علوم را در یک تقسیم بندی کلی می توان به علوم اکتسابی و علوم الهامی و یا به عبارت دیگر علم لدنی تقسیم کرد و طبق عقیده شیعه، علمِ خلفای الهی لدنی بوده و نه تنها خلیفه الهی نیازی به تحصیل علم نزد کسی ندارد، بلکه یکی از صفات امام و دلیل امامت امام این می باشد که ایشان علم خویش را از طریق خداوند و معصوم کسب می کند و به واسطه علم لدنی اعلم می باشد در تمام علوم تجربی و معنوی ، و اگر شخصی علم را از طریق غیر معصوم و خداوند کسب کرده باشد و مدعی مقام امامت هم باشد بر مبنی همین قاعده ثابت می کنیم که وی دارای مقام امامت نیست و بلکه شیاد و کذابی است که به دروغ برای خویش چنین ادعای کرده است.
ما در بیان این مطلب و اثبات این سخن که احمد بصری هم به عنوان یکی از مدعیان مهدویت در زمره کذابین و شیادین قرار می گیرد مدارکی را از کتب خود این شخص ارائه خواهیم کرد تا ادعای خویش را مستند و با دلیل بیان کرده باشیم.
احمد بصری: علم امامان لدنی بوده و ایشان نزد احدی درس نخوانده اند.
نه تنها این عقیده از طریق روایات بسیاری نزد شیعه ثابت است بلکه حتی خود احمد بصری هم به آن اعتراف نموده است.
احمد بصری در کتاب سرگردانی در بحث علم امام چنین می گوید:
و تمام مسلمانان بر تعداد آنها که دوازده تن است اتفاق نظر دارند همانگونه در حدیث نبوی صحیح و متواتر آمده است، و میگوییم که اولین آنها حضرت علی است و خاتمشان امام زمان است و حدیث خلفاء تحقق نمی یابد که پس از من دوازده تن است مگر با آنها... و مردمان هر زمان اتفاق دارند که آنها کاملترین و داناترین افراد زمانه خود بودندو هیچ کجا نقل نشده است که احدی از آنها علم را از کسی یا استادی فرا گرفته است بلکه دانش آنها بصورت الهامی است از طرف خدا
سرگردانی، احمد الحسن، صفحه 36
از اين سخن احمد بصري چند نتیجه میتوان گرفت:
1- حصر ائمه در 12 نفر از حضرت علی (ع) به عنوان اولین امام تا حضرت مهدی(ع) به عنوان آخرین امام، البته این جا سوال پیش می آید که وی چگونه خود را امام معرفی کرده است، در حالی که در این متن تصریح میکند که امامت با حضرت مهدی(ع) ختم می شود، که این هم یکی دیگر از تناقضات وی می باشد.
2- علم لدنی ائمه و اینکه امام نزد کسی درس نمیخواند بلکه علم وی از جانب خداوند می باشد.
احمد الحسن دارای علم لدنی است!!
از آنجایی که احمد بصری خود را خلیفه الهی و امام میداند ادعا کرده است که دارای علم لدنی است چنانچه در یکی از کتب این فرقه در بحث علم احمد چنین ادعا شده است:
دلایل دعوت یمانی(ع) برای شیعیان
دوم: معرفت محکم و متشابه قرآن (علم لدنی) و علم و حکمت
ادله جامع دعوت یمانی، احمد الحسن، صفحه 69
حال با توجه به اینکه او خود را صاحب علم لدنی میداند، دیگر نباید نزد کسی درس خوانده باشد زیرا علوم را به صورت الهامی از خدا دریافت کرده است ولی با بررسی سخنان دیگر او در مییابیم که اینگونه نیست.
تناقض: تحصیل احمد بصري در حوزه و دانشگاه!
هرچند که احمد بصری ادعا کرده بود دارای علم لدنی است و و كسي كه علم لدنی و مقام امامت دارد دیگر احتیاجی به تحصیل علم نزد کسی نداشته و نباید از غير معصوم كسب علم كرده باشد ولی او همانطور که خود نیز اعتراف کرده در حوزه و دانشگاه تحصیل کرده است. وي در کتاب جوابهای روشن کننده در مورد علم و تحصیلات خویش چنین مینویسد:
در بصره عراق به دنیا آمد. فارغ التحصیل دانشکده مهندسی/ مهندسی شهر سازی میباشد در حوزه علمیه نجف درس خوانده است.
جواب های روشن کننده از راه امواج، احمد الحسن، صفحه 49
وی بعد از تحصیلات دانشگاهی وارد حوزه نجف شد و خود اعتراف میکند که مدتی مشغول تحصیل در حوزه بوده و بعد از مدتی که متوجه شده است مسیر حوزه مسیر صحیحی نیست از حوزه جدا شده است. چنانچه در کتاب دیگرش هم چنین می گوید:
نامم احمد است در شهر بصره جنوب عراق زندگی میکردم ، تحصیلات خود را در دانشگاه به پایان بردم و دارای مدرک لیسانس در رشته مهندسی عمران هستم سپس به نجف نقل مکان کردم و در آنجا به قصد تحصیل علوم دینی ساکن شدم.
و بعد از گذشت مدت زمان تحصیل، راه و روش تعلیم در حوزه نجف را فهمیدم که تدریس بسیار در انحطاط و پائین است.
جواب های روشن کننده، جلد2، صفحه 91
دروغ بزرگ : تحصیل احمد الحسن نزد امام زمان علیه السلام!
نکته بسیار مهم در این قسمت، دروغ و تناقض احمد در مورد تحصیل وی در حوزه میباشد. احمد بصری که خود در اوایل دعوت معترف شده بود علوم طبیعی را نزد اساتید دانشگاه و علوم دینی را نزد علماء در حوزه علمیه نجف خوانده است در تناقض دیگری مدعی میشود که دروس خود را نزد امام زمان (عج) خوانده است و دروس مراجع در حوزه ربطی به وی ندارد. او در کتاب جوابهای روشنکننده از راه امواج مینویسد:
سوال اول: سید احمد الحسن پیش کدام یک از علمای مرجع درس خوانده است...؟
ج س1/ سید احمد الحسن نزد امام مهدی درس خوانده است و دروسی که مراجع دادهاند و میدهند با وی هیچ ارتباطی ندارد.
جواب های روشن کننده از راه امواج، سید احمد الحسن، قسمت اول، صفحه 59
او که قبلا به تحصیل خود در حوزه اشاره کرده بود در یک چرخش 180 درجه خیلی راحت دروغ گفته و ادعا میکند که اصلا در حوزه تحصیل نکرده بلکه پیش خود حضرت مهدی درس خوانده است!!
سؤالات ما:
1. با توجه به ادعاهای متناقض احمد بصري، بالاخره کدام یک از گفتههای وی درست است؟ آیا او در حوزه علمیه درس خوانده است یا خیر؟ آیا این ادعاهای متناقض، دروغگویی وی را ثابت نمیکند؟!
2. با توجه به اینکه احمد بصري ادعای امامت و برخورداری از علم لدنی کرده است، آیا نیازی به تحصیل نزد غیر معصوم دارد یا خیر؟
3. اگر او نیازی به تحصیل نزد غیر معصوم نداشته ، چرا همانگونه که خود گفته است در حوزه و دانشگاه تحصیل کرده است؟
4. اگر گفته شود که داشتن علم لدنی مانع شاگردی غیر معصوم نیست، چرا احمد بصری تصریح کرده است امام و حجت خدا کسی است که شاگردی کسی را نکرده و تمام علوم وی لدنی و الهی باشد؟
5. ایا طبق سخن خود احمد بصری وی میتواند مقام امامت داشته باشد؟!
6. ایا ادعای امامت برای احمد بصری با سخن خود وی مبنی بر انحصار ائمه در12 نفر مشخص از آقا اميرالمؤمنين تا خود حضرت مهدی در تضاد و تناقض نيست؟
7. با این همه تناقض باید پرسید چه کسی این امام دروغگو را قبول دارد؟!