2024 April 18 - پنج شنبه 30 فروردين 1403
آيا روايت : « قد حلي أبوبكر الصديق سيفه » از قول امام باقر عليه السلام صحت دارد ؟
کد مطلب: ٥٢٤٩ تاریخ انتشار: ١٣ بهمن ١٤٠٠ - ٠٨:٠٠ تعداد بازدید: 14835
پرسش و پاسخ » اهل سنت
آيا روايت : « قد حلي أبوبكر الصديق سيفه » از قول امام باقر عليه السلام صحت دارد ؟

سؤال كننده : علي عابديني :

توضيح سؤال :

آيا روايت : « قد حلي أبوبكر الصديق سيفه » از قول امام باقر عليه السلام صحت دارد ؟

و عن الإمام الخامس محمد بن علي بن الحسين الباقر ، عن عروة بن عبدالله قال : سالت أبا جعفر محمد بن علي (ع) عن حلية السيف ؟ فقال : لا بأس به ، قد حلي أبوبكر الصديق سيفه ، قال : قلت : و تقول الصديق ؟ فوثب وثبة ، و استقبل القبلة ، فقال : نعم الصديق ، فمن لم يقل الصديق فلا صدق الله له قولاً في الدنيا و الآخرة .

كشف الغمة للاربلي : 2/147 .

پاسخ :

اولاً : اين روايت را مرحوم اربلي از كتاب هاي اهل سنت نقل مي كند و اين روايت در هيچ يك از كتاب هاي شيعه يافت نمي شود ؛ بنابراين براي ما ارزشي ندارد ؛

ثانياً : در خود همين روايت كه در كتاب سير اعلام النبلاء آمده ، در سند روايت شخصي به نام محمد بن علي بن حبيش وجود دارد كه مجهول است و در هيچ يك از كتاب هاي رجالي اهل سنت نامي از وي برده نشده است ؛

ثالثاً : بر فرض صحت ، اين حديث در زمان دودمان بني اميه صادر شده است كه اگر وضعيت آن زمان به خوبي درك شود ، مسأله حل خواهد شد .

بني اميه و بعد از آن ها بني العباس ، چنان عرصه را بر شيعيان تنگ كرده بود كه حتي دستور داده بودند هر كسي اسمش علي باشد ، او را از دم تيغ بگذرانند ؛ چنانچه بسياري از علماي اهل سنت نقل كرده اند كه :

كانت بنو أمية إذا سمعوا بمولود اسمه علي قتلوه .

بني اميه ، اگر مي شنيدند كه فرزندي اسمش علي است ، او را مي كشتند .

تهذيب التهذيب - ابن حجر - ج 7 - ص 281 و سير أعلام النبلاء - الذهبي - ج 5 - ص 102 و تهذيب الكمال - المزي - ج 20 - ص 429 و تاريخ مدينة دمشق - ابن عساكر - ج 41 - ص 481 و ... .

در چنين وضعيتي كاملاً منقطي است كه چنين رواياتي از باب تقيه و براي حفظ جان شيعيان صادر شده باشد ؛ به خصوص كه راوي آن عروة بن عبد الله از مخالفين سر سخت اهل بيت و از طرفداران بني اميه بوده است .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



Share
1 | سيد عبدالرحمن | Iran - Tehran | ١٢:١٣ - ٢٧ بهمن ١٣٩٠ |
سلام عليکم . استفاده برديم از اين مقاله ي دقيق .
الله يحفظکم و ايدکم بنصره .
يا علي
2 | كاكو | Iran - Rafsanjān | ٢٢:١٩ - ٠٥ خرداد ١٣٩١ |
ترجمه اش كنيد

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
همچنان كه در مقاله ذكر شد، اين روايت ضعيف بوده و در كتب شيعه وجود ندارد
اما ترجعه اين روايت اين است : از امام محمد باقرعليه السلام پرسيدند: آيا زيور كردن شمشير جايز است؟ گفت: بلى، ابو بكر صدّيق شمشيرش را زيور كرد. راوى گويد:سؤال كننده پرسيد: آيا چنين مى‏ گويى؟! امام از جا برخاست و گفت: بلى، صدّيق. هر كس صديق نگويد، خداوند او را در دنيا و آخرت تصديق نكند.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
3 | بيژن | Iran - Tehran | ١١:٥١ - ١١ مهر ١٣٩٤ |
درباب اين پاسخ ((بني اميه و بعد از آن ها بني العباس ، چنان عرصه را بر شيعيان تنگ كرده بود كه حتي دستور داده بودند هر كسي اسمش علي باشد ، او را از دم تيغ بگذرانند ؛ ))
اياا جايگاه و علم و معصوميت ما بيشتر از 11 امام حاضر و امام غايبمان است كه انان نجنگيدندو ما در صدد اثبات واقعيتي پنهان !!!!

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
خوب شما اول مطالعه مختصري در خصوص ائمه داشته باشيد، تا برايتان روش شود که آيا آنها جنگيده اند يا نه خوب است به جنگ جمل، صفين و نهروان نگاهي داشته باشيد؟!! مگر اينکه شما اصلا اينها را جنگ ندانيد؟!! و يا جنگ امام حسن عليه اسلام را؟!!
البته پيامبر صلي الله عليه و آله نيز بيشترين جنگها را داشتند پس طبق نظر شما اينها اصلا جنگ نبودند؟!!
در ضمن سوالي اگر داريد به صورت واضح بيان کنيد؟!
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
4 | محمد | Iran - Qazvin | ١٤:٣٦ - ٢١ مهر ١٣٩٤ |
جناب آقای بیژن منظورت از "واقعیتی پنهان" چیست
5 | هادی | Iran - Kuy-e Ekhtesasi-ye Gomrok | ٢٢:٤٠ - ٠٥ فروردين ١٣٩٧ |
باسلام خدمت زحمت‌کشان سایت حضرت‌ولے‌عصر عج..سال‌نو‌ مبارک..از امام باقر و امام صادق روایت داریم که آن دسته از روایتهایی که موافق عامه (اهل‌سنت) است را عمل‌به آن نمی‌شود و این روایت هم برای شیعیان هیچ ارزشی نداره....پس دلتون رو خوش نکنید که امام باقر علیه‌سلام گفته صدیق شاید هم منظور حضرت چیزی دیگر بوده....یـــــاعلـــــے‌مـــــدد
6 | فرمان علي | The Netherlands - Amsterdam | ١٠:٥٠ - ٠٩ ارديبهشت ١٣٩٧ |
اين اصل روايتي که در سير اعلام النبلاء آمده است:
سير أعلام النبلاء (4/ 408)

وبه: حدثنا أبو نعيم، حدثنا محمد بن علي بن حبيش، حدثنا إبراهيم ابن شريك، حدثنا عقبة بن مكرم، حدثنا يونس بن بكير، عن أبي عبد الله الجعفي، عن عروة بن عبد الله، قال: سألت أبا جعفر محمد بن علي عن حلية السيوف، فقال: لا بأس به، قد حلى أبو بكر الصديق سيفه.
قلت: وتقول الصديق ؟ فوثب وثبة واستقبل القبلة ثم قال: نعم الصديق، نعم الصديق، فمن لم يقل الصديق، فلا صدق الله له قولا في الدنيا والآخرة
7 | احمد | Canada - Toronto | ١٩:٠٩ - ٠٩ فروردين ١٣٩٨ |
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل علي محمد وآله الطاهرين
باسلام وعرض خسته نباشيد خدمت اساتيد محترم

در خصوص روايت وارده در كتاب سير اعلام النبلاء ووجود شخصي در سند روايت بنام محمد بن علي بن حبيش خدمت اساتيد محترم عرض كنم كه بنده در برنامه ي جوامع الكلم نام این راوی رو سرچ زدم و مشخص شد که این راوی توثیق داره وچهار نفر از علمای اهل سنت اون رو توثیق کردن .
نام کاملش هم محمد بن علی بن حبیش بن احمد بن عیسی بن خاقان هست که البته برای اطمینان بیشتر در قسمت شیوخ هم چک کردم و دیدم که ابراهیم بن شریک در قسمت شیوخش هست .
هرچند که این روایت سنی هست وبرای ما پشیزی ارزش نداره .
با تشکر

پاسخ:
با سلام
نرم افزار جوامع الکلم برای رجال اهل سنت است و این روایتی که در این مقاله مورد بررسی واقع شده است از کتاب شیعی نقل شده است؛ لذا باید در رجال شیعه مورد بحث واقع شود که در رجال شیعه همان طوری که در مقاله آمده است شخصیتی مجهول است.
موفق و مؤید باشید
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
8 | مجید | The Netherlands - Amsterdam | ٠٢:٣٠ - ٢٩ فروردين ١٣٩٩ |
لقب صدیق برای ابابکر در الکنی والاقاب قمی

(الفيروز آبادى)قاضي القضاة أبو طاهر مجد الدين محمد بن يعقوب بن محمد الصديقي، الشيرازي الشافعي. قال صاحب الشقائق النعمانية وغيره في ترجمة، كان ينتسب إلى الشيخ، ابى اسحاق الشيرازي صاحب التنبيه، وربما رفع نسبه إلى ابى بكر الصديق،

الکنی والألقاب-الشیخ عباس القمی-ج3ص36-37

پاسخ:
با سلام
به صراحت در عبارت آمده است که ایشان این مطلب را نقل قول می کند و این از امانت داری مرحوم شیخ عباس قمی است که عین مطلب را آورده است و سعی کرده است که در عبارت دخل و تصرف نکند.
شاید شما به امانت داری در نقل عبارات اعتقاد ندارید و اگر مطلبی از کسی بخواهید نقل کنید هر طور که خودتان دوست داشته باشید آن را نقل می کنید.
موفق و مؤید باشید
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
9 | رضا | Germany - Falkenstein | ١٢:٠١ - ٠٣ اسفند ١٣٩٩ |
یک حذف عجیب در کتاب فتح الباری ابن حجر عسقلانی

این متن ذیل که درباره ملحق شدن ابوبکر به سپاه اسامه را از کتب عسقلانی بوده حذف کردند

وقد روي ذلك عن: الواقدي، وابن سعد، وابن إسحاق، وابن الجوزي، وابن عساكر»
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها