباس و ایمه را صاحب قدرت می دانیم .ایا این شرک نیست .در زمان جاهلیت هم همین گونه بود .بت ها را خالق جهان نمیدانستند تنها برایشان نقش این چنینی قابل بودن .نقش صاجب قدرت بودن .و خیلی فرق میکنه ما بگیم یا حضرت عباس از خدا بخواه که فرزندمون را شفا بده .ممنون میشم به این سوال جواب بدید .ایا نقش قایل بودن و صاحب قدرت بودن و حضور در مه جا بودن برای ایمه و حتی امامزاده ها قایل شدن که اونها همه جا صدای ما را می شنوند شرک نیست .

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
در صورتي که انسان در عرض خدا موجودي را بپرستد، و يا در توسل خواهي کسي را مستقل در تاثير بداند، در اين صورت، طبق اعتقاد شيعه او مشرک است. اين در حالي است که شيعيان و يا برادارن اهل سنت وقتي از پيامبر (ص)  و يا از بزرگان خود کمک مي خواهند معتقدند که واسطه بدون کمک خدا قادر بر کاري نيست و هر چي دارد از خداست . اگر حاجت خواستن از غير خدا شرک است که همه ي عالم و آدم مشرک هستند. آيا انبيا از مردم کمک نمي گرفتند ؟ آيا حضرت سليمان براي آوردن تخت بلقيس از مخلوق کمک نخواست ؟ آيا شما براي رفع حوائج روزمره از مردم کمک نمي گيريد وقتي ما مي گوييم يا علي ادرکني در حقيقت از ايشان درخواست کمک مي کنيم  و بوسيله ي ايشان به خدا توجه مي کنيم.حاجت خواهي مستقيم از خدا نيز مورد توجه شيعيان نيز هست ولي اينکه چرا ما بدنبال وسيله هستيم مربوط مي شود به فرماني که خداوند متعال در آيه ي 35 سوره ي مائده به ما داده است و فرموده است (وابتغوا اليه الوسيله) ؛ مي بينيد که ما طبق دستور نبي مکرم اسلام (ص) خاندان آن حضرت را وسيله ي تقرب خود به سوي الله مي دانيم.
بنابراين مسئله كمك خواستن و واسطه قرار دادن ، انبياء ، امامان و صالحان به پيشگاه خداوند  ريشه قرآني دارد چنانچه خداوند، در قرآن كريم مي‌فرمايد :يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ  .مائدة، آيه35 اي كساني كه ايمان آورده‌ايد ، از خدا بترسيد و براي تقرب به او وسيله‌اي بجوييد .
اين آيه به تمامي مؤمنين دستور مي‌دهد كه به هر وسيله‌اي كه سبب تقرب به خداوند مي‌شود تمسك بجويند ؛ بنابراين تقرب به خداوند بدون وسيله و واسطه‌ امكان ندارد شيعيان در حقيقت همان کار را مي کنند که خداوند به آن امر کرده است
شيطان نيز وقتي خداوند به او دستور دارد بر آدم سجده کند اما او گفت من فقط بر خدا سجده مي کنم آيا مي شود گفت او چون بر غير خدا سجده نکرد مقربترين افراد به خداوند است؟!!!
شما َاين آيه را چگونه توجيه مي کنيد: اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ بقره وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ بقره 45 آيا اين منافات با آيه اياک نستعين ندارد؟
پس منحصر كردن استعانت به خداوند صحيح است و هرگز منافاتى با استعانت از اسباب ندارد؛ زيرا اگر اين اسباب استقلال در تأثير داشته باشند در اين صورت استعانت از آنها منافات با استعانت از خداى متعال دارد  امّا اگر اين اسباب را مستقل ندانيم و بگوييم لامؤثر فى‏ الوجود الّا اللَّه در اين صورت استعانت از آنها منافاتى با توحيد در استعانت ندارد و قرآن نيز فرموده است: وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ
با اين وجود اگر شخص کسي را مستقل در تأثير نداند بلكه او را عبد خدا بداند كه با اراده و مشيّت الهى و به اذن خدا كار مى‏ كند در اين صورت استغاثه به او عين توحيد و بلكه موجب تقرب به خداوند مى‏ گردد
توسل شيعيان در حقيقت بر گرفته از سيره خود اهل بيت است که شعار آنها يا محمد يا محمد بوده است اگر اين کار اشکال داشت چرا ائمه نيز چنين مي‌کردند
در روايت صحيحي چنين آمده است
بسند صحيح:
 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: شِعَارُنَا يَا مُحَمَّدُ يَا مُحَمَّدُ وَ شِعَارُنَا يَوْمَ بَدْرٍ يَا نَصْرَ اللَّهِ اقْتَرِبْ اقْتَرِبْ وَ شِعَارُ الْمُسْلِمِينَ يَوْمَ أُحُدٍ يَا نَصْرَ اللَّهِ اقْتَرِبْ وَ يَوْمَ بَنِي النَّضِيرِ يَا رُوحَ الْقُدُسِ أَرِحْ وَ يَوْمَ بَنِي قَيْنُقَاعَ يَا رَبَّنَا لَا يَغْلِبُنَّكَ وَ يَوْمَ الطَّائِفِ يَا رِضْوَانُ وَ شِعَارُ يَوْمِ حُنَيْنٍ يَا بَنِي عَبْدِ اللَّهِ [يَا بَنِي عَبْدِ اللَّهِ‏] وَ يَوْمِ الْأَحْزَابِ‏ حم* لَا يُبْصِرُونَ وَ يَوْمِ بَنِي قُرَيْظَةَ يَا سَلَامُ أَسْلِمْهُمْ وَ يَوْمِ الْمُرَيْسِيعِ‏  وَ هُوَ يَوْمُ بَنِي الْمُصْطَلِقِ أَلَا إِلَى اللَّهِ الْأَمْرُ وَ يَوْمِ الْحُدَيْبِيَةِ أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ‏ وَ يَوْمِ خَيْبَرَ يَوْمِ الْقَمُوصِ يَا عَلِيُّ آتِهِمْ [ائْتِهِمْ‏] مِنْ عَلُ‏ وَ يَوْمِ الْفَتْحِ نَحْنُ عِبَادُ اللَّهِ حَقّاً حَقّاً وَ يَوْمِ تَبُوكَ يَا أَحَدُ يَا صَمَدُ وَ يَوْمِ بَنِي الْمُلَوَّحِ أَمِتْ أَمِتْ وَ يَوْمِ صِفِّينَ يَا نَصْرَ اللَّهِ وَ شِعَارُ الْحُسَيْنِ ع يَا مُحَمَّدُ وَ شِعَارُنَا يَا مُحَمَّدُ.
كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافي (ط - الإسلامية)، ، دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.ج‏5 ؛ ص47
در اين روايت امام صادق عليه السلام بيان داشته است که شعار ما يا محمد يا محمد است
در منابع اهل سنت نيز نقل شده است که صحابه نيز چنین متوسل مي شدند اگر واقعا توسل مصداق من دون الله باشد بايد گفت صحابه کار شر آلودي را انجام داده‌اند بعد از رحلت پيامبر صلي الله عليه و اله ابوبکر خودش را روى بدن حضرت انداخت و خطاب به آن حضرت گفت : اذكرنا يا محمّد! عند ربّك، سبل الهدى والرشاد في سيرة خير العباد  محمد بن يوسف الصالحي الشامي الوفاة: 942هـ ،   12 ص 299
 شعار لشگريان ابوبكر در جنگ با مسيلمه كذاب يامحمداه بوده است. طبري در تاريخش كه ابن تيميه اين كتاب را از صحيحترين كتب تاريخ مي داند، مي نويسد : كان شعارهم يومئذ يا محمداه   . تاريخ الطبري  ج 2   ص 281 .
نقل شده است عمر بن عبدالله  وقتي كه فلج شد و بر زمين نشست، شخصى به او گفت: محبوب‌ترين فرد در نزد خود را بخوان (تا به فريادت برسد). او نيز گفت: يا محمد! به فريادم برس. سپس ايستاد و به راهش ادامه داد . اين جريان در اين آدرس بطور مفصل ذكر شده است
http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=6330
در خصوص سماع موتی مقاله مفصلی نوشته شده است
http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=6310
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
21 | رضا | , ایران | ١٠:٠٥ - ٢٢ مهر ١٣٩٧ |
سلام ممنون از متن زیباتون،،این وهابیها به قدری احمق هستن که فکر میکنن پیامبر هم بعد از مردن دستش از دنیا کوتاه شده و کاری نمیتونه انجام بده،،
سجده ی فرشتگان به ادم شرک نیست،،بوسیدن سنگ سیاه کعبه به دلیل نسبت داشتن با حضرت ابراهیم شرک نیس،شفا پیدا کردن چشمان حضرت یعقوب با لباس حضرت یوسف شرک نیس،،سجده ی ستارگان به حضرت یوسف شرک نیس،شرک مغز یخ زده ی وهابیهاس،،که بوسیدن قبر پیامبر و ائمه رو شرک میدون درحالی که خودشون میرن زیارت قبر احمدبن حنبل،،کفش چرمی عبد العزیز سعود رو توی شیشه گذاشتن و دارن به عنوان تبرک زیارتش میکنن
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English