2024 April 24 - چهار شنبه 05 ارديبهشت 1403
سنت عقیقه
کد مطلب: ١٤٩١٨ تاریخ انتشار: ١٦ اسفند ١٤٠٠ - ٠٨:١٤ تعداد بازدید: 1360
مستندات تصویری » اسناد تصویری
سنت عقیقه

بسم الله الرحمن الرحیم


1. بر اساس روایات متعدد و صحیح اهل سنت، رسول خدا صلی الله علیه و آله هفت روز بعد از تولد امام حسن و حسین علیهم السلام برای سلامتی آنها عقیقه نمود. حاکم نیشابوری چند روایت نقل می کند که برخی از آنها بر اساس معیارهای بخاری و مسلم صحیح هستند:

« 7588 - أخبرنا أبو العباس محمد بن يعقوب ثنا الربيع بن سليمان و محمد بن عبد الله بن الحكم ثنا عبد الله بن وهب أخبرني محمد بن عمرو عن ابن جريج عن يحيى بن سعيد عن عمرة عن عائشة رضي الله عنهما قالت : عق رسول الله صلى الله عليه و سلم عن الحسن و الحسين يوم السابع و سماهما و أمر أن يماط عن رؤوسهما الأذى».

«هذا حديث صحيح الإسناد و لم يخرجاه بهذه السياقة و محمد بن عمرو هذا هو اليافعي و إنما جمعت بين الربيع و ابن عبد الحكم.

تعليق الذهبي قي التلخيص : صحيح».

حاكم نيشابوري، محمد بن عبدالله، مستدرك على الصحيحين، ج4 ، ص 264، دار الكتب العلمية، بيروت، چاپ اول، 1411، تحقيق: مصطفى عبد القادر عطا، 4 جلد، به همراه تعلیقات ذهبی.

«... از عائشه روایت شده است که گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله برای حسن و حسین علیهما السلام در روز هفتم عقیقه نمود و برای آن دو [به دستور الهی] نامی برگزید و دستور داد به تراشیدن سر آن دو علیهما السلام داد».

به تصویر سند در زیر مراجعه کنید!

2. سنت عقیقه برای امام حسن و امام حسین علیهما السلام امری معروف و قطعی نزد محدثین و مورخین همه فرق اسلامی است. در این میان صحیح بخاری در عنوان «العقیقة» در کتابش، تنها به روایات مرتبط با فرزند ابوموسی اشعری، بول کردن یک کودک بر لباس پیامبر صلی الله علیه و آله، روایت بی ربط تولد عبدالله بن زبیر، اشاره می کند ولی هیچ اشاره ای به عقیقه رسول خدا صلی الله علیه و آله برای امام حسن و امام حسین علیهما السلام نمی نماید!

بخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله، الجامع الصحيح المختصر، ج 5، ص 2081، کتاب العقیقة، ح: 5150، دار ابن كثير، اليمامة، بيروت، چاپ سوم ، 1407 – 1987، شش جلد، به همراه تعليق دكتر مصطفى ديب البغا

3. بنابراین باید پرسید: چرا رویکرد بخاری و مسلم در بیان حقایق و فضائل مرتبط با اهل بیت علیهم السلام حداقلی و بعضا انحرافی است؟ چرا در نزد آنها فرزندان ابوموسی و زبیر و دیگران، بر دو ریحانه و نوه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله یعنی امام حسن و امام حسین علیهما السلام مقدم است؟



Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها