2024 December 6 - جمعه 16 آذر 1403
آيا شيعيان ، مخالفان خود را «حرام زاده» مي دانند؟
کد مطلب: ٥١٣١ تاریخ انتشار: ٢٤ آذر ١٣٨٨ تعداد بازدید: 34138
پرسش و پاسخ » عقائد شيعه
آيا شيعيان ، مخالفان خود را «حرام زاده» مي دانند؟

مقدمه :

عثمان خميس ، تئوريسين معاصر وهابي و از ليدرهاي اصلي آنا ن ، در سال گذشته در نماز جمعه كويت سخنراني كرد و اتهامات بسياري عليه شيعه مطرح نمود. در همان زمان پاسخ شبهات او را داديم و استاد قزويني نيز در مدرسه فيضيه چندين جلسه از سخنراني هاي خود را به اين شبهات اختصاص داد .

ولي از آن جايي كه شبهات مطرح شده در سخنراني عثمان خميس ، اهميت بسياري دارد و از مهمترين شبهات وهابيت عليه شيعه به حساب مي آيد ، تصميم گرفتيم كه تك تك اين شبهات را به صورت پرسش و پاسخ در سايت نيز قرار دهيم تا خوانندگان هميشگي بهره ي بهتر و بيشتري ببرند .

طرح شبهه :

يكي از اتهامات عثمان خميس در اين سخنراني ، اين بود كه شيعيان فقط خود را حلال زاده و ديگر مسلمانان را حرام زاده مي دانند، وي مي گويد :

المسألة الثالثة : القول بكفر من عدا الشيعة :

كل من عدا الشيعة فهو كافر بل لم يتوقف الأمر علي ذلك بل كل من عدا الشيعة كافر وولد زنا ... .

2 . ويروي الكليني في الكافي عن محمد بن علي الباقر ، أن الناس كلهم أولاد بغايا ما خلا شيعتنا ، وهذا في الروضة من الكافي . صفحة 239

شيعه مي گويد: غير از شيعه همه كافر بلكه بالاتر ولد الزنا هستند، كليني در كتاب كافي از امام محمد باقر عليه السلام نقل مي كند: غير از شيعيان ما همه مردم فرزندان نامشروع هستند.

نقد و بررسي :

مرحوم كليني در كتاب شريف اصول كافي ، اين روايت را با سند ذيل ، اين گونه نقل مي كند :

431 عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْعَبَّاسِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عليه السلام) قَالَ قُلْتُ لَهُ إِنَّ بَعْضَ أَصْحَابِنَا يَفْتَرُونَ وَيَقْذِفُونَ مَنْ خَالَفَهُمْ فَقَالَ لِي الْكَفُّ عَنْهُمْ أَجْمَلُ ثُمَّ قَالَ وَاللَّهِ يَا أَبَا حَمْزَةَ إِنَّ النَّاسَ كُلَّهُمْ أَوْلادُ بَغَايَا مَا خَلا شِيعَتَنَا

ابو حمزه مي گويد : به امام باقر عليه السّلام عرض كردم : برخي از هم كيشان ما به دگرانديشان دروغ مي بندند و آنها را به حرامزادگي نسبت مي دهند . امام باقر عليه السّلام فرمود : سخن نگفتن در باره آنان نيكوتر است ، و سپس فرمود : اي ابا حمزه ! به خدا سوگند! جز شيعيان ما، همه مردم زاده ي فحشايند .

الكليني الرازي ، أبي جعفر محمد بن يعقوب بن إسحاق (متوفاي328 هـ) ، الأصول من الكافي ، ج 8 ، ص275 ـ 287 ، ناشر: اسلاميه ، تهران ، الطبعة الثانية ،1362 هـ .ش .

ضعف سند روايت:

اولاً : در سند اين روايت دو مشكل وجود دارد : يكي در حسن بن عبد الرحمن و ديگري در علي بن العباس .

حسن بن عبد الرحمن مجهول است و در هيچ يك از كتاب هاي رجالي شيعه توثيق ندارد .

بنابراين روايات او معتبر نيست .

مشكل اصلي و اساسي در سند، علي بن عباس است كه از غلات به شمار مي رود .

مرحوم نجاشي در باره وي مي نويسد :

علي بن العباس الجراذيني الرازي ، رمي بالغلو وغمز عليه ، ضعيف جداً .

علي بن عباس جراذيني رازي جدّا ضعيف و محكوم به غلوّ شده است.

النجاشي الأسدي الكوفي ، أبو العباس أحمد بن علي بن أحمد بن العباس (متوفاي450هـ) ، فهرست أسماء مصنفي الشيعة المشتهر ب رجال النجاشي ، ص 255 ، تحقيق : السيد موسي الشبيري الزنجاني ، ناشر : مؤسسة النشر الاسلامي ـ قم ، الطبعة: الخامسة ، 1416هـ .

ابن داود حلي مي نويسد :

علي بن العباس الجراذيني ، بالجيم والراء والذال المعجمة ، الرازي لم ( جش ) رمي بالغلو وغمز عليه ، ضعيف جداً .

علي بن عباس جراذيني رازي، ضعيف و غالي است.

الحلي ، تقي الدين الحسن بن علي بن داود (متوفاي بعد 707هـ) ، كتاب الرجال مشهور بـ رجال ابن داود ، ص 261 ، تحقيق : السيد محمد صادق آل بحر العلوم ، ناشر : منشورات المطبعة الحيدرية - النجف ، 1392هـ ـ 1972م

علامه حلي مي نويسد :

علي بن العباس الجراذيني ، بالراء بعد الجيم ، والذال المعجمة بعد الألف ، وقبل الياء المنقطة تحتها نقطتين ، وبعدها النون ، الرازي ، رمي بالغلو ، وغمز عليه ، ضعيف جدا ، له تصنيف في الممدوحين والمذمومين يدل علي خبثه وتهالك مذهبه ، لا يلتفت إليه ، ولا يعبأ بما رواه .

علي بن عباس جراذيني رازي ضعيف و غا لي است. نوشته هايي در مدح و ذم دارد كه نشانگر نابودي مذهبش و پستي خود وي است، نه خود او ارزشي دارد و نه به رواياتش توجهي مي شود.

الحلي الأسدي ، أبي منصور الحسن بن يوسف بن المطهر (متوفاي 726هـ) خلاصة الأقوال في معرفة الرجال ، ص 367 ، التحقيق : فضيلة الشيخ جواد القيومي ، ناشر : مؤسسة نشر الفقاهة ، الطبعة : الأولي ، 1417هـ .

بنابراين ، روايت چنين افرادي در مذهب شيعه ، هيچ جايگاهي ندارد ؛ از اين رو است كه احدي از علماي شيعه در طول تاريخ بر طبق چنين رواياتي فتوا نداده اند و بلكه عكس آن را معتقد هستند ؛ زيرا بر مبناي فقه شيعه تمام كساني كه پيوند زناشوئي و ازدواج آنان بر اساس مذهب خودشان صورت گرفته و به اصطلاح صيغه عقد جاري شده است ، حلال زاده هستند ؛ حتي اگر غير مسلمان باشند ؛ تا چه رسد به مسلمانان.

پس اين روايت علاوه بر ضعف سند با ديدگاه فقهي شيعه نيز در تضاد است.

ثايناً : روايات بسياري در كتاب هاي اهل سنت وجود دارد كه ثابت مي كند ، كساني كه محبت امير مؤمنان عليه السلام را ندارند ، حرام زاده هستند .

از آن جايي كه روايات بسياري در اين زمينه در كتاب هاي اهل سنت نقل شده است ، به چند روايت اشاره و دوستان علاقه مند را به كتاب هاي مفصل ؛ از جمله كتاب شريف الغدير ، ج4 ، ص320 به بعد و همچنين به اثر گران سنگ الإمام علي بن أبي طالب عليهما السلام ، نوشته احمد رحماني همداني ، فصل 19 ، ارجاع مي دهيم .

نشانه هاي حلال زاده و حرام زاده در روايات اهل سنت :

الف : دشمني با امير مؤمنان عليه السلام :

علامه شمس الدين جزري شافعي مي نويسد :

عن عبادة بن الصامت رضي الله عنه قال : كنّا نَبُور أولادنا بحُبّ عليّ بن أبي طالب رضي الله عنه ، فاذا رأينا أحدهم لا يحب علي بن أبي طالب ، علمنا أنه ليس منا ، وأنه لغير رشده .

عبادة بن صامت مي گويد : ما فرزندان خود را با دوستي علي بن ابي طالب عليه السلام مي آزموديم ، و اگر يكي از آنان علي بن ابي طالب را دوست نمي داشت، پي مي برديم كه غير مشروع است .

و در ادامه اين روايت را نقل مي كند :

وروينا ذلك ايضا ، من أبي سعيد الخدري رضي الله عنه ، ولفظه : كنا معشر الأنصار نبور أولادنا بحبهم علياً رضي الله عنه ، فإذا ولد فينا مولود فلم يحبه عرفنا أنه ليس منا .

قوله : نبور ، بالنون والباء الموحدة وبالراء اي نختبر ونمتحن .

ما گروه انصار فرزندان مان را با محبت و دوستي علي(عليه السلام) آزمايش مي كرديم، اگر فرزندي بدنيا يم آمد و علي را دوست نداشت مي فهميديم كه از ما نيست.

الجزري الشافعي ، أبي الخير شمس الدين محمد بن محمد (متوفاي 833هـ) ، أسني المطالب في مناقب سيدنا علي بن أبي طالب كرم الله وجهه ، ص57 ـ 58 ، تقديم ، تحقيق و تعليق : الدكتور محمد هادي الأميني ، ناشر : مكتبة الإمام امير المؤمنين (ع) العامة ، اصفهان ـ ايران .

شمس الدين جزري از بزرگان اهل سنت است كه در مقدمه كتابش روايت هاي نقل شده در اين كتاب را مسند و متواتر مي داند :

وي در مقدمه كتابش مي گويد :

وبعد فهذه احاديث مسندة مما تواتر وصح ، وحسن من أسني مناقب الأسد الغالب مفرق الكتائب، و مظهر العجائب ليث بني غالب امير المؤمنين علي بن أبي طالب كرم الله تعالي وجهه ، ورضي الله عنه وأرضاه، اردفتها بمسلسلات من حديث، و متصلات من روايته، وتحديثه، وبأعلي أسناد صحيح اليه من القرآن والصحبة والخرقة التي اعتمد فيها اهل الولاية عليه نسأل الله أن يثبتنا علي ذلك ويقربنا به اليه .

احاديث موجود در اين كتاب همه مسند و متواتر وصحيح هستند ، كه بيانگر مناقب و فضائل شير هميشه پيروز و درهم كوبنده لشكرها ، مظهر عجايب ، شير بني غالب ، امير مؤمنان علي بن ابوطالب است كه آن را با احاديث مسلسل و پي در پي و روايات به هم پيوسته و با سند اعلا و صحيح و از قرآن و همراهي هاي او و معجزاتي كه پيروان ولايت به آن اعتماد دارند جمع آوري كرده ام ، به اميد آن كه خداوند متعال ما را بر ولايت او ثابت قدم بدارد و به او نزديك فرمايد .

الجزري الشافعي ، أبي الخير شمس الدين محمد بن محمد (متوفاي 833هـ) ، أسني المطالب في مناقب سيدنا علي بن أبي طالب كرم الله وجهه ، ص45 ، تقديم ، تحقيق و تعليق : الدكتور محمد هادي الأميني ، ناشر : مكتبة الإمام امير المؤمنين (ع) العامة ، اصفهان ـ ايران .

ترجمه علامه جزري :

شايد بعضي از افراد نسبت به كتاب أسني المطالب و نويسنده آن علامه جزري ترديدهائي در اذهان ديگران ايجاد كنند ؛ از اين رو ترجمه ايشان را از زبان ابن حجر عسقلاني كه حافظ علي الإطلاق اهل سنت است ، نقل مي كنيم .

محمد بن محمد بن محمد بن محمد الحافظ - الإمام المقرئ شمس الدين ابن الجزري ، ولد ليلة السبت الخامس والعشرين من شهر رمضان سنة 751 بدمشق ، وتفقه بها ، ولهج بطلب الحديث والقراآت ، وبرز في القراآت ، وعمر مدرسة للقراء سماها دار القرآن وأقرأ الناس ، وعين لقضاء الشام مرة ، وكتب توقيعه عماد الدين بن كثير ثم عرض عارض فلم يتم ذلك وقدم القاهرة مرارا ، وكان مثريا وشكلا حسنا وفصيحا بليغا ...

وكان كثير الإحسان لأهل الحجاز ، وأخذ عنه أهل تلك البلاد في القراآت وسمعوا عليه الحديث ... وقد انتهت إليه رئاسة علم القراآت في الممالك ، وكان قديما صنف الحصن الحصين في الأدعية ولهج به أهل اليمن واستكثروا منه ، وسمعوه علي قبل أن يدخل هو إليهم ثم دخل إليهم فأسمعهم ، وحدث بالقاهرة بمسند أحمد ومسند الشافعي وبغير ذلك وكان يلقب في بلاده الإمام الأعظم .

جزري شب بيست و پنجم رمضان سال 751هـ در شهر دمشق به دنيا آمد و در همان شهر به دانش اندوزي پرداخت و براي آشنائي با حديث و قرائت قرآن تلاش كرد و در همين رشته هم موفق شد و مدرسه اي به نام دار القرآن تاسيس كرد . به قضاوت از طرف عماد الدين كثير منصوب شد ولي آن را به پايان نرساند ، چندين بار به قاهره سفر كرد ، وي چهره اي زيبا وجذاب داشت...

نسبت به مردم حجاز بسيار نيكو كار بود، از وي دانش قرائات و حديث را آموختند... در همه كشورها دانش قرائت به او ختم مي شد و كتابي در دعا به اسم الحصن الحصين نوشت ، مردم يمن از وي استفاده فراوان نمودند ، در قاهره مسند احمد و شافعي را بر مردم مي خواند ، به او امام اعظم لقب داده بودند .

ابن حجر عسقلاني ، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل الشافعي (متوفاي 852هـ) ، إنباء الغُمر بأبناء العمر في التاريخ ، ج 8 ص 245 ، تحقيق : د.محمد عبد المعيد خان ، ناشر : دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان الطبعة : الثانية ، 1406هـ -1986م .

اين روايت را علاوه بر نقل جزري شافعي در كتاب أسني المطالب در كتابهاي لغت نيز آمده است.

الأزهري ، أبو منصور محمد بن أحمد الوفاة: 370هـ) ، تهذيب اللغة ، ج 15 ص 191 ، اسم المؤلف: تحقيق : محمد عوض مرعب ، دار النشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت ، الطبعة : الأولي ، 2001م ؛

الجزري ، أبو السعادات المبارك بن محمد (متوفاي606هـ) ، النهاية في غريب الحديث والأثر ، ج 1 ص 161 ، تحقيق طاهر أحمد الزاوي - محمود محمد الطناحي ، ناشر : المكتبة العلمية - بيروت - 1399هـ - 1979م ؛

الأفريقي المصري ، محمد بن مكرم بن منظور (متوفاي711هـ) ، لسان العرب ، ج 4 ص 87 ، ناشر : دار صادر - بيروت ، الطبعة : الأولي ؛

الحسيني الزبيدي ، محمد مرتضي (متوفاي1205هـ ، تاج العروس من جواهر القاموس ، ج 10 ص 257 ، تحقيق : مجموعة من المحققين ، ناشر : دار الهداية .

ب : محبّت امير مؤمنان عليه السلام ، معيار حلال زاده بودن :

عاصمي مكي و موفق خوارزمي مي نويسند :

عن أبي بكر الصديق قال رأيت رسول الله ختم ختمة وهو متكئ علي فرش عربية وفي الخيمة علي وفاطمة والحسن والحسين فقال معشر المسلمين أنا سلم لمن سالم أهل الخيمة حرب لمن حاربهم ولي من والاهم لا يحبهم إلا سعيد الجد طيب المولد ولا يبغضهم إلا شقي الجد رديء الولادة

ابوبكر مي گويد: رسول خدا در خيمه بر فرشي عربي نشسته و تكيه داده بود، علي و فاطمه و حسن و حسين نيز در خيمه بودند، فرمود: اي مسلمانان! هر كس با اهل خيمه دوست باشد من با او دوست هستم و هر كس با آنان دشمن باشد من با آنان دشمنم، آنان را دوست ندارد مگر آنكه ولادتي پاك دارد و دشمن نيست با آنان مگر آنكه ولادتي ناپاك دارد.

العاصمي المكي ، عبد الملك بن حسين بن عبد الملك الشافعي (متوفاي1111هـ) ، سمط النجوم العوالي في أنباء الأوائل والتوالي ، ج 3 ص 44 ، تحقيق : عادل أحمد عبد الموجود- علي محمد معوض ، ناشر : دار الكتب العلمية .

قندوزي حنفي مي نويسد :

عن سعيد بن جبير ، عن ابن عباس ( رضي الله عنهما ) قال : قال رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم : يا علي أنت صاحب حوضي وصاحب لوائي ... وأنت مولي من أنا مولاه وأنا مولي كل مؤمن ومؤمنة ، لا يحبك إلا طاهر الولادة ولا يبغضك إلا خبيث الولادة .

رسول خدا به علي فرمود: تو صاحب پرچم و حوض مني...تو مولاي كسي هستي كه من مولاي اويم، ومن مولاي هر مؤمن و مؤمنه اي هستم، مُحبّ و دوستدار تو نيست مگر آنكه ولادتش پاك باشد و دشمن تو نيست مگر آنكه ولادتش ناپاك باشد.

القندوزي الحنفي ، سليمان بن إبراهيم (متوفاي1294هـ) ، ينابيع المودة لذوي القربي ، ج 1 ص 397 ، تحقيق : سيد علي جمال أشرف الحسيني ، ناشر : دار الأسوة للطباعة والنشر ، الطبعة : الأولي ، 1416هـ .

و در ادامه مي نويسد :

وعن الإمام جعفر الصادق ، عن آبائه عليهم السلام عن رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم ( انه ) قال : من أحبنا أهل البيت فليحمد الله علي أولي النعم . قيل : وما أولي النعم ؟ قال : طيب الولادة ، ولا يحبنا إلا من طابت ولادته .

رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمود : هر كه ما خاندان را دوست بدارد خدا را بر برترين نعمتها سپاس گزارد . گفتند : برترين نعمت كدام است ؟ فرمود : پاكزادگي ، زيرا ما را دوست ندارد مگر آن كه پاكزاده باشد .

القندوزي الحنفي ، سليمان بن إبراهيم (متوفاي1294هـ) ، ينابيع المودة لذوي القربي ، ج 2 ص 272 ، تحقيق : سيد علي جمال أشرف الحسيني ، ناشر : دار الأسوة للطباعة والنشر ، الطبعة : الأولي ، 1416هـ .

ابن مردويه اصفهاني مي نويسد :

57 . ابن مردويه ، عن أحمد بن محمد بن الصباح النيسابوري ، عن عبد الله بن أحمد بن حنبل ، عن أحمد ، قال : سمعت الشافعي يقول : سمعت مالك بن أنس يقول : قال أنس بن مالك : ما كنا نعرف الرجل لغير أبيه إلا ببغض علي ابن أبي طالب .

و در ادامه مي نويسد :

58 . ابن مردويه ، عن أنس - في حديث - : كان الرجل من بعد يوم خيبر يحمل ولده علي عاتقه ، ثم يقف علي طريق علي ( عليه السلام ) فإذا نظر إليه أومأ بإصبعه : يا بني ، تحب هذا الرجل ؟ فإن قال : نعم ، قبله . وإن قال : لا ، طرق به الأرض وقال له : إلحق بأمك .

انس گويد : پس از جنگ خيبر عادت چنان شده بود كه مرد فرزند خود را به دوش مي گرفت و سر راه علي عليه السلام مي ايستاد ، چون چشمش به آن حضرت مي افتاد با انگشت به او اشاره كرده ، به كودك خود مي گفت : پسركم ! اين مرد را دوست داري ؟ اگر مي گفت : آري ، او را مي بوسيد . و اگر مي گفت : نه ، او را بر زمين مي نهاد و مي گفت : برو به مادرت بپيوند .

ابن مردويه الأصفهاني ، أبي بكر أحمد بن موسي (متوفاي410هـ) ، مناقب علي بن أبي طالب (ع) وما نزل من القرآن في علي (ع) ، ص 76 ـ 77 ، تحقيق : عبد الرزاق محمد حسين حرز الدين ، ناشر : دار الحديث ، الطبعة : الثانية ، 1424هـ .

ممكن است كسي اشكال كند كه اين روايات از ديدگاه اهل سنت ضعيف هستند و نمي توانند براي آنان حجت باشند ، در جواب مي گوييم :

اولاً : روايت كافي نيز از نظر ما ضعيف و غير قابل اعتماد است ؛

ثانياً : اگر سند اين روايات ضعيف باشد ، بازهم براي اهل سنت حجت است ؛ چرا كه طبق قاعده «يقوي بعضها بعضا» اگر روايتي با چندين طريق نقل شود ؛ حتي اگر راويان آن فاسق نيز باشند ، همديگر را تقويت كرده و براي اهل سنت حجت مي شود .

ابن تيميه حرّاني مي نويسد :

تعدد الطرق وكثرتها يقوي بعضها بعضا حتي قد يحصل العلم بها ولو كان الناقلون فجارا فساقا فكيف إذا كانوا علماء عدولا ولكن كثر في حديثهم الغلط .

زيادي و تعدد راه هاي نقل حديث برخي برخي ديگر را تقويت مي كند كه خود زمينه علم به آن را فراهم مي كند ؛ اگر چه راويان آن فاسق و فاجر باشند ؛ پس چگونه خواهد بود حال حديثي كه تمام راويان آن افراد عادلي باشند كه خطا و اشتباه هم در نقلشان فراوان باشد .

ابن تيميه الحراني ، أحمد عبد الحليم أبو العباس (متوفاي 728 هـ) ، كتب ورسائل وفتاوي شيخ الإسلام ابن تيمية ، ج 18 ، ص 26 ، تحقيق : عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمي النجدي ، ناشر : مكتبة ابن تيمية ، الطبعة : الثانية .

ج : شراكت شيطان در نطفه دشمن علي عليه السلام:

قرطبي انصاري ، خطيب بغدادي و ابن عساكر مي نويسند :

روي الأعمش عن أبي وائل عن عبدالله قال قال علي بن أبي طالب عليه السلام : رأيت النبي صلي الله عليه وسلم عند الصفا وهو مقبل علي شخص في صورة الفيل وهو يلعنه قلت : ومن هذا الذي تلعنه يا رسول الله قال : «هذا الشيطان الرجيم» فقلت : يا عدو الله والله لأقتلنك ولأريحن الأمة منك قال : ما هذا جزائي منك قلت : وما جزاؤك مني يا عدو الله قال : والله ما أبغضك أحد قط إلا شركت أباه في رحم أمه .

علي عليه السلام فرمود : رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم را در كوه صفا ديدم كه در برابرش شخصي كه به شكل و صورت فيل بود او را لعن مي كرد ، گفتم : اي رسول خدا ، اين مرد كيست ؟ فرمود : شيطان رانده شده . گفتم : اي دشمن خدا ، به خدا سوگند تو را مي كشم و امت را از شر تو خلاص مي كنم . گفت : به خدا سوگند كه پاداش من از تو اين نيست ! گفتم : اي دشمن خدا ، پاداش تو از من چيست ؟ گفت : به خدا سوگند كه هيچ كس تو را دشمن نمي دارد ؛ مگر آن كه من با پدرش در رحم مادرش شركت جسته ام .

الأنصاري القرطبي ، أبو عبد الله محمد بن أحمد (متوفاي671هـ) ، الجامع لأحكام القرآن ، ج 1 ص 91 ، ناشر : دار الشعب - القاهرة ؛

البغدادي ، أحمد بن علي أبو بكر الخطيب (متوفاي463هـ) ، تاريخ بغداد ، ج 3 ص 290 ، ناشر : دار الكتب العلمية - بيروت ؛

ابن عساكر الدمشقي الشافعي ، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله ،(متوفاي571هـ) ، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل ، ج 42 ص 290 ، تحقيق : محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري ، ناشر : دار الفكر - بيروت - 1995 .

د : قيامت ، و شناسائي دوستان و دشمنان علي عليه السلام :

ابوالحسن مسعودي مي نويسد :

عن العباس بن عبد المطلب ، قال : كنت عند رسول اللّه صلي الله عليه وسلم إذ أقبل علي بن أبي طالب ، فلما رآه أَسْفَرَ في وجهه ، فقلت : يا رسول اللهّ ، إنك لتُسْفِر في وجه هذا الغلام ، فقال : ياعَمَّ رسول اللّه ، واللهِّ اللّهُ أشد حباً له مِنِّي ، إنه لم يكن نبيُّ إلا وذريته الباقية بعدي من صُلْبه ، وإن ذريتي بعدي من صُلْب هذا ، إنه إذا كان يوم القيامة دُعِيَ الناس بأسمائهم واسماء أمهاتهم ستراً من اللّه عليهم ، إلا هذا وشيعته فإنهم يُدْعَوْنَ بأسمائهم وأسماء آبائهم لصحة ولادتهم .

عباس بن عبد المطلب مي گويد: خدمت رسول خدا بودم، علي از راه رسيد، چهره رسول خدا با ديدن علي روشن و خوشحال نشان مي داد، گفتم: با ديدن اين نوجوان خوشحال شدي، فرمود: اي عموي فرستاده خدا! به خدا سوگند، خدا او را بيش از من دوست دارد، هيچ نسلي از پيامبري نيست مگر آنكه از صلب او است و ذريه من نيز از صلب او خواهد بود، چون قيامت فرا رسد خداوند مردم را با نام آنان و نام مادرانشان صدا خواهد زد، مگر اين جوان(علي) و پيروان او، كه با نام خودشان و پدرانشان فرا خوانده مي شوند، چرا كه زاده شدن صحيح وپاكي دارند.

المسعودي ، أبو الحسن علي بن الحسين بن علي (متوفاي346هـ) مروج الذهب ، ج 1 ص 347 ، طبق برنامه نرم افزاري الجامع الكبير .

ترجمه مسعودي

ممكن است برخي افراد بر اين نقل ايراد گرفته و بگويند: نويسنده معروف و مشهور كتاب مروج الذهب به شيعه بودن متهم است و لذا سخن و نقل او براي ما اعتبار ندارد ، در پاسخ اين عده نا چاريم سري به كتابهاي اهل سنت بزنيم تا ثابت شود كه آيا مسعودي شيعه است يا سني؟

ياقوت حموي در باره او مي نويسد:

علي بن الحسين بن علي المسعودي المؤرخ أبو الحسن من ولد عبد الله بن مسعود صاحب النبي صلي الله عليه وسلم.

علي بن حسين بن علي مسعودي، تاريخ نگار و از نوادگان عبد الله بن مسعود و از اصحاب مشهور رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم است.

الحموي ، أبو عبد الله ياقوت بن عبد الله الرومي (متوفاي626هـ) ، معجم الأدباء أو إرشاد الأريب إلي معرفة الأديب ، ج 4 ، ص 48 ، رقم : 567 ، ناشر : دار الكتب العلمية - بيروت ، الطبعة : الأولي ، 1411 هـ - 1991م .

تاج الدين سبكي نام مسعودي را در زمره علماي شافعي آورده و او را مورخ ، صاحب فتوا و علامه مي داند :

علي بن الحسين بن علي المسعودي صاحب التواريخ كتاب مروج الذهب في أخبار الدنيا وكتاب ذخائر العلوم وكتاب الاستذكار لما مر من الأعصار وكتاب التاريخ في أخبار الأمم وكتاب أخبار الخوارج وكتاب المقالات في أصول الديانات وكتاب الرسائل وغير ذلك . قيل إنه من ذرية عبد الله بن مسعود رضي الله عنه أصله من بغداد وأقام بها زمانا وبمصر أكثر وكان أخباريا مفتيا علامة صاحب ملح وغرائب .

علي بن حسين مسعودي ، صاحب كتاب هاي تاريخي مروج الذهب و ذخائر العلوم ... و ديگر كتاب ها است . گفته شده كه او از فرزندان عبد الله بن مسعود است ، اصل او از بغداد است كه مدتي در آن جا و بيشتر در مصر ساكن بوده است ،

منش علمي او اخباريگري است و صاحب فتوا بوده و فردي دانشمند است .

السبكي ، تاج الدين بن علي بن عبد الكافي (متوفاي771هـ) ، طبقات الشافعية الكبري ، ج 3 ، ص 456 ، تحقيق : د. محمود محمد الطناحي د.عبد الفتاح محمد الحلو ، ناشر : هجر للطباعة والنشر والتوزيع - 1413هـ ، الطبعة : الثانية .

آوردن نام مسعودي در زمره علماي شافعي ، نشاندهنده سني بودن و شافعي بودن مسعودي است و لذا شبهه شيعه بودن وي با اين نقل دفع مي شود .

عليمي حنبلي در باره مسعودي مي نويسد :

علي بن الحسين بن علي أبو الحسن المسعودي من أعلام التاريخ ومن مشاهير الرحالين ومن الباحثين المقدرين من أهل بغداد أقام بمصر وتوفي فيها عام 346 ه له مؤلفات عديدة منها مروج الذهب وأخبار الزمان وغير ذلك من المؤلفات القيمة .

علي بن حسين مسعودي ، از بزرگان تاريخ و از مشهورترين كساني است كه براي جمع آوري حديث مسافرت مي كرد ... كتاب هاي متعددي نوشت كه از جمله آن ها مروج الذهب و اخبار الزمان و كتاب هاي با ارزش ديگري است .

العليمي ، مجير الدين الحنبلي (متوفاي927هـ ) ، الأنس الجليل بتاريخ القدس والخليل ، ج 1 ، ص 11 ، تحقيق : عدنان يونس عبد المجيد نباتة ، ناشر : مكتبة دنديس - عمان - 1420هـ- 1999م .

عكري حنبلي نيز نوشته است:

وفيها المسعودي المؤرخ صاحب مروج الذهب وهو أبو الحسن علي بن أبي الحسن رحل وطوف في البلاد وحقق من التاريخ مالم يحققه غيره وصنف في أصول الدين وغيرها من الفنون .

در آن سال (345هـ) مسعودي مورّخ ، صاحب كتاب مروج الذهب ازدنيا رفت . او أبو الحسن علي بن أبي الحس بود ، به شهرهاي گوناگون مسافرت مي كرد ، آن قدر كه او در تاريخ تحقيق كرده ديگران تحقيق نكرده اند ، در اصول دين و ديگر علوم كتاب نوشته است .

العكري الحنبلي ، عبد الحي بن أحمد بن محمد (متوفاي1089هـ) ، شذرات الذهب في أخبار من ذهب ، ج 2 ، ص 371 ، تحقيق : عبد القادر الأرنؤوط، محمود الأرناؤوط ، ناشر : دار بن كثير - دمشق ، الطبعة : الأولي ، 1406هـ .

نتيجه :

اولاً : روايتي كه مرحوم كليني (رضوان الله تعالي عليه) در كتاب شريف كافي نقل كرده است ، از نظر سندي مشكل دارد و در سند آن شخصي از غلات وجود دارد ؛

ثانياً : اگر مرحوم كليني (رضوان الله تعالي عليه) ، اين روايت را نقل كرده ، شما اهل سنت چندين برابر آن را با همين مضمون نقل كرده ايد ، هر جوابي شما از اين روايات داديد ، ما نيز از روايت كتاب كافي جواب خواهيم داد .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



Share
81 | بابك كاوياني | | ١٩:٢٩ - ٢٧ دي ١٣٩١ |
با سلام شما تازه شيعه شده ايد؟ مثل اينكه از هتك حرمت اصحاب پيامبر و عيال او عايشه در جامعه ايران قبل از انقلاب خبر نداريد. تشخيص خوب يا بد بودن اصحاب حضرت محمد و عيال ايشان در حد دانش و توان من نيست ولي واقعيت اين كه مسخره كردن آنها و تشبيه زنان سليطه به ... يك عادت براي مردم مسلمان شيعه ايران بود. در زمان گره خوردن كارها جمله لعنت بر ... يك جمله عمومي بود و آتش زدن آدمك ها بعنوان فلان و فلان يك امر عادي در جامعه ايراني قبل از انقلاب بود كه با روي كار آمدن صفويان رايج شده بود و خدابيامرز امام خميني با شجاعت هرچه تمامتر به غائله پايان داد و هفته وحدت را بوجود آورد. اقدام به تقارب مذاهب اسلامي اقدام اسلامي ديگري از حضرت امام خميني (ره) بود. الان ما بايد با صحه صدر و نزديكي به علماي ساير مذاهب اسلامي حقانيت امامان شيعه و در راس آمها امام زمان عجل ا... فرجه و شريف را اثبات كنيم بدون توهين و اشاره به مطالب موهن. و من ا.. التوفيق
82 | Habib parsa | | ٢١:٠٢ - ٢٩ خرداد ١٣٩٢ |
يا علي مدد خيلي خوب بود ممنونم...
83 | محمدي | | ٢٠:٤٥ - ١٨ بهمن ١٣٩٢ |
واقعا" براي برخي متاسفم!
مولاي ما علي(ع) پس از شهادت آقايمان رسول الله(ص) ردا بر دوش ننداخت تا قرآن را جمع آوري کرد....
مولايي که اولين ايمان آورنده به رسول گرامي بود....و تمام اعمالش مايه پيشرفت اسلام بود...
در کتب عزيزان اهل سنت ما آمده که رسول الله براي امام حسين(ع)گريه کردن....آن وقت عده اي سنت رسول رو ناآگاهانه بدعت ميشمارن!
به اميد ظهور مولايمان مهدي(عج) که در کتب اهل سنت آمده که رسول الله فرمودند=مهدي از ما اهل بيت است.(سنن ابن ماجه_کتاب الفتن و...)
ويا حضرت رسول فرمودند=ساعت بر پا نميشود تا انکه زمين پر از ظلم و جور و تعدي شود سپس از اهل بيتم کسي خروج ميکند که آنرا پر از عدل و داد ميکند همانگونه که پر از ظلم و جور شد.(اين حديث رو حاکم نيشابوري از علماي محترم سني مي آورد و ميگويد که حديث صحيحي است.)
شيعه و سني نقل کردن که هرکس بميرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهليت مرده...
آن وقت عده اي از عزيزان نا خواسته به امام زمانشان)عج) کافر ميشوند...
ما بر خدا توكل كرده و از او ياري ميخوايم و خدا خود ميداند كه چه كسي حق است....
وسلام و رحمت خدا بر همه خدا شناسان.
84 | آرش | | ١١:٥٤ - ٢٤ مرداد ١٣٩٣ |
ي جاي سايتتون گفتيد مسعودي شيعه بوده
http://sarallah.valiasr-aj.com/include/VIEW.php?bankname=LIBLIST&RADIF=0000021986
تو اين مقاله ميگيد سني بوده کدومش درسته؟

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي

اولاً بجهت تعمد مسعودي بر اخفاي مذهب خود و در دسترس نبودن برخي از کتب او، دليل متقني در اثبات مذهبش در دست نيست.

ثانياً مقاله اي که آدرس آن را ذکر کرده ايد توسط گروه پاسخ به شبهات نوشته نشده و اين آدرس مربوط به نرم افزار تحت وب ثار الله است که مطالبي در مورد امام حسين عليه السلام در آن جمع آوري شده است.

ثالثاً دلايلي که در مقاله مذکور آمده بيشتر حب او به اهل بيت عليهم السلام و اعتقاد او به مقام آنها را مي رساند که مي تواند انصاف او را در عين سني بودن او نشان دهد چون دلايلي بر سني بودن او وجود دارد که از آنجمله به تفضيل او در ميان علماي اهل سنت مي توان اشاره کرد که در متن ذکر شد و اعتقاد او به قياس دليل ديگري بر سني بودن اوست ولي سني متشيع و متمايل به شيعه بوده. شايد بتوان او را سنيي که در انتهاي عمر خود شيعه شده و به حقانيت شيعه رسيده است دانست.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
85 | مهدی | | ١٨:٥١ - ٠١ دي ١٣٩٥ |
سلام و سپاس از خدمات شما به مکتب اهل بیت علیهم السلام.
آیا علمای بزرگی مانند مرحوم کلینی این اطلاعات شما را نداشتند و از نظر عقلی نمیدانستند محتوای روایت با اصول فقه شیعه سازگار نیست؟ پس جرا این حدیث را در کتاب خود ذکر کرده است؟

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
کجا شیخ کلینی گفته است هر روایتی را نقل کرده ام باید پذیرفت و آن را قبول کرد!! اگر شما مقدمه کتاب ایشان را بخوانید خود ایشان در آنجا یاد آور شده است هر روایتی مخالف قرآن بود آن را رد کنید که این نشان از مبنای او دارد
چقدر روایت دراین کتاب وجود دارد از باب تقیه صادر شده است آیا باید حتما طبق آن باید فتوا دارد و غیره لذا باید مبانی شیخ را دانست نه اینکه به این صورت بگویید که چرا آنها این روایت را در کتب خود آورده اند!
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
 [1] [2] [3]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها