2022 August 16 - سه شنبه 25 مرداد 1401
دیدگاه حذیفه بن الیمان درباره دشمنان امیرالمومنین علیه السلام چه بود؟
کد مطلب: ١٥١٤٠ تاریخ انتشار: ٠٤ ارديبهشت ١٤٠١ - ١٤:٥٨ تعداد بازدید: 404
پرسش و پاسخ » عمومي
جدید
دیدگاه حذیفه بن الیمان درباره دشمنان امیرالمومنین علیه السلام چه بود؟

  

پاسخ: برای پاسخ به سوال به نکات زیر توجه کنید:

1.     «حُذیفة بن الیمان» از صحابه بزرگ رسول خدا صلی الله علیه و آله است که تا دروان آغازین حکومت امیرمومنان علیه السلام زنده بوده است. نیز در ماجرای عقد اخوت، رسول الله صلی الله علیه و آله میان او و عمار، عقد برادری و اخوت ایجاد کرد:

«قَالَ الوَاقِدِیُّ: آخَى رَسُوْلُ اللهِ -صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ- بَیْنَ حُذَیْفَةَ وَعَمَّارٍ. وَکَذَا قَالَ ابْنُ إِسْحَاقَ».

واقدی گفته است: رسول خدا صلی الله علیه و آله میان حذیفة و عمار عقد اخوت بست. ابن اسحاق نیز چنین گفته است.

ذَهَبی، شمس الدین أبو عبد الله محمد بن أحمد، سیر أعلام النبلاء،ج: 3، ص: 319، ناشر: مؤسسة الرسالة، الطبعة: غیر متوفر، عدد الأجزاء : 23

2.     ابن سعد زهری نیز در روایتی از امیرالمومنین علیه السلام او را عالم ترین صحابه نسبت به منافقین معرفی نموده است:

«اخبرنا ابو معاویة الضریر ومحمد بن عبید عن الأعمش عن عمرو بن مرة عن ابی البختری قال: أتینا علیا فسألناه عن أصحاب محمد، صلى الله علیه وسلم، ... قلنا حدثنا عن حذیفة، فقال: اعلم أصحاب محمد بالمنافقین! ...»

«... ابوالبختری روایت می کند: حضرت علی علیه السلام نزد ما آمد، از او سوالاتی درباره اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله نمودیم ... گفتیم: از حذیفه برای ما سخن بگویید. آن حضرت فرمود: حذیفه عالم ترین اصحاب محمد صلی الله علیه و آله نسبت به منافقین است».

بصری الزهری، محمد بن سعد بن منیع أبو عبدالله، الطبقات الکبرى، ج2، ص 346، محقق: إحسان عباس، ناشر: دار صادر – بیروت چاپ اول، 1968 م، هشت جلد

 

3.     این صحابی جلیل القدر و منافق شناس روایت عجیبی از رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره سردمداران جنگ جمل و دشمنان مولا علی علیه السلام نقل می کند:

 «8453 - أخبرنی عبد الرحمن بن حمدان الجلاب بهمدان ثنا هلال بن العلاء الرقی ثنا عبد الله جعفر ثنا عبید الله بن عمرو عن زید بن أبی أنیسة عن عمرو بن مرة عن خیثمة بن عبد الرحمن قال : کنا عند حذیفة رضی الله عنه فقال بعضنا : حدثنا یا ابا عبد الله ما سمعت من رسول الله صلى الله علیه و سلم قال : لو فعلت لرجمتمونی قال قلنا سبحان الله أنحن نفعل ذلک ؟ قال : ارایتکم لو حدثتکم أن بعض امهاتکم تاتیکم فی کتیبة کثیر عددها شدید باسها صدقتم به ؟ قالوا : سبحان الله و من یصدق بهذا ثم قال حذیفة : اتتکم الحمیراء فی کتیبة یسوقها اعلاجها حیث تسوء وجوهکم ثم قام فدخل مخدعا. هذا حدیث صحیح على شرط الشیخین ولم یخرجاه. تعلیق الذهبی قی التلخیص : على شرط البخاری ومسلم»

«... خیثمة بن عبدالرحمن می گوید: ما نزد او بودیم. یکی از ما به حذیفة گفت: ای ابوعبدالله [کنیه حذیفة] از احادیثی که از رسول الله صلی الله علیه و آله شنیده­ای برای ما روایت نما! حذیفه گفت: اگر این کار را بکنم شما مرا سنگسار می کنید! آن ها با تعجب گفتند: سبحان الله! آیا ما چنین کاری می کنیم؟!

 اگر بر شما از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله حدیث کنم که برخی از مادرانتان (همسران رسول الله صلی الله علیه و آله) با لشگری فراوان و قدرتمند به جنگ شما می آیند، آیا مرا  تصدیق می کنید؟ آنها گفتند: چه کسی این سخن را قبول می کند؟ سپس حذیفه گفت:

«... اتَتکُم الحُمیراء فی کتیبةٍ یَسوقُها اعلاجُها حیث تَسوء وجوهَکم ...»

حمیراء [عایشه همسر پیامبر صلی الله علیه و آله] در سپاهی به سمت شما می آید که کافران درشت هیکل همانند الاغ، آن را فرماندهی می کند به گونه ای که شما از دیدن آن ناراحت می شوید! حذیفه بعد از گفتن این حدیث از جای خود برخواست و وارد خانه کوچک خود شد!

حاکم نیشابوری می گوید: این روایت بر اساس مبانی رجالی بخاری و مسلم صحیح است و آنها این حدیث را در کتاب خود وارد نکرده اند!

ذهبی نیز در حاشیه خود می گوید: این روایت بر اساس شروط رجالی بخاری و مسلم صحیح است».

حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله أبو عبدالله، المستدرک على الصحیحین،ج4، ص 517، دار الکتب العلمیة، بیروت، چاپ اول، 1411، چهار جلد، به همراه تعلیقات ذهبی فی التلخیص

به تصویر سند در زیر مراجعه کنید

4.     علمای لغت، همانند ابن اثیر و ابن درید، «اعلاج» را در لغت اینگونه معنی کرده اند:

«... یرید بالعِلْج‏ الرّجل‏ من‏ کفار العجم‏ و غیرهم، و الأَعْلَاج‏: جمعه ...».

«در این روایت مراد از «علج» مردی از کفار عجم و غیر عجم است و اعلاج جمع علج است»

ابن اثیر، مبارک بن محمد، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، ج‏3 ؛ ص286، قم، چاپ: چهارم، 1367 ه.ش.

«... و العِلْج‏: الصلب الشدید؛ و به سُمِّی‏ حمارُ الوحش‏ عِلْجا...».

علج به معنی نفوذ ناپذیر و شدید است و به خاطر همین نفوذ ناپذیری [ متعصب، رام نشدنی و به اصطلاح امروز کله شق بودن]، الاغ های وحشی علج نامیده شده است.

ابن درید، محمد بن حسن، جمهرة اللغة، ج‏1 ؛ ص483، بیروت، چاپ: اول، 1988 م.

5.     آیا مسلمانانی که همانند کافران نفوذ ناپذیر و متعصب هستند، به بهشت می روند؟ آیا عاقلانه است دین خود را از آنها گرفت؟ چرا حذیفه از گفتن این حقایق ترس سنگسار شدن داشته است؟

 



Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها