2024 March 29 - جمعه 10 فروردين 1403
درباره ما
دانشنامه امامت و ولایت

اهداف و ضرورت
علماء و انديشمندان شيعه در طول اين قرون پاسخهاى به سؤالات و شبهات داده‏اند مانند شيخ مفيد كه رد بر كتاب «العثمانيّة» جاحظ نوشتند، و يا مانند سيّد مرتضى متوفى 436 كتاب «الشافي في الإمامة» را در رد كتاب «المغني» قاضي القضاة عبد الجبّار (م 415)، و يا دكتر موسى موسوي كتاب «الشيعة والتصحيح» را نوشت و دكتر علاء الدين سيّد أمير محمد قزوينى كتاب «مع الدكتور موسى الموسوى في كتابه الشيعة والتصحيح» را در جواب آن نوشت و علامه امینی کتاب گران‌سنگ الغدیر را در تبین ولایت امیر المؤمنین علی (علیه السام) تالیف نموده است و امروزه نيز علماء و محققان شیعه پاسخ های مستدلی به شبهات و سؤالات داده اند، وکتب فراوانی در این باره نوشته شده است ولی «دانشنامه ولایت و امامت» دارای ویژگی های منحصر بفردی است که با انتشار آن نه تنها مبانی اعتقادی شیعه تثبیت بلکه جلو گیری می کند از هجمه به مبانی شیعی و زیر سؤال بردن پیروان اهل بیت (علیهم السلام ) که به اختصار بعضی از ویژگی های این دانشنامه به شرح ذیل بیان می‌گردد.

ویژگی های دانشنامه:
1. تثبیت و تبیین مباحث امامت و ولایت از منابع حدیثی و کلامی شیعه و اهل سنت باشد.
2. نقد و پاسخ به سوالات وشبهات وهابیت و اهل سنت در هر موضوع بر اساس احادیث و مبانی مورد تایید اهل سنت و سخن بزرگان اهل سنت و وهابیت.
3 . نقد عقاید و باورهای اهل سنت بر اساس مبانی مورد تایید اهل سنت و همچنین وهابیت .
4 . انتخاب مدخل ، پرونده عملی و مقالات و کتب برگرفته سعی شده است که مطابق با استانداردهای بین المللی تالیف و پژوهش‌های دانشنامه ای باشد.

محتواي علمی :
اين دانشن نامه حاوی تمامي مباحث اعتقادی شیعه برگرفته از قرآن و راویات ائمه اطهار علهیم السلام می‌باشد و برای تهیه آن تمامی کتب روایی شیعه و کتب اعتقادی شیعه در مرحله نخست و در مرحله بعدی تمامی کتب معتبر در نزد اهل سنت و دیگر فرق مورد مطالعه ، مدخل يابي، نمايه زني و فرمت گذاري مناسب قرار می گيرد.
مجموعه مدخل های استخراج شده تا کنون 730 مدخل موضوعی و 250 مدخل اعلام شناسایی شده اند که در مجموعه شامل 980 مدخل می‌باشد .
از مجموع این مدخل ها 92 مدخل آن پرونده علمی در 23500 صفحه جمع آوری و تنظیم شده است.
7 مدخل مقاله آن تنظیم شده است .
4 موضوع مرتبط برای تنظیم کتاب در حال تدوین و تنظیم می‌باشد.