سوال:
ميگويند پيامبر در شبي که از مکه خارج شد ابوبکر را با خود برد و امام علي را گذاشت در جاي خود چون جان امام علي براي پيامبر زياد مهم نبوده ولي براي نجات ابوبکر و حفظ وي از خطر او را با خود برد بنابراين ميتوان نتيجه گرفت ابوبکر جانشين بلافصل رسول خدا بوده و حضرت با همراه بردن او وي را حفظ کرده است.
جواب:
توضیح سؤال: در جریان هجرت پیامبر، حضرت برای حفظ جان خود قصد داشت از مکه به مدینه هجرت کند و از این رو باید کسی را جای خود میگذاشت تا کفار متوجه نشوند که پیامبر در خانه نیست، پیامبر برای این کار امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام را در بستر خود قرار داد و خود به مدینه حرکت کرد و ابوبکر را هم با خود همراه کرد، اگر قرار بود که امیر المؤمنین علی علیه السلام جانشین رسول الله صلی الله علیه و آله شود، حضرت باید جان او را حفظ میکرد و ابوبکر را در خانه میگذاشت و امیر المؤمنین علیه السلام را با خود میبرد؛ ولی ما میبینیم که رسول الله جان امیر المؤمنین علیه السلام را به خطر انداخت و جان ابوبکر را حفظ کرد و او را با خود برد، این نشان میدهد جان ابوبکر برای پیامبر از ارزش بیشتری برخوردار بوده است و او جانشین بلا فصل رسول خدا بوده است.
نقد و بررسی:
در نقد و بررسی این ادعا باید چند نکته را بررسی کنیم:
1. ابتدا باید ثابت کنیم که کسی که همراه با پیامبر بوده است، ابوبکر بوده است و آیه غار در مورد ابوبکر است؛ در حالی که در منابع اهل سنت آمده است که کسی که همراه پیامبر آمده بود ابوبکر نبوده است و عائشه میگوید: به جز آیه افک در مورد ما هیچ آیهای نازل نشده است پس آیه غار ربطی به ابوبکر ندارد.
2. به فرض که بپذیریم شخصی که پیامبر را همراهی میکرده است، ابوبکر بوده است، باید ثابت شود که آیا پیامبر ابوبکر را با خود برده است و یا این که ابوبکر به دنبال پیامبر رفته است، در منابع اهل سنت آمده است که بعد از این که پیامبر به سمت مدینه حرکت کرد، ابوبکر به دنبال پیامبر میگشت و دنبال او راه افتاد تا این که به پیامبر رسید و پیامبر هم برای این که ابوبکر مکان او را به کفار نشان دهد، مجبور شد که ابوبکر را با خود ببرد؛ پس هیچ روایتی نداریم که پیامبر به ابوبکر دستور داده باشد که ابوبکر با من بیا.
3. به فرض این که شخصی که همراه پیامبر بوده است ابوبکر است و به فرض این که پیامبر دستور داده تا ابوبکر با او بیاید، باز نمیتوان از این جریان برتری ابوبکر را ثابت کرد؛ چون ابوبکر در جریان همراهی با پیامبر همیشه محزون بود و میترسید که کفار قریش آنها را بگیرند و پیامبر هم همیشه به او میگفت: محزون نباش که خدا با ما است؛ ولی ابوبکر به حرف پیامبر ایمان نداشت و باز هم محزون بود و این نشان از عدم ایمان ابوبکر به صحبتهای رسول الله است؛ در حالی که وقتی پیامبر به امیر المؤمنین دستور میدهد که در جای من بخواب و به او میگوید: هیچ آسیبی در این جریان به تو نمیرسد، امیر المؤمنین به خاطر ایمانی که به صحبتهای رسول الله دارد، بدون هیچ حزن و ترسی در جای پیامبر میخوابد و خداوند هم از این حرکت امیر المؤمنین در قرآن در آیه 207 سوره بقره تجلیل میکند.
پس نتیجه میگیریم که جریان غار و همراهی ابوبکر با پیامبر نه تنها دلالت بر خلافت ابوبکر نمیکند؛ بلکه دلالت بر برتری ابوبکر بر امیر المؤمنین هم نمیکند.
جهت به دست آوردن اطلاعات تکمیلی در مورد این جریان میتوانید به لینک زیر رجوع کنید:
اهل سنت مي گویند رسول خدا (ص) ،در سال نهم هجری ابوبکر را امیرالحاج قرار داد و او را برای حج روانه مکه کرد ایا این درست است ؟
یا او را صرفا برای قرائت ایات برائت فرستاد ؟
كدام درست است امیرالحاج بوده یا فقط برای قرائت آیات برائت ارسال شده ؟؟
پاسخ: