2024 April 19 - جمعه 31 فروردين 1403
چرا شيعيان ، همانند اهل تسنن نمازهايشان را در پنج وقت نمي خوانند ؟
کد مطلب: ٥٢١١ تاریخ انتشار: ٢٧ آذر ١٣٨٦ تعداد بازدید: 60968
پرسش و پاسخ » عقائد شيعه
چرا شيعيان ، همانند اهل تسنن نمازهايشان را در پنج وقت نمي خوانند ؟

سؤال كننده : علي اكبر سليمي

پاسخ :

خواندن نماز هم در پنج وقت جايز است و هم در سه وقت ؛ البته اگر مشكلي براي تحصيل و شغل شخص نداشته باشد ، بهتر است كه در پنج وقت خوانده شود . شيعيان بر اين مطلب اتفاق نظر دارند و براي اثبات اين مطلب دلايل محكم و قاطعي هم از كتاب هاي شيعه و هم از صحيح ترين كتب اهل سنت دارند . از آن جايي كه طرف ما در اين مسأله اهل تسنن هستند ، ما فقط به دلايلي از كتاب هاي آن ها مي پردازيم .

بخاري و مسلم هر دو در صحيح ترين كتاب هاي اهل سنت بعد از قرآن و نيز احمد حنبل رئيس حنابله و احمد الطيالسي در مسندشان نقل كرده اند :

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَّي بِالْمَدِينَةِ سَبْعًا وَثَمَانِيًا الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ وَالْمَغْرِبَ وَالْعِشَاءَ .

ابن عباس مي گويد : رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم در مدينه نماز ظهر و عصر و نيز مغرب و عشاء را ، هشت ركعتي و هفت ركعتي خواند .

يعني نماز ظهر و عصر را كه در مجموع هشت ركعت مي شوند و نيز نماز مغرب و عشاء را كه در مجموع هفت ركعت مي شوند ، يك جا خواند ؛ همان طوري كه امروزه شيعيان مي خوانند .

صحيح البخاري ، ج 1 ، ص 182 ، باب مواقيت الصلاة و ج 1 ، ص 186 و صحيح مسلم ، ج 1 ، ص 491 ، باب صلاة المسافرين ، و مسند أحمد بن حنبل ، ج3 ، ص 280 ، ح 1918 و ج 3 ، ص 283 ، ح 1929 و ج 4 ، ص 154 ح 2465 و ص 201 ح 2582 و مسند أبي داود الطيالسي ، ص 341 ، 342 ، ح 2164 ، 2629 .

همچنين مسلم در صحيح خود ، مالك بن أنس ، رئيس مالكي ها در المؤطأ ، ابو داود ، نسائي و بيهقي در سننشان ، احمد بن حنبل و ابوعوانه در مسندشان اين روايت را نقل كرده اند :

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ صَلَّي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ جَمِيعًا وَالْمَغْرِبَ وَالْعِشَاءَ جَمِيعًا فِي غَيْرِ خَوْفٍ وَلَا سَفَرٍ .

ابن عباس مي گويد : رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم ، نماز ظهر و عصر را باهم و نيز نماز مغرب و عشاء را باهم خواندند ؛ در حالي نه ترسي وجود داشت و نه در سفر بودند .

صحيح مسلم ، ج1 ، ص 489 ، باب صلاة المسافرين و الموطأ ، ص 73 ، ح 327 و سنن أبي داود ، ج 2 ، ص 6 ، ح 1210 ، 1214 و سنن النسائي ، ج 1 ، ص 315 ح 600 و مسند أحمد بن حنبل ، ج 3 ، ص 292 ، ح 1953 و ج 4 ، ص 191 ، ح 2557 و صحيح ابن خزيمة ، ج 2 ، ص 85 ، ح 971 و مسند أبي عوانة ، ج 2 ، ص 353 و السنن الكبري ، ج3 ، ص 166 ، 167 .

و جالب اين است كه الباني وهابي كه بن باز مفتي اعظم عربستان از او با عنوان «بخاري دوران» ياد مي كرد ، در كتاب هاي صحيح سنن أبي داود ، ج 1 ، ص 224 ، ح 1068 و صحيح سنن النسائي ، ج 1 ، ص 130 ح 585 اين روايت را تصحيح كرده است .

اما متأسفانه اهل سنت با اين كه اين همه روايت صحيح السند در اين باره در صحيح ترين كتاب هاي آن ها وجود دارد ، لجاجت به خرج مي دهند و اجازه با هم خواندن نماز را نمي دهند . و همين مسأله باعث شده است كه بسياري از جوانان اهل تسنن از نماز و عبادت دلسرد شوند ؛ چون نه مي توانند به تحصيل شان برسند و نه به كسب و كار . اما اگر نماز خواندن در سه وقت باشد ، هيچ مشكلي براي مردم پيش نخواهد آمد و هر كسي كه مسلمان است به راحتي مي تواند فرايض خود را انجام دهد . ظهر كه براي استراحت به منزل مي رود ، نماز ظهر و عصر را با هم مي خواند و براي كار و درس او هيچ مزاحمتي ندارد . همين در مغرب و عشاء .

و جالب تر اين كه روايات فراواني در صحيح ترين كتاب هاي اهل سنت آمده است كه همين نظر ما را تأييد مي كند . مسلم بن حجاج در صحيح خود ، ترمذي ، أبي داود ، نسائي و بيهقي در سننشان و نيز احمد حنبل و أبي عوانه در مسندشان نقل مي نويسند :

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ جَمَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ وَالْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ بِالْمَدِينَةِ فِي غَيْرِ خَوْفٍ وَلَا مَطَرٍ فِي حَدِيثِ وَكِيعٍ قَالَ قُلْتُ لِابْنِ عَبَّاسٍ لِمَ فَعَلَ ذَلِكَ قَالَ كَيْ لَا يُحْرِجَ أُمَّتَهُ .

ابن عباس مي گويد : رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم در مدينه ميان ظهر و عصر و مغرب و عشاء جمع كرد ؛ در حالي كه نه ترسي بود و نه باراني وجود داشت . وكيع ( رواي روايت ) مي گويد از ابن عباس سؤال كردم ، پيامبر چرا اين كار را مي كرد ؟ گفت : به اين دليل كه امتش به سختي نيفتند .

صحيح مسلم ، 1 ، ص 490 ، باب صلاة المسافرين و سنن الترمذي ، ج 1 ، ص 354 ، ح 187 و سنن أبي داود ، ج 2 ، ص 6 ، ح 1211 و سنن النسائي ، ج 1 ، ص 315 ، ح 601 و مسند أحمد بن حنبل ، ج 5 ، ص 81 ، ح 3235 و ص 113 ، ح 3323 و مسند أبي عوانة ، ج 2 ، ص 353 و سنن البيهقي ، ج 3 ، ص 167 .

ألباني اين روايت را نيز در صحيح سنن أبي داود ، ج 1 ، 224 ، ح 1070 و صحيح سنن النسائي ، ج 1 ، ص 130 ، ح 586 و در إرواء الغليل ، ج 3 ، ص 34 ، ح 579 تصحيح كرده است .

اين نشان مي دهد كه رسول گرامي اسلام صلي الله عليه وآله وسلم تمامي اين مسائل را پيش بيني كرده بوده و به فكر امت خود بوده است . وقتي بشود نماز را در سه وقت بخوانيم ، چه ضرورتي وجود دارد كه به مردم سخت بگيريم و با اين كار جوانان مسلمان را به هر چه نماز و عبادت است ، بدبين و دلسرد كنيم .

البته همان طور كه پيش از اين گفتيم ، اگر كسي بتواند در پنج وقت بخواند مشكلي ندارد و شايد ثواب بيشتري هم ببرد ؛ ولي خواندن در سه وقت نيز اشكالي ندارد .

چندين روايت ديگر نيز در صحيح مسلم و ديگر كتب اهل سنت وجود دارد كه نظر ما را تأييد مي كند كه به همين اندازه بسنده مي كنيم .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



Share
1 | محسن حبيبي | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٠٣ دي ١٣٨٦ |
سلام وقتي پاسخ هاي محكم و منطقي شما عزيزان را مي خوانم دلگرم مي شوم خدا اجرتان دهديا علي
2 | علي حريزاوي | Iran - Ahvaz | ١٢:٠٠ - ٠١ اسفند ١٣٨٦ |
ازتوضيح كامل شما ممنون هستم.
3 | قشمي | Iran - Bandar-e Khamīr | ١٢:٠٠ - ٠٩ اسفند ١٣٨٦ |
بسم الله الرحمن الرحيم
إن الصلاة كانت على المؤمنين كتاباً موقوتا
صدق الله العلي العظيم
.
همانا نماز براي اهل ايمان زمان بندي مشخصي دارد.
قصر و جمع نمازهاي پنجگانه فقط در صورت هنگام سفر. مريضي و يا باران و شرايط بد آب و هوايي است.
روزي پنج وعده نماز خواندن در برابر قدرت و عظمت و نعمت هاي پروردگار يكتا چيزي نيست. كما اينكه هر نمازي وقت مخصوص به خود دارد.
خواندن نماز عصر در وقت ظهر و يا نماز عشا در وقت مغرب با آيه قران كريم منافات ندارد!!!؟

پاسخ:
جناب آقاي قشمي عزيز ! بدون شك پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم بهتر از من و شما مي‌داند كه نمازش را چه وقت و چگونه بخواند . و آن حضرت طبق روايات صحيح السند اهل سنت در مدينه ، بدون اين كه مريض باشند ، باران بيايد ، خوفي باشد و ... نماز ظهر و عصرشان را باهم خوانده‌اند . وقتي آن حضرت باهم خواندن آن‌ها را با آيه قرآن متعارض نمي‌داند ، چرا شما اصرار داريد كه بر خلاف نظر آن حضرت عمل كنيد ؟
ضمن اين كه به شما توصيه مي‌كنيم سري به كتاب‌هاي تفسيري خودتان بزنيد و بارديگر معناي آيه‌اي را كه به آن استناد كرده‌ايد ، مرور نماييد .

گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)
4 | جواد روحاني | Germany - Ludwigsburg | ١٢:٠٠ - ١٢ اسفند ١٣٨٦ |
با تشکر از شما عزيزانامروزه در اروپا علاقه به اسلام گسترش زيادي يافته است اما بايد با چنين حضور فعالي عرصه را بر وهابيت تنگ کرد چرا که مي بينيمروزانه سيل عظيمي از جوانان نا آگاه را جلب مي کند و به دام خود مي اندازد
5 | عبدالله | United States - Mountain View | ١٢:٠٠ - ٠٨ فروردين ١٣٨٧ |
خدا شما را به راه راست هدايت كند.انشاالله.
6 | محمد سليمي | Iran - Markaz | ١٢:٠٠ - ٢٥ فروردين ١٣٨٧ |
از مجموع مباحث بر ميآيد كه پيامبر نمازها را اكثرا در 5 نوبت مي خوانده و در بعضي اوقات بصورت جمع، حال اين سوال باقي است شما چرا به سنت هميشگي پيامبر تاسي نمي كنيد؟ و اكثرا در اين خصوص به دنبال توجيه هستيد

پاسخ:
دوست گرامي ! ما به اين شبهه پيش از اين پاسخ داده‌ايم :

http://valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=697
7 | شيعه كوچولو : امان ازين پيامبران جديد | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٢٦ فروردين ١٣٨٧ |
امان ازين پيامبران جديد وهابي سلفي لورنس آبادي . كه مي خواهند به رسول خدا هم آموزش بدهند !!!ههههههههههههههه
8 | اهل سنت | Iran - Gāvbandī | ١٢:٠٠ - ١٣ تير ١٣٨٧ |
بر خلاف مطلب نوشته شده اگر انسان كمي منصف باشد خواهد ديد كه چگونه مساجد اهل سنت هر روز بيشتر شاهد حضور نسل جوان است بر خلاف اكثر مساجد اهل تشيع كه كه بگذريم از نماز جماعت ،‌ نماز فرادي هم كمرنگ است.
9 | عباس سالاري | United Arab Emirates - Dubai | ١٢:٠٠ - ١٥ تير ١٣٨٧ |
بسمه تعالي
سلام عليکم
از همه عزيزان که زحمت مي کشند خداي عزوجل اجرشان را هم در دنيا وهم در اخرت نصيبشان بگرداند
اگر برداران اهل سنت خوب بنگرند خواهند ديد در چند نوبت نمازهاي برادران اهل سنت قضا مي شود که حتي بعضي نمازهاي قضا خود را بجا نمي اورند بخصوص انها که در فرودگاه يا کارهاي سخت که فرصت پيدا نمي کنند نماز ظهر را سروقت بخوانند يا نماز مغرب نمي توانند
اين چيزها جلو چشمان اتفاق مي افتد که برادران اهل سنت مي گويند خوش بحال شما که اجازه دادن نماز هاي خود را در سه وقت بخوانيد يا مي تواني در پنج وقت بخواني که نمازهاي ما بيشتر قضا مي شود ما مي گوييم که اين امر خدواند متعال مي باشد که امر فرموده اند که پيامبر عظيم الشان اسلام را انجام داده اند ائمه اسلام انجام داده اند
اگر بعضيها سنگ اندازي نکنند مساجد شيعيان از اين هم شلوغتر مي باشد ما در خارج زندگي مي کنيم و مي دانيم که چه سنگ اندازيها مي شود ما از کوچکي در ميان اهل سنت زندگي مي کنيم ومي بينيم که قبلا مساجد ما چند نفر بودند والان چند نفرند خدا راشکر مي کنيم که شيعه روز به روز افزون يابد ودست توطئه گران وطاغوتيان قطع شود
از برداران اهل سنت مي خواهم يک امار گيري دقيق وبه دور از تعصب بگيرند که نمازهاي اهل سنت قضا بيشتر مي شود يا برادران اهل تشيع
وبعد به دنبال علتها بروند
نه يک نفر بلکه بيشتر از اهل سنت وقتي صحبت از وضو مي شود چرا عقب نشيني مي کنند چرا به قران عمل نمي شود تا برسد به نماز ما وقتي وضويمان درست نباشد چطور نمازمان درست مي باشد وقتي وضويمان طبق قران نمي باشد ايراد از نماز مي گيرند
----------------------------------------
خدايا ما را از نمازگزاران واقعي قرار بده
خدايا هرگز ما را از پيامبر وال پيامبر دور مگردان
خدايا امام معصوم ما را در حال نماز شهيد کردند ما را از شيعيان واقعي امام امير المومنين علي بن ابيطالب ع قرار بده
اللهم عجل لوليک الفرج
10 | جواد رضايي | Brunei - Bandar Seri Begawan | ١٢:٠٠ - ٢٤ دي ١٣٨٧ |
به نام آنکه هستي نام از او يافت

با سلام و خسته نباشيد به کساني که راه معصومين (راه مستقيم و واقعي) را براي ديگران روشن ميسازند.

شکر خداوند متعال را که در اين لحظه توانستم يکي از جبابهاي شبهاتي که اهل تسنن هميشه در موقيت ما ذکر ميکنند را از اين سايت پيدا کنم و خود و آنها را با کمک شما برادران از اشتباهات و انحرافات شان آگاه سازيم.


اجر شما با امام عصر (عج)

راه پيامبر و اهل بيت راه مستقيم است **************** دوستار و همراه آنها در بهشت برين است

هرات, افغانستان.




11 | فاطمه | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ١٢ بهمن ١٣٨٧ |
بسيار عالي ،واقعا از سايتتون خوشم آمد و نهايت استفاده رو بردم.
12 | ام ال | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٢٢ بهمن ١٣٨٧ |
من شيعه هستم ودر جواب اون دوستمون كه فرمودند نماز هاي اهل شنت بيشتر قضا مي شود بايد گفت كه اين به اهميت ندادن آنها براي نماز خواندن نيست آن طوري كه من شنيدم اهل سنت براي نماز ظهر از زمان اذان تا فاصله چهار ركعت نماز را صحيح مي دانند و بعد از گذشت اين زمان نماز را قضا ميدانند همين طور براي ساير نماز هاولي ما شيعه ها از زمان اذان ظهر تا قبل از غروب آفتاب را براي هردو نماز صحيح مي دانيم حال خود قضاوت كنيد كه اهل سنت به نماز اهميت مي دهند يا ما.اين را هم اضافه كنم كه ما اگر نماز مان را سر وقت بخوانيم براي نماز ظهر هيچ مشكلي ندارد ولي تصور كنيد كه در اوج ظهر نيت مي كنيم كه نماز عصر مي خوانم نمي دانم سر خود كلاه مي گذاريم يا خدا مثل اين است كه در ظهر به نيت شب هم شام بخوريم.اگر هم نمازمان به تعويق بيفتد نزديك هاي غروب نيت مي كنيم كه نماز ظهر مي خوانم واقعا خنده دار است من كه خود مدتيست كه با وجود شيعه بودن نماز هاي خود را در پنج وقت مي خوانم و احساس بهتري دام به شما هم توصيه مي كنم.
13 | حقيقت | United Arab Emirates - Dubai | ١٢:٠٠ - ٢٨ بهمن ١٣٨٧ |
بسمه تعالي
سلام عليکم
جناب ام ال قران را بيشتر بخوانيد تا اوقات نماز را بيشتر بفهميد که خداوند متعال چه امر فرموده اند علماي شيعه هم براي خودسازي اين امر فرموده اند اگر شما اين کار را انجام مي دهيد خيلي خوب وموفق باشيد که بيشتر خودسازي کنيد علماي بزرگوار شيعيان با تاسي از پيامبر اسلام وامامان معصوم برحقند
ازخداوند مي خواهم که بيشتر با مسايل اشنا شوي وبا علماي بزرگوار شيعه رابطه دراين موارد داشته باشي تا کلاه بزرگ سرخود نگذاشته باشيد
برادران اهل سنت به نماز اهميت مي دهند ولي بيشتر نماز شان قضا مي شود ايا پيامبر اسلام بدون اينکه جنگ باشد يا توفاني باشد يا مشکلاتي داشته باشد نمازهاي ظهر وعصر را باهم خواندن اينطور نيست بيشتر مطالعه فرماييد
بعضي از دوستان ما که اهل سنت هستند مي گويند اي کاش ما هم مي توانسنيم نمازهاي خود را جمع مي خوانديم اسلام اين اجازه را داده است که مي تواني نمازهاي خود را با هم يا جدا از هم بخوانيد
14 | ؟؟؟/؟ | United Arab Emirates - Dubai | ١٢:٠٠ - ٠٣ شهریور ١٣٨٨ |
چرا فقط همش از ابن عباس اگه مردي چند تا از شافعي ها رو نام ببر
15 | حسين علي | Iran - Khorramshahr | ١٢:٠٠ - ٠٤ شهریور ١٣٨٨ |
روزه و نماز همه قبول.
من وکيل مدافع عزيزان وليعصري (عج) نيستم، اما جناب ؟؟؟/؟ اينها از کتابهاي ما نيست که به آن ارجاع داده اند. ابن عباس (رحمه الله) از صحابي بزرگ و از راويان معتبر خود شماست. بعلاوه آقايان ائمه ي شافعي تقريباً صد سالي ديرتر به گرد پاي او رسيده اند.
16 | محمد | Iran - Khorramshahr | ١٢:٠٠ - ٠٥ آبان ١٣٨٨ |
من از وقتي نمازهام رو جدا مي خونم احساس بهتري دارم.
شما هم امتحان کنيد.
راستي چه اصراريه پست الکترونيکي بديم.
17 | مجيد م علي | United Arab Emirates - Dubai | ١٢:٠٠ - ٠٦ آبان ١٣٨٨ |
با سلام
جناب اقاي محمد اولاً خدا را شكر كه نماز ميخواني
ثانياً خوبه كه بعد از نماز احساس خوبي ميكني . اتفاقاً من هم سعي كردم كه نمازم را جدا بخونم ولي وقت اذان عصر " در اين شهر اهل سنت " موذن كه اذان ميگفت يا يادش رفت بگه"الصلاه خير من النوم " يا نبايد بگويد "الصلاه خير من النوم " من خواب افتاد تا نمازم قضا شد .براي همينه كه برگشتم نمازها جمع كردم .حالا خدا را شكر كه تو توي اين امتحان حس خوبي پيدا كردي .
اما چرا بايد اسم خودمون را به پست الكتروني بديم منهم نمي دونم ولي يك علتش اينه كه صادق را از غير صادق بشناسيم مثلاً يارو اسمش عمر مياد ميكه اسمم محمده البته و لا نسبت شما .

ياعلي
18 | گذري | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٢١ آبان ١٣٨٨ |
سلام بر همه دوستان.
دوست عزيز که با نام ام ال نظر شماره 12 را داده‌اند، خواستم عرض کنم شما مي‌فرماييد من شيعه هستم باشد قبول. ولي شيعه چه کسي؟! اگر منظورتان اهل بيت است که نمي‌توانيد خلاف دستورات آنان عمل کنيد و يا اينکه حکم آنان را مسخره کنيد. مسخره کردن ائمه عليهم السلام با ادعاي شيعگي منافات دارد. چون جايي که امام معصوم نظري مي‌فرمايند ما شيعيان فقط مي‌گوييم چشم! بنابراين اينطور تصور مي‌کنم که شيعه بودن شما از همان جنسي است که وهابيون طبقه بندي مي‌کنند: سني يعني وهابي، شيعه يعني اهل سنت تابع مذاهب اربعه و رافضي به جاي اماميه. اين فقط جهت روشن شدن موضع شيعيان بود چون کسي پاسخ نداده است.
الحمد لله الذي جعلني من المتمسکين بولاية مولاي علي ابن ابيطالب (عليه السلام)
19 | محب اهل بيت | Iran - Urmia | ١٢:٠٠ - ٢٢ آبان ١٣٨٨ |
سلام
عزيزان بهتره تعصب را کنار بگذارند و واقع بينانه نگاه کنند . بعد از رسول خدا ملاک اهل بيت است. تا زماني که تعصب هست اختلاف نيز وجود دارد. مگر گفته هاي اهل بيت غير از گفته هاي قرآن و پيامبر است؟
20 | معين خالقي | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٢٩ آبان ١٣٨٨ |
با عرض سلام و تشکر از زحمات ارجمند شما
بنده در يک خانواده ي اهل تشيع بسيار معتقد و البته معتدل به دنيا آمده ام که دانشجويي خود را در استان کردستان و ميان مردم دلگرم سنندج گذراندم و در آنجا با مذهب امام شافعي آشنا شدم و سوالاتي برايم پيش آمد که يکي هم همين اوقات نماز بود و زماني که آنرا از ماموستايي پرسيدم فرمود :
البته که رسول الله چنين کرده و نماز ها را گاها جمع ميفرمودند ، ولي اين کار نبايد بصورت عادت در بيايد و بهتر است و بايد نماز را در زمان خود خواند(همانطور که رسول الله عادت به جمع نمازها نداشتند)
پس چگونه در ميان امت رسول الله برخي بر برخي ديگر ايراد ميگيرند که خواندن نماز اهل تسنن در اوقات خمسه(و منع جمع نماز) لجاجت با اهل تشيع است ؟
آيا اسرار و عادت بر جمع نماز ها لجاجت با فرمايش و سنت و سيرت رسول الله نيست؟
و اگر تنها نماز خواندن در پنج نوبت مانع رسيدگي به کارها و امور روزمره است ، پس ديگر چگونه امامان معصوم(عليهم اسلام) که نقطعا نه تنها نماز خود را به فاضل ترين شکل(در پنج نوبت) مي خاندند ، در عبادات و نماز هاي مستحبي هم پيشرو بودند ، الگوي عبادت براي مسلمانان باشند؟
21 | حسين | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٢٥ آذر ١٣٨٨ |

به نام خدا
22 | سني خدا پرست | Iran - Markaz | ١٢:٠٠ - ١٥ دي ١٣٨٨ |
سلام بر زنده هاي مرده پرست براي اينكه پيامبر در يك روز اين كارو كردن شما 3 وعده ميخونين چرا بعد از اين اتفاق نمازشون رو 3 وعده نخوندن متاسفم براي شما كه با اسم ادم هاي نازنيني چون علي حسين رضي الله سر مردمتون رو ميخورين خدا شمارو هدايت كنه امين
23 | momen abdullah | Malaysia - Kuala Lumpur | ١٢:٠٠ - ١٦ دي ١٣٨٨ |
جناب سني
خداوند عظيم و متعال در قرآن حکيم مي‌فرمايد:
«قل أطيعوا الله و الرسول فإن تولوا فإن الله لا يحب الكافرين»

پس اطاعت غير الله و رسول او برابر کفر است و کفر چيزي نيست جز پرستش غير خدا.
حال آيا شما شکي داريد که لازم الاطاعه دانستن يک ديکتاتور خون ريز و جبار، پرستش غير خدا و کفر است؟
مرده پرست کساني هستند که اطاعت اوامر شياطين مستقر در کاخهاي رياض و ... را مي‌کنند.
*******
شما خيلي به امام حسين (عليه السلام) علاقه داريد؟
مي‌شود بفرماييد چرا او را خليفه خدا و رسول خدا (صلي الله عليه و آله) نمي‌دانيد؟ مگر امام حسين (عليه السلام) چه نقصي داشتند که شما او را خليفه نمي‌دانيد؟
******
ناراحتي شما از اين است که چرا بزرگان ما با استفاده از اولين کتب خود شما دريايي از فحاشي شما را به خود شما بازگرداندند.
اگر ذره اي مردانگي در وجود شما يافت مي‌شود برويد نزد علماي و مطالب اين صفحه را براي آنها بيان کنيد و از آنها بپرسيد که چرا اينهمه به شيعه فحاشي مي‌کنند بدون اينکه دفاعيات شيعه را براي شما بازگو کنند.
آيا يک بار، فقط يک بار، شد که يکي از علماي شما برخيزد و فقط يکي از دفاعيات ما را براي شما بخواند؟
آيا يک بار، و فقط يک بار، شد که يکي از علماي شما از شيعيان بابت اينهمه دروغي که بر عليه شيعيان گفته شده معذرت خواهي کند؟
تا کنون ما چندين هزار دروغ شما را پاسخ گفته ايم؟ چندين تهمت و فحاشي شما را با آرامش تحمل کرده و پاسخ داده ايم؟

در آخر توصيه ما به شما اين است لطفا نمازتان را با نام خداوند آغاز کنيد.
يا علي
24 | مسلمان | Afghanistan - Kabul | ١٢:٠٠ - ٢٢ دي ١٣٨٨ |
سلام دوست عزيز : بگذر ازاين سخن ها. من از اهل تسنن استم من به مذهب شعيه احترام قايل استم تنها من نه بلکه تمام اهل تسنن احترام قايل است ولي بگذر از اين سخن ها از اينگه حضرت عمر رض را بد بگويي ، حضرت ابوبکر (رض ) و يا ديگران را فايده به دست نياوردي . شما هم يک خدا ( ج ) را ميشناسيد ، اهل تسنن هم ، شما هم به ايمان به رسول خدا داريد و ما هم ، شما هم از يکتاب خداوند که قران کريم است پيروي ميکنيد و ماهم ، شما هم به شيرخدا حضرت علي ( رض ) احترام داريد و خليفه مي شماريد و ما هم و تمام اهل بيت من تنها از شما شنيده ام که اين طور به ياران آن حضرت سخن هاي نادرست ارايه ميکنيد ، اگر شما البته هدف ام تنها ( تو ) مارا مسلمان ( اهل تسنن ) را خطاب نمي کني سخن ديگري است . من به شما اين را ميگويم من حيث يک مسلمان يک سايت بساز که تو کافران را به اين دين دعوت کني به آن ها تبليغ کني نه براي مسلمان که خود مسلمان استند اگر اين طور باشد که همه اهل تسنن شيعيان را حرف بد بگويد و شيعيان اهل تسنن را پس چي خواه شد . من از تمام اهل تسنن اين را ميگويم که زمان که نظر ميدهد براي اين سايت با منطق خود اين برادر را به فهماند نه از اين که حرف بد بگويد و خدا نا خواسته گناه بزرگ را مرتکب شود حضرت علي ( کرم الله وجه ) تنها مربوط به اهل شيعيان نيست . در فرجام برادر محترم کوشش کن که منطقي صحبت کني
25 | محمداحمدي زاد | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٢١ بهمن ١٣٨٨ |
سلام نوشته هاي شما اصلا منطقي نبودزيرامگر مشودنماز عشا را در وقت مغرب خواند ؟؟؟چنين چيزي غير ممكن استخودتان يه كم بي انديشيد!!!سپس هرچه دلتان خواست بنويسيدومردم را گمراه نكنيد.يك مطلب ديگر اينكه شما گفتين اگر جوانان نماز را در پنج وقت بخوانندنسبت به دين سردميشوند !اگر اينطور باشد نبايد توقع داشته باشند كه خدا به آنان رحمت خود را عنايت كند !!آن چه مسلماني است كه براي آخرت خويش سعي و تلاش نمي كند وحاضر نيست كه نيم ساعت ا ز وقت خويش را به عبادت خدا بپردازد و پنج ركعت نماز را در روز بخواند واقعا شرم آوراست .خيلي برايتا متاسفم . انشاالله خدا شمارا به راه راست هدايت كند(ازاين بدعت ها و خرافات شما را دور كند)

پاسخ:
جناب احمد نژاد
اگر به مدارك ارائه شده در مقاله توجه مي‌كرديد‌، اين چنين قضاوت نمي‌كرديد ، طبق اين مدارك رسول خدا صلي الله عليه وآله در بسياري از موارد نمازهاي ظهر و عصر و مغرب و عشاء را يكجا و در يك زمان مي‌خوانده‌اند‌، آيا رسول خدا به اندازه شما وقت نماز را نمي‌دانست و وقت شناس نبود؟ آيا رسول خدا به اندازه شما نمي‌فهميد كه نمي‌شود نماز عشاء را در وقت نماز مغرب خواند؟
شما كاسه‌اي داغ‌تر از آش شده‌ايد، همانند كساني كه رسول خدا به‌ آن‌ها دستور مي‌داد كه در سفر روزه نگيرند و خود آن حضرت نيز در جلوي ديدگان آن‌ها روزه را افطار مي‌كرد ؛ اما آن‌ها كه خود را فهميده‌تر و با تقوي تر از رسول خدا مي‌ديدند، از افطار كردن خودداري مي‌نمودند . رسول خدا نيز آن‌ها را «عصاة؛ سركش و عصيان‌گر» معرفي كرد .
يا همانند كساني كه رسول خدا به آن‌ها دستور مي‌داد، از احرام خارج شويد و تمام محرمات احرام بر شما حلال است ؛ اما آن‌ها مي‌گفتند : چطور ما به طرف مني برويم در حالي كه از آلت‌هاي تناسلي ما مني مي‌چكد !
براي اطلاع از مدارك اين مطلب به آدرس ذيل مراجعه كنيد :

http://valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=3501

موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
26 | مجيد م علي | United Arab Emirates - Dubai | ١٢:٠٠ - ٢٣ بهمن ١٣٨٨ |
با سلام
جناب محمداحمدي زاد ( 25 ) ميشود اول بما بگوئيد كه شما چرا قبل از غروب افتاب نماز مغرب ميخوانيد ؟؟؟
ميشود بگوئيد كه در ماه مبارك رمضان بعد از ساعتها اجتناب از خوردن اب و غذا قبل از غروب افتاب روزه خوري ميكنيد ؟؟؟
ميشود بگوئيد كه چرا بدون وضوء صحيح نماز ميخوانيد ؟؟؟
ميشود بگوئيد كه چرا بمثل گبرها دست به سينه نماز ميخوانيد ؟؟؟؟
ميشود بگوئيد چرا كتابهاي صحيح بخاري و مسلم را صحيح ميدانيد ولي به بعضي از احاديث ان عمل نميكنيد؟؟؟
مثل اين حديث كه در اين مقاله بالا نوشته شده :
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَّى بِالْمَدِينَةِ سَبْعًا وَثَمَانِيًا الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ وَالْمَغْرِبَ وَالْعِشَاءَ .

ابن عباس مي‌گويد : رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم در مدينه نماز ظهر و عصر و نيز مغرب و عشاء را ، هشت ركعتي و هفت ركعتي خواند .

يعني نماز ظهر و عصر را كه در مجموع هشت ركعت مي‌شوند و نيز نماز مغرب و عشاء را كه در مجموع هفت ركعت مي‌شوند ، يك جا خواند ؛ همان طوري كه امروزه شيعيان مي‌خوانند .

صحيح البخاري ، ج 1 ، ص 182 ، باب مواقيت الصلاة و ج 1 ، ص 186 و صحيح مسلم ، ج 1 ، ص 491 ، باب صلاة المسافرين ، و مسند أحمد بن حنبل ، ج3 ، ص 280 ، ح 1918 و ج 3 ، ص 283 ، ح 1929 و ج 4 ، ص 154 ح 2465 و ص 201 ح 2582 و مسند أبي داود الطيالسي ، ص 341 ، 342 ، ح 2164 ، 2629


يا علي
27 | ش.ك | Afghanistan - Kabul | ١٢:٠٠ - ٢٤ اسفند ١٣٨٨ |
سلام خدمت همه دوستان جاهل که نمازهاي پنجگانه را 3وقت ميخوانند بايد بگويم که ازشرايط مهم واصلي نمازداخل شدن به وقت نمازاست اگرنمازراقبل ويا بعد ازوقت بخوانيم نمازصخيخ نيست درمذهب اهل سنت اگرنمازاشتباها قبل ازوقت خوانده شود <مثلادرجاي دوراست اذان را نميشنود وفکرمکند که اذان داده شده>به محض شنيدن اذان يافهميدن اينکه نمازراقبل ازوقت خوانده دوباره نماز رااداميکند بعدازگذشتن ازوقت نماز ,نمازقضاي خوانده ميشود اهل سنت چون به نمازبيشترازاموردنيوي اهميت ميدهند پس هميش نمازرا پنج باروبه وقت وزمانش ادا ميکنند پيامبرواصحابشان هم نمازراپنج وقت ميخواندندشما خوداقرارداريد که بايد ازخدا ورسولش اطاعت کرد پس چرا درتمام امور نه تنها ازپيامبر اطاعت نکرديد بلکه خلاف ميل وکارهايش رفتارکرديد اموري را که پيامبرمنع کردندشما همان را انجام ميدهيد وبه مسايلي که امرکردند انرا انجام نميدهيد شما وضورا هم غلط ميگيريد واگرنجاستي روي پايتان باشد بايک مسح پاک نميشود يکي از شرايط نماز پاکي بدن ولباس نمازگذار است درهواي گرم پاها درکفش بوي بدي ميگيرد بايد پاها را تميز شست بايک مسح بوي بد پا ازبين نميرود اهل سنت جماعت هرگزبه بزرگان دين توهين نکردند ونميکنند شما به صحابه بزرگوارپيامبر<انچه که درشان خودتان است >ميگويد بازتوقع داريد رسول خدا شفاعتتان را هم بکند شما به دخت بزرگوارپيامبرتهمت ميزنيد به خاظربدنام کردن خلفاي راشيدين درقسمت اينکه جوانان اهل سنت ازنمازدلزده ميشوند بايد گفت يک نظري به جمعيت مسلمانان اگربياندازيد ميبينيد که اکثريت انها را اهل سنت تشکيل ميدهند وامروزه درسراسر جهان غيرمسلماناني که به اسلام مشرف ميشوند سني مذهب ميشوند واين نشاندهنده برتروبرحق بودن مذهب اهل تسنن است ازخدا بترسيد وراه درست را انتخاب کنيد تارستگارشويد

پاسخ:

با سلام
دوست گرامي
1- سخنان شما زيبا بود ،اما اشكال مهمي داشت ، شما فرموده‌ايد « پيامبرواصحابشان هم نمازراپنج وقت ميخواندندشما خوداقرارداريد که بايد ازخدا ورسولش اطاعت کرد پس چرا درتمام امور نه تنها ازپيامبر اطاعت نکرديد»!
بهتر است به آدرس ذيل مراجعه كنيد تا ببينيد كه پيامبر 3 وعده نماز مي‌خوانده اند !
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=697
2- فرموده ايد « شما وضورا هم غلط ميگيريد»!
آيا در قرآن در مورد پا ، مسح امده است يا غسل ؟ و... بهتر است كمي در مورد وضو در قران تحقيق كنيد !:
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=moqaren&id=1
3- فرموده‌ايد « واگرنجاستي روي پايتان باشد بايک مسح پاک نميشود»!
ما نيز مي‌دانيم ! و براي همين اگر نجاستي بر روي پا بود آن را قبل از مسح مي‌شوييم ! اما اين دليل نمي‌شود كه بايد پا را شست !
اگر نجاستي بر روي سر باشد ، آيا با مسح پاك مي‌شود ؟ پس چرا سر را مسح مي‌كنيد ؟!
4- فرموده‌ايد « يکي از شرايط نماز پاکي بدن ولباس نمازگذار است درهواي گرم پاها درکفش بوي بدي ميگيرد بايد پاها را تميز شست بايک مسح بوي بد پا ازبين نميرود»!
اگر اين دليل شستن باشد ، پس اگر پا تميز باشد اصلا احتياج به شستن نيست !
يا زير بغل را نيز اگر عرق كرد ، بايد در نماز شست ! و... پاكيزه بودن يك مطلب است و وضو مطلبي ديگر !
5- فرموده‌ايد « اهل سنت جماعت هرگزبه بزرگان دين توهين نکردند ونميکنند شما به صحابه بزرگوارپيامبر<انچه که درشان خودتان است >ميگويد بازتوقع داريد رسول خدا شفاعتتان را هم بکند»!
بهتر است به آدرس ذيل مراجعه كنيد تا ببينيد صحابه چطور به همديگر اهانت كرده‌اند ! ياچطور به اهل بيت پيامبر اهانت كرده‌اند :
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?frame=1&bank=maghalat&id=154
6- فرموده‌ايد «امروزه درسراسر جهان غيرمسلماناني که به اسلام مشرف ميشوند سني مذهب ميشوند»
عده‌ زيادي از اهل سنت نيز شيعه مي‌شوند ! آيا اين نشانه بر حق بودن تشيع است ؟!
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات

28 | 007 جيمز باند | Iran - Markaz | ١٢:٠٠ - ٠١ فروردين ١٣٨٩ |
در يك كلام هيچ كدام از پيغمبران شيعه نبوده اند كه من تو شعيه باشيم هيچ وقت حضرت علي (ع) نماز شعيه نخواند و نيست پس واي بر تو اي شيعه
كه شيعه نماز مي خواني جهنم در انتظار توست و مشرك هستي و توكه مدام مهدي را صدا مي زني برايت هيچ دردي دواع نخواهد كرد چون اون خودش يك انسان هست و براي عاقبت خود از خدا طلب مغفرت مي خواهد اين هم بگويم كه حتي امام حسين وحسن نماز شعيه اي نخوانداند پس من تو چرا خودمان را و عاقبت خودمان را خراب كنيم تو لازم نيست مدرك براي اثبابت جمع كني كدام درست وكدام نادرست هست به خودت بيا حرف وحديثها را باور نكن اي برادر مگر اينهاي كه سخن از امامان ميگويند اينها در آن زمان بوداند خدا به تمام اخوندا رحم كند اگر در آن زمان يك اتفاقي افتاده حالا تو خودت
قضاوت بكن تمام اخوندا كم و زيادش ميكنند هنوز فرصت هست اي برادر برگرد و توبه كن
29 | momen abdullah | Malaysia - Bayan Lepas | ١٢:٠٠ - ٠٣ فروردين ١٣٨٩ |
جناب 007 جيمز باند
آيا تا به حال اسم کتابي به نام قرآن مجيد را شنيده‌اي؟
در اين کتاب نوراني آيه اي است که خار چشم محبين عمر است:
«و إِن من شيعته لابراهيم»
از قرآن مجيد که بي‌اطلاع هستي. لااقل سعي کن که از عقل و خرد بي‌اطلاع نباشي:
«تو لازم نيست مدرك براي اثبابت جمع كني كدام درست وكدام نادرست هست به خودت بيا حرف وحديثها را باور نكن»
پس شما محبين عمر به آوردن «مدرک» و «سند» هيچ اعتقادي نداريد؟؟؟؟؟ واقعا اين چه مذهبي است که در آن از «اثبات امور» خبري نيست؟؟؟
***********
واقعا تو از ما انتظار داري که اينهمه «مدرک» و «سند» را رها کنيم و سخنان تو را قبول کنيم؟؟؟
چرا؟ چون چند فحاشي کردي و مانند کاهن ها چند پيشگويي کردي و سپس گفتي که امامان هدي (عليهم السلام) چنين بودند و چنان؟؟؟؟
يعني قرآن و عقل و حديث همه به کنار، ولي 007 جيمز باند عمري هرچه گفت همان است؟؟؟
اين است مذهب کعب الحباري عمر؟؟؟

البته از مشرکيني که ابوبکر را شريک الله در انتخاب خليفة الله مي‌دانند چنين سخنان سخيفي نيز بعيد نيست.

يا علي
30 | كميل | Iran - Tabriz | ١٢:٠٠ - ٠٤ فروردين ١٣٨٩ |
آخ جون جيمز باند خودتي؟ هميشه دلم ميخواست يه روز باهات حرف بزنم.تازه مسلمون شدي؟ صبح بخير عزيز شعيه چيه؟شيعه درسته. دواع رو هم اشتباه نوشتي. فکر کنم هنوز برات زوده وارد اين بحث ها بشي.
31 | كميل | Iran - Tabriz | ١٢:٠٠ - ٠٥ فروردين ١٣٨٩ |
يه جواب واسه اونايي که ميگن سنيها بيشتر از شيعه ها پايبند نمازن:
شيطان به خدا گفت درراه راست تو خواهم نشست و هرکسي که ميخواد به سمت تو بياد اغوا خواهم کرد. ازاين گفته و ادامه آيه ميفهميم شيطان 2 گروه رو ازراه بدر نميکنه.يکي عبادالله المخلصين که ائمه و انبيا خدا هستند. و ديگري اون اشخاصي که اصلا درراه مستقيم قرار نگرفتن. اين سنيهاي پايبند نماز, اصلا راهشون اشتباهه .به عبارتي اين فرقه اصلا تو باغ نيستن. پس چه دليلي داره شيطون مزاحم نماز خوندنشون بشه؟
اون نمازي که اونا رو از خدا دورتر خواهد کرد چه بهتر که به جماعت و باشکوه برگزار بشه.
گر به قدر عمر دنيا کس کند حق را عبادت
روز وشب او را بوَد ذکر و نماز و روزه عادت
در صفا ومروه اش حاصل شود فيض شهادت
بي تولاي علي هرگز نميبيند سعادت
دشمن دادار باشد کافري غدار باشد
تا ابد در نار باشد حق ازاو بيزار باشد
32 | كميل(ام ال بخون) | Iran - Tabriz | ١٢:٠٠ - ٠٥ فروردين ١٣٨٩ |
خانم يا آقاي( ام ال) نوشتيد شيعه هستيد ولي سنيها را بيشتر قبول داريد؟به شما تبريک ميگويم شما به اهل تسنن پيوسته ايد . البته همه ميدونن کسي که اينجوري طرفداري از سنيها بکنه و بگه من شيعه هستم دروغ ميگه.پس شما به نام شيعه پيام زديد.تابلو بازي بسه.
33 | ابراهيم | Iran - Tabriz | ١٢:٠٠ - ١٦ فروردين ١٣٨٩ |
به راستي كه آدم هاي بي سواد كار را خراب تر مي كننددكتر شريعتي چه زيبا مي گويد كه يك دفاع جاهلانه از صد كوبيدن جاهلانه
(حتي عالمانه ) بدتر است از عزيزاني كه سواد درست حسابي ندارند و منطق درست جسابي حاليشون نيست خواهشم اينه دخالت نكنيد بهتره ( چه از اهل تشيع چه از اهل تسنن ) در ضمن بهتره منطقي فكر كنيم يعني در شرايط عادي 5 وقته بخونيم اگر شرايط نامساعد بود به هر دليلي سه وقته ( هم اهل تشيع و هماهل تسنن قبول دارند )
34 | نعمت الله از كابل | Afghanistan - Kabul | ١٨:٠٣ - ٢٧ خرداد ١٣٨٩ |
سلام بر همه مومينن اسلام بخصوص مركز تحقيقاتي ولي عصر

خيلي متشكرم از شما كه در مورد نماز اشاره فرموديد. ميخام يه سوال ديگه برام روشني بدهيد ممنون ميشم.
ميتونيد بگويد موضوغ شعيه و سني در كدام سال ويا در كدام دوران بوجود امد. آيا رسول الله (ص) نماز را دست بسته مي خواند يا دست باز . و كدام شواهد داريد در اين رابطه. با تشكر نعمت الله از شهر كابل

نظر بنده در اين موريد: از تمامي مسلمانان ميخواهم كه به نام اسلام به هم ديكر احترام و شفقت داشته باشيم چي اهل سني ويا چي شعيه
و بيايد درس هاي به ديگران بياموزيم و با انهاي كه به اسلام تقرفه مياندازد مبارزه كنيم.

به اميد ديدار الله حافظ شما
35 | مجيد م علي | United Arab Emirates - Dubai | ١٦:٢٥ - ٢٨ خرداد ١٣٨٩ |
با سلام
برادر عزيز جناب نعمت الله از کابل بسيار سوالهاي زيبائي پرسيديد كه جواب به انها هم ميتواند كوتاه باشد و صريح يا طولاني و لي بسيار غني .
من در اينجا سعي ميكنم جوابهاي كوتاهي بشما بدهم و لينك مصادر بلند را براي شما در همين نظر ارائه كنم .
===================================================================================
1 ) موسس شيعه كه بود : وقتيكه ايه " وأنذر عشيرتك الأقربين ( شعراء 214 ) " نازل شد انوقت حضرت محمد صلي الله عليه و اله بزرگان بني هاشم را دعوت كرد ند و ( در روز دوم ) موفق شدند اعلام نبوت خويش را انجام دهند و بلافاصله پيشنهاد دادند كه اولين كسي كه به ايشان لبيك بگويد او خليفه و وصي ايشان ميشود , اين اعلان سه مرتبه انجام شد و هر سه مرتبه اين حضرت علي عليه الصلوات و السلام كه دعوت حق را قبول كرد و انگاه بود كه حضرت محمد صلي الله عليه و اله و سلم به انها گفتند:
هذا أخي ووصيي وخليفتي فيكم فاسمعوا له وأطيعوا.
اين را بگذاريد كنار ايه شريفه
إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون‏ . مائده 55

سرپرست و ولىّ شما ، تنها خدا است و پيامبر او و آن‌ها كه ايمان آورده‏اند ، همان‌ها كه نماز را برپا مى‏دارند ، و در حال ركوع، زكات مى‏دهند .


مذهب شيعه در چه زماني پايه گذاري شده است ؟ http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=1313

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
اما در مورد دست بستن در حين نماز :
====================
ايا نماز ما نبايد مطابق نماز حضرت رسول الله صلي الله عليه و اله و سلم باشد 0 ( حداقل شبيه به ان )

قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم : صلوا کما رايتموني اصلي..

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند :‌ نماز بخوانيد همانگونه كه مي بينيد من نماز مي خوانم.

صحيح البخاري ج 1 ص 155 , کتاب الاذان باب الاذان للمسافر اذا کان جماعة ....
==============================================================================

در كتابهاي صحاح اهل سنت چگونگي نماز حضرت رسول اكرم محمد صلي الله عليه و اله و سلم بدين صورت ذكر شده كه تكتف در ان نيست كه نيست .

محمد بن عمر و ابن عطا روايت كرده اند ابو حميد ساعدي از ده نفر از اصحاب رسول خدا شنيد كه يكي از اين ده نفر ابوقتاده است پس ابو حميد مي گويد من داناترين شما به نماز رسول خدا هستم به او گفتند : نماز را عرضه كن پس گفت : رسول خدا زماني كه به نماز مي ايستاد دو دوست خود را بالا مي برد تا موازي دو گوشش قرار مي گرفت سپس تكبير مي گفت تا اينكه هر عضو بدنش در جاي خود قرار مي گرفت سپس حمد و سوره را قرائت مي كرد سپس تكبير مي گفت سپس دو دستش را تا گوشش بال مي آورد سپس به ركوع مي رفت و دو كف دست خود را بر زانو مي گذاشت سپس آرام مي گرفت نه سرش را بالا مي آورد و نه زياد پايين مي انداخت و مي گفت خدا سخن كسي كه او را مدح كند شنيد سپس دو دستش را بالا بر تا كنار گوشش قرار گرفت سپس گفت : الله اكبر و سپس خود را به زمين انداخت و دو كف دست خود را كنار خود گذاشت سپس سر بلند كرد و بر پاي چپ نشست و انگشتان دو پايش را موقع سجده باز كرد و سجده كرد و سپس الله اكبر گفت و بلند شد و بر پاي چپ نشست تا همه اندامش آرام گرفت سپس در سجده بعد همين كار را كرد .... همه گفتند : راست گفتي رسول خدا اينچنين نماز مي خواند .

سنن ابن ماجة ، ج 1، ص 280 ، سنن أبي داود، ج 1، ص 170 كتاب الصلاه باب استفتاح الصلاه ، سنن الترمذي، ج 1، ص 188 باب ما جا في وصف الصلاه ، مسند أحمد ج 5، ص 424، سنن الدارمي ، ج 1، ص 314 كتاب الصلاة باب صفة صلاة رسول الله ، السنن الكبرى للبيهقي، ج 2، ص 72 ، عمدة القاري، ج 6، ص 104 ‘ صحيح ابن حبان ج 5 ص 196...

بخاري آن را به طور مختصر نقل كرده است.

صحيح البخاري ، ج 1، ص 201، كتاب الصلاة ، باب سنّة الجلوس في التشهد.

ايا حركت تكتف تكفير يا دست بستن را در ان مي بينيد
===================================================================================
نه والله پس از كجا امده ؟؟؟
تكتف از بدعتهايي است كه خليفه دوم از اسيران ايراني اقتباس كرد , در وقتي كه اسيران ايراني را بازديد ميكرد ديد كه همه بحالت دست بسته جلويش ايستاده اند , پرسيد اين براي چيست , جواب دادند كه ما در مقابل بزرگان براي احترام به انها به اينصورت مياستيم . اين بود كه خليفه دوم اين عمل را به نماز اهل سنت اضافه كرد .
چرا شيعيان با دست باز نماز ميخوانند؟ http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=1252

===============================================================================
اميدوارم اين مقالات براي شما مفيد واقع شود
با ارزوي موفقيت براي شما .

يا علي



36 | mohammad | Switzerland - Cazis | ٠٤:٤٥ - ٣٠ مرداد ١٣٨٩ |
با سلام و خسته نباشيد به کليه دوستان . بلي ،دوستان شبکه جهاني نور راست ميگويد و نيمي از عقيقته را تا حالا بيان کرده .در جوابه دو ستان اهله تشيعه بايد بگم که اين حقه ما اهله سونيها نيست که درباره اسلام بخونيم و چيزي بيا موزيم ما قبلن خونديم و به عقيقت رسيديم . اين شما هاستين که بايد درس بخونين تاقيق کنين و به عقيقت برسين . ما نياز نداريم چون پيروي محمد( ص) و اهله بيت و اصحاب ايشان هستيم .اين شما هاستين که از عقيقت بدورين . چون بعضيا وقتي درس ا م خوندن متاسفانه چشم از عقيقت ميبنديد اون جاي که عقيقت را ميگويد نميبينن اون استاد که به انا عقيقت را ميآموزد انا نشنيده ميگيريد .از عقيقت فرار ميکنيد .به جاي خداي يکتا به مرده پرستي تشويق ميکنن .اهله منطق نيستين اهله گفته گو نيستين چون حق با آنا نيست . چون مذهبه به نام شيعه وجود نداشت . اين خود آنا بودن انرا بنا، با يک مشت خرافه مرده پرستي تفرقه در بين مسلمانان مياندازد .:( ان شالله به زودي سوقوت ميکنن .با کا ماله بد بختي اگر کسي ام به شما ميگه اين که عقيقت اين است ميگن اين فرد واهابي است . چيزي که اصلان وجود ندارد . اينا که ميگين اين افراد واهابي هستن ،در عقيقت کسي واهابي نيست بلکه کساني هستن که رو در رو ميخوان با روحانيونه شما بحس کنن. و اوناي که، کم ميارن يا اصلان حاظر نيستن بحس کنن، ميگم اينا واهابي هستن :د مسله آقاي منتظري که بنيان گذاره جمهوري به ادف اسلامي بود . زماني که فهميد که اسلام اينا را نميگه و اينا ميخوان سوه استفاده کنن گفت نا آقا اون جهموري اسلامي که من منظورم بود اين نيست اينا بر گشتن گفتن اين شيخه سادلو است و شما هم قبول کردين.حا لا هم که کسي ميخاد عقيقت را به شما بگه ميگن واهابي است .کدوم واهابي ؟ کجا است که جز شما کسي ديگه نميشناسن ؟در هيچ جاي دنيا وجود نداره و شما ميگين است :) به شما به خاطره استکام نظام خود دروغ ميگم با حرف را ميبران . دوستان تحقيق کنيد ! واقيعت را در يابيد!چون آدم از راه خوندن و تاقيق به عقيقت ميرسد .
. ميخا هيد مدرک بدم ؟ ok .جنابه آقاي شيخ فضل الله بزرگ ترين مرجع تقليد شيه بود و خدا رحمتش کند! جمله که شما سال هاي زيادي ميگين که حضرت فاطمه فرزنده محمد( ص ) به دست داماد خود حضرت عمر (ر ) کشته شد.اون گفت که افسانه بيش نيست .اين مدرک که گفتم ببينيد !http://www.bbc.co.uk/persian/world/2010/07/100704_l42_fazlollah.shtml?ص. و اينم امام زماني که شما ميپرستين اين جور امام زمان هاي است که از شما درست کردن. اينم ببينيد http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2007/05/070521_of_mp_bahai.shtml و آيا تا حالا از خود پرسيدن که چرا تعداد شما در بين مسلمانان فقط۹/۱۰۰ است ؟ اگر شما راه درست اسلام را ميريد و ما هم که از نظره شما مسلمان نيستيم .پس کله امت محمد فقط اين تعداد بود ؟ پيغمبره آخره زمان محمد( ص) اين بود آييده زحمتش ؟با ور کنيد اگر بدونه تهصب به دنباله حق باشيد انرا ميابيد .من برام تعجب آور است که شما مردم ايران زمين که اهله قلم اهله علم هاستين شما که اهله تقيق هاستين چرا در راي دين تصب دارين اين کارا انجام نميدين ؟!شما دانشجوهان عزيز ؟ اگر کسي از شما به خارج درس ميخاند از خارجي ها بپرسيد که اسلام در زمان کدام خليفه گسترش يافت حتمن ميگم حضرت عمر( ر ) به اميد روزي که همه مسلمانان با هم يکي بشن و از خالق هستي پيروي کنن .خدا نگهداره همه شما دوستان به خصو ص برادران دست اندر کار شبکه جهاني نور و من الله توفيق .


37 | سعيد حسيني(شاه اسماعيل صفوي) | Japan - Chiyoda | ١٥:٥٦ - ٣٠ مرداد ١٣٨٩ |
جناب mohammad

ايا واقعا شما خود را پيرو قرآن و الله تعالي ميدانيد؟؟!!!!
پس چرا خداي ابوبکر و عمر بن صهاک که انحراف چنسي داشته است را عبادت ميکنيد؟!!!
خداوندي که ابوبکر گناهکار و غاصب ، خيانتکار و حيله گر را خليفه خود گرداند از نظر ما فرقي با بتهاي دوران جاهليت نميکند.
خداوندي که عمر بن صهاک را با توچه به بدعتها و خيانتهاي و توحشي که در دين قرار داد را خليفه گرداند با جهال آن زمان فرقي نميکند.

براي شيعه خداوند تبارک و تعالي احد و واحدي ملاک است که بر مبناي پاکي و عظمت خود خليفه اش را مانند پيامبرش خود انتخاب کند و خودش او را مورد تآئيد قرار دهد نه اينکه بدست کساني بسپارد که خود در عقيده و نفس خود وامانده اند!!!

اين موضوع به همه شما ثابت ميکند که معلم بايد عاري از هر گونه احتمال خطا باشد تا بتواند در ولايت خود بدون هيچگونه نقصي عمل کند و اگر غير از اين باشد نميتواند ولي باشد.
به هيمن دليل خداوند تبارک و تعالي در قرآن ابتدا عصمت اهل بيت ع را خبر ميدهد و بعد هم اطاعت از ولايت آنان را واجب گردانيده و در نهايت ولي خود را توسط پيامبر ص معرفي ميکند.

حديث ثقلين و همچنين حديث غدير و آيات ولايت و آيه تطهير را مطالعه فرمائيد .

يا حق
38 | مجيد م علي | United Arab Emirates - Dubai | ٢٢:٢٠ - ٣٠ مرداد ١٣٨٩ |
با سلام :
جناب اقاي mohammad
اخه BBC چيه , امروز يك مقاله به انگليسي ازشون خوندم همون مقاله را در سايت فارسيشون اونهم در يك روز راجع به يك خبر معلوم نيست كدام يكشون راسته كدوم يكشون دروغه , يا يكي يا هردو :
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2010/08/100821_l20_bushehr_launch.shtml
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-11045537
اينها هم مثل ابوهريره نوكر يهودند .
انگليس هم اگر بخوبي فارسي شما نيست ترجمه گوگل استفاده بكن .
در ضمن تعداد كفار در هند و چين خيلي بيشتر از تعداد شما اهل سنت است ايا انه بر حقترند تا شما ؟؟؟؟؟

از شما ميخواه كمي تحقيق بكني تا حقيقت را پيدا كني .
يا علي

39 | بي طرف اما دنبال حقيقت | Iran - Tehran | ١٦:٣١ - ٢٣ شهریور ١٣٨٩ |
سلام در حقيقت بايد بدون تعصب فکر کرد و جستجو کرد تا به حقيقت برسيم. هر چند فکر نکنم با اين نوشته‌ها و نظرهايي که توي اين سايت وجود دارد که همه آنها از روي تعصب و لجاجت مي‌باشد، چيزي فهميد. ولي اگر از اول تا آخر نظرات را مطالعه کنيم و به صورت کلي به آنها نگاه کنيم، مي‌فهميم يا بيشتر رويت است که * نظرات اهل تسنن کامل‌تر و دور از توهين مي‌باشد و جواب‌هاي سايت راجع به سوالات همه‌اش بروي يک دليل و يا اينکه دليل کوچکي را بزرگ جلوه مي‌نمايد و روي آن مانور مي‌دهد مثلاً: پيامبر (ص) در چند جا نماز را به صورت جمع خوانده و هر دليلي بر خلاف جمع نماز مي‌آورند، باز برمي‌گردد روي اين دليل- و اينکه از نظرات بيشتر برادران تشيع معلوم است که بيشتر نظر به تائيد نظرات برادران اهل تسنن دارند و با ديد کلي مي‌توان اين را متوجه شد. پس بهتر به جاي مخالفت و انکار به سخن قلب و عقل‌مان گوش کنيم. راستي يک مطلب ديگري که يادم رفت راجع به نماز عيد فطر اهل تسنن بود که در تهران در هيچ نمازخانه‌اي اجازه برگزاري نماز عيد فطر را بر برادران اهل تسنن ندادند حال به دور از اينکه چرا اهل تسنن با اهل تشيع نماز را جماعت نمي‌کنند نظر عزيزان را مي‌خواهم بدانم. با تشکر ان شاء الله که رستگار شويم
40 | نجم الثاقب | Iran - Sanandaj | ١٥:٣٤ - ٠١ مهر ١٣٨٩ |
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم ×(اقترب للناس حسابهم وهم فى غفله معرضون)× نشانه‌هاي قيامت هم اكنون بيشتر از هر زماني پديدار گشته و همچنان در گمراهي آشكار هستيد؟؟؟ اکنون که عذاب همه گير الهي بسيار نزديک شده که فکرش را هم نمي‌کنيد، باز هم مشغول مجادله شيعه و سني‌تان هستيد... اگر شما مسلمانيد و قرآن را کتاب هدايت بشريت و به ويژه مسلمين و مومنين مي‌دانيد به آن تاسي کنيد. تا زماني که موضوعي در قران کريم روشن و آشکار است، نبايد به حديث‌ها و گفته‌هاي گذشتگان (که هيچ معلوم نيست صحيح باشد) استناد کرد. قران با آن همه عظمت و شيوايي‌اش بيان کرده نماز 5 وقت است. چرا شما در گمراهي واضح و آشکار هستيد؟؟؟؟؟؟؟ واي بر شما که مانعان خير و ساهون صلاه هستيد. بسم الله الرحمن الرحيم ×( ويل للمصلين× الذين عن صلاتهم ساهون× الذين هم يراون و يمنعون الماعون)× صدق الله رب العرش العظيم
  بعدی [1] [2] [3] [4] [5]  
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها