نسخه موبایل
www.valiasr-aj .com
رقیه بنت الحسین علیهما السلام؛واقعیت یا تحریف؟
کد مطلب: 7827 تاریخ انتشار: 09 شهريور 1400 - 10:00 تعداد بازدید: 22893
مقالات » عمومي
رقیه بنت الحسین علیهما السلام؛واقعیت یا تحریف؟

 
در پی القای شبهات بی اساس از سوی برخی افراد ناآگاه گاهاً مغرض درباره وجود مقدس حضرت رقیه بنت الحسین علیهما السلام، مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ عصر ما تاکید کردند تشکیک در اصل وجود مقدس حضرت رقیه علیهاالسلام،نه تنها ظلم به آن مظلومه و پدر بزرگوار ایشان، بلکه ظلم به اهل بیت علیهم السلام است.از این رو بر آن شدیم تا در این مقاله منابع تاریخی،نظرات بزرگان و مراجع عظام تقلید را درباره این وجود نورانی از نظر بگذرانیم.

اساساً درباره ی حضرت رقیه سلام الله علیها چهار دیدگاه وجود دارد:

1. گروهی حضرت رقیه سلام الله علیها را تحریف تاریخ میدانند وداشتن دختری به نام رقیه را برای امام حسین علیه السلام منکر میشوند

2. گروهی حضرت رقیه سلام الله علیها را دختر یکی از اصحاب شهدای کربلاء میدانند

3. گروهی حضرت رقیه سلام الله علیها را دختر امام حسین علیه السلام میدانند،اما نام او را رقیّه نمیدانند

4. گروهی حضرت رقیه سلام الله علیها را با همین نام دختر امام حسین علیه السلام میدانند

نقد وبررسی دیدگاه ها

گروه اوّل:

درباره ی این گروه که عدّه ای محدود هستند،از ایشان میپرسیم:

· آیا تبحّر کافی وآگاهی کامل در تاریخ امام حسین علیه السلام دارید؟

· آیا تمام کتب قدیمی که درباره ی تاریخ امام حسین علیه السلام است دیده اید وبعد چنین حرفی زده اید؟

· آیا با گذشت چند قرن از واقعه جانگداز عاشورا،احدی از بزرگان،مراجع،علما ندیده اند،ندانسته اند یا آنقدر سواد نداشته اند که بفهمند ویا جرأت آن را نداشته اند که بگویند چنین دختری تحریف تاریخ است؟

· آیا عالمی مثل شیخ عبّاس قمی رحمه الله،با دقّت واحتیاطی که در نقل مصائب ومقاتل داشته اند،چنین نظری درباره ی حضرت رقیه سلام الله علیها داشتند؟

· و چندین سؤال دیگر

گروه دوّم:

درباره ی این گروه،از ایشان میپرسیم:

· دختر کدام شهید کربلا؟

لطف بفرمایند با ذکر سند صحیح ومعتبر بفرمایند که ایشان دختر فُلان صحابی امام حسین علیه السلام یا دختر فُلان شهید کربلاء میباشند.لطف بفرمایند کُلّی گویی نفرمایند که به دور از بحث علمی است.

گروه سوّم:

گروهی که ایشان را دختر امام حسین علیه السلام میدانند،ولی در نام اختلاف دارند،بیان میکنیم:

علّامه محمد مهدی حائری یزدی رحمه الله می آورد:

کانت للحسین (ع) بنت صغیره... تسمی رقیه و کان لها ثلاث سنین

معالی السبطین،ج2،ص170،161

تعبیر«تسمی رقیه»نشان میدهد که «رقیه»نام اصلی ایشان نبوده بلکه به این اسم معروف بوده است.

گروه چهارم:

در این مقاله اسنادی در اثبات صحبت این گروه می آوریم إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى‏

حضرت رقیه سلام الله علیها در منابع تاریخی

آنچه امروز درباره رقیه سلام الله علیها شهرت دارد و نقل می شود این است که او از دختران امام حسین علیه السلام است.در کربلا همراه کاروان بوده و همراه قافله به شام می رود. شبی در خرابه شام، خواب پدر را دیده و بهانه او را می گیرد. به دستور یزید رأس مطهر را درون طشتی گذاشته و برای او می برند. این دختر سه ساله، وقتی روپوش را کنار می زند ابتدا با پدر نجوا می کند و بعد با در آغوش کشیدن او، برای همیشه آرام می شود.

اما آنچه در منابع فعلی وجود دارد به ترتیب قدمت زمانی به شرح زیر است:

1.مقتل أبی مخنف

لُوطِ بْنِ یَحْیَى‏ ملقّب به أَبُو مِخْنَف‏ أَزْدِی متوفای157هجری قمری،در مقتل خود، هنگام وداع امام حسین علیه السلام با اهل بیت گرامیشان چنین آورده است:

ثم نادی یا ام کلثوم و یا زینب و یا سکینه و یا رقیه و یا عاتکه و یا صفیه علیکن منی السلام

آنگاه فریاد برآورد:ای اُمّ کلثوم،ای زینب،ای سکینه،ای رقیه،ای عاتکه،ای صفیه،من نیز رفتم، خداحافظ

مَقْتَلُ الْحُسَین وَ مَصْرَعُ اَهْلِ بَیْتِهِ وَ أَصْحابِهِ فی کَرْبَلاءْ، أَلْمُشْتَهَرْ بـ مَقْتَل أَبی مِخْنَف،ص131

اعتبار مقتل أبی مخنف

حضرت استاد حسین انصاریان حفظه الله درباره مقتل أبی مخنف میگوید:

مقتل أبی مخنف نیز یکی از مقاتل قابل اعتماد است

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی حفظه الله فرمودند:

متقل ابی مخنف یکی از منابع معتبر میباشد که مطالب آن در کتاب مورخانی چون طبری،یعقوبی ومسعودی وابن اثیر نقل شده است




ترجمه ابی مخنف،لوط بن یحیی بن سعید

آیت الله العظمی خوئی از قول مرحوم نجاشی می آورد:

قال النجاشی لوط بن یحیى بن سعید بن مخنف بن سالم (سلیم ظ) الأزدی الغامدی أبو مخنف ‏‏شیخ أصحاب الأخبار بالکوفة ووجههم...روى عن جعفر بن محمد علیه السلام‏...وصنف کتبا کثیرة منها :المغازی، فتوح الاسلام،فتوح العراق،فتوح خراسان،الجمل،صفین،النهر،الغارات،قتل الحسین علیه السلام و....

ابومخنف از بزرگان و چهره های برجسته علمای کوفه بود....از امام جعفر صادق علیه السلام روایت نقل کرده است... و کتب زیادی به رشته تحریر درآورد که کتب:المغازی،فتوح الاسلام،فتوح العراق،فتوح خراسان،الجمل،صفین،النهر،الغارات،قتل الحسین علیه السلام و ...از جمله کتابهای او می باشند .

معجم‏رجال‏الحدیث وتفصیل طبقات الرواة،السید أبو القاسم الموسوی الخوئی،ج14،ص136،شماره9769

ذهبی به نقل از ابن عدی می گوید ابومخنف شیعه است

قال عبد الله ابن عدی : شیعی .

میزان الإعتدال فی نقد الرجال،أبی عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان الذهبی،ج 3،ص420،ترجمه لوط بن یحیى،أبو مخنف،رقم 6992

ابن الندیم می گوید :

قرأت بخط أحمد بن الحارث الخزاز قالت العلماء : أبو مخنف بأمر العراق واخبارها وفتوحها یزید على غیره .

نمونه ای از خط أحمد بن الحارث الخزاز دیدم که نوشته بود علماء می فرمایند:ابو مخنف در مورد عراق و خبرها(و تاریخ)آن و فتوحات صورت گرفته در آن از دیگران اطلاعات بیشتری دارد .

الفهرست،أﺑﻮ اﻟﻔﺮج ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ اﺳﺤﻖ اﻟﻤﻌﺮوف ﺑ. ﺎﺑﻦ اﻟﻨﺪﻳﻢ البغدادی،ص 106

کتاب های او

ابن الندیم درباره ی کتاب های او می گوید :

کتاب الردة ، کتاب فتوح الشام ، کتاب فتوح العراق ، کتاب الجمل ، کتاب صفین . کتاب أهل النهروان والخوارج ، کتاب الغارات ، کتاب الخریت بن راشد و بنى ناجیة ، کتاب مقتل علی علیه السلام ، کتاب مقتل حجر بن عدی ، کتاب مقتل محمد بن أبی بکر والأشتر و محمد بن أبی حذیفة ، کتاب الشورى ومقتل عثمان ، کتاب المستورد بن علفة ، کتاب مقتل الحسین علیه السلام

الفهرست،أﺑﻮ اﻟﻔﺮج ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ اﺳﺤﻖ اﻟﻤﻌﺮوف ﺑ. ﺎﺑﻦ اﻟﻨﺪﻳﻢ البغدادی،ص 106

2.اشعار سیف بن عمیره رحمه الله

سیف بن عَمیره کوفی از اصحاب امام صادق و امام کاظم علیهما السلام و از راویان برجسته و بزرگ شیعه است.سیف بن عمیره از راویان زیارت عاشورا معروفه ی امام حسین علیه السلام است.سیف بن عمیره، از جمله کسانی است که در مصائب اهل بیت علیهم السلام به خصوص حضرت سید الشهداء علیه السلام اشعاری جانسوز دارد. وی در اشعارش از گریه حضرت زینب و ام کلثوم و سکینه و رقیه همراه با ناله و آه و اندوه بر امام حسین یاد می کند.او در قصیده زیبایی که سروده است صراحتا به نام حضرت رقیه و بخشی از سرگذشت ایشان اشاره میکند :

وَ سَکِینَةُ عَنْهَا السَّکِینَتَهُ فَارَقِتْ*لمَاَّ ابْتَدَیَتْ بِفُرْقَةٍ وَ تَغَیَّرٍ

آرامش از سکینه جدا شد*چون که او از امام خود جدا گردید

وَ رُقیّةُ رِقَّ الْحَسودِ لِضُعْفِها*وَ غَدَاً لِیَعْذِرَهَا الَّذی لَمْ یَعْذَرُ

حضرت رقیه کسی بود که حسودان برای ضعف و ناتوانیش دل سوزاندند. این عده فردای قیامت مجبور به عذرخواهی از او میشوند هرچند که هیچ عذری برای آنها وجود ندارد

وَ لِاُمّ کُلـثـوم یَجِدْ جَدِیـدَهَـا*لَثْمٌ عَقِیبُ دُمُوعِهَا لَـمْ یُکَرِر

حضرت ام کلثوم نیز هر لحظه صورت اشک آلودش را با پارچه ای پاک میکند

لَمْ أَنْسِها وَ سُکَینَةَ وَ رُقَیَّةَ*یَبـْکیـنـَهُ بِـتـَحسُّــــرٍ و تَـزَفّــُرٍ

من هیچگاه ام کلثوم و سکینه و رقیه را فراموش نمیکنم که برای امام حسین با آه و ناله حسرت گریه میکردند

یَدْعُونَ أُمُّهُمُ الْبَتُولَةَ فَاطِمَا*دَعْوَی الْحَزِینِ الْوَالِهِ الْمُتَحَیِّرِ

آنها مادرشان حضرت فاطمه علیهاالسلام را با حال محزون و سرگردان و حیران صدا میزدند

و در آخر شعرش میگوید:

وَ عُبَیدُکُمْ سَیْفُ فَتَیً ابْنُ عُمَیْرَهٍ*عَبْدٌ لِعَبْدِ عُبَیْدِ حَیْدَرِ قَنْبَرِ

ای سادات و موالی من! سیف بن عمیره بنده ی بنده ی غلام حیدر قنبر است

المنتخب،فخر الدین الطریحی،ص408

ترجمه سیف بن عمیره

مرحوم آیت الله العظمی خوئی در معجم رجال الحدیث میگوید:

قال النجاشی:سیف بن عمیرة النخعی،عربی،کوفی،ثقة،روى عن أبی عبد الله و أبی الحسن ع‏....

و قال الشیخ:سیف بن عمیرة، ثقة کوفی نخعی عربی‏....

و قال ابن شهرآشوب فی المعالم:سیف بن عمیرة، ثقة من أصحاب الکاظم ع‏

نجاشی میگوید:سیف بن عمیره نخعی،عرب و کوفی ومورد اعتماد است.از امام صادق وامام موسی کاظم علیهما السلام روایت نقل کرده است....

شیخ طوسی گفته است:سیف بن عمیره،مورد اعتماد،کوفی،اهل نخع وعرب است....

ابن شهر آشوب در المعالم گفته است:سیف بن عمیره،مورد اعتماد واز اصحاب امام کاظم علیه السلام است.

معجم‏رجال‏الحدیث وتفصیل طبقات الرواة،السید أبو القاسم الموسوی الخوئی،ج8،ص365-364،رقم5658

ترجمه فخرالدین طریحی

مرحوم آیت الله العظمی خوئی در معجم رجال الحدیث میگوید:

قال الشیخ الحر فی تذکرة المتبحرین:الشیخ فخر الدین بن محمد بن علی بن أحمد بن طریح النجفی،فاضل،زاهد،ورع،عابد،فقیه،شاعر،جلیل القدر،له کتب، منها: مجمع البحرین و المقتل و الفخریة فی الفقه و المنتخب فی الزیارة و الخطب‏

شیخ حرّ عاملی در تذکرة المتبحرّین میگوید:شیخ فخر الدین بن محمد بن علی بن احمد بن طریح نجفی،فاضل،زاهد،اهل ورع،عابد،فقیه،شاعر،جلیل القدر،برای او کتاب هایی است:مجمع البحرین،المقتل،الفخریة فی الفقه،المنتخب فی الزیارة و الخطب‏

معجم‏رجال‏الحدیث وتفصیل طبقات الرواة،السید أبو القاسم الموسوی الخوئی،ج13،ص252،رقم9304

شبهه:

امکان دارد شبهه ایجاد شود که منظور از رقیه در شعر،دختر امام حسین علیه السلام نباشد.

در جواب میگوییم:

1-در شعر آمده که حسودان برای ضعف حضرت رقیه سلام الله علیها دل سوزاندند،ولی رقیه دحتر امیرالمؤمنین علیه السلام صاحب فرزند بودند وضعف بر زن صاحب فرزند صحیح نیست

2-سیف بن عمیره رحمه الله،حضرت رقیه سلام الله علیها را در کنار حضرت سکینه سلام الله علیها آورده است.

3-در شعر آمده که«یَدْعُونَ أُمُّهُمُ الْبَتُولَةَ فَاطِمَا»واژه یدعون،صیغه جمع است وباید به سه نفر اشاره داشته باشد که همه از نوادگان حضرت زهرا سلام الله علیها باشند.قبل از این بیت،سه خانم به نام امّ کلثوم علیها السلام که دختر حضرت زهرا سلام الله علیها است،سکینه سلام الله علیها که نوه آن حضرت است وحضرت رقیه سلام الله علیها.به طبع باید ایشان هم نوه حضرت زهرا سلام الله علیها باشد.یعنی دختر امام حسین علیه السلام.همچنین رقیه دختر امیرمؤمنان،مادرش الصهباء تغلبیه است ودختر حضرت زهرا سلام الله علیها نیست تا واژه أمهم از زبان او درست باشد.

3. لباب الأنساب والألقاب والأعقاب

نسب شناس معروف قرن ششم،ابن فُندُق بیهقى متوفی 565هجری قمری در لباب الأنساب در بیان فرزندانى که از نسل امام حسین علیه السلام باقى مانده اند،مى نویسد:

ولَم یَبقَ مِن أولادِهِ إلّا زَینُ العابِدینَ علیه السلام ، وفاطِمَةُ وسُکَینَةُ ورُقَیَّةُ

از فرزندان امام حسین علیه السلام ، جز زین العابدین علیه السلام ، فاطمه ، سَکینه و رُقیّه ، باقى نماند

لباب الأنساب والألقاب والأعقاب،أبی الحسن علی بن ابی القاسم بن زید البیهقی،الشهیر بابن فندق،ج1،ص355

ترجمه أبو الحسن بن أبی القاسم بن الحسین البیهقی‏

میرزا حسین نوری متوفی1320هجری قمری،در باب25،درباره ی وی میگوید:

العالم المتبحر أبو الحسن، أو الحسن بن الشیخ أبی القاسم بن الحسین البیهقی، الفاضل المتکلم، الجلیل المعروف:بفرید خراسان‏... کان من اجلّة مشایخ ابن شهرآشوب، و من کبار أصحابنا

عالم متبحّر،ابوالحسن یا حسن بن شیخ ابوالقاسم بن حسین بیهقی،فاضل،متکلّم،جلیل،معروف به فرید خراسان....از جلیل ترین اساتید ابن شهر آشوب بوده،و از بزرگان اصحاب ما است

خاتمة مستدرک الوسائل،میرزا حسین نوری طبرسی،المیرزا الشیخ حسین النوری الطبرسی،ج3،ص99

سید محسن امین متوفی1371هجری قمری میگوید:

أقوال العلماء فیه:یستفاد مما ذکره العلماء فی حقه.....انه کان لغویا نحویا صرفیا منطقیا متأدبا شاعرا أدیبا ناظرا فی الطب،عالما بعلم الحدیث،فقیها،عالما بعلم النظر والجدال واعظا.... انه کان من أجلة مشایخ ابن شهرآشوب وکبار علماء الإمامیة وقد ذکره ابن شهرآشوب فی المعالم وابن الحر فی أمل الآمل والأفندی فی ریاض العلماء والنوری فی مستدرکات الوسائل

از آنچه که علما در حقّش گفته اند استفاده میشود که همانا او اهل لغت،نحو،صرف ومنطق بود.با ادب،شاعر،ادیب،ناظر بر طبّ،عالم به علم حدیث،فقیه،عالم به علم نظر وجدال،واعظ....قطعا او از جلیل ترین استادان ابن شهر آشوب بوده واز بزرگان علما امامیه میباشد.ابن شهر آشوب در المعالم وشیخ حرّ عاملی در أمل الآمل(تذکرة المتبحرین)وعبدالله افندی در ریاض العلماء ومیرزا حسین نوری در مستدرک الوسائل

أعیان الشیعه،الامام السید محسن الأمین،ج8،ص243

شبهه اوّل

خود ابن فندق در پنج صفحه قبل از بیان این مطلبش در لباب الأنساب، نام دختران امام حسین را ذکر میکند، و در آنجا نامی از رقیه نمیبرد و دختران آن حضرت را فاطمه سکینه ام کلثوم و زینب میشمارد

روش علمای خبره در تألیف کتب این بوده که منابع متعدد معتبر را پیرامون یک موضوع جمع آوری میکردند و بعد شروع به تألیف کتاب میکردند و چون منابع معتبر گاهی باهم تنافی داشتند، این تنافی به کتاب آنها راه مییافت. ابن قندق هم چاره ای غیر از آوردن این اقوال مختلف نداشت، چرا که منابع در نزد او معتبر بود و چنین منابعی قابل اغماض نیست. اینکه ابن فندق در مقام شمارش اولاد امام حسین علیه السلام نامی از حضرت رقیه سلام الله علیها نمیبرد و در جای دیگر نام ایشان را میبرد به خاطر تنافی در منابع میتواند باشد. از این دست تنافیها در کتب مقاتل و تواریخ کم نیست و نمیشود به همه آنها نسبت سهو داد(مثل قاتل امام حسین علیه السلام)

نتیجتاً اینکه، از نقل لباب الأنساب فهمیده میشود که در بعض منابع قدما نام رقیه سلام الله علیها آمده است و صرف وجود نام شریف ایشان در بعض منابع قدما برای استدلال ما کافی است.

شبهه دوّم

ابن فندق نوشته که غیر از زین العابدین وسکینه و فاطمه و رقیه سلام الله علیهم، کسی از اولاد امام علیه السلام باقی نماند، درحالیکه رقیه سلام الله علیها که در شام به شهادت رسید فقط سه سال داشت و نسلی ندارد تا جزء باقیماندگان امام حسین علیه السلام محسوب شود. زیرا که در کلام عرب و نسبشناسان، اگر جمله " لم یبق الا فلان " استعمال شود، مراد این است که فلانی برای او باقی ماند و نسل او را ادامه داد

جمله«لم یبق الا فلان»در جایی استعمال میشود که فلانی نسل را ادامه داده باشد، این حرف درست نیست. چرا که این جمله را به دست هر عربی بدهی چه جاهل و چه عالم و چه نسب شناس، به هیچ وجه این را که ایشان فهمیده، نمیفهمد و این جمله بر فرزندی که حتی یک روز بعد پدرش زنده باشد صادق است. مثلاً در میان کتب انساب گاهی صریحاً کودکی را باقیمانده از طایفهای میداند درحالیکه بچه عقبی ندارد. ظهورات هر کلامی در آن زبان حجت است

4.الْمَلْهُوفِ عَلَى قَتْلَى الطُّفُوف‏

ابوالقاسم رضی الدین سیّد علی بن طاووس متوفی664هجری قمری میباشد.سید بن طاووس در سخنی که امام برای آرام کردن خواهر،همسر و فرزندانش به آنان می‏فرماید،آورده است:

یا اُختَاه، یا اُم کُلثُوم وَ اَنتِ یا زَینَب وَ اَنتِ یا رُقَیّه وَ اَنتِ یا فاطِمَه و اَنتِ یا رُباب! اُنظُرنَ اِذا أنَا قُتِلتُ فَلا تَشقَقنَ عَلَیَّ جَیباً وَ لا تَخمُشنَ عَلَیَّ وَجهاً وَ لا تَقُلنَ عَلیَّ هِجراً

خواهرم ،ام کلثوم و تو ای زینب! تو ای رقیه و فاطمه و رباب! سخنم را در نظر دارید هنگامی که من کشته شدم،برای من گریبان چاک نزنید و صورت نخراشید و سخنی ناروا مگویید

الْمَلْهُوفِ عَلَى قَتْلَى الطُّفُوف‏،علی بن موسى بن جعفر بن محمد بن طاووس الحسینی،ص141

ترجمه سید بن طاووس

آیت الله العظمی خوئی میگوید:

علی بن موسى بن جعفر بن محمدابن أحمد بن محمد بن أحمد بن محمد بن محمد الطاوس العلوی الحسینی - رضی الدین قدس سره - من أجلاء هذه الطائفة و ثقاتها،جلیل القدر عظیم المنزلة..... و قال الشیخ الحر فی تذکرة المتبحرین حاله فی العلم و الفضل و الزهد و العبادة و الثقة و الفقه و الجلالة و الورع أشهر من أن یذکر.... له مصنفات کثیرة منها:..... و کتاب الملهوف على قتلى الطفوف‏

علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن احمد بن محمد بن احمد بن محمد بن محمد طاووس علوی حسینی رضی الدین قدس سرّه،از جلیل ترین این طائفه ومورد اعتماد آن است.جلیل القدر،عظیم المنزله....شیخ حرّ عاملی در تذکره المتبحرین میگوید:حال او در علم و فضل،زهد،عبادت،مورد اعتماد وفقه وجلالت و ورع مشهور تر است از اینکه ذکر کنیم....برای او کتاب های زیادی است مثل:....کتاب الملهوف على قتلى الطفوف‏

معجم‏رجال‏الحدیث وتفصیل طبقات الرواة،السید أبو القاسم الموسوی الخوئی،ج12،ص188،رقم8532

شبهه اول:

شاید گفته شود که منظور از حضرت رقیه که در کلام حضرت سیدالشهداء علیه السلام آمده است، خواهر امام حسین علیه السلام و همسر مسلم بن عقیل علیه السلام باشد که در کربلا حضور داشته است.میگوییم:

اولاً:رقیّه ای که همسر حضرت مسلم می باشد و از او فرزندی به نام عبدالله در کربلا به شهادت رسید،قبل از حادثه کربلا وفات یافته است.

ثانیا:در این نقل واکثر نقل ها که امام اهل حرم را مورد خطاب قرار می دهد،نام حضرت رقیه را در کنار دختران خویش قرار می دهند

شبهه دوّم:

میگویند که در لهوف قدیمی،نامی از حضرت رقیه سلام الله علیها نیامده است.حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی حفظه الله چنین گفته اند:

این مطلب برای ما ثابت نیست و آنچه در لهوف آمده است این است که: مرحوم سید بن طاووس در حوادث عصر تاسوعا آنجا که نقل مى کند حسین(علیه السلام)زنان را دلدارى مى دهد، از رقیه نام مى برد و مى نویسد: امام حسین(علیه السلام) امّ کلثوم، زینب، رقیه، فاطمه و رباب را مورد خطاب قرار داد و آنها را به صبر و بردبارى دعوت کرد ولى مشخص نکرده است که آیا او فرزند امام حسین(علیه السلام) و چند ساله بود...

5-إحقاق الحق وإزهاق الباطل

شهید سیّد نور اللّه حسینی مرعشی تُسْتَری معروف به شهید ثالث،صاحب مجالس المؤمنین،قاضی شهید متوفی سال1019هجری قمری است.ایشان در وداع امام حسین علیه السلام با اهل بیتش می آورد:

‏ثم نادى : یا أم کلثوم ویا سکینة ویا رقیة ویا عاتکة ویا زینب یا أهل بیتی علیکن منی السلام

آنگاه فریاد بر آورد ای ام کلثوم، ای سکینه، ای رقیه، ای عاتکه، ای زینب، ای اهل بیت من، من نیز رفتم، خداحافظ

إحقاق الحق وإزهاق الباطل،القاضی الشهید نور الله التستری،ج11،ص633

ترجمه شهید سیّد نور اللّه حسینی مرعشی تُسْتَری:

علامه سیّد محسن امین میگوید:

القاضی نور الله بن شریف الدین بن نور الله المرعشی الحسینی التستری الشهیر بالأمیر السید المعروف بالشهید الثالث.....فی تتمة أمل الآمل : أحد أرکان الدهر وأفراد الزمان العالم العلم العلامة المتکلم الفرید والمناظر الوحید والمجاهد السعید بحر العلوم....

قاضی نورالله بن شریف الدین بن نور الله مرعشی حسینی تستری مشهور به امیر سید،معروف به شهید ثالث....شیخ حرّ عاملی در آخر أمل الآمل(تذکرة المتبحّرین) میگوید:یکی از ارکان وافراد زمان است.عالم به علم،علامه متکلّم یگانه،تنها در مناظره،ومجاهد پیروز،دریای علم....

أعیان الشیعه،الامام السید محسن الأمین،ج10،ص228

6. الدمعة الساکبة فی احوال النبی والعترة الطاهرة

محمد باقر بن عبدالکریم بهبهانی،متوفی سال1205هجری قمری داستانی را به نقل از بعضی از کتب اصحاب امامیه آورده است تا آنجا که امام حسین علیه السلام فرمودند:

ثمّ لزمه بیده ( علیه السلام ) وصاح بأعلى صوته : یا زَیْنَبُ ! وَیا أُمَّ کُلْثُوم ! وَیا سَکینَةُ ! وَیا رُقَیَّةُ ! وَیا فاطِمَةُ ! إِسْمَعْنَ کَلامی وَاعْلَمْنَ أَنَّ ابْنی هذا خَلیفَتی عَلَیْکُمْ ، وَهُوَ إِمامٌ مُفْتَرَضُ الطّاعَةِ

سپس امام حسین علیه السلام دست امام سجاد علیه السلام را گرفت و با صدایی بلند فرمود: ای زینب، ای ام کلثوم ، ای سکینه، ای رقیه، ای فاطمه کلام مرا بشنویید و بدانید این فرزندم، خلیفه ی من بر شما و امام واجب اطاعت بر همگان است

الدمعة الساکبة فی احوال النبی والعترة الطاهرة،المولى محمد باقر بن عبد الکریم البهبهانی،ج4،ص351

ترجمه محمد باقر بن عبدالکریم بهبهانی

عمر رضا کحاله،از عالمان رجالی اهل سنت در قرن معاصر بوده است،میگوید:

محمد باقر بن عبد الکریم الدهشتی ،البهبهانی،الکتبی،النجفی.فاضل

معجم المؤلفین تراجم مصنفی الکتب العربیة،عمر رضا کحالة،ج9،ص88

حضرت آیت الله العظمی سبحانی میگوید:

کان من أعلام الإسلام وأفذاذ المحقّقین ، ورائد حرکة التجدید فی أصول الفقه ، وزعیم الإمامیة فی عصره

از اعلام های اسلام وبا نفوذ ترین محققین بود.باعث حرکت جدید در اصول فقه شد وزعیم امامیه در زمان خودش بود

موسوعة طبقات الفقهاء،العلامة المحقق جعفر السبحانی،ج13،ص529

علامه سید محسن امین میگوید:

وصفه تلمیذه السید مهدی بحر العلوم فی بعض إجازاته بقوله شیخنا العالم العامل العلامة وأستاذنا الحبر الفاضل الفهامة المحقق النحریر والفقیه العدیم النظیر...البحر الزاخر والامام الباهر

شاگردش سید مهدی بحر العلوم در بعضی از اجازاتش اینگونه توصیف کرده است:شیخ ما،عالم عامل،علامه واستادما فاضل،بسیار فهیم،محقق،فقیهی که مثلش نبود،دریای موّاج وامام متبهّر....

أعیان الشیعه،الامام السید محسن الأمین،ج9،ص182

7.ینابیع المودة لذوی القربى

سلیمان بن ابراهیم قندوزی حنفی،متوفی1294هجری قمری است.ایشان در وداع امام حسین علیه السلام می آورد:

ثم نادى : " یا أم کلثوم ، ویا سکینة ، ویا رقیة ، ویا عاتکة ، ویا زینب ، یا أهل بیتی علیکن منی السلام

ای امکلثوم، ای سکینه، ای رقیه، ای عاتکه و ای زینب! ای اهل بیت من! خدانگهدار؛ من نیز رفتم.

ینابیع المودة لذوی القربى،سلیمان بن إبراهیم القندوزی الحنفی،ج3،ص79

ترجمه سلیمان بن ابراهیم قندوزی

خیرالدین زرکلی میگوید:

سلیمان بن خوجه إبراهیم قبلان الحسینی الحنفی النقشبندی القندوزی:فاضل،من أهل بلخ،مات فی القسطنطینیة.له(ینابیع المودة - ط)

سلیمان بن خواجه،ابراهیم قبلان حسینی حنفی نقشبندی قندوزی،فاضل،از اهل بلخ،در قسطنطنیه درگذشت.برای او ینابیع مودة است

الأعلام قاموس تراجم لأشهر الرجال والنساء من العرب والمستعربین والمستشرقین،خیر الدین الزرکلی،ج2،ص206

8.مهیج الاحزان و موقد النیران فی قلوب اهل الایمان

این کتاب،نوشته ی حسن بن محمدعلی یزدی میباشد ودر تاریخ1259هجری قمری به اتمام رسیده است وخود متوفای1297هجری قمری میباشد.ایشان در مجلس دهم از کتاب به نقل از حمید بن مسلم می نویسد:

من با لشگر پسر زیاد بودم و نظر می کردم به سوی آن طفل که بر روی دست سیدالشهداء شهید شد، ناگاه دیدم از خیمه، زنی بیرون آمد نورانی که نورش نور آفتاب را فرو می نشاند. پا بر دامن زنان گاهی می افتاد و گاهی بر می خاست و می گفت: واولداه! واقتیلاه! وامهجه قلباه! تا آمد به نزد آن طفل و خود را بر روی آن انداخت و دخترانی چند از خیمه بیرون دویدند و خود را بر روی نعش آن طفل شهید انداختند. سیدالشهداء با قوم در گفت و گو بود. چون این را دید به همان حال به سوی آن زن رفت و او را موعظه و نصیحت کرد و به مدارا و ملاطفت، او را به خیمه برگردانید. از کسانی که دورم بودند، پرسیدم: این زن کیست؟ گفتند: ام کلثوم و آن دختران، فاطمه و سکینه و رقیه می باشند

مهیج الاحزان و موقد النیران فی قلوب اهل الایمان،ص244

ترجمه حسن بن محمد علی یزدی

سید محسن أمین میگوید:

المولى حسن علی الیزدی الکثنوی الحائری .توفی سنة 1297 .عالم فاضل

مولی حسن علی یزدی کثنوی حائری،متوفی سال1297،عالم وفاضل است

و در جای دیگر میگوید:

المولى حسن بن محمد علی الیزدی الحائری.عالم فاضل مؤلف کان أرشد تلامیذ السید محمد الطباطبائی المعروف بالمجاهد المتوفى أستاذه المجاهد سنة 1242 له من المؤلفات 1 مهیج الأحزان

مولی حسن بن محمد علی یزدی حائری،عالم،فاضل،مؤلف،از برترین شاگردان سید محمد طباطبایی معروف به مجاهد است.استادش مجاهد در سال1242درگذشت.برای او مؤلفاتی است:1-مهیج الأحزان

أعیان الشیعه،الامام السید محسن الأمین،ج5،ص217و26

خیر الدین زرکلی،از علمای رجال اهل سنت درباره ی این شخص میگوید:

حسن بن علی الیزدی : واعظ إمامی من أهل الحائر

الأعلام قاموس تراجم لأشهر الرجال والنساء من العرب والمستعربین والمستشرقین،خیر الدین الزرکلی،ج2،ص206

9.أعیان الشیعة

علامه سید محسن امین،متوفی1371هجری قمری در کتاب معتبر ومعروف أعیان الشیعه که در شرح زندگی و احوال بزرگان شیعه نوشته شده است.این کتاب، جامع ترین تذکره و یا دائره المعارفی است در احوالات رجال شیعه در دولت های اسلامی و شرح عقاید تشیع در اصول و فروغ. در این کتاب نیز ازحضرت رقیه سلام الله علیها سخن به میان آمده و می نویسد که:

115 : رقیة بنت الحسین ع

ینسب إلیها قبر ومشهد مزور بمحلة العمارة من دمشق الله أعلم

115:رقیه دختر امام حسین علیه السلام

برای او قبر ومحل شهادتی را در محله عماره در دمشق نسبت داده اند.خدا داناتر است

أعیان الشیعه،الامام السید محسن الأمین،ج7،ص34

سید محسن امین عاملی، فقیه مورّخ، ادیب دانشمند، خاتم مجتهدان شام، شاعر بزرگ و رهبر شیعیان که مقام مرجعیت بزرگ را دارا بود.

10.ریاحین الشریعه

مرحوم شیخ ذبیح الله محلاتی در این کتاب،در ترجمه بانوان دشت کربلا می آورد:

رقیه بنت الحسین

در منتهی الآمال از کتاب کامل بهائی نقلا از کتاب حاویه چنین آورده که زنان خاندان نبوت در حالت اسیری حال مردانی که در کربلا شهید شده بودند بر پسران ودختران ایشان پوشیده میداشته اند وهر کودکی را وعده ها میدادند که پدر تو بفلان سفر رفته باز می آید تا ایشان را به خانه یزید آوردند.دخترکی بود چهارساله شبی از خواب بیدار شد گفت:پدرم حسین علیه السلام در کجا است؟این ساعت او را بخواب دیدم.اهل بیت سخت پریشان شدند.زنان وکودکان جمله در گریه افتادند وفغان از ایشان برخواست.یزید خفته بود از خواب بیدار وشد پرسید:این ناله وشیون چیست؟خبر بردند که حال چنین است.گفت:بروید وسر پدرش را ببرید در کنار او بگذارید.چون آن سر مقدس را بیاوردند ودر کنار او نهادند،پرسید:این چیست؟گفته اند مقصود تو در میان این طبق است.آن دختر بترسید وفریاد برآورد ورنجور شد ودر آن چند روز جان بحق تسلیم کرد

ریاحین الشریعه در ترجمه بانوان دانشمند شیعه،چاپ دار الکتب السلامیه تهران،ج3،ص309

ترجمه ذبیح الله محلاتی:

محمد حسین حسینی جلالی میگوید:

وصفه شیخنا العلامة قدّس سرّه : « بالخطیب المؤرخ المعاصر » .

قال نجل الأمینی : « من العلماء المتتبعین والمؤلفین المحقّقین والخطباء المتکلمین »

او را استاد علامه ما چنین وصف کرده است:خطیب ومورخ معاصر

فرزند علامه امینی گفته است:از علمای پی گیر ومولفین محقق واز خطبای متکلم بوده است

فهرس التّراث،محمد حسین الحسینی الجلالی،ج1،ص617

حضرت رقیه سلام الله علیها در کلام بزرگان و مراجع عظام تقلید

حضرت آیت الله العظمی بروجردی رضوان الله علیه

پایگاه اطلاع رسانی ایشان،مینوسید:

بنابر نظر مشهور، تاریخنگارانِ معروف نام ده فرزند را برای امام حسین ـ علیهالسّلام ـ ذکر میکنند که شش تن آنها پسر و بقیه دختر میباشند. دختران حضرت ـ علیهالسّلام ـ عبارت بودند از زینب، سکینه، فاطمه و رقیه

و همچنین پنج صفر را«شهادت حضرت رقیه دختر امام حسین (علیه السلام) در شام»میدانند

حضرت آیت الله العظمی سید صادق روحانی

از ایشان سؤال کرده اند:

متأسفانه اخیراً برخی افراد نسبت به وجود مقدس حضرت رقیه بنت الحسین تردید کرده و شبهه پراکنی می کنند؛ برای روشن شدن افکار عمومی و رفع شبهه از جامعه پاسخ مستدل و مستندی در این خصوص مکتوب فرموده تا انشاالله در حد بضاعت اطلاع رسانی گردد.

جواب فرمودند:

اولاً راجع به حضرت رقیه سلام الله علیها اخیراً کتابی نوشته شده است و خیلی خوب اثبات نموده به اینکه حضرت رقیه 3 ساله در خرابه شام از دنیا رفته و قبرش هم در آنجا است و معجزات زیادی هم نقل شده است، ثانیاً قاعده ای در فقه است به نام قاعده تسامح در ادلة سنن، مقتضی آن قاعده این است که آنچه راجع به این دختر 3 ساله گفته اند شما هم نقل کنید و به زیارت او بروید همه اش بر طبق موازین شرعی است و به این طور شبهات اعتنا نکنید.

حضرت آیت الله العظمی سید محمد حسینی شاهرودی حفظه الله

سوال 1513 از کتاب استفتائات صفحه 389:

لطفا نظر حضرتعالی را در رابطه با حضرت رقیه بفرمایید.

جواب:

از قول بعضی محققین و سیره عملیه مستمره متدینین در تشرف به زیارت آن حضرت برای ما وثوق و اطمینان حاصل می شود که حضرت اباعبدالله علیه السلام دختری به نام رقیه سلام الله علیها داشته اند و در آن مکان مقدس دفن شده است.

ایشان در مناسبت های سایتشان،در روز پنجم صفر میفرمایند:

روز پنجم ماه صفر: شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها

در روز پنجم ماه صفر سال 61 ه. حضرت رقیه مظلومانه به شهادت رسید. نام شریفش « رقیه» ، « فاطمه» و « زینب» است. پدرشان مولانا الشهید اباعبدالله الحسین علیه السلام و مادرشان ام اسحاق است.

ولادت آن حضرت در مدینه بود و در سن سه سالگی یا بیشتر در محرم 61 هجری با پدر بزرگوارش به کربلا آمد. قبل و بعد از روز عاشورا بارها مورد تفقد و دلجویی اباعبدالله علیه السلام قرارگرفت تا آنجا که به خواهرشان حضرت زینب سلام الله علیها در مورد او سفارش فرمودند. بعد از شهادت امام حسین علیه السلام و اهل بیت و اصحاب، همراه با اسرا به کوفه و شام برده شد و در مسیر چهل منزل راه شام رنجهای فراوانی دید.

در شام بعد از دیدن سر نورانی پدر با پیشانی شکسته در خرابه، آنقدر ناله زد و گریست تا به ملکوت اعلا پیوست، و بدن شریف آن حضرت را شبانه دفن کردند.

از کهن ترین منابعی که نام آن حضرت با لفظ رقیه یاد شده قصیدة سیف بن عمیره نخعی کوفی از اصحاب امام جعفر صادق و امام موسی کاظم علیهما السلام است.

وعبدکم سیف فتی ابن عمیره عبد لعبد عبید حیدر قنبر

و سکینه عنها السکینه فارقت لما ابتدیت بـفرقه و تغیر

و ر قیه ر ق ا لحسود لضلعها وغدا لیعذرها الذی لم یعذر

و لأ م کـلثوم یجـد جدیـد ها لثم عقیب دموعها لم یکرر

لم أنسها و سـکینه و رقیه یبکیـنـه بتـحسـر و تـزفـر

حضرت آیت الله العظمی محمد علی گرامی مدّ ظله العالی:

سلام علیکم نظر حضرتعالی درباره وجود حضرت رقیه سلام الله علیها چیست؟آیا ایشان دختر امام حسین علیه السلام است؟

بسمه تعالی

به نظر حقیر ایشان همان فاطمه صغری هستند که رقیه لقب اوست ، و به هر حال قبر منسوب به ایشان معتبر و زیارت آن ثواب دارد . وحوائجی گرفته شده است .

والسلام

حضرت آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی حفظه الله

بسمه تعالی

محضر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

مدظله الشریف

با سلام و تحیّت؛

بفرمایید آیا طبق تاریخ و روایات معتبر، امام حسین علیهالسلام دختری به نام رقیّه داشتهاند یا خیر؟ آیا تردید در وجود چنین فرزندی و نیز انتساب بارگاه مطهّر دمشق به ایشان جایز است؟

بسم الله الرحمن الرحیم

علیکم السلام و رحمة الله

طبق بعض کتب مقاتل و تاریخ، حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام چنین فرزندی داشتهاند که در شام رحلت کردهاند. علاوه بر شهرت این موضوع، به طور کلّی مشاهد و مقامات مشرّفه از جهت انتساب به اهل بیت علیهمالسلام مزار، و مورد تجلیل و احترام است چنانکه شهرت اشخاص به سیادت جایز الانکار نیست.

شهرت مثل این بارگاه مقدسه نیز مخصوصاً با توجه به قرائن معتبر مورد انکار نیست. این مشاهد و روضههای مقدّسهی سادات عظام و مفاخر اسلام نیز از این جهت که از مراکز ذکر فضایل آن بزرگواران و تبلیغات اسلامی و ذکر دعا است باید محترم باشد و این تردیدها بیجا است و سزاوار نیست. موفق باشید

حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی دام ظله

سلام علیکم

نطر حضرتعالی درباره ی حضرت رقیه سلام الله علیها چیست؟آیا ایشان دختر امام حسین علیه السلام میباشند؟

بسمه تعالی

بله طبق کتب تاریخی دختر امام حسین(علیه السلام) است.

همیشه در پناه خداوند مؤید باشید

حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی حفظه الله

شناسنامه حضرت رقیه

حضرت رقیه فرزند امام حسین علیه السلام است . بر اساس نوشته‏ های بعضی کتاب‏های تاریخی، نام مادر حضرت رقیه علیهاالسلام،امّ اسحاق است که پیش‏تر همسر امام حسن مجتبی

علیه‏السلام بوده و پس از شهادت ایشان، به وصیت امام حسن علیه‏السلام به عقد امام حسین علیه‏السلام درآمده است.در مورد تاریخ تولد حضرت رقیه چیزی معلوم نیست.

در تعداد دختران امام حسین و نامهای آنها اختلاف وجود دارد. آنچه از منابع بدست می آید امام حسین علیه السلام دارای چهار دختر بنامهای فاطمه کبری، فاطمه صغری، سکینه و رقیه بوده است.

حضرت آیت الله العظمی مظاهری حفظه الله

سؤال:

با عرض سلام خدمت حضرت آیت الله العظمی مظاهری حفظه الله

مدتی است که تشکیکاتی در وجود حضرت رقیه سلام الله علیها میکنند.سؤال بنده از حضرتعالی این است که نظر حضرتعالی درباره حضرت رقیه سلام الله علیها چیست؟آیا ایشان دختر امام حسین علیه السلام میباشند؟

جواب:

بسمه تعالی

امام حسین«سلاماللهعلیه»، چنین دختری داشتهاند و تشکیک در این زمینه حرام است و ظلم به دختر امام حسین«سلاماللهعلیه» است.

بسمه تعالی

امام حسین«سلاماللهعلیه» دختری به نام رقیّه داشتهاند و در کربلا همراه ایشان بوده است.

حسین المظاهری

حضرت آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی حفظه الله

شکی نیست که دختر کوچکی از امام حسین علیه السلام در شام از دنیا رفت و در آنجا دفن شد و حرم فعلی منسوب به همان دختر است اما این که نام آن دختر«رقیه»بوده یا نام دیگری داشته در بین دانشمندان اسلامی اختلاف نظر وجود دارد، هر چند معروف این است که نامش رقیه است

همیشه موفق باشید.

حضرت آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی رضوان الله تعالی علیه

مزار کنونى حضرت رقیه بنت الحسین(علیهما السلام) در شام،از اول مشهور بوده، گویا حضرت امام حسین(علیه السلام) نشانى را از خود در شام به یادگارى سپرده است، تا فردا کسانى پیدا نشوند که

به انکار اسارت خاندان طهارت(علیهم السلام) و حوادث آن پردازند، این دختر خردسال گواه بزرگى است بر اینکه در ضمن اسیران حتى دختران خردسال نیز بوده اند،ما ملتزم به این هستیم که بر دفن حضرت رقیه(علیها السلام) در این مکان شهرت قائم است،حضرت(علیها السلام) در این مکان جان سپرده و دفن شده است. ما به زیارتش شتافتیم، و باید احترام او را پاس داشت، (نگویید خردسال است) على اصغر(علیه السلام) که کودک شیرخوارى بود، داراى آن مقامى است که روبروى حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) در کربلا دفن گردید، گفته اند که دفن وى در این مکان نشان از آن دارد که در روز حشر حضرت(علیه السلام) این کودک (على اصغر(علیه السلام)) خردسال را به دست خواهد گرفت و نشان خواهد داد

دفن این طفل خردسال (حضرت رقیه(علیها السلام)) در شام گواه بزرگ و نشان قوى از اسارت خاندان طهارت، و ستم روا داشته بر ایشان دارد، آن ستمى که تمام پیامبران از آدم تا خاتم بر آن گریستند، تا آنجا که خدا عزاى امام حسین(علیه السلام)را بر آدم خواند، از این رو احترام این مکان لازم است، به سخنان فاسد گوش فرا ندهید، و به سخنان باطلى که مى گویند: رقیه(علیها السلام)طفلى خردسال بیش نبود، گوش فرا ندهید، مگر على اصغر(علیه السلام)کودک خردسال نیست که در روز قیامت شاهدى خواهد بود، و موجب آمرزش گنهکاران شیعه خواهد شد ان شاء الله تعالى.

بنابراین بر همه واجب است احترام این مکان (محل دفن حضرت رقیه(علیها السلام)) را داشته باشند، و به سخنان فاسد و بیهوده اى که از گمراهى شیاطین است، گوش فرا ندهند و اعتنایى نکنند. ما با زیارت دختر امام حسین(علیه السلام)(رقیه(علیها السلام)) به خداوند متعال تقرب مى جوییم، آن دخترى که خود مظلوم بود، و خاندان وى همه مظلوم بودند.

نتیجه کلام: مجرد شهرت در ثبوت پاره اى از موضوعات خارجى کافى است و لذا اثبات قبر حضرت رقیه، بنت الحسین(علیهما السلام)، نیازى به اقامه بینه وجود ندارد بلکه صرف شهرت در اثبات آن مکان شریف کافى مى باشد.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی حفظه الله

در کتابهایی چون کامل بهائی و نفسالمهموم و کتابهای معتبر دیگر دختر خردسالی که برخی نام او را «رقیه» نامیدهاند و در شام به شهادت میرسد، برای امام حسین علیه السلام ذکر کردهاند و اگر کسی برای آن حضرت نذر کند، باید آن را ادا نماید و مضجع موجود در دمشق متعلق به آن حضرت است

حضرت آیت الله العظمی شیخ حسین وحید خراسانی حفظه الله

ایشان در پاسخ به استفتاء«آیا حضرت رقیه سلام الله علیها دختر

امام حسین علیه السلام هستند یا خیر؟»فرمودند:

بله

گزیده ای از قصیده ی "وداع امام حسین علیه السلام" درباره حضرت رقیه سلام الله علیها سروده مرجع گرانقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ حسین وحید خراسانی مدظله

«رقیه گنج حسین»

رفتم و هستی تو میر کاروان

این امانت را به جدّ من رسان

پاسداری کن پس از من از حریم

خود نگهداری کن از درّ یتیم

غنچه ی نشکفته ی باغ مرا

کن تو با خار مغیلان آشنا

این یتیمان را کجا آرامش است

مشعل شام غریبان آتش است

روز پیک حق تو در بازار باش

شب پرستار تن بیمار باش

دختر رنجور اگر بیدار شد

خواب دید و تشنه ی دیدار شد

چون به دیدارم سپارد جان پاک

در خرابه گنج را بسپر به خاک

شخصی که حتی یک بار از دفتر حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی استفتاء نمایند،متوجه خواهند شد که پاسخ استفتاء توسط جناب آقای سید علی فاطمی فرستاده خواهد شد

ایشان در درس تفسیر خود،مجلس عزاداری برای حضرت رقیه سلام الله علیها گرفتند:

مراسم عزاداری برای حضرت رقیه علیها السلام در درس تفسیر آیةالله العظمی وحید خراسانی (مد ظله)

مراسم عزاداری برای حضرت رقیه(علیها السلام) دخت مکرم حضرت اباعبدالله الحسین سیدالشهداء (علیه السلام) در درس تفسیر آیةالله العظمی وحید خراسانی(مد ظله العالی)(1391/09/29) در مسجد اعظم قم برگزار گردید.

حضرت آیت الله العظمی سید علی حسینی سیستانی:

بیت معظم له در نجف اشرف،تقویمی به اسم«مَوَاقیتُ الأَهلیه» برای هر سال قمری تنظیم وتوضیع مینمایند.در«أهم الوقائع التاریخیة فی شهر صفر»می آورد:

الخامس منه شهادة رقیة بنت الإمام الحسین علیه السلام

حضرت آیت الله میر سیّد محمد یثربی حفظه الله

مدتی است که تشکیکاتی در وجود حضرت رقیه سلام الله علیها میکنند.سؤال بنده از حضرتعالی این است که نظر حضرتعالی درباره حضرت رقیه سلام الله علیها چیست؟آیا ایشان دختر امام حسین علیه السلام می باشند؟

وجود چنین دختری از حضرت سید الشهداء علیه السلام از مسلمات تاریخ است.برای اطلاع بیشتر به کتب فضلای حوزه که اخیرا تدوین شده است مانند ریحانه کربلا اثر عبدالحسین نیشابوری مراجعه فرمایید.

حضرت آیت الله سید محمد جواد علوی بروجردی حفظه الله

ایشان حضرت رقیه سلام الله علیها را واقعی وغیر قابل انکار دانسته اند:

قابل انکار نبودن شخصیت حضرت رقیه در تاریخ

این همان هنری است که زینب کبری سلام الله علیهادر اولین عزاداری برای امام حسین سلام الله علیهمردم را در شام میگریاند، زینب کبری برای خودش در هر خانهای یک نمایندهای از عاشورا و کربلا گذاشت و روزی هم که میرفت زنان شامی جمع شدندو او را بدرقه کردند و ایشان نیز سفارش رقیه را به آنها کرد. شخص رقیه خاتون در تاریخ واقعی است و قابل انکار نیست و آن شاعر در مقابل امام صادق سلام الله علیهشعری میخواند و از رقیه به عنوان دختر امام حسین یاد میکند

بیانات کوتاه حضرت آیت الله علوی بروجردی بعد از درس خارج فقه به مناسبت شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها

امروز طبق بعضی از نقلها و روایات مصادف است با شهادت حضرت رقیه بنت الحسین (علیها السلام).

ما باید به تمام قوا و در تحت هر شرایطی تمام آثار مربوط به سیدالشهدا (علیه السلام) را حفظ کنیم. وجود مقدس حضرت رقیه و شهادت آن نازدانه یادگاری از سیدالشهدا در بلاد دمشق باقیماند.

حضرت علامه آیت الله حسینی میلانی حفظه الله

۱-صحت وجود دختری به نام "رقیه"با مشخصاتی که ارباب مقاتل در مورد کیفیت شهادت آن درخرابه شام نقل کردهاندچیست؟

۲- صحت انتساب چنین دختری به امام حسین(علیه السلام)

چگونه میباشد؟

۳- صحت انتساب حرم موجود در نزدیک دمشق به دختری

به نام حضرت رقیه(سلام ا... علیها) چگونه است؟

بسمه تعالی

السلام علیکم

در نظر ما ثابت است.

1- آیا حضرت رقیه سلام الله علیها دختر امام حسین علیه السلام بوده است.

2- آیا ایشان در کربلا حضور داشتن و به همراه بقیه اسرا مخدرات به اسارات به شام فرستاده شده اند.

3- آیا قبر ایشان در سوریه فعلی است.

بسمه تعالی

السلام علیکم

از مجموع مطالبی که در دست است وثوق حاصل می شود والله العالم.

سلام

اکنون بحث های فراوانی راجع به حضرت رقیه وجود دارد. بعضی منکرند بعضی می گویند دختر کس دیگری است بعضی می گویند امام حسین دختر سه ساله داشت اما معلوم نیست نامش رقیه باشد لطفا نظر خود را ترجیحا تفصیلی بیان نمایید. تا با کلام شما استاد معظم آرام گیریم

بسمه تعالی

السلام علیکم

از مجموع مطالب موجود وثوق حاصل است.

سلام علیکم

آیا مطابق مقاتل و روایات صحیحه دختر سه سالهای با نام حضرت رقیه (سلام الله علیها) فرزند حضرت سیدالشهدا (سلام الله علیه)، در واقعه کربلا حضور داشتند؟

بسمه تعالی

السلام علیکم

اینجانب وثوق دارم.

با اهداء سلام و تحیت و آرزوی سلامتی برای معظم له

آیا روایتی که می گوید حضرت رقیه سلام الله علیها دختری یتیم از بنی هاشم بوده و امام حسین صلوات الله علیه ایشان را به فرزندی گرفته اند نزد علماء اعلام سندیت و اعتباری دارد؟

آیا در مقاتل و منابع غیر از مقاتل، چه معتبر و چه غیر معتبر روایتی داریم مبنی بر اینکه حضرت رقیه سلام الله علیها دختر یکی از اصحاب امام حسین صلوات الله علیه بوده باشد که در کربلا به شهادت رسیده است؟ اگر هست، دختر کدام یک از اصحاب بوده اند؟

با تشکر فراوان و آرزوی طول عمر برای معظم له

التماس دعای خیر

یا علی مدد

بسمه تعالی

السلام علیکم

از مجموع آنچه در دست داریم وثوق حاصل است.

حضرت استاد شیخ حسین انصاریان دام ظله:

استاد حسین انصاریان : گاهی درمورد وجود حضرت رقیه (س) شبهات و تردیدهایی مطرح می شود که نام ایشان در اکثر کتب نیامده و یا نامهای مشترک و مشابهی در آنها به چشم می خورد که با توجه به آن نمی توان به طور حتم بر وجود دختری به این نام اطمینان داشت.

در پاسخ باید گفت :

عدم ذکر نام «رقیه» در برخی منابع تاریخی نمی تواند دلیل بر خرافه بودن این شخصیت باشد؛ چرا که وجود نامهای اشتهاری(کنیه و لقب) در کنار نام اصلی افراد از رسومات رایج عرب است و همان گونه که عده ای معتقدند، حضرت رقیه(س) همان فاطمه صغری است که نامش در بسیاری از تواریخ ذکر شده است. علاوه بر اینکه بر نام «رقیه» در کتاب شریف لهوف سید بن طاووس و نیز سایر کتب تصریح شده است. مرحوم شیخ علی فلسفی در کتاب « حضرت رقیه (س)» می گوید در بیش از بیست کتاب، نام ایشان را رقیه دیده است.

در کتاب معالی السبطین حائری آمده است : « کانت للحسین(ع) بنت صغیره ....تسمی رقیه و کان لها ثلاث سنین»(3).

تعبیر« تسمی رقیه» نشان دهنده این مطلب است که «رقیه» نام اصلی ایشان نبوده بلکه به این اسم معروف بوده است.

ابن ابی مخنف نیز در مقتل الحسین درباره وداع حسین بن علی(ع) می نویسد : « ثم نادی یا ام کلثوم و یا زینب و یا سکینه و یا رقیه و یا عاتکه و یا صفیه...»(4).

در کتاب احقاق الحق نیز آمده است:« ثم نادی یا ام کلثوم یا سکینه یا رقیه یا عاتکه یا زینب یا اهل بیتی علیکن منی السلام...»(5)

خرابه ای به شرافت رسیده تا ملکوت

از محکم ترین دلایل وجودی حضرت رقیه (س)، وجود بارگاه ملکوتی آن نازدانه سیدالشهداء(ع) در شهر شام(در کشور سوریه) است که به گفته بزرگان و اهل معرفت ، نمی تواند ساختگی و دروغ باشد. ممکن نیست خداوند به یک خرافه، این همه جلالت و عظمت و کرامت عنایت کند.

عبدالوهاب بن احمد شافعی مصری معروف به شعرانی در کتاب «المنن» می نویسد: « نزدیک مسجد جامع دمشق، بقعه و مرقدی است که به مرقد رقیه بنت الحسین معروف است. به روی سنگی که در درگاه آن واقع است چنین نوشته شده است:« هذا البیت بقعه شرفت بآل النبی(ص) و بنت الحسین الشهید رقیه(س)»(6).

در کتاب منتخب التواریخ نیز آمده است که مزاری که در خرابه شام است منسوب به مزار رقیه بنت الحسین است.

از دیگر وقایعی که دلیلی محکم بر صحت استناد این مزار شریف به حضرت رقیه (س) است داستان آب گرفتگی مزار مطهر ایشان در حدود سال 1280 هجری است که طی آن سید بزرگواری بنام سید ابراهیم دمشقی از نوادگان سید مرتضی علم الهدی از جانب حضرت، ماموریت پیدا میکند تا آب گرفتگی قبر مطهر را چاره کند و ایشان نیز بعد از صلاح اندیشی با بزرگان و اهل علم به این امر مبادرت می کند و با بدن و کفن سالم حضرت مواجه می شود که در میان آب است . پس از آن قبر مطهر را تعمیر و مرمت می کنند.

نتیجه سخن آنکه وجود حضرت رقیه (س) را نمی توان انکار کرد و آنچه پیرامون آن حضرت مطرح می شود نباید به راهی برای خدشه دار شدن منزلت آن حضرت در میان ارادتمندان اهل بیت(ع) تبدیل شود. در هر صورت به کراماتی که از آن حضرت در طول سالیان متوالی متوجه شیعیان شده است را نمی توان به چشم بی توجهی نگریست.

----------------------------------

1 – ناسخ التواریخ : 4/236-237.

2 – کشف الغمه : 2/216.

3 – معالی السبطین : 2 / 161، 170.

4 – مقتل الحسین : 84.

5- احقاق الحق: 11/633.

6 – کتاب المنن: باب دهم.




 


Share
1 | حق علی | Iran - Rasht | 00:14 - 23 مهر 1394 |
2
 
 
7
پاسخ نظر
هر که بخواهد در این موضوع عالم به وجود مقدس حضرت رقیه سلام الله علیه شود حتما کتاب حضرت رقیه حضرت علامه طبسی رابخواند این کتاب در سایت ایشان موجود می باشد
2 | حق علی | Iran - Tehran | 12:33 - 24 مهر 1394 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام علیکم عذر خواهی می کنم اینکه سلام اللله علیه نوشتم اشتباه تایپی بوده سلام الله علیها
3 | سعید | Iran - Tehran | 22:08 - 10 آبان 1394 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام.شهید مطهری رحمه الله در کتاب حماسه حسینی در قسمت تحریف ها و انحرافات،شهادت حضرت رقیه در خرابه شام به خاطر اینکه سر مبارک امام علیه السلام را مقابلشان قرار میدهند انکار می کند و میگویند در مقاتل معتبر چیزی دز اینباره نیست
خواهش میکنم اگر در زمینه نحوه ی شهادت حضرت رقیه علیها السلام مستنداتی وجود دارد بیان کنید
اگر ممکن است جواب مستندات را به ایمیلم ارسال کنید
با تشکر

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در خصوص کتاب حماسه حسيني به اين نکته بايد توجه داشت که اين بخش از کتاب حماسي حسيني مربوط به يادداشت‌هاي استاد شهيد مي باشد که در واقع فيش‌هاي تحقيقاتي ايشان بوده که قصد داشته اند بعدها راجع به آنها تحقيق نمايند تا به نتيجه نهايي و قطعي برسند. چنانکه در ميان اهل پژوهش و تحقيق مرسوم است. ولي متأسفانه ناشر محترم آثار ايشان – همانطورکه در مقدمه کتاب نيز تذکر داده است – اين يادداشت‌هاي خام را که هنوز در آنها تحقيق صورت نگرفته است، در کنار سخنراني‌هاي استاد که ديدگاه‌هاي نهايي ايشان بوده، به چاپ رسانده است و اين دستاويزي براي برخي اشخاص کم اطلاع و بعضاً معاند قرار گرفته است. بنابراين از اين يادداشت هاي استاد فرزانه نمي‌توان ادعا کرد که ايشان وجود چنين دختري از سالار شهيدان را نفي نموده اند.
همچناکه علامه سيد جعفر مرتضي عاملي به اين مسئله در کتاب کربلاء فوق شبهات به آن اشاره کرده است
در خصوص سوال دوم به اين آدرس رجوع کنيد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
4 | مرتضي | Iran - Mashhad | 18:04 - 18 آبان 1394 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
باسلام و خداقوت -خداخيرتان دهد از سايت معتبرتون
بنده طرفدار شماهستم اما بنظر برخي جوابها در مورد حضرت رقيه مثل بقيه مباحث نيست و ضعيف است.مثلا: اينكه اشعار سيبف بن عميره را گفتيد شايد منظور رقيه خواهرامام حسين باشد به قرينه:اينكه آنها مادرشان فاطمه زهرا را صدامي زدند و ضعف بر كوچكي دليل نمي شود زيرا حضرت زهرا با اينكه5فرزند داشتند اما اواخز ضعف داشتند
2-رقيه همسر مسلم اينكه قبلا فوت كرده-كدام كتاب گفته -برفرض گفته كتب ديگر خلافشرا گفته اند-موقع خداحافظي معمولا به قرينه بقيه (زينب -ام كلثوم و..)كه بزرگ بودند پس او هم بزرگ بوده نه كوچك-اينكه يك حديث خداحافظي را از چند كتاب بياوريد دليل بر چندحديث بودن نمي شود-نظرمتاخرين به ارزش نظر متقدمين نيست-درمورد تعداد دختران امام حسين 2و3گفته اند كه هيچ كس اسم رقيه نگفته-فقط اربلي 4گفته كه آن هم اسمش را نگفته-نظركتاب انساي ارزش علمي تاريخي ندارد-

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
در این خصوص به این آدرسها رجوع کنید
و به کتاب رقیه بنت الحسین بیانات و پاسخ به شبهات آیت الله طبسی است، مراجعه کنید
در ضمن چرا کتاب انساب ارزش علمی ندارد مولف از متخصصین این فن است لذا این باب کتابش ارزش دارد
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
5 | سبحان ماهری | Iran - Tehran | 10:53 - 26 آبان 1394 |
0
 
 
3
پاسخ نظر
اسکن کتابهای مربوط به اسناد شهادت حضرت رقیه (س)
أعیان الشیعه:
http://uplod.ir/y5ov75eqc8a7/1.jpg.htm
http://uplod.ir/94lu1aa1kvm8/2.JPG.htm
http://uplod.ir/uzgeziffr0xh/3.JPG.htm
http://uplod.ir/y8eb0vstaisi/4.JPG.htm
احقاق الحق وازهاق الباطل:
http://uplod.ir/hmflq3pykcju/1.jpg.htm
http://uplod.ir/fgsja0e7x4va/2.jpg.htm
http://uplod.ir/0v3p75a7kbtt/1.jpg.htm
http://uplod.ir/ybkjrvuj0ycp/2.JPG.htm
http://uplod.ir/za3xlfb2yjpc/3.JPG.htm
http://uplod.ir/fk01yvrd14si/4.JPG.htm
http://uplod.ir/xxni6bxhqlsm/5.JPG.htm
الدمعة الساكبة في احوال النبي والعترة الطاهرة:
http://uplod.ir/6grc3bntufdf/1.jpg.htm
http://uplod.ir/4syz4okzzoad/2.jpg.htm
http://uplod.ir/09qooqoo675g/3.jpg.htm
http://uplod.ir/5vaqc2lv2jmm/4.jpg.htm
http://uplod.ir/0lmnluruxrk3/1.jpg.htm
http://uplod.ir/ozawfb8ru5tx/2.jpg.htm
http://uplod.ir/i9dput4e02wm/3.jpg.htm
http://uplod.ir/inaoo66tvshj/4.jpg.htm
http://uplod.ir/ldawxb4pkiu7/5.jpg.htm
http://uplod.ir/71045ktv2j32/6.jpg.htm
http://uplod.ir/k148431zghe9/10.jpg.htm
http://uplod.ir/u1nbk3tiepqs/11.JPG.htm
http://uplod.ir/8jx5dp167rdq/13.JPG.htm
http://uplod.ir/2ryhw5ujqdhy/14.JPG.htm
ریاحین الشریعه:
http://uplod.ir/uxy1zze29p3p/1.jpg.htm
http://uplod.ir/pitajgad4g7g/2.jpg.htm
http://uplod.ir/j9i8719qh294/3.JPG.htm
http://uplod.ir/6kf16uy13mcm/4.JPG.htm
http://uplod.ir/t4dbztrqzjhl/1.jpg.htm
http://uplod.ir/f9cxeut1lnsr/2.jpg.htm
http://uplod.ir/oetnejcmbj4i/3.jpg.htm
http://uplod.ir/i2epxflgwge4/4.jpg.htm
سیف بن عَمیره:
http://uplod.ir/ixa65wnah8u5/1.jpg.htm
http://uplod.ir/qfyqa0hbud30/2.jpg.htm
http://uplod.ir/rio2omvrlhre/4.jpg.htm
http://uplod.ir/1qcxhpkzr4j0/5.jpg.htm
http://uplod.ir/y5blw4j36wsd/6.jpg.htm
http://uplod.ir/w4ibi3co2hjv/7.jpg.htm
http://uplod.ir/bq1nr5an046r/8.jpg.htm
http://uplod.ir/efg179zn5htd/9.jpg.htm
لباب الانساب:
http://uplod.ir/2ybq4ra8jr9s/1.jpg.htm
http://uplod.ir/oalcxwsml303/3.jpg.htm
http://uplod.ir/765sxt7zxin5/4.jpg.htm
http://uplod.ir/r35kec2zqepb/1.JPG.htm
http://uplod.ir/p9tgdnxpgmqk/2.JPG.htm
http://uplod.ir/ofa2xnyqpw1m/4.jpg.htm
http://uplod.ir/mdz0xfgf8cy6/5.jpg.htm
http://uplod.ir/rw89y8p46mln/6.JPG.htm
http://uplod.ir/sm5k7fv27ooj/8.JPG.htm
http://uplod.ir/ivyzuzeqpv4y/9.JPG.htm
لهوف:
http://uplod.ir/jamm5y0syzfd/1.jpg.htm
http://uplod.ir/h91u9lmdy0lo/3.jpg.htm
http://uplod.ir/3j478ykmtxvl/5.jpg.htm
http://uplod.ir/a3386ezktmel/0.jpg.htm
http://uplod.ir/g3pmq8ztq8fu/1.jpg.htm
http://uplod.ir/2vzztx6pg9ky/3.jpg.htm
مقتل الحسین:
http://s6.uplod.ir/i/00692/xvlk36q9roee.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/mc5ynggnrcdi.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/3agp53zvyssg.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/h5k7owdcepo8.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/skbsgfzw66dc.jpeg
http://s6.uplod.ir/i/00692/ugmsm2xkq57x.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/zgso9ao5bp8x.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/094c9b5wb0hj.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/5sc45mfe34mn.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/jdbur1ndjyq4.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/qckyoxgen5e4.jpg
موسوعه کلمات امام حسین:
http://s6.uplod.ir/i/00692/lvxckzp6jfd2.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/2djzh136cvvu.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/g6x1elzx4u2k.jpg
مهيج الاحزان و موقد النيران في قلوب اهل الايمان:
http://s6.uplod.ir/i/00692/vmadkddab2rb.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/0v3p75a7kbtt.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/2uv80kijafpl.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/9jj4yszjzjbc.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/in5h0lvh32r0.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/th7nze1r4ztj.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/upzwcxbinaj1.jpg
ینابیع المودة:
http://s6.uplod.ir/i/00692/14qccsyqoe43.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/o4ipznzu1j11.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/7jz5dondpki7.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/ea4lq1rqcy4y.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/in5h0lvh32r0.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/7jp7wqpc1lr5.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/kl0jnte0tvea.jpg
http://s6.uplod.ir/i/00692/t7fp1vxsbqd1.jpg
6 | ابوزهرا | Iran - Tehran | 16:25 - 26 آبان 1394 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
با سلام
به نظرم محقق در قسمتی مورد اشاره که از (لباب الأنساب والألقاب والأعقاب) نقل قول می کند اشتباه کرده است
(متن ناقص روایت:
ولَم يَبقَ مِن أولادِهِ إلّا زَينُ العابِدينَ عليه السلام ، وفاطِمَةُ وسُكَينَةُ ورُقَيَّةُ)
چرا که در این قسمت اشاره به فرزندان امام به غیر امام زین العابدین می نماید
و بیان می کند که حسینیان (فرزندان متصل به امام حسین(ع)) به غیر از صلب امام زین العابدین نیز از فاطمه و سکینه و رقیه می باشد
و طبق ادعا و متن کامل روایت راوی اشاره به بزرگ شدن و حتی فرزند داشتن حضرت رقیه نیز می نماید. چرا که هم این روایت را در کتاب
انساب آورده و هم اینکه متن کامل روایت به صورت ذیل می باشد
أما الحسينية، فهم من أولاد الحسين بن علي رضي الله عنهما، ولم يبق من أولاده إلا زين العابدين رضي الله عنه وفاطمة وسكينة ورقية، فأولاد الحسين رضي الله عنه من قبل الأب هم من صلب زين العابدين رضي الله عنه.

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
اين نوع برداشت اصلا با ظاهر عبارت عربي نمي سازد هر چند ابتدا ابن فندق گفته است اما الحسينيه اما اشاره کرده است که آنها از اولاد امام حسين عليه السلام مي باشند اما اگر مراد از استثناء که گفت ولم يبق من أولاده إلا زين العابدين رضي الله عنه، نسل از فرزندان امام بودند اينجا بايد يک «من» مي آورد که مشخص شود مراد از فرزندان امام سجاد عليه السلام و...هستند نه اينکه بگويد از اولاد امام باقي نماند مگر امام سجاد (ع)، فاطمه،سکينه و رقيه
لذا مشخص است که ابن فندق دارد نام فرزنداني را نام مي برد که بعد از شهادت امام حسين عليه السلام زنده ماندند
همچنانکه اگر در ادامه در قسمت ذکر نسل محمد حنفيه دقت کنيد آمده است:
أما المحمدية، فهم من أولاد محمد بن حنفية، وله أولاد كثيرة، إلا أن المعروفين منهم أبو هاشم عبد الله بن محمد بن علي بن أبي طالب رضي الله عنه، والحسن بن محمد بن علي بن أبي طالب رضي الله عنه وجعفر بن محمد بن علي بن أبي طالب رضي الله عنه. وقيل: لا عقب للحسن. وإبراهيم بن محمد
لباب الأنساب والألقاب والأعقاب ص: 23
در اينجا مي بينيد اين فندق هر چند نوشه اما المحمديه، اما در فرزندان او را نيز ذکر کرده است مرادش فقط ذکر فرزنداني که نسل داشته اند نبوده است مويد اين مطلب اينکه در ادامه گويد:وقيل: لا عقب للحسن. وإبراهيم بن محمد
پس مشخص است که اين فندق تنها به دنبال ذکر فرزندان نسل دارد نبوده است هر چند گفته است آوردن فرزندانی که عقب داشته اند اولی است اما اولی بودن قاعده اي، قابل تخصیص است، وقتی بگوید اولی است به راحتی میتواند موارد خلاف را هم بیاورد.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
7 | طلبه ی جوان | Germany - Nuremberg | 10:13 - 17 مهر 1395 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام
اساتیدتومکتبه ی وقفیه تاریخ خطیب بغدادی روپیدانکردم.
چیکارکنم
شمادارین
پی دی افاشونوبندازین ایمیلم بردارم

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
این کتاب در مکتبه وقفیه موجود است
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
8 | حمید | Iran - Tehran | 16:33 - 24 مهر 1395 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام
این لینک را مطالعه کنید میبینید که متن زیاد مستندی ننوشتید

؟؟پنج-قول-تاریخی-در-مورد-حضور-یا-عدم-حضور-حضرت-رقیه-س-در-کربلا-10-ذکر-مصیبت‌-در-مورد-حضرت-رقیه-س-که-هیچ-سندی-ندارد

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
همین مقاله که شما معرفی کردید دارای اشکالات فراوانی است که در کتاب ذیل پاسخ داده شده است
بیش از 50 سند درمورد اثبات وجودی حضرت رقیه سلام الله علیها وجود دارد
جهت اطلاع و در خصوص نقد مقاله ای که گفتید به این آدرس رجوع کنید
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :