2022 July 2 - شنبه 11 تير 1401
گزارشی مختصر از مناظره با مولفان منحرف کتاب تاریخ اسلام
کد مطلب: ١٥١٠٨ تاریخ انتشار: ٢٤ ارديبهشت ١٤٠١ - ١٧:٤٠ تعداد بازدید: 193
خارج فقه الحکومه » فقه
گزارشی مختصر از مناظره با مولفان منحرف کتاب تاریخ اسلام

جلسه هفتاد و پنجم 24 2 1401

 بسم الله الرحمن الرحیم

(جلسه هفتاد و پنجم 24 2 1401)

موضوع:  گزارشی مختصر از مناظره با مولفان منحرف کتاب تاریخ اسلام

اللهم صل علی محمدٍ وآل محمد وعجل فرجهم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله والصلاة علی رسول الله وعلی آله آل الله لاسیما علی مولانا بقیة الله واللعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله إلی یوم لقاء الله، الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی هَدانا لِهذا وَ ما کُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّه‏، وَ أُفَوِّضُ أَمْری إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِباد حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیل‏ نِعْمَ الْمَوْلى‏ وَ نِعْمَ النَّصیر

پرسش:

به شیعه برای چه رافضی می گویند؟

پاسخ:

رافضی عمدتا بار منفی دارد، و به عنوان یک مذمت واژه رافضی را استفاده می کردند. و ابتدای امر هم از آن جا شروع شد که:

«رفضوا خلافة ابی بکر»

از این جهت رافضی می گفتند. در بعضی از روایات داریم بعضی از اصحاب خدمت ائمه (علیهم السلام) می آیند ظاهرا امام صادق (علیه السلام) باشد می گویند به ما رافضی می گویند. حضرت می فرمایند: شما افتخار کنید چون رافضی کسانی بودند که:

«رفضوا آل فرعون»

یک همچنین تعبیری دارند. ولی امروز واژه رافضی به عنوان یک صفت ذم و ذم شدید در رابطه با شیعه استعمال می شود و معنایش این است که این ها اسلام را قبول ندارند، در این حد روافض یعنی خارجون عن الاسلام کلا امروز واژه این است.

محمد ابن عبدالوهاب هم کتابی با عنوان رساله فی الرد علی الرافضه دارد. یک کتاب مستقلی است که آمده عقاید شیعه را به عنوان این که عقاید خارج از اسلام است مطرح کرده است.

آغاز بحث...

من یک نکته ای را لازم می دانم عرض کنم، ما روز چهارشنبه یک جلسه ای با نویسندگان تاریخ اسلام حوزه علمیه قم داشتیم، که این ها سه جلد کتاب تاریخ نوشتند، متأسفانه کار به قدری خراب بود، شورای عالی مدیریت و آیت الله اعرافی، و آقای رستم نژاد دستور دادند به هیچ وجه این کتاب نباید در حوزه های علمیه تدریس بشود. این کتاب ها به قدری انحرافات داشت.

پرسش:

در دانشگاه چطور؟

پاسخ:

در یکی دو تا از دانشگاه از جمله در پیام نور تدریس می شود. من با رئیسش هم صحبت کردم، اصلا در این فازها نیست، این که اصلا دانشجوها منحرف بشوند یا نشوند برایشان مهم و مطرح نیست.

پرسش:

حاج آقا دانشجوها کتاب هم نمی خوانند!

پاسخ:

در هر صورت ...

این کتاب انحرافات زیادی دارد، این واقعا مایه تأسف است الان من اطلاع رسانی می خواهم بکنم که در فضای مجازی مکلف هستید این ها را منتشر کنید چون در حوزه یک سری مأموریت دارند تاریخ اسلام را به طوری برای جوان ها و برای طلبه تنظیم کنند که اهل سنت خوششان بیاید!

مقامات نوری اهل بیت و امثال این ها که در روایات ما فراوان است را منکر می شوند و غلو می دانند. امام (رضوان الله تعالی علیه) از مقامات نوری اهل بیت، خلقت نوری اهل بیت بحث کرده همه این ها را غلو می دانند.

من این ها را بی پرده می خواهم بگویم برای این که اطلاع رسانی بشود و یک جلسه نقدی هم برای این بگذاریم. این ها دنبال این هستند تشیعی که ما داریم که ائمه (علیهم السلام) همه کاره مذهب هستند، همه کاره دین هستند، عدل قرآن هستند.

«إِنِّی‏ تَارِکٌ‏ فِیکُمُ‏ الثَّقَلَیْنِ‏ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَمْ تَضِلُّوا»

بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ط - بیروت)؛ نویسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ناشر: دار إحیاء التراث العربی، محقق/ مصحح: جمعی از محققان، ج2، ص226

دنبال این هستند این اسلام را اهل بیتش را کمرنگ کنند به جای اهل بیت سنت را جایگزین کنند.

این کتابی را که ملاحظه می کنید یک طرفش نوشته دفتر تدوین کتب درسی حوزه های علمیه و یک طرفش هم پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نوشته، این کتاب چاپ شد وقتی بیرون آمد اجازه ندادند هیچ مدرسه از مدارس حوزه علمیه در سراسر کشور یا خارج از کشور تدریس بشود.

دیگر شما خودتان حساب کنید قضیه چه است! من نمی خواهم در این زمینه هیچ توضیحی بدهم. بعد این آقایان آمدند اصلاحیه زدند، اصلاحیه اش را هم ملاحظه فرمایید. مثلا دارد دستاورد رسول اکرم کتاب و سنت؛ یعنی کلا قرآن و سنت دستاورد رسالت. از اهل بیت هیچ خبری نیست.

ما سه تا آیه در موضوع ولایت داریم بزرگان ما سید مرتضی، شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه حلی بزرگان می گویند ما در قرآن سه تا آیه ولایت داریم

آیه 5 سوره مائده:

 (إِنَّمَا وَلِیکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ)

سرپرست و ولی شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند؛ همانها که نماز را برپا می‌دارند، و در حال رکوع، زکات می‌دهند.

سوره مائده (5): آیه 55

شیخ طوسی می گوید اقوی دلیل شیعه بر امامت امیرالمؤمنین عبارت از آیه إِنَّمَا وَلِیکُمُ اللَّهُ) است. متأسفانه یکی از این ها یک کتابی دارد چند روز قبل دوستان کتاب را به ما دادند. نویسنده کتاب دادش نژاد است ایشان در کتابش آمده کل شأن نزول قرآن را زیر سوال برده است.

می دانید این یعنی چه؟ یعنی تمام آن چه که ما در رابطه با شأن نزول این آیات داریم همه را به هوا زدند. ان شاء الله یک روز کتاب را در همین جا نقد خواهیم کرد.

سه تا آیه ما داریم آقایان آمدند در جلد دوم در رابطه با حضرت امیر صفحه 2 کتاب نصوص امامت را ذکر کردند در عرض سه سطر و چهار سطر هم نیست. آیه اکمال، آیه ابلاغ و آیه صادقین، اسمی از آیه ولایت نیاوردند.

من هرچه گشتم این کتاب را چاپ قبل و چاپ جدیدی که اصلاح کردند در رابطه با قضیه شأن نزول آیه ولایت: (إِنَّمَا وَلِیکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ)؛ خاتم بخشی حضرت امیر دیدم نه به صراحت و نه به کنایه و نه به اشاره در این کتاب تاریخ، اسمی از آن برده نشده است.

شیعه دو تا تاریخ دارد یک تاریخ غدیر است. و یک تاریخ عاشورا است در رابطه با غدیر حدود یک صفحه مطلب نوشته اند! در آن جا هم در مورد  آیه اکمال آدرس به یعقوبی دادند در سیزدهم و دوازدهم ذی الحجه در مکه نازل شد.

یعنی ارتباطی به غدیر و امیر المؤمنین ندارد، و در چاپ اول و چاپ دوم هم نوشته اند آیه:

(یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ)

ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملا (به مردم) برسان! و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای! خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم، نگاه می‌دارد؛ و خداوند، جمعیت کافران (لجوج) را هدایت نمی‌کند.

سوره مائده (5): آیه 67

در عرفه نازل شد؛ یعنی چه؟ یعنی همه استدلال شیعه از این آیه به هوا رفته است.

 ما دو روز قبل که با آقایان یک جلسه مناظره مانندی داشتیم، من چند تا اشکال کردم یکی از اشکالاتم این بود که شما آیه ابلاغ: (یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ)؛ نه شیعه و نه سنی و نه مسیحی نه یهودی هیچ مستشرقی نگفته در عرفه نازل شده شما آمدید گفتید این آیه در عرفه نازل شده است.

جوابی که آقایان دادند این است که اشکال تایپی بوده است، سه بار و چهار بار این را گفتند حالا من هم چون مبنایم این نبود که با این ها برخورد تندی داشته باشم، من می خواستم بگویم آقای محمدی نوشتند رمضان محمدی چرا رمضان یزیدی، شمری و بنی امیه ای ننوشتند؟ در آن جا اشتباه تایپی نشد!

اما در بحث غدیر که نوشته بودند آیه ابلاغ در عرفه نازل شده هدف این است که آن مبانی اعتقادی شیعه در یک کتاب درسی زیر سوال رود.

در رابطه با حضرت صدیقه طاهره من گفتم شما آمدید مطالبی مطرح کردید چه جوابی دارید به من بدهید؟ در رابطه با ازدواج حضرت زهرا دارند: پیامبر هنگام ازدواج فاطمه با توجه به ناداری مالی امام علی از ویژگی ها و امتیازهای دیگر وی همچون پیشگامی در اسلام، دانش و علم برای فاطمه سخن گفت.

گفتم شما این را از کجا آوردید؟ با توجه به ناداری امام علی، یعنی صدیقه طاهره ناراحت بود که چرا من را به یک جوان فقیر ازدواج دادید!!

ببینید کجا ادرس دادند این را عزیزان دقت کنند، پاورقی شماره پنج، طبرانی، معجم کبیر جلد 1 صفحه 94. در چاپ جدید هم، این چاپ جدیدی است که آقایان چاپ کردند مطلب را این جا اوردند البته یک مقدار محترمانه.

گفتم اقا من استادم می خواهم معجم کبیر طبرانی را تدریس کنم، استاد می خواهد تدریس کند می خواهد مصدر را ببیند این معجم کبیر طبرانی است که آدرس دادند. عبارتش چیست؟

«لَمَّا تَزَوَّجَ فَاطِمَةَ رضی اللَّهُ عنها قالت لِلنَّبِیِّ صلى اللَّهُ علیه وسلم زَوَّجْتَنِیهِ أُعَیْمِشَ»

من را به یک جوان اعیمش یعنی کسی که آبله دارد و چشمش آب می ریزد.

 «عَظِیمَ الْبَطْنِ»

(نستجیر بالله) شکمش گنده است من را ازدواج دادید

المعجم الکبیر؛ اسم المؤلف: سلیمان بن أحمد بن أیوب أبو القاسم الطبرانی الوفاة: 360، دار النشر: مکتبة الزهراء - الموصل - 1404 - 1983، الطبعة: الثانیة، تحقیق: حمدی بن عبدالمجید السلفی، ج 1، ص 94

گفتم این تجلیل از پیغمبر و علی و زهرا است؟ این اولا عصمت حضرت زهرا را زیر سوال می برد، که قرآن می گوید:

(وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ یکُونَ لَهُمُ الْخِیرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ یعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِینًا)

هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند، اختیاری (در برابر فرمان خدا) داشته باشد؛ و هر کس نافرمانی خدا و رسولش را کند، به گمراهی آشکاری گرفتار شده است!

سوره احزاب (33): آیه 36

پیامبر دستور می دهد مردم برای جهاد می روند، برای کشتن و شهید شدن بر همدیگر در جهاد سبقت می گرفتند حالا صدیقه طاهره اعتراض می کند من را به یک جوان شکم گنده و این که از چشمش آب می رود دادید.

ثانیا این با عصمت حضرت زهرا (سلام الله علیها) همخوانی ندارد، عصمت پیامبر را زیر سوال می برد که بدون هماهنگی با دخترش او را به ازدواج کسی در آورده است.

عصمت حضرت علی (علیه السلام) را زیر سوال می برد،

اضافه بر آن گفتم این امروز بد آموزی برای جامعه ما دارد، یک دختر شیعی می گوید دختر پیامبر دنبال یک داماد یک خوش تیب و پولدار بود، اگر ما هم دنبال یک پسر خوش تیب پولدار هستیم هیچ اشکالی ندارد و آیا این بد آموزی دارد یا ندارد؟

گفتم شما از معجم کبیر آدرس دادید، اضافه بر این که روایت ضعف سندی دارد. ابراهیم دبری ضعیف و کذاب است. (معذرت می خواهم) وکیع آدم بچه باز بوده است. مطرود جامعه اهل سنت است. این چه انتخابی است که شما کردید؟

گفتم اگر از این کتاب هم می خواستید آدرس بدهید احادیث دیگر همین کتاب معجم کبیر طبرانی دارد که این تعابیر را ندارد چرا این را انتخاب نکردید؟

این کتابی که ملاحظه می فرمایید کتاب معجم طبرانی است:

«إِنَّ اللَّهَ أَمَرَنِی أَنْ أُزَوِّجَ فَاطِمَةَ من عَلِیٍّ رضی اللَّهُ عنهما»

المعجم الکبیر؛ اسم المؤلف: سلیمان بن أحمد بن أیوب أبو القاسم الطبرانی الوفاة: 360، دار النشر: مکتبة الزهراء - الموصل - 1404 - 1983، الطبعة: الثانیة، تحقیق: حمدی بن عبدالمجید السلفی، ج10، ص 156

اگر واقعا ریگی به کفش تان نیست، از معجم کبیر طبرانی می خواهید آدرس بدهید، این مطلب هم در معجم کبیر طبرانی است. چرا این را آدرس ندادید؟

غرض این است که این ها هیچ جوابی برای من نداشتند بدهند. گفتم متن این گفتگو و مناظره را دوستان پیاده کنند، چاپ کنند در اختیار عموم قرار بدهند.

ما البته بخاطر کمبود وقت، سه تا اشکال بیشتر نتوانستیم مطرح کنیم، البته داوری هم که خودشان آورده بودند می گفت آقا این کتاب، کتاب بی نظیر است! ما می خواهیم این در حوزه تدریس بشود آقایان ناقدین هم هیچ اشکالی ندارند. من بلا فاصله حرفش را قطع کردم گفتم شما از طرف خودت بگو، از طرف ناقدین نگو، بنده ناقد هستم، معتقدم تدریس یک صفحه این کتاب خلاف شرع بیّن و حرام است.

من نمی خواستم به این تندی حرف بزنم، چون مبنای ما بر این بود که جلسه خیلی با لطافت برگزار بشود، گفتم من ناقدم دویست تا اشکال اساسی بر این کتاب چاپ جدید دارم.

گفت شما یک ساعت وقت در اختیارتان بود سه تا اشکال کردید. گفتم از این یک ساعت بیست دقیقه اش در اختیار من بود، در این بیست دقیقه هم بیشتر از سه تا اشکال نتوانستم مطرح کنم. شما جلسات دیگری بگذارید من دویست تا اشکال اساسی بر این کتاب دارم مطرح می کنم که اصلا این کتاب از کتب ضاله و مضله است.

بنا شد که آقایان جلسات دیگری بگذارند، اگر این ها زیر بار بروند، من به دوستان هم گفته ام، من احتمال نمی دهم این ها دیگر حاضر بشوند، ما تصمیم گرفتیم کل این اشکالات را در بیاوریم مستدل و مستند با تصویر صفحات کتاب با تیراژ بیست- سی هزار چاپ کنیم و به مدیران همه مدارس، و به مدیران دانشگاه ها  در سطح کشور ارسال کنیم.

به اساتید حوزه هم بگوییم و بدانند که در حوزه علمیه ما به عنوان کتاب درسی چه مطالبی را دارند مطرح می کنند، من مطالب این بررسی کردم دیدم مطالبش با مبانی شیعه نمی سازد، با ضروریات شیعه نمی سازد.

آیه اکمال را آوردند:

(یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ)

ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملا (به مردم) برسان! و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای! خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم، نگاه می‌دارد؛ و خداوند، جمعیت کافران (لجوج) را هدایت نمی‌کند.

سوره مائده (5): آیه 67

ملاحظه بفرمایید آدرس دادند پس از معرفی علی ... آیه اکمال نازل شد، دین اسلام کامل معرفی شد. کجا آدرس داده است؟ تاریخ یعقوبی، جلد 2، صفحه 43، من یکی یکی این ها را بررسی کردم و بیش از پانصد – ششصد ساعت وقت گذاشتم.

من روی کمتر موضوعی این قدر وقت گذاشتم این کتاب، چون کتاب درسی بود این کار را کردم، اگر کتاب درسی نبود اصلا من اهمیت نمی دادم.

شما ملاحظه بفرمایید تاریخ یعقوبی جلد 2 صفحه 43:

«وهی الروایة الصحیحة الثابتة الصریحة وکان نزولها یوم النفر على أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب صلوات الله علیه بعد ترحم»

تاریخ الیعقوبی؛ اسم المؤلف: أحمد بن أبی یعقوب بن جعفر بن وهب بن واضح الیعقوبی الوفاة: 292، دار النشر: دار صادر – بیروت، ج 2، ص 43

بعد از این که پیامبر گفت رحم الله علیا این آیه نازل شد. من چاپ های مختلف را دیدم این چاپ لیدن هم همین طوری است. چاپ مکتبه اهل بیت همین است. چاپ الجامع الکبیر اهل سنت هم همین «یوم النفر» است.

این کتابی را که ملاحظه می فرمایید کتاب «خلاف» شیخ طوسی است.

«یوم النفر الأول، وهو الثانی من أیام التشریق»

کتاب: الخلاف؛ نویسنده: الشیخ الطوسی (وفات : 460)، تحقیق: المحققون: السید علی الخراسانی، السید جواد الشهرستانی، الشیخ مهدی طه نجف / المشرف: الشیخ مجتبى العراقی، ناشر : مؤسسة النشر الإسلامی التابعة لجماعة المدرسین بقم المشرفة: 1414، ج1، ص667

آیه اکمال کجا نازل شده است؟ در منا نازل شده است. این ها نشان می دهد بر این که یک دست های پنهانی در حوزه است، حالا بعد ها ان شاء الله اشاره می کنم.

البته من نمی خواستم کار به این جا بکشد، برخی از همین اقایان عمامه به سرها دنبال این هستند که تشیع را طوری معرفی کنند که اهل سنت بپسندند.

آن مطالبی از تشیع که با عقاید اهل سنت همخوانی ندارد، این را از تاریخ اسلام شیعه حذف بکنند و لذا بر همه شما واجب عینی است از نماز هم واجب تر است.

«بُنِیَ‏ الْإِسْلَامُ‏ عَلَى‏ خَمْسٍ‏ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمِ‏ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْ‏ءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَةِ»

الکافی (ط - الإسلامیة)؛ نویسنده: کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، محقق / مصحح: غفارى على اکبر و آخوندى، محمد، ناشر: دار الکتب الإسلامیة ج‏2 ؛ ص18، بَابُ دَعَائِمِ الْإِسْلَام‏، ح1

باید یک قیام عمومی در رابطه با این آقایانی که امروز تدریس تاریخ به دست این ها است در حوزه ایجاد بشود، عده شان هم کم نیست، ولی مورخین خوب هم داریم مثل آقای دکتر جباری و دیگران که این ها غرق در امر ولایت هستند.

خود شورای عالی مدیریت هم نه چاپ اول این کتاب را قبول کرد و نه چاپ دوم را، به موسسه امام خمینی - مربوط به اقای مصباح -  سفارش کردند گفتند شما تاریخ اسلام جدیدی تدوین کنید که کتاب درسی حوزه های علمیه باشد.

ما چند جلسه هم با خود آقای دکتر جباری داشتیم که در تاریخ اسلام، واقعا متخصص است. ایشان هم گفت دوستان ما دارند کار می کنند تا این کتاب تدوین بشود.

والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته



Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها