2024 March 28 - پنج شنبه 09 فروردين 1403
چرا امام حسين عليه السلام در روز عاشورا دعا نفرمودند تا باران ببارد ؟
کد مطلب: ٤٩٣١ تاریخ انتشار: ٣١ تير ١٤٠٢ - ١٤:٠٠ تعداد بازدید: 38643
پرسش و پاسخ » عقائد شيعه
چرا امام حسين عليه السلام در روز عاشورا دعا نفرمودند تا باران ببارد ؟

سؤال كننده : عليرضا محمودي

پاسخ :

طبق روايات شيعه ، دعاي حضرت نه تنها در مورد باران باريدن مستجاب مي گرديد ؛ بلكه اگر حضرت براي پيروزي ونصرت خويش نيز دعا مي كردند ، قطعا مستجاب مي شد ؛ اما :


1 - حضرت مي خواست در كربلا براي همه مسلمانان ، تسليم در برابر حق را به نمايش گذارد و درس عملي تسليم را تا ابد به مردم بياموزد .

2 - بناي حضرت بر اين بود كه در ماجراي عاشورا اسباب غير عادي را به كار نگرفته تا اين خود نيز درس ديگري براي مسلمانان شود تا وظيفه آناني را كه قادر به استفاده از اسباب غير عادي نيستند ، در برابر ظلم وستم مشخص كند .
3 - حضرت طبق روايات ، حضرت در ماجراي عاشورا ، در خواست فرشتگان و جنيان را براي ياري رد نموده و تمام آن ها را به مشيت الهي واگذار كردند . اين خود سبب نهايت مظلوميت براي حضرت شده و به همين جهت خبر شهادت آن حضرت در آن زمان كه وسائل اخباري محدود بود ، به سرعت پخش گرديد .

جهت اطلاعات بيشتر در اين زمينه از آدرس هاي ذيل ديدن فرماييد:


پاسخ به شبهات پيرامون عزاداري براي امام حسين (عليه السلام) 03


گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



Share
1 | حميد | Iran - Qom | ١٢:٠٠ - ١١ تير ١٣٨٧ |
عالي.احسنت.جواب خوبي است
2 | جعفر چوبين | | ١٢:٠٠ - ١٧ تير ١٣٨٧ |
اگر امام حسين (ع) دعا مي فرمود پس چگونه حجت بر مردم تمام ميشد؟
3 | مهدي | Iran - Rasht | ١٢:٠٠ - ٢٨ تير ١٣٨٧ |
اگر امام حسين (ص) مي خواست از راهاهاي غير عادي رفتار کند مي توانست کاري کند که تمام سلول هاي ابدان يزيديان از هم پاشيده شود . او به اذن خدا حق تصرف در طبيعت را دارد
4 | علي اميرالمومنين | | ١٢:٠٠ - ١٣ مرداد ١٣٨٧ |
يا حسين
الهي برات بميره خواهر
ارباب من اي غريب مادر
5 | محمد | United States - Cheyenne | ١٢:٠٠ - ٢٨ مرداد ١٣٨٧ |
بايد در نظر داشت كه امام همانند كعبه است كه مومنين بايد به دور آن بگردند.
در واقع بايد همگان براي دفاع از امام و حجت خدا آماده باشند و حفظ جان حجت خدا بر همه چيز رجحان دارد.
بايد دقت كرد كه در عاشورا بزرگترين درسي را كه ميتوان از آن آموخت وفاداري و تسليم بودن و ايمان داشتن به امام خود است.
همه كساني كه به ميدان ميروند به نفر بعدي سفارش امام و مقتداي خويش را دارند و حفظ جان او را مهمترين اصل ميدانند .
امام خليفه خداست و جانشين او بر زمين. امام مأموري است كه از جانب خداي عالم هدايت شده و از جانب او اوامر را اطاعت ميكند. انسانها نيز موظف به اداي آن چيزي هستند كه خدا برايشان مقرر داشته.
در مورد دعا كردن براي آمدن باران،‌ ميتوان اينگونه گفت كه امام حركتش بر اساس امر الهي است و در همه حال عصمت از او جداشدني نيست در نگاه و گفتار و كردار و شنيدار و هر آنچه كه از سوي او انجام مي‌پذيرد.
در جريان عاشورا وقتي در آخرين لحظه امام سر بر سجده ميبرد و اينگونه با خداي خويش سخن ميگويد كه: رضا بقضائك و تسليما لامرك....
امام در مقام رضا و تسليم خداي عالم قابل قياس با هيچ شخصي نيست چرا كه همه لحظات او خالي از عبوديت و بندگي نميتواند باشد و بندگي و عبوديت اجراي همه اوامر الهي است در همه حالات و سكنات. پس امام امتثال امر الهي را در همه احوال انجام ميدهد. در جريان عاشورا نقل شده كه حضرت نوك نيزه را بر زمين زدند و فرمودند كه اگر بخواهيم اينگونه آب را از زمين در خواهيم آورد ولي امر خدا چيز ديگريست. و يا در جريان حمله به خانه صديقه طاهره اميرالمومينن وقتي عمر را بر زمين ميزند به او ميگويد كه اگر نبود تقدير الهي و پيماني كه رسول خدا از من گرفته بود ميديدي كه چه كسي بر ديگري برتري خواهد يافت. پس اجراي امر الهيست كه امام از آن لحظه اي غافل نخواهد شد و اصلا محال عقلي است كه از سوي امام حركتي به غير از اجراي امر الهي سر بزند.
پس امام مامور از جانب خداي عالم است و اگر امري را انجام ندهد خود ميتواند پاسخگو باشد زيرا كسي توانايي راه يافتن به امام را نخواهد داشت. و هر آنچه كه گفته شود در واقع ناشي از برداشت شخصي و قياس امام با افراد عادي است كه بيان ميشود. مگر آنكه از جانب خود ائمه اطهار در اين مورد خاص بياني رسيده باشد. بايد دقت كرد كه امام شخصيتي است كه غير از خداي عالم و خود او كسي نمي تواند از علت انجام دادن يا ندادن كاري از سوي او، سخن بگويد. بلكه سخنان باعث بيشتر شدن شبهه در ذهن خواهد شد. بايد روشن شود كه عمل امام تنها در صورتي قابل تبيين است كه از جانب خود او بيان شده باشد.
6 | مرتضي | | ١٢:٠٠ - ١٨ شهریور ١٣٨٧ |
به نام خدا
اگر امامان و معصومين مي خواستند كه براي هر كاري دعا كنند كه الان همه جهان مسمان بودند قطعا خداوند هر كه را بخواهد مي تواند انجام دهد و مثلا كسي را مقلب كند و او مسلمان شود ولي خدا مي خوهد كه خود انسان ها به اين نتيجه برسند
7 | خاوري | | ١٢:٠٠ - ٠٨ مهر ١٣٨٧ |
الله اکبر
اين تهمت ها چيست که به فرزندان پيامبر مي زنيد تنها خداست که با عالم غيب ارتباط دارد

پاسخ:
جناب خاوري ! پس تكليف اين آيه چه مي&zwnjشود :

عَلِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلىَ&rlm غَيْبِهِ أَحَدًا . إِلَّا مَنِ ارْتَضىَ&rlm مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِن بَينْ&rlmِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا . الجن / 26 و 27 .
8 | سلامات | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ١٧ آبان ١٣٨٧ |
پيامبر اسلام به امام حسين فرمودند که در بهشت درجه اي است که جز با شهادت در کربلا نمي تواني به آن برسي . امام حسين در روز کربلا فرمودند که " اگر دين جدم ماندگار نمي شود مگر به شهادت من پس اي شمشير ها مرا ببريد." اين نشان مي دهد عمق نفوذ فرعون زمان (يزيد بن معاويه) خيلي بالا است و اسلام در خطر نابودي کامل است. بهترين شاهد اين است که امام علي عليه الاف التحية و السلام حدود صدو ده سال بالاي منابر مسلمين مورد لعن قرار مي گرفت و کسي کاري نکرد.
9 | بسم اللهي | | ١٢:٠٠ - ٠٢ آذر ١٣٨٧ |
طبق روايات شيعه ، دعاي حضرت نه تنها در مورد باران باريدن مستجاب مي گرديد ؛ بلکه اگر حضرت براي پيروزي ونصرت خويش نيز دعا مي کردند ، قطعا مستجاب مي شد ؛؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.

مگر شما يا راوي روايت بالا از اراده خداوندي باخبريد که خداوند دوعاي ان حضرت را مستجاب مينمود, اگر حضرت دوعا ميکردند ؟ که نکردند. ياخداوند به شما وکالت داده است که ازطرفش اين ا ادعا رامي نماييد؟ يا حضرت خودشان اين ادعا را نموده اند؟ لطفا دليل بياوريد و عقيده ملت را مزخرف ننماييد.

پاسخ:
دوست گرامي سلام !

اگر شما شيعه هستيد ، از ديدگاه شيعه اين مطلب قطعي است و كسي در آن شك ندارد ؛ زيرا حضرت سيد الشهداء عليه السلام در آن زمان خليفه رسول خدا و لي خداوند بوده است ؛ چنانچه دعاي امام رضا در خراسان ، امام عسكري در سامرا و حتي امام حسين عليهم السلام در زمان حكومت امير مؤمنان عليه السلام در كوفه مستجاب شده است .

در تاريخ افراد بسياري بوده&zwnjاند كه به مقامي رسيده&zwnj اند كه مستجاب الدعوه مي&zwnjشدند و هر آن چه دعا مي&zwnjكردند پذيرفته مي&zwnjشد ؛ همانند بلعم باعورا و ... وقتي بلعم باعورا مستجاب الدعوة باشد&zwnj ، امام حسين عليه السلام كه فرزند خاتم پيامبران و ولي الله هست ، قطعاً مستجاب الدعوة خواهد بود .

اما اگر سني  هستيد&zwnj ، با شما به صورت ديگر بحث خواهيم كرد . سني مذهبان ،&zwnj در باره عمر بن الخطاب ادعاهاي كرده&zwnjاند كه عقل انسان مبهوت مي&zwnjماند ، از جمله نقل كرده&zwnjاند كه او از مدينه لشكر مسلمين را كه در فسا محاصره شده بودند ، راهنمايي كرد و آن&zwnjهار از شكست حتمي نجات داد ، آب نيل تحت فرمان او بود ، زلزله به فرمان او آرام مي&zwnjشد ، آتش به فرمان او خاموش مي&zwnjشد ، با جبرئيل بدون هيچ حجابي صحبت مي&zwnjكرد و ... .

وقتي خليفه دوم چنين قدرتي داشته باشد ، چه مشكلي وجود دارد كه سيد جوانان اهل بهشت ، فرزند رسول خدا ، و ولي خدا ، دعايش مستجاب شود ؟!



موفق باشيد



گروه پاسخ به شبهات


10 | ابو الحسني | Belgium - Evere | ١٢:٠٠ - ٠٣ آذر ١٣٨٧ |
آقاي بسم اللهي

آري ما از اراده خداوند بواسطه وحي آگاهيم: آيا اگر مقام الوهي به حضرت سيدالشهداء عليه السلام اذن تصرف در عالم دهد با قرآن ناسازگار خواهد شد « قالَ الَّذي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ أَنَا آتيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ (نمل 40)؟ عاصف بن برخيا که علمي جزئي از کتاب داشت باذن الهي قادر بود تخت بلقيس را از سرزمينش در چشم بر هم زدني در محضر سليمان حاضر کند. آيا شما ترديد داريد که علم کل کتاب در نزد عترت است؟ نه تنها دعاي ايشان بلکه اراده ايشان بر نزول باران و هلاکت کل اعدا نيز قطعا با اذن الهي در کربلا محقق مي شد ولي ايشان تسليم مشيت باري تعالي بودند. حضرت سيد الشهدا در محاجه اي با معاويه به وي فرمودند:(احتجاج-ترجمه جعفرى، ج‏2، ص: 94 احتجاج امام حسين عليه السّلام با معاويه‏ )
... ما حزب و گروه غالب خدا و مقرّبين عترت رسول خدا، و أهل بيت طيّب و طاهر اوييم، ما يكى از دو چيز گرانبهايى هستيم كه رسول خدا آن را پس از قرآن به وديعت نهاد، كتابى كه در آن تفصيل هر چيزى است، و در پيش رو و پشت سر هيچ باطلى بدان راه ندارد، قرآنى كه تفسيرش بعهده ما گذاشته شد و تأويلش ما را درمانده نكند بلكه بدنبال حقايق آن هستيم. پس ما را اطاعت كنيد كه طاعت ما واجب است، چرا كه قرين طاعت خدا و رسول است، خداوند مى‏فرمايد: «خداى را فرمان بريد و پيامبر و صاحبان امر را، كه از شمايند، فرمان بريد، پس اگر در باره چيزى ستيزه و كشمكش كرديد آن را به خدا و پيامبر بازگردانيد- نساء: 59»، و نيز فرمود: «و حال آنكه اگر آن را به پيامبر و صاحبان امر خويش باز ‏گردانند هر آينه از ريشه‏هاى مسائل آگاه خواهند شد ، و اگر فضل و مهربانى خدا بر شما نبود از شيطان پيروى مى‏كرديد مگر اندكى- نساء: 83».

11 | يانور | Iran - Qom | ١٢:٠٠ - ٠٢ دي ١٣٨٧ |
بسمه تعالي
عالي است باتشکر
12 | ايوب | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٠٧ دي ١٣٨٧ |
امامان موظف بودن كه با مردم به اندازه عقلشان سخن بگويند
13 | اتا فروتن | | ١٢:٠٠ - ١٨ بهمن ١٣٨٧ |
واقعا مفهوم خيلي خوبي را رسانده بوديد
14 | سعيد | Iran - Mashhad | ١٢:٠٠ - ٢٥ آذر ١٣٨٨ |
سيستم دنيا بر اين مبنا تنظيم نشده است که کارها با معجزه پيش برود، اگر کسي کارش را با معجزه پيش برد البته براي خودش خوب است. اما اين ديگر الگويي براي ديگران نيست. مگر پيامبر مستجاب الدعوه نبود پس چرا دعا نمي کرد که بي جنگ دشمنانش يک جا هلاک شوند و بدون هيچ زحمتي در کوتاه ترين مدت اسلام همه مستقر شود؟ آري بناي اين عالم بر اين نيست و چندين جا در قران به بيان هاي مختلف ميخوانيم که ميفرمايد اگر ميخواستيم نشانه اي مي آورديم که اهل زمين يک جا و از ترس همگي ايمان بياورند، اما بنا بر اين کار نيست و بايد در همين سيستمي که طراحي شده به سمت مقصد حرکت کرد
15 | سيد حفيظ رهسپار از افغانستان | | ١٢:٠٠ - ٢٨ آذر ١٣٨٨ |
با سلام وخسته نباشيد
آقاي بسم اللهي نويسنده كامنت شماره 9
در اين هيچ شكي نيست كه شما از مبغضان اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام هستي. اما اين را ميداني كه حضرت سيدالشهدا عليه السلام معصوم بودند. مي داني يا نه؟ اگر ميداني ژس اين را هم بدان كه چون معصوم از گناه و خطا مبرا است, پس منزلتش نزد خداوند به حدي است كه هر دعايش مستجاب مي شود و مانند پيامبران از قدرت معجزه نيز برخوردار اند.
اگر در اين مورد مشكل داري, پس چرا به آناني كه تا پايان عمر از خدا بي خبر و به نبوت حضرت رسول صلي الله عليه و آله شك داشتند (عمر بن الخطاب) و يا آناني كه تسليم زر و مقام از طرف هارون الرشيد شدند و در برابر مكتب استاد خود امام صادق عليه السلام, مكتبي سرتاپا ناقص تاسيس كردند (ابو حنيفه امام اعظم ناصبي ها) نسبت مي دهيد كه مثلا لشكر اسلام را از راه دور هدايت مي كردند, با جبرئيل رو در رو صحبت مي كردند و يا اين كه در جايي دست خدا را گرفت كه از طرف شما به "دستگير" معروف شد؟ اين مطلب آخري كه گفتم در صحيح بخاري موجود است كه مقدس ترين كتاب سني ها است.
آيا خدا ناتوتن تر از بندگانش هست كه از آنها كمك بگيرد؟ آنهم بنده اي كه نه معصوم بود و نه نزد خدا قربتي داشت.
يا علي
16 | شهوار | | ١٢:٠٠ - ٠٤ دي ١٣٨٨ |
((او به اذن خدا حق تصرف در طبيعت را دارد )) خواهشمندم اونهايكه إدعا دارند كه امامان حق تصرف درطبيعت را دارند, ايت از قران دليل بياورند كه دال بر اين باشد كه خداوند به امامان حق تصرف در طبيعت را داده است. اميدوارم اونهايكه خارج از دايره ادب جواب ميدهند بخود زحمت ندهند. الهم صلي على محمد وعلى ال محمد.

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
1- در اصل اينكه بسياري از بزرگان حق و قدرت تصرف در طبيعت را داشته‌اند شكي نيست ! آيا آيات قرآن مربوط به تصرفات عيسي و... را در طبيعت نديده‌ايد ؟
طبق آيه قرآن و به اجماع مفسرين اميرالمومنين علي بن ابي طالب عليه السلام نفس رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) است «وانفسنا وانفسكم» و از همه انبيا جز نبي مكرم اسلام برتر ؛ مساله در مورد مقدار اين تصرف است كه آيا به صورت كلي است و يا در برخي موارد ! و اين روايت تصرف كلي را ثابت مي‌كند !
2- بسياري از معارف ، تنها و تنها با روايات و نه با آيات قرآن ثابت شده است ! اگر اصلا روايات را قبول نداريد ، بهتر است خود را از محدوده اهل سنت و شيعه جدا بدانيد ! و اگر قبول داريد ، لازمه قبول آنها قبول اين حقيقت است .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
17 | محمد | | ١٢:٠٠ - ٠٦ دي ١٣٨٨ |
ايشان قدرت تصرف درطبيعت را داشتند, ((((ولي ايشان تسليم مشيت باري تعالي بودند.)))))

اگه موضوع از اين قرار است ديگر شما چرا مثل ان حضرت تسليم مشيت باري تعالي نميشويد وهرسال روح پاك ان حضرت را با خرافات خود ازار ميدهيد.
در كجاي قران نوشته كه هرسال ازمردها عزا داري نماييد وسياه بپوشيد واعمال ناشايسته باسم عزا داري انجام بدهيد.
18 | مهتاب رسولي | | ١٢:٠٠ - ٠٦ دي ١٣٨٨ |
سلام . امام حسين خيلي خيلي بزرگتر و با شکوهتر از اين حرفهاست کساني که اينطور سوالات رو مي پرسند مثلا مي خوان مچگيري کنند يا نکته سنجي يا هرچي ... اينهمه عظمت و زيبايي و تقدس در وجود امام حسين هست در همان نصف روز عاشورا اونقدر حرف و معني هست چه برسد به کل زندگي آن بزرگوار .به نظر من کساني که اينطور شبهات را مطرح مي کنند حسين و امثال اين بزرگوار را درست درک نميکنند.صادقانه توصيه ميکنم زندگي آن حضرت را از منابع معتبر مطالعه کنيد منهم از اول اينطور نبودم به لطف خدا الان عاشق امام حسينم اگر قابل باشم..صل الله عليک يا ابا عبدالله
19 | فرزاد زارع | | ١٢:٠٠ - ٠٧ دي ١٣٨٨ |
مطالب بسيار خوب بودند هما زياد تكرار شده بودند
20 | مصطفي هلالي | Iran - Tabriz | ١٢:٠٠ - ١٠ دي ١٣٨٨ |
با تشکر از تلاش بيدريغ شما خداوند اجر عنايت فرمايد
21 | فرامرز سروشان | | ١٢:٠٠ - ١٠ دي ١٣٨٨ |
اقاي محمد نويسنده كامنت17 خيلي چيزها در قران نيامده مثلا ركتهاي نماز ولي ما به سنت پيامبر و ائئمه عمل مي كنيم و پوشيدن لباس سياه هم براي امام حسين(ع) بهتر است.اگر يكي از عزيزان شما از دنيا برود ايا برايش عزاداري نمي كنيد و لباس سياه نمي پوشيد؟
22 | momen abdullah | | ١٢:٠٠ - ١٤ دي ١٣٨٨ |
اين حرفها ديگر چيست؟ اين سخنان مهمل ديگر چي چي است بعضي مي‌گويند؟

کي گفته که امام حسين (عليه السلام) براي باراش باران دعا نکرد؟
پس اين آبهايي که در بهشت جاري هستند از کجا است؟
اصلا مگر آب خلق شده به غير از براي امام حسين (عليه السلام)؟

شما واقعا فکر کرده ايد محروم از آب چه کسي بود؟ امام حسين (عليه السلام) و اصحاب نوراني اش و يا سربازان يزيد ملعون؟
آيا شکي داريد که يزيديان در دوزخ بودند؟ «يستعجلونك بالعذاب و إِنَّ جهنَّم لمحيطةٌ بالكافرين»
پس بخوانيد قرآن را در باب تشنگان واقعي:
«و نادي أَصحاب النّارِ أَصحاب الْجنّةِ أَن أَفيضوا علَينا من الْماءِ أو مما رزقَكم اللّهُ قالُوا إِن اللّهَ حرَّمهما علَي الْكافرين»

آيا مايل هستيد بدانيد که اين «آب»را که کفار تقاضاي آن را مي‌کنند کدام آب است؟
آين آيه نوراني را بخوانيد:
«...و جعلنا من الماء كل شيءٍ حي...»
حال در اين نکته فکر کنيد که فرشتگان و جنيان به کدامين آب زنده هستند.

علت اينکه ديديد که حضرت ابالفضل (عليه السلام) به «آب» نه گفتند اين آيه نوراني است:
«و كان عرشه علَي الْماء ليبلُوكم أَيُّكم أَحسن عملًا ...»

آره. خداوند عرشش را روي آب گذاشت تا ما را تست کنند. بعد حضرت ابالفضل (عليه السلام) يک نگاهي به آن عرش کردند يک نگاهي هم به حسين (عليه اسلام).
حضرت ابالفضل(عليه السلام) امام حسين (عليه السلام) را ترجيح دادند.

يا علي
23 | پدرام نوروزعلي پور | Iran - Babol | ١٢:٠٠ - ١٤ دي ١٣٨٨ |
با عرض سلام خدمت شما بايد بگوئيم كه كساني كه در موردامام حسين(ع) با بي انصافي سخن ميگويند بايد بگويم كه ان امام انقدر ارج و قرب را پيش خداوند داشت كه هر كاري كه اراده ميكرد ميتوانست با دعا انجام دهد اما ميخواست خواست خدا انچنان كه هست انجام گيرد جواب به كساني كه به اين عزيز شك ميكنند چطور وقتي به مشكل بر ميخورند رجوع به امام عزيز مي كنند و امام با اذن خدا انان را در مشكلات ياري ميكنند چه برسد به خودشان اگر ميخواست ميتوانست پيروز شود اما تقدير را قبول كر د آنچنان كه براي او رقم خورده بود من كه تمام زندگيم و به اهل بيت و علي الخصوص به شاه علقمه مديون هستم ودر ضمن كساني كه ميگويند چرا بايد لباس سياه بپوشيم بايد بگويم آن امام عزيز با اين فداكاري تمام خلقلت را مديو ن خود كرد اگر كمي به واقعه عاشورا بنگريم ميفهميم كه كسي جز امامان حاضر به انجام اين كار نبودند و از نظر من بايد ازروز ازل تا روز ابدسياه پوش اقا امام حسين و شاه علقمه وياران با وفاي او باشيم










24 | محب الزهرا | | ١٢:٠٠ - ١٧ بهمن ١٣٨٨ |
امام حسين ع ولي الله است و شکي نيست که حضرت انچه ميخواست مهيا ميشد البته نظر ما اينگونه است اما ايا خداوند ميتواند همه مردم دنيارا با اراده خو يش مسلمان وموحد نمايد يا خير؟ اياميتواند عدالت را اني پياده نمايد؟ ايا ميتواند دنياي ظالمان را بيکباره در هم پيچد؟ ايا ميتواند دنيا رايکباره محو نمايد تا اينهمه ظلم وستم واينهمه تهمت و ناروا واينهمه توهين به پيامبر رحمت وبزرگان دين نشود؟ و تا اين اندازه به ساحت مقدس جل و اعلي از طرف کفار و مشرکين وقائلان به تجسيم و وبت سازان و بت پرستان زمانه و کمو نيست و.............. انجام نگيرد ايا ميتواند يا نمي تواند؟ اگر بگوئيم نمي تواند که قطعا از دايره دين مبين خارجيم و لزومي به جواب نيست اما اگر معتقديم که الله جل و جلاله قادر ميباشد که همين گونه هم هست پس چرا انجام نميشود گرچه اگر سري در قران کر يم بزنيم جواب خود را يافته ايم ولي همين بس که خداوند جهان را افر يده بر اساس قوانين و قواعد خاص و انسان را افريد تا او را عبادت نمايد البته به نظر من در کنار عباداتي چون نماز و روزه و حج و.... عبادت تفکر هم قرار داده است بنابر اين هر چيزي را در جاي خود قرار داده و سير طبيعي برايش در نظر گرفته و لذا امام ع هم ميخواستند در انجام ماموريت الهي خويش سير طبيعي را به هم نزند چرا که ايشان امام هستند و براي هدايت بشر و لذا يايد کارهايشان در رديف افراد عادي صورت گيرد تا با درک ما منافاتي نداشته باشد پس به همين خاطر امام دعا نفرمود و هزار دليل ديگر که ما نميدانيم والسلام
25 | علي هوختي | Iran - Tehran | ١٩:٥٨ - ٢٧ مرداد ١٣٨٩ |
جانم فدايت حسين(ع)از جواب شما خيلي خوشحال و خرسندم هميشه حسيني زندگي كنيد
26 | سحر نجفي قامت | | ١٩:٣١ - ٠٧ مهر ١٣٨٩ |
به نظر من خواست خداوند بود .حضرت علي نيز با وجود اينكه مي دانست به شهادت خواهد رسيد و قتل عمد بر مسلمان حرام است ،پس تنها دليلي كه حضرت به مسجد رفت آن بود كه قضاي الهي را عملي كند.
27 | مجيد م علي | United Arab Emirates - Dubai | ٢١:٥٣ - ٠٧ مهر ١٣٨٩ |
با سلام

خواهر محترم خانم سحر نجفي قامت , خطبه 25 از نهجه البلاغه را ميتوان دليل خوبي بر اين مسئله غمبار دانست .

اللَّهُمَّ إ نِّي قَدْ مَلِلْتُهُمْ وَ مَلُّونِي وَ سَئِمْتُهُمْ وَ سَئِمُونِي ، فَاءَبْدِلْنِي بِهِمْ خَيْرا مِنْهُمْ وَ اءَبْدِلْهُمْ بِي شَرّا مِنِّي
بار خدايا، من از اينان ملول گشته ام و اينان از من ملول گشته اند. من از ايشان دلتنگ و خسته شده ام و ايشان از من دلتنگ و خسته شده اند. بهتر از ايشان را به من ارزانى دار و بدتر از مرا بر ايشان برگمار.

يا علي
28 | ولي امام حسين | | ٠٩:٥٠ - ٢٩ فروردين ١٣٩٠ |
با سلام:
برخي از مسلمانان از اين مسئله ي بسيار مهم در ايمان بسيار نا آگاه هستند و يا خود را به نا آگاهي ميزنند و آن مسئله ي حياتي که بسياري از امت اسلامي بدست آن مي نالند اين است که :"اگر الله(ج) امر به شدن چيزي بکند قطعا خواهد شد همانگونه که در قرآن کريم بارها بدان اشاره شده و الله (ج) (العياذ بالله)منتظر نميماند که بداند بنده اش اين امر وي را مي پذيرد يا نه!!!!!!و يا آن را عملي مي کند يا نه؟!؟!!!!!!و يا آنرا مي پسندد يا نه!!!!!!
خواهر عزيز،خانم نجفي.....اگر حضرت علي(ع) ميدانست که اگر به مسجد برود شهيد ميشود،پس اين کار وي خودکشي خواهد بود و اينگونه ادعاهاي پوچ در مورد حضرت علي(ع)کاملا مردود هستند و حضرت علي(ع) از اينگونه افترا ها کاملا مبراست.و اينکه خداوند(ج) (العياذبالله)منتظر حضرت علي(ع) بمانند که ببينند ايشان آيا خواست الله(ج) را اجرا مي کنند و يا آيا تسليم حکم الله تعالي مي شوند يا نه،پناه بر خدا راه را براي دشمنان اسلام براي اثبات اين ادعاي خود که الله تعالي در حکم و فرمانروايي خود دچار خلا و کاستي است، بازتر مي گذارد!!!!!
امروزه مسلمانان در نسبت دادن صفات الله تعالي به بندگانش بسيار کوشا هستند و پناه ميبريم از اين فتنه به خود الله(ج) که مارا حفظ کند...
يک سوال هم اينکه اگر امام حسين (ع) کمک جنيان و فرشتگان و از همه مهمتر ياري و کمک الله تعالي را رد کردند در اينصورت (العياذبالله)خود امام حسين اولين کسي خواهند بود که انگشت اتهام کشته شدن اهل بيتشان بسويش دراز خواهد شد...مگر آدم عاقل کمک را رد مي کند؟!؟!آنهم کمک چه کسي؟!!؟کمک الله تعالي را ؟؟؟!!!!!!!او در کجا؟؟؟؟!!!!! در ميدان جنگ!!!!!!!!!؟؟؟مام حسين از اين ادعاهايي که ما آدميزاد در مورد وي مي کنيم بخدا کاملا مبراست.با کمي تعقل ميتوان دريافت که اين ادعاها کاملا پوچ هستند و بي دليل....(خوشا به حال کسي که در رکاب امام حسين در بهشت باشد و دوست او و ولي او باشد....خدايا اين منت را بر سر ما نه و مارا از وليان امام حسين قرار ده...آمين)
پس شما خواهر گراميم را به تحقيق و ممارست بر آن و کمک گرفتن از هوش و ذکاوتي که خداوند در نهاد هر آدمي قرار داده است راهنمايي مي کنم.
در آخر از خداوند هدايت همگي را خواستارم.
با تشکر
29 | امير | | ٢٠:٢٦ - ٠٦ آذر ١٣٩٠ |
با سلام
نويسنده کامنت 28 اگر شما به آيات و روايات نگاه کنيد ميبينيد که پيامبر و يا حضرت علي(ع)حوادث امروز ما رو تو احاديثشون آوردن اين يعني اينکه ميدونستن چي ميشه
حضرت علي(ع) فرمود:
در آخر الزمان پسرها خود را به شکل دخترها و دخترها خود را به شکل پسرها در خواهند آورد.و يا پيامبر فرمود: بهترين افراد من در آينده زندگي ميکنند و به واسطه خواندن خطي روي کاغذ((قرآن)) ايمان اورده اند.
ايا ماها رو نميگه؟بالاي 1000 تا برات اينطوري ميارم که حوادث آينده براي مسلمانان پيش بيني شده
اهل بيت 5 تا نور واحد بودند جداي از هم نبودن((پيامبر :حسين از من هست و من از حسين))
شک نکن دوست عزيز که از آينده حضرت علي خبر داشت و اگر هم به مسجد رفت به اين دليل بود که وظيفه خودش ميدونست که براي نماز صبح در مسجد حاضر باشه و حالا بعدآ مشيت خدا چي ميشد همون بود که اتفاق افتاد
30 | هاجر ابراهيمي | | ١٧:٢٧ - ١٦ آذر ١٣٩٠ |
ممنون ازجواب هاي خوب وقانع كننده تان.
31 | بوريا رمضاني | | ٠٦:٢٠ - ١٥ دي ١٣٩٠ |
جانم فداي حسين
32 | صادق قنبري | | ٢٠:٤١ - ١٠ بهمن ١٣٩٠ |
حضرت امام حسين (ع) مي توانست به بوسيله ي قدرت امامتش دشمنان را نابود کند و هيچ شکي نيست ، اما او مي خواست به هر آزاده اي درس استقامت و شهادت در راه خدا را بياموزد ، اگر حضرت امام حسين (ع) قيام نمي کردند همه از شهادت و مصيبت مي ترسيدند و صبر نمي کردند در واقع مي توان گفت که رزمندگان اسلام در جنگ هشت سال دفاع مقدس که از دين و شرف و عزت کشورشان شهيد شدند ، مقتدا مي کردند به شهيد کربلا
و مادرهايشان اقتدا مي کردن به حضرت زينب (س) ، و به ما آموختن که زير بار هيچ ظلمي نرويم و خون بر شمشير پيروز است .
33 | ميلاد دسترس | | ١٣:٤٦ - ٢٧ آبان ١٣٩١ |
تو اين روزاي عزيز سعي کنيد گناه نکنيد و فقط واسه سيدالشهدا اشک بريزيد که چه مظلومانه به شهادت رسيدن
34 | راه | | ٢٢:٢٥ - ٣٠ آبان ١٣٩١ |
اگر قيام امام حسين (ع) به اين شکل انجام نمي شد ... اگر عزاداري براي ايشان به اين شکل انجام نمي گرفت ... چه بسا اکنون اسلام يزيدي براي ما مانده بود ... همانطور که خلافت غصب شد
35 | حسين قديري | | ٢١:٢٩ - ٠٢ آذر ١٣٩١ |
اگر بنا باشد که با معجزه و امثال آن مردم هدايت شوند که خداوند مي فرمايد ولو شاء الله لهدي الناس جميعاً . خود خدا اراده مي کرد و همه هدايت شده خلق مي شدند. ولي اين وضع با حکمت الهي منافات دارد .
36 | امين وفايي | | ٠٥:٣٠ - ٠٥ آذر ١٣٩١ |
تنها گريه براي حسين مکروه نيست!!!!**** حسين جان جانم فدايت****
37 | سيما | | ١٣:٠٠ - ٠٥ آذر ١٣٩١ |
سلام خسته نباشيد من مسلمانم شيعه هستم ولي چند وقتي هست که احساس ميکنم شناخت کافي از پيامبرم از اهل بيت ندارم سراغ کتاب هم رفتم ولي همشون چيزهايي گفتن که من از بچگي همشونو خوندم ميخوام لطف کنيد به من کتابهايي معرفي کنيدکه به من شناخت کافي از حضرت محمد واهل بيت ايشان بده خيلي خيلي ممنون

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
در خصوص زندگاني پيامبر صلي الله عليه وآله و اهل بيت عليهم السلام ، دو نرم افزار؛ دانشنامه نبوي و سيره معصومين توسط مركز تحقيقات علوم اسلام حوزه علميه قم ساخته شده است كه مورد توجه فراوان است و اكثر كتابهايي كه درباره پيامبر (ص) و اهل بيت عليهم السلام نوشته شده است را در خود جايي داده است.
جهت اطلاع بايد عرض شود كه در مورد زندگاني ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ كتابها و مقالات متعددي به رشته تحرير درآمده كه به چند مورد تقسيم مي‌شود.
1. تواريخ عمومي كه بطور اجمالي در سير تاريخي خود در جريان تاريخ اسلام به بررسي و شرح حال زندگاني ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ نيز پرداخته اند كه به بعضي از آن‌ها اشاره مي‌كنيم تواريخ عمومي مثل تاريخ طبري، مروج الذهب مسعودي، الكامل ابن اثير - الفتوح ابن اعثم كوفي تاريخ يعقوبي.
2. كتابها و تواريخي كه فقط به زندگاني كل ائمه دوازده‌گانه پرداختند كه در اين ميان كتابهايي مثل ارشاد شيخ مفيد، منتهي الامال شيخ عباس قمي، سيرة پيشوايان، سيماي پيشوايان مهدي پيشوايي، حيات فكري و سياسي امامان شيعه رسول جعفريان، چهارده معصوم باقر شريف قريشي، زندگاني چهارده معصوم-عليهم السلام-عماد زاده وتصوير امامان شيعه در دايرة المعارف اسلام را مي‌توان نام برد كه به احوال ائمه پرداخته اند.
3. كتابهايي كه بطور تك نگاري در مورد تك ‌تك ائمه ـ عليهم السلام ـ نوشته شده‌اند كه به بعضي از آن‌ها اشاره مي‌شود. در مورد علي ـ عليه‌السّلام ـ صدها مورد كتاب و مقاله از علماي شيعه، سني و حتي مسيحي به رشته تحرير در آمده است. مانند امام علي (ع) صداي عدالت انساني ، جرجي زيدان مسيحي. علي و فرزندانش طه حسين و زندگاني امير المومنين سيد هاشم رسولي محلاتي، علي از ولادت تا شهادت سيد كاظم قزويني، علي كيست، زندگاني علي ـ عليه‌السّلام ـ سيرة حكومتي علي ـ عليه‌السّلام ـ، فروغ ولايت و...
در مورد ائمه ديگر هم كتابهاي زيادي نوشته شده است. باقر شريف قرشي در خصوص تك تك ائمه تحت عنوان حيات امام علي (ع) حيات امام حسن (ع)و ...كتاب نوشته است هم چنين سيد جعفر مرتضي عاملي تحت عنوان نقش ائمه در احياء دين به برسي زندگاني ائمه پرداخته است.از ديگر تك نكاري ها مي توان به زندگاني حضرت فاطمه (س) سيد هاشم رسولي محلاتي،صلح امام حسن شيخ راضي آل ياسين ،زندگاني علي بن حسين سيد جعفر شهيدي و... را نام برد.
در ميان كتابهايي كه در مورد ائمه نوشته شده است زندگاني امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ و امام زمان ـ عليه‌السّلام ـ بعد از زندگاني علي ـ عليه‌السّلام ـ بيشترين حجم را به خود اختصاص داده اند. در مورد امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ مقاتل معتبري مثل لهوف سيد بن طاووس، مقتل ابي مخنف، و كتابهايي به نام مقتل الحسين نوشته شده است و كتب ديگري با عنوانهاي متفاوتي مثل حسين كيست، دركربلا چه گذشت، مظهر آزادگي، سرور آزادگان، و... به چاپ رسيده است.
و در مورد امام زمان ـ عليه‌السّلام ـ هم كتابهايي مثل، ظهور قائم، سيماي آفتاب، دادگستر جهان بقيقة الله، زندگاني امام زمان و... به ابعاد مختلف زندگاني امام زمان پرداخته‌اند در مورد شرح حال ائمه ـ عليهم السلام ـ سياست‌هاي مختلفي هم در شبكه اينترنت به راه افتاده كه ما نشاني بعضي از آن‌ها را بيان مي‌كنيم.
در باره زندگاني حضرت محمد صلي الله عليه وآله اين كتابها را مي توانيد مطالعه كنيد:
1-نهج الفصاحه؛ مجموعه سخنان پيامبر اسلام(ص)، انتشارات زوار؛ 2--شعاعي از نيّر اعظم؛ حضرت محمّد مصطفي(ص)...، آيت الله العظمي سيد علي حسيني خامنه‌اي[رهبر معظم انقلاب اسلامي]، انتشارات سروش؛سيماي پيامبر اعظم(ص) در آينه نهج البلاغه، آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي،موسسه امام خميني(ره)؛ پيامبر رحمت(ص)، آيت الله عبد الله جوادي آملي، اسراء؛ فروغ ابديت؛ تجزيه و تحليل کاملي از زندگي پيامبر اسلام(ص)، آيت الله جعفر سبحاني، بوستان کتاب؛
پيشوايان هدايت، خاتم انبياء؛ محمد مصطفي(ص)، جلد 1[ترجمه: اعلام الهدايه؛ محمد المصطفي(ص) خاتم الانبياء المجلد الاول، تاليف المجمع العالمي لاهل البيت(ع) انتشارات مجمع جهاني اهل بيت(ع)؛ حياه المحرر الاعظم الرسول الاکرم؛ محمّد(ص)، آيت الله شيخ باقر شريف القرشي(ره) 3 جلد، مهر امير المومنين(ع)؛
سيره پيامبر اعظم(ص)،20 جلد [ترجمه: الصحيح من سيره النبي الاعظم(ص)، 40 جلدي تاليف علامه سيد جعفر مرتضي عاملي] با ترجمه: دکتر محمد سپهري، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي؛ سيرت جاودانه[تلخيص]، 2 جلد، ترجمه: دکتر محمد سپهري، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي؛
* سيري در سيره نبوي(ص)، استاد شهيد آيت الله مرتضي مطهري(ره)، صدرا؛ تاريخ تحقيقي اسلام؛ عصر نبوي(ص)، 4 جلد[ ترجمه موسوعه التاريخ الاسلامي، 8 جلد، تاليف استاد محمدهادي يوسفي غروي] با ترجمه: حسين علي عربي، موسسه امام خميني(ره)؛ حکمت نامه پيامبر اعظم(ص) [عربي/فارسي]، آيت الله محمد محمدي ري شهري، حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت؛پيامبري و پيامبر اسلام(ص)، آيت الله ابراهيم اميني، بوستان کتاب؛ درس هائي از تاريخ تحليلي اسلام...، استاد محمدهاشم رسولي محلاتي 4 جلد، سازمان انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ؛ تاريخ اسلام، استاد مهدي پيشوايي، دفتر نشر معارف؛ پيامبر رحمت، صدر بلاغي، حسينيه ارشاد؛ تاريخ سياسي اسلام؛ سيره سياسي رسول خدا(ص)، 2 جلد، استاد رسول جعفريان، سازمان انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي؛ سيره اخلاقي پيامبر اعظم(ص)، دکتر محمدرضا جباري، دفتر نشر معارف؛ سيره پيامبر اعظم(ص) در گذر از جامعه جاهلي، دکتر نجف لک زايي، بوستان کتاب؛ محمد(ص) پيامبري براي هميشه، دکتر حسن رحيم پورازغدي، دفتر نشر فرهنگ اسلامي؛ داستان پيامبران(ع)، دکتر علي موسوي گرمارودي، قدياني؛
بررسي تاريخي صلح‌هاي پيامبر(ص)، دکتر حامد منتظري مقدم، موسسه امام خميني(ره)؛ راه محمّد(ص)، سيدرضا صدر، بوستان کتاب؛ محمّد[ص] پيامبر عدل و آزادي، دکتر سيد يحيي يثربي، علم؛ پيامبر اعظم(ص)؛ سيره و تاريخ، محمدباقر پور اميني، نشر معارف؛ سيره نبوي(ص)...، 4 جلد، دکتر مصطفي دلشاد تهراني، نشر دريا؛ تاريخ تحليلي - سياسي اسلام(ص)،2 جلد، استاد علي اکبر حسني، دفتر نشر فرهنگ اسلامي
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
38 | عالم مقدس ملكوت | | ١٣:٣٩ - ٠٥ آذر ١٣٩١ |
بسم الله و الصلاه و السلام علي رسول الله السلام عليكم و رحمه الله اين مطلب را به صواب نوشتيد . به راستي كه حضرت امام حسين بن علي عليهما السلام در سياست ضعيف نبودند كه از خيانت اهل كوفه غافل باشند و يا ندانند چه توطئه هايي در راه هست لذا كاملا مشخص هست حضرت حتي عاشورا هم اگر از جان دنيا حراص داشت و يا نعوذ بالله به دنيا حريص بود ميتوانستند بيعت كنند و خود را به عزت ظاهري دنيا برسانند ولي تمامي اين وقايع حتي تشنگي نشان دهنده اين است كه ان حضرت يك هدف خاص و بزرگي را دنبال ميكردند و سعي داشتند درسي را به عالم بياموزند و ان درس عدم تسليم در برابر ظلم و ستم بود ..... اللهم ارحمنا
39 | ناصر | | ٢٢:١٦ - ٠٦ آذر ١٣٩١ |
با عرض سلام خدمت دوستان
البته ميدانيم شکي در آن نيست که امام کمک ديگر اصحاب و ياران غير زميني را رد کرده اند ولي اين عمل نشان دهنده مظلوميت يا هر جيز ديگري که فکر ميکنيم نيست بلکه اين همام حکمت امام بودن امام حسين است. چون اگر واقعا به امام بودن امام حسين اعتقاد داريم بايد به بحث حکمت و فلسفه وجودي اين امر نيز معتقد باشيم پس مي توان چنين گفت که خود امام در آن لحظه اصلا هيچگونه قدرت تصميم گيري يا تغيير را نداشتن و تمامي امور توسط حکمت بي دريغ (الله) انجام مي گرفت و هر اتفاقي هم در واقعه کربلا انجام گرفته بدون شک توسط خداوند بوده و ديگران چه صحابه و ياران امام و يا صحابه يزيد وسيله اي براي انجام امور بودند. و هر کس به غير اين فکر کند به نظر من بايد در مورد شناخت خود نسبت به بحث امامت شک کند.
40 | ابوالفض سعادتي | | ١٩:٢٠ - ٣٠ آذر ١٣٩١ |
بنده با نظر کامنت 39 مخالفم چون امام مظهر اسماء خداست يعني به اذن الله قدرت انجام هرگونه عملي را داشته و دارند بنابراين اينکه شما مي گوييد امام در آن لحظه قدرت تصميم گيري نداشته بسيار غلط است چون خدا اگر بنا بر اراده خودش بگذارد همه را يکتاپرست خواهد کرد و جز اين از صفات خدا نيست. امام در آن لحظه قدرت تصميم گيري داشتند اما خواست خدا بر اين بوده که ايشان به اينگونه به شهادت برسند و امام هم مختار بودند که اينگونه شهادت را بپذيرند يا گونه ديگري را. اما اينگونه به شهادت رسيدن حکمتي دارد.
ابتداي معناي مظلوميت را بايد مشخص نمود. مظلوم يعني ستم شده، ستم رسيده، ظلم شده. منظور از مظلوميت امام حسين يعني اينکه به امام حسين بدون انجام هيچ گناهي ظلم و ستم شده است سرهاشان از بدنشان جدا شده حتي سر بچه 6 ماهه شان هم از بدنشان جدا شده بدن علي اکبر را قطعه قطعه کردند، بر روي بدنشان با اسب تاختند آيا اين مظلوميت نيست؟ نه اينکه چون نيروهاي غيبي را نپذيرفته مظلوم است!. اصلا امام نيازي به نيروهاي غيبي نداشت. اگر جنگ امام و يارانش با يزيد ملعون و ياران معلونش به صورت برابر و عادلانه اي انجام مي شد شما قطعا بدانيد که برنده نهايي آن جنگ امام حسين مي بود و بس. چون اگر شما دقت کنيد از چند روز قبل از جنگ آب را به روي امام بستند در حالي که خودشان به آب براحتي دسترسي داشتند و همچنين اگر به نحوه جنگيدن ياران امام دقت کنيد بلا استثناء همه ي آنها ابتدا افراد زيادي را کشته اند سپس دشمنان چون ديده اند که اوضاعشان خراب است تصميم به جنگ نابرابر آنهم هجوم همه جانبه از هر طرف آوردند و فقط به همين طريق قادر به کشتن ياران امام شدند و البته همه آنها از شدت تشنگي حال خوبي نداشتند اما با همين حال نگاه کنيد مثلا حضرت علي اکبر 18 يا 25 ساله(بنابر بعضي روايات) حدود تقريبا 120 نفر را به تنهايي کشتند يا حضرت قاسم 13 ساله تقريبا 70 نفر يا امام حسين حدود 1000 نفر اما به نحوه شهادتشان نگاه کنيد هجوم همه جانبه به حضرت علي اکبر و در نهايت قطعه قطعه شدن ايشان، سنگ زدن به حضرت قاسم در حالي که ايشان سه تن از بهترين جنگاوران دشمن را کشتند يا تيرباران بر بدن امام حسين. اصول جنگيدن عربها در آن زمان اين بوده که جنگ بايد تن به تن باشد نه هجوم همه جانبه به يک نفر. و همچنين نبايد جنگ به همين راحتي در عرض يک نيمه روز تمام شود.
بنابراين مي توان گفت که امام در اوج مظلوميت بوده و قدرت تصميم گيري در اختيار ايشان بوده است.
  بعدی [1] [2]  
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها