با سلام
نصی که در منابع اهل سنت در بارۀ خلافت امام حسن علیه السلام دانسته اند، همان حدیث معروفی است که در فصل اول در کلمات بزرگان اهل سنت نقل شد. متن حدیث در نقل مسند بزار چنین است: قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «الخلافۀ بعدی ثلاثون سنه».
البزار أبو بکر أحمد بن عمرو. مسند البزار (البحر الزخار) تحقیق د. محفوظ الرحمن زین الله، ج9، ص280.
این حدیث در نقل ابن حبان با اضافه ای و در سنن ابی داود با کمی تفاوت نیز وارد شده است.
ابن حبان محمد، الصحیح لابن حبان بترتیب ابن بلبان. تحقیق: شعیب الأرنؤوط، ج15، ص 392.
أبو داود، سلیمان بن الأشعث، سنن، بیروت، دار الفکر تحقیق: محمد محیی الدین عبد الحمید مع الکتاب: تعلیقات کمَال یوسُفْ الحوُت والأحادیث مذیلة بأحکام الألبانی علیها، ج2، ص622.
هرکدام از نقل های این روایت در نظر گرفته شود به روشنی استفاده می شود که حکومت تا سی سال پس از پیامبر صلی الله علیه و آله به صورت خلافت بوده و حضرت، صاحبان حکومت در آن دوران را جانشینان خود دانسته اند؛ به همین جهت ابن تیمیه و دیگران خلفای آن دوران را منصوص می دانند
ابن تیمیة الحرانی، أحمد بن عبد الحلیم، مجموع الفتاوی المحقق: أنور الباز ـ عامر الجزار، ج19، ص35 و شرح العقیدة الطحاویة، ج1، ص473.
ابن حجر هیثمی آن را نص به خلافت امام حسن علیه السلام می شمرد.
الصواعق، ج 2، ص392.
برخی از مورخان به این معنا تصریح نموده اند؛ مانند ابن کثیر در «البدایۀ و النهایة» در بحث از دوازده امام، امام حسن علیه السلام را یکی از آنها دانسته است؛ زیرا امیرالمؤمنین علیه السلام به خلافت او وصیت نموده و مردم هم با ایشان بیعت کرده اند.
البدایة والنهایة، ج6، ص249.
در روایت «الاغانی» می خوانیم: «ابوالاسود دوئلی روز شهادت امیرالمومنین علیه السلام بالای منبر رفته و در شأن حضرت سخنرانی نمود و گفت: ایشان امامت پس از خود را به فرزند و شبیه رسول خدا صلی الله علیه و آله وصیت نموده است، امید دارم خداوند به واسطۀ او این ضایعۀ بزرگ را جبران نموده و آتش فتنه را خاموش گرداند. با او بیعت کنید که رشد شما در آن است.»
الأغانی، ج12، ص381.
این نقل به خوبی می رساند که طبق منابع اهل سنت، وصایت امام حسن علیه السلام نزد یاران امیرالمؤمنین علیه السلام امری روشن بوده است.
موفق و مؤید باشید
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)