2024 April 25 - پنج شنبه 06 ارديبهشت 1403
پاسخ به شبهات عيد نوروز
کد مطلب: ٥٤٥٢ تاریخ انتشار: ٢٨ اسفند ١٤٠٠ تعداد بازدید: 21439
حبل المتین » عمومی
پاسخ به شبهات عيد نوروز

شبهات اعیاد و عید نوروز - نوروز نزد ائمه
حبل المتين 89/12/29

بسم الله الرحمن الرحيم

تاریخ : 29 / 12 / 89

آقاي محسني

آقايان وهابي ها به هر بهانه اي مي خواهند عليه شيعه اقدام كنند يا شبهه مطرح كنند. در مورد بحث عيد نوروز و جشن ها و لباس نو پوشيدن ها هم مي گويند ما هم چنين چيزي در دين نداريم و پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) هم چنين كاري نكرده است. آيا وهابيت نسبت به مراسم عيد نوروز هم شبهاتي مطرح كرده اند؟

استاد حسيني قزويني

آقايان وهابي ها همين طور در كمين نشسته اند تا قضيه اي را از شيعيان و اعمالي كه در جامعه شيعي صورت مي گيرد، زير ذره بين بگيرند و شبهاتي را مطرح كنند. از جمله آنها، قضيه عيد نوروز است و در سايت هاي مختلف وهابي ها و أهل سنت نوشته اند و حتي در مسجد دار العلوم مكي زاهدان هم آقايان خطباء و علماء أهل سنت رسماً اعلام كرده اند كه عيد نوروز بدعت است.

ما كاري با اينها نداريم، ولي آنچه كه در سايت نوار اسلام و اسلام تيْپ هست، يك مقاله اي هست كه عيد نوروز را زير سؤال برده است و من بعضي از قسمت هايش را عرض مي كنم و بينندگان عزيز ببينند كه اين آقايان همانند مگس دنبال اين هستند كه جايي را پيدا كنند تا بتوانند شبهه افكني كنند و ذهن خواننده را مشوش كنند با يك سري مطالبي كه كاملاً مخدوش است و اصلاً و ابداً با مباني اسلامي سازگاري ندارد.

شبهه اول:

در اين مقاله آمده است:

ما در ايران مي بينيم كه عيد قربان يك روز و عيد نوروز 15 روز است.

اين يكي از شبهات شان است كه به عنوان يك اشكال اساسي و مهم مطرح كرده اند!!!

شما أهل سنت هم عيد فطر را يك هفته تعطيل مي كنيد، حال آن كه در اسلام، يك روز بيشتر عيد نيست. در كشورهاي عربي و در عربستان سعودي، نزديك به يك هفته تعطيل مي كنند و در بعضي از كشورها 10 روز تعطيل مي كنند. هم چنين در اول ماه محرم كه عيد نيست، شما حدود 10 روز به عنوان عيد تعطيل مي كنيد. اين چه ارتباطي به اين قضيه دارد؟

شبهه دوم:

در اين مقاله آمده است:

علماء مذهب شيعه چون با اسلام كينه دارند، سعي در رايج كردن اين عيد داشته، حتي برايش دعا و غسل ساخته اند و باز مي گويند بدعت نيست.

اين واقعاً خيلي عجيب است! ما نمي دانيم كه واقعاً بايد به حرف اينها بخنديم يا به بدبختي و بيچارگي اينها گريه كنيم؟! و فقط مي توانيم بگوييم:

الحمد لله الذي جعل أعدائنا من الجهلاء.

يا به تعبير امام سجاد (عليه السلام):

الحمد لله الذي جعل أعدائنا من الحمقاء.

اگر شيعه براي عيد نوروز، دعا يا غسل آورده است، برگرفته از مكتب أهل بيت (عليهم السلام) است و با سندهاي صحيح، بزرگان و فقهاء ما به اين روايات عمل كرده اند و برگرفته از أهل بيتي است كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) آنها را عِدْل قرآن قرار داده است.

شما آمده ايد به خاطر عداوتي كه با پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) داريد و خيلي واضح و روشن است، براي جشن ولادت پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) گفته ايد كه «اين از بدعت هاي محْدثه در دين است». آيا اين يك نوع عداوت با پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) نيست؟

در كتاب مجموع فتاواي بن باز، جلد 1، صفحه 183 آمده است:

لا يجوز الإحتفال بمولد الرسول و لا غيره، لأن ذلك من البدع المحدثة في الدين.

كسي كه عشق به پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) دارد و مي خواهد عشق به پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) را با يك جشن ميلاد گرفتن اظهار كند، آيا اين بدعت است؟ روز 12 ربيع الأول كه روز ميلاد نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) است، در تمام جوامع أهل سنت عيد برقرار مي كنند و اين يكي از شعائر ديني است و طبق آيه شريفه:

و َعَزَّرُوهُ

سوره أعراف / آيه 157

اين كار، تعزير و تكريم پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) است. با اين حال، آيا علماء شيعه با پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) عداوت دارند يا علماء وهابي؟

وقتي پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) از دنيا رفته است، مردم عزادار هستند، ولي ايشان مي گويد:

لا يجوز الإحتفال بمن مات من الأنبياء و الصالحين و لا إحياء ذكراهم بالموالد و رفع الاعلام و لا بوضع السرج و الشموع علي قبورهم و لا ببناء القباب و المساجد علي أضرحتهم أو كسوتها، لأن جميع ما ذكر من البدع المحدثة في الدين و من وسائل الشرك.

جايز نيست كسي در رحلت انبياء و صالحين مجلس عزاداري برقرار كند و ... بدعت است و از وسائل شرك است.

ولي اگر كسي بيايد براي آقاي ألباني به عنوان يك عالم، مجلس بزرگداشت در عربستان سعودي بگيرد، هيچ اشكالي ندارد؛ چون ألباني از علماء وهابي است و خدماتي به آقايان وهابي ها كرده است و چند كتاب نوشته است. ولي پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) كاري نكرده است براي وهابي ها، جز اين كه بشارت داده است از منطقه شرق، از درعيه، شاخ شيطان برمي خيزد و نسبت به دين و قرآن هتاكي مي كند. چون پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) از ظهور اينها پيشگويي كرده است و از اينها به عنوان شاخ شيطان تعبير كرده است. إن شاء الله اگر فرصت شود، اين روايات را مفصل مي خوانيم و دقيقاً جز با وهابي ها تطبيق نمي كند. حتي آقاي زيني دحلان، از علماء بزرگ أهل سنت مي گويد:

اگر نبود در مذمت وهابي ها، مگر همين يك روايت از پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله)، كافي بود كه ما بدانيم اينها چقدر با دين عداوت دارند.

آقاي بزرگوار مقاله نويس! آقاي خطيبي كه مي گويي علماء شيعه با اسلام عداوت دارند و تعطيلات عيد نوروز را بيش از تعطيلات عيد قربان قرار داده اند! آيا علماء شيعه عداوت دارند يا علماء وهابي كه رسماً فتوا داده اند:

اگر كسي قبل و وسط و بعد از اذان بر پيامبر (صلي الله عليه و سلم) صلوات بفرستد، بدعت در دين است.

فتاوي اللجنة الدائمة للبحوث و الإفتاء، ج 2، ص 501، فتواي شماره 9696 ـ فتاواي اسلاميه بن باز، ج 1، ص 251

آقاي زيني دحلان (متوفاي 1304 هجري) كه مفتي مكه مكرمه بود، در كتاب فتنة الوهابية، صفحه 20 مي گويد:

محمد بن عبد الوهاب (كه از مؤسسين سياسي وهابيت است) دستور داده بود كسي حق ندارد بر بالاي منبر و بعد از اذان بر پيامبر (صلي الله عليه و سلم) صلوات بفرستد:

حتي أن رجلا صالحا كان أعمي و كان مؤذنا و صلي علي النبي صلي الله عليه و سلم بعد الأذان بعد أن كان المنع منهم، فأتوا به إلي إبن عبد الوهاب فأمر به أن يقتل فقتل.

يك مردي صالح كه نابينا بود، اذان مي گفت و بعد از اين كه دستور داده شد بعد از اذان نبايد بر پيامبر (صلي الله عليه و سلم) صلوات فرستاد، بعد از اذان بر پيامبر (صلي الله عليه و سلم) صلوات فرستاد. او را نزد محمد بن عبد الوهاب آوردند و محمد بن عبد الوهاب دستور قتل او را داد و او را كشتند.

آقاي بزرگوار! علماء شيعه با دين و پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) عداوت دارند يا علماء شما؟

اين آقاياني كه فتوا صادر مي كنند:

كسي كه مكه مي رود، اگر زياد به حرم پيامبر (صلي الله عليه و سلم) برود و بيرون بيايد، بدعت است.

آيا اين عداوت نيست؟ كسي كه به پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) عشق دارد و سراسر وجودش لبريز از محبت پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) است و سال ها در نوبت بوده و در انتظار بوده و توفيق رفتن به مدينه منوره را پيدا كرده و مي رود حرم پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) را مي بيند و عشق مي كند. بعضي از افراد بودند كه بعد از نماز صبح، صبحانه مي خوردند و باز به حرم نبوي (صلي الله عليه و آله) مي رفتند و تا نماز ظهر آنجا بودند و ظهر برمي گشتند به هتل و غذايي مي خوردند و مي رفتند تا آخرين لحظه اي كه حرم بسته مي شد، در آنجا بودند.

من در يكي از ايام ماه رمضان كه در مدينه منوره بودم، حدوداً بعد از ساعت 12 به حرم مي رفتم و مي ديدم تعداد زيادي از أهل سنت مي آمدند و فقط مي نشستند و مانند نگاه يك عاشق دلباخته به معشوق، ضريح مطهر نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) را تماشا مي كردند و قطرات اشك شان مي ريخت. آن وقت اين آقا فتوا مي دهد:

كسي كه مكه مي رود، اگر زياد به حرم پيامبر (صلي الله عليه و سلم) برود و بيرون بيايد، بدعت است.

اگر به اين عنوان برود آنجا دعا كند تا شايد به خاطر پيامبر (صلي الله عليه و سلم) دعايش به اجابت برسد، بدعت است.

اين فتواي آقاي صالح فوزان، عضو لجنه دائم إفتاء و عضو هيئت كبار علماء و جزء مفتيان و اساتيد طراز اول عربستان سعودي است در مجلة الدعوة، صفحه 107، شماره 1612.

علماء شيعه عداوت با پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) دارند يا علماء شما؟

مي گويند:

اگر كسي صلوات بفرستد يا آيه قرآن بخواند و به پيامبر (صلي الله عليه و سلم) هديه كند، حرام و بدعت است.

من نمي دانم اين فتاوي را از كجا در مي آورند؟! فتوا بايد يا مستند به آيه اي باشد يا مستند به يك روايتي باشد يا مستند به يك سيره اي باشد. اين آقايان همين طوري شب مي نشينند و صبح فتوا صادر مي كنند:

اگر كسي صلواتي بفرستد يا آيه قرآني بخواند و به پيامبر (صلي الله عليه و سلم) هديه كند، حرام و بدعت است.

فتاوي اللجنة الدائمة للبحوث و الإفتاء، ج 9، ص 58، فتواي شماره 3582

اينها دنبال چه مي گردند؟ قضيه چيست؟ آيا اينها به دنبال اين هستند كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) را در ميان مسلمانان غريب كنند و فاصله بياندازند بين مردم و حقائق ديني؟

فتوا مي دهند:

رفتن به غار حراء بدعت است.

با اين كه خود قرآن مي فرمايد:

لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ

سوره أحزاب / آيه 21

پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) به غار حراء مي رفت و ما هم به تبعيت از پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) به غار حراء مي رويم. اين كجايش بدعت است؟

مي گويند:

من ضرايع الشرك بالله.

رفتن به غار حراء، از وسائل شرك به خداست.

فتاوي اللجنة الدائمة للبحوث و الإفتاء، فتواي شماره 5302

من نمي دانم اگر كسي كه به غار حراء مي رود، براي خداوند شريك قائل مي شود؟ كسي كه به غار حراء مي رود و محل عبادت و خشوع و خضوع پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) را و محل نزول قرآن را مي بيند، عشق مي كند و به خدا نزديك مي شود. چرا بايد اين كار شرك باشد؟

جالب اين است كه آقاي بن عثيمين فتوا داده است در كتاب مجموع الفتاوي، شماره 366 و مي گويد:

اگر كسي به ضريح پيامبر (صلي الله عليه و سلم) و پرده كعبه دست بكشد، بدعت است.

آقاياني كه مشرف شده اند به مدينه منوره و مكه مكرمه، مي بينند كه تعدادي از شرطه ها در آنجا ايستاده اند تا اگر كسي دست به پرده كعبه بزند، او را توبيخ مي كنند. ولي شما ببينيد آقاي ملك عبد الله كه چند روز قبل از بيمارستان اروپا به عربستان سعودي برگشته بود و تلويزيون هم نشان مي داد، شخصيت هاي برجسته و مفتيان عربستان سعودي مي آمدند به عباي آقاي ملك عبد الله دست مي كشيدند و دستش را مي بوسيدند. اگر كسي دست بكشد به عباي پادشاه، هيچ اشكالي ندارد و عين عبادت است، ولي اگر دست بكشد به پرده كعبه، عين شرك است!!!

در سال 1426 هجري كه ملك فهد از دنيا رفته بود و مي آمدند با ملك عبد الله بيعت مي كردند، من خودم هر روز شاهد تلويزيون هاي عربستان سعودي بودم و مي ديدم كه شخصيت هاي طراز اول مي آمدند دست و پيشاني و عباي آقاي ملك عبد الله را مي بوسيدند. اينها عين عبادت است، ولي اگر كسي بيايد به پرده كعبه و ضريح نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) دست بكشد، عين شرك است!!! ما واقعاً نمي دانيم كه اينها چه هدفي را دنبال مي كنند!!!

* * * * * * *

آقاي محسني

وهابي ها مي گويند:

پيامبر (صلي الله عليه و سلم) عيد نوروز را جشن نگرفته و اهميت نداده و غسل نكرده است و شيعيان خلاف سيره پيامبر (صلي الله عليه و سلم) عمل مي كنند و اينها از بدعت هايي است كه شيعيان از خودشان ساخته اند.

در اين مورد توضيح بفرماييد.

استاد حسيني قزويني

با توجه به سؤالي كه حضرت عالي كرديد، واقعاً آدم نمي داند چه كند؟! در همين مقاله اي كه اين آقايان آورده اند، اين تعبير را به كار برده اند:

آيا رسول الله (صلي الله عليه و سلم) روز نوروز را غسل نوروز مي كردند؟ شايد شيعه بگويد نوروز پيش ما يك جشن ملي است. در حالي كه اعياد .؟. مذهبي است و جواب اين است: خير، نوروز يك عيد ديني است. باور نداريد، از زرتشتي ها بپرسيد.

خيلي جالب است! اين نهايت عقل اين آقا را مي رساند.

اين افرادي كه اين مقاله را نوشته اند، ظاهراً در ايران زندگي مي كنند و يك عمر در كنار ايراني ها بودند يا در افغانستان يا در كشورهاي ديگر. آيا تا به حال از يك بچه شيعه يا از يك پير زن شنيده اند كه بيايند عيد نوروز را گرامي بدارند به نيت يك عيد مذهبي؟!!! يا به نيت اين كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) گفته است، ما اين عيد نوروز را جشن بگيريم؟!!! اين آقا از الفباي عُرفيات جامعه ايراني يا افغاني يا تاجيكي يا كشورهاي ديگري كه عيد نوروز را گرامي مي دارند، خبر ندارد. همان طور كه وهابي ها فتوا دادند:

اگر كسي روز معلم را عيد بگيرد، اشكالي ندارد. اگر كسي روز ارتش را عيد بگيرد، اشكالي ندارد.

ما هم عيد نوروز را جشن مي گيريم. بنده در كتاب وهابيت از منظر عقل و شرع تمام مداركش را آورده ام. در اينجا هيچ اشكالي ندارد، چون عربستان سعودي و آقايان وهابي ها اين روزها را عيد مي گيرد. ولي اگر كسي در جامعه شيعي عيد نوروز را عيد بگيرد، اشكال دارد و اين آقايان علم غيب هم دارند كه ما به خاطر عيد مذهبي، نوروز را عيد مي گيريم و اگر قبول نداريم، بايد برويم از زرتشتي ها سؤال كنيم!!! ما هم مي گوييم اين كارهايي كه شما وهابي ها انجام مي دهيد، همه اش ضد دين است، اگر قبول نداريد، برويد از يهوديان بپرسيد؛ ما اين را با دليل ثابت كرده ايم. اگر شما وهابي ها قبول نداريد كه با پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) و آثار پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) و أهل بيت (عليهم السلام) مبارزه مي كنيد و مي خواهيد ميان مردم و پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) فاصله بياندازيد، برويد از يهوديان بپرسيد.

* * * * * * *

آقاي محسني

امشب هم توفيق داريم براي آغاز سال نو شمسي، با حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي ارتباط برقرار كنيم و از ايشان بخواهيم يك پيامي در اين آخرين لحظات سال 1389 و در آغازين لحظات سال جديدمان بفرمايند.

من سلام و عرض ادب دارم خدمت حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي! از حضرت عالي درخواست مي كنيم كه در اين لحظات پاياني سال 1389 و آغاز سال 1390، پيامي را براي بينندگان عزيزمان بيان بفرماييد تا إن شاء الله برنامه ما با پيام حضرت عالي مزين شود.

حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي

سلام عليكم

بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين.

من پيشاپيش حلول سال نو را به همه شما عزيزان در شرق و غرب جهان و در هر كجا هستيد، تبريك عرض مي كنم و اميدوارم سالي خوش و خرم و توأم با سلامتي، توفيق، پيروزي و خوش دلي إن شاء الله داشته باشيد و نيز اميدواريم به لطف پروردگار، مشكلاتي كه براي برادران و خواهران ما در كشورهاي اسلامي به وجود آمده، إن شاء الله همه آنها هم به زودي حل بشود.

مي دانيم كه مراسم سال نو، همان طور كه برادران عزيز براي شما بيان كرده اند، يك مراسم مذهبي و ديني نيست، بلكه يك سنت ملي و عرفي است. تمام كساني كه ارتباط دارند با كشور ما و با كشورهايي كه به فارسي صحبت مي كنند، از اين مسئله با خبر هستند.

هماهنگ با آغاز بهار است، نو شدن زندگي در جهان طبيعت است. ما هم مي خواهيم هماهنگ با بهار و نو شدن جهان طبيعت، روحي نو و افكاري نو و برنامه اي نو براي زندگي داشته باشيم.

اين مراسم و سنتي كه در ايران و كشورهاي فارسي زبان هست، نكات بسيار مثبت فراواني دارد كه اگر إن شاء الله از بعضي از خرافات كه با آن آميخته شده، تهي گردد، هماهنگ با دستورات كلي اسلام است. اسلام دستور به طهارت و نظافت و پاكي مي دهد، در سال نو همه به سراغ آن مي روند؛ خانه تكاني مي كنند، نظافت جسم، نظافت لباس. اسلام دستور به محبت مي دهد، سال نو كه مي رسد، همه به هم تبريك مي گويند، ابراز محبت مي كنند. صله رحم يكي از برنامه هاي مهم اسلام است كه در قرآن و روايات بيان شده است. صله رحم طول عمر مي آورد و شهرها را آباد مي كند؛ مخصوصاً روي اين دو تا، در روايات تكيه شده است:

منماة للعدد.

نهج البلاغة، حكمت 252 ـ علل الشرائع للشيخ الصدوق، ج 1، ص 248 ـ من لا يحضره الفقيه للشيخ الصدوق، ج 3، ص 568

جمعيت را نمو مي دهد و باعث آبادي شهرها مي شود. شاد كردن دل ها يكي از اصول كلي اسلام است كه در اين سنت عيد و سال نو هست؛ فراموش كردن نامهرباني ها، كينه ها، افرادي كه قهر هستند با هم آشتي مي كنند، چه در فاميل و چه در خارج فاميل. رفتن به نقاط مختلف و آثار عظمت خدا و آثار تاريخي گذشتگان را ديدن، كه تمام اينها براي ما درس عبرت است. اين هم يكي از نكات مثبتي است كه قرآن به عنوان:

قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ

سوره انعام / آيه 11

در روي زمين حركت بكنيد و آثار خدا را ببينيد، آثار گذشتگان را ببينيد. در اين برنامه هاي مسافرتي كه به مناسبت سال نو مي آيد، اگر توجه باشيد، اين آثار و بركات هست. بنابراين يك آيين و سنت ملي و عرفي است كه نكات بسيار مثبت در آن جمع است و مبارزه با آن، مبارزه با تمام اين اصولي است كه عرض كردم در اسلام با آن هماهنگ است.

از همه مهم تر توجه به ساحت قدس پروردگار در لحظه سال تحويل است كه همه هر كجا هستند، بالأخره به يك مركز مذهبي مي روند دعا مي كنند. دعا از دستوراتي است كه در اسلام خيلي به آن تأكيد شده و تكيه شده است. خدا را به قدرت توصيف مي كنند به سه جهت:

اول مي گويند: «اي كسي كه «مقلب القلوب و الأبصار» هستي!»، تمام دل ها در دست توست.

بعد مي گويند: «اي كسي كه تدبير كننده شب و روزي!» عالم هستي، نظام جهان، زمين و آسمان در دست توست.

بعد هم مي گويند: «اي كسي كه آمد و شد سال و ماه در اختيار توست!» تو بر همه چيز قادري. ما از تو يك تقاضا داريم كه «أحسن الحال»، «بهترين حالات را به ما بده».

در اينجا اين سؤال پيش مي آيد كه «أحسن الحال» چيست؟ بهترين حالات چيست كه ما از خدا مي خواهيم؟ من مي خواهم براي شما عزيزان، به إتكاء بعضي آيات قرآن، «أحسن الحال» را تفسير كنم. در أواخر سوره فجر 4 آيه داريم:

يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ / ارْجِعِي إِلَي رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً / فَادْخُلِي فِي عِبَادِي / وَ ادْخُلِي جَنَّتِي

اين «أحسن الحال» را خداوند در اين 4 آيه آخر سوره فجر بيان كرده است. اول مي گويد: «اي كسي كه صاحب نفس مطمئنه هستي!» يعني مسلط بر هوي و هوس هاي خود گشته اي و شيطان به وسيله هوي و هوس نمي تواند در تو نفوذ پيدا كند. بعد مي گويد: «ارْجِعِي إِلَي رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً»، هم تو از خدا راضي باش و آنچه قسمتت كرده، راضي باش و ناشكري نكن و هم چنان كن كه خدا از تو راضي باشد؛ راضي بودن ما از پروردگار و راضي بودن خدا از ما. اينها مقدمات «أحسن الحال» است. مرحله چهارم مي گويد: «فَادْخُلِي فِي عِبَادِي»، جزء عباد من باش. بنده خدا كسي است كه تسليم مطلق در برابر فرمان خدا باشد. اگر تسليم مطلق در مقابل فرمان خدا بوديم، داخل در «عِبَادِي» هستيم. سرانجام: «وَ ادْخُلِي جَنَّتِي»، بهشت من در انتظار توست. آيا اين «أحسن الحال» نيست؟

ولي مي خواهم يك جمله ديگر عرض كنم و سخنم را كوتاه كنم. عزيزان! دعا كه مي كنيم، براي اجابت دعا بايد زمينه ها را در خودمان فراهم كنيم. وقتي ما مي خواهيم رزق و روزي پر بركتي داشته باشيم، زمين را شخم مي زنيم، بذرافشاني مي كنيم، سمپاشي مي كنيم، آبياري مي كنيم، به موقع نگهداري مي كنيم، به موقع درو مي كنيم، بعد هم دعا مي كنيم: «خدايا به اين رزق و روزي ما بركت بده». زمينه هاي «أحسن الحال» را در خودمان إن شاء الله فراهم كنيم، «نفس مطمئنه» إن شاء الله پيدا بكنيم. از خدا راضي باشيم، كاري كنيم كه خدا هم از ما راضي باشد. در مقابل خدا، عبد تسليم باشيم و إن شاء الله نتيجه اش «وَ ادْخُلِي جَنَّتِي» باشد.

بار ديگر از خداي بزرگ براي همه شما عزيزان بيننده، در اين شبي كه نزديك است به شروع سال نو، به همه شما تبريك عرض مي كنم و از درگاه خداوند عالم مي خواهم كه همه تان سالم و خوشبخت و پيروز و موفق باشيد. واقعاً از صميم دل براي تان دعا مي كنم و از همه شما خواهش مي كنم مرا با وظيفه سنگيني كه بر عهده دارم، فراموش نكنيد و مشمول دعاي خيرتان بفرماييد.

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.

استاد حسيني قزويني

ما خيلي تشكر مي كنيم از اين بزرگواري و بذل عنايتي كه داريد. خدا إن شاء الله حضرت عالي را موفق بدارد و ما و بينندگان مان را إن شاء الله حضرت مستطاب عالي از دعاي خير فراموش نفرماييد.

حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي

إن شاء الله خداوند اين برنامه هاي تان را روز به روز موفق تر بدارد و با اين برنامه هاي خوب، مشمول عنايات حق باشيد.

* * * * * * *

آقاي محسني

يكي از اساسي ترين سؤالات ما در اين بخش اين سؤال است كه آيا ائمه (عليهم السلام) در رابطه با عيد نوروز رواياتي را مطرح كرده اند يا نه؟

استاد حسيني قزويني

در رابطه با عيد نوروز، ما رواياتي از ائمه (عليهم السلام) داريم و بعضي از اينها روايات صحيح هستند و هيچ مشكلي ندراند و اگر صحيح هم نباشند، در حدّ مستفيض هستند.

روايت اول:

مرحوم شيخ صدوق (ره) در من لا يحضره الفقيه، جلد 3، صفحه 300، حديث 4073 روايتي را نقل مي كند:

أتي علي (عليه السلام) بهدية النيروز، فقال (عليه السلام): ما هذا؟ قالوا: يا أمير المؤمنين! اليوم النيروز، فقال (عليه السلام): إصنعوا لنا كل يوم نيروزا.

خدمت أمير المؤمنين (عليه السلام) يك هديه روز نوروز آوردند و آن حضرت فرمود: اين چيست؟ گفتند: اي أمير المؤمنين! امروز روز نوروز است. حضرت فرمود: (اگر قرار است هديه بياوريد) شما هر روز را براي ما نوروز قرار بدهيد.

وسائل الشيعة (چاپ آل البيت) للحر العاملي، ج 17، ص 288

يعني هر روزتان نوروز باد. أمير المؤمنين (عليه السلام) نه تنها مخالفتي با عيد نوروز نكرده است، بلكه تائيد عملي و قولي هم فرموده اند.

روايت دوم:

مرحوم محدث نوري (ره) در مستدرك الوسائل، جلد 6، صفحه 154، حديث 6679 روايتي از أمير المؤمنين (عليه السلام) نقل مي كند كه فرمود:

اليوم لنا عيد و غدا لنا عيد و كل يوم لا نعصي الله فيه فهو لنا عيد.

امروز براي ما عيد است و فردا هم عيد است و هر روزي كه ما خدا را معصيت نكنيم، آن روز عيد است.

پيام اين روايت اين است كه اگر كسي در شب عيد نوروز يا روز عيد نوروز به بطالت و لهو و لعب و گناه و معصيت بگذراند، نه تنها روز عيد نيست، بلكه روز بدبختي و مصيبت براي اوست. اگر امروز با لهو و لعب و گناه لذت مي برد، ولي روزي فرا خواهد رسيد كه در برابر همين يك گناه، سال ها در جهنم عذاب مي كشد. امام صادق (عليه السلام) مي فرمايد:

إن العبد ليحبس علي ذنب من ذنوبه مائة عام و إنه لينظر إلي أزواجه في الجنة يتنعمن.

چه بسا فرداي قيامت، يك بنده به خاطر يك گناه، يكصد سال در جهنم بماند، در حالي كه خانواده اش در بهشت غرق در نعمت هستند.

الكافي للشيخ الكليني، ج 2، ص 272 ـ وسائل الشيعة (چاپ آل البيت) للحر العاملي، ج 15، ص 300 ـ الأمالي للشيخ الصدوق، ص 497 ـ مستدرك سفينة البحار للشيخ علي النمازي الشاهرودي، ج 3، ص 452

پيام روايت أمير المؤمنين (عليه السلام) اين است كه روز عيد، روزي است كه ما در آن روز گناه نكنيم. همان طور كه فقيه عالي قدر حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي اشاره كردند، روزي است كه ما بتوانيم سنت هاي اسلامي را در اين روز إحياء كنيم و آن كينه هاي ديرينه اي كه از برادران ديني و از أقرباء و خويشاوندان داريم، كنار بگذاريم و صله رحم كنيم و هدايايي براي پدر و مادر و فرزندان و خواهران و برادران و دوستان مان ببريم. روز عيد، در حقيقت، روز إحياء سنت نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) است.

روايت سوم:

مرحوم شيخ طوسي (ره) در مصباح المتهجد از امام صادق (عليه السلام) نقل مي كند و روايت از معلي بن خنيس است. البته بعضي از بزرگواران نسبت به معلي بن خنيس اشكال مي كنند و إن شاء الله عرض خواهم كرد كه نه تنها ايشان مورد اشكال نيست، بلكه مورد تائيد هم هست. در اين روايت آمده است:

إذا كان يوم النيروز فاغتسل و البس أنظف ثيابك و تطيب بأطيب طيبك و تكون ذلك اليوم صائما، فإذا صليت النوافل و الظهر و العصر، فصل بعد ذلك أربع ركعات، تقرأ في أول كل ركعة فاتحة الكتاب و عشر مرات «إنا أنزلناه في ليلة القدر» و في الثانية فاتحة الكتاب و عشر مرات «قل يا أيها الكافرون» و في الثالثة فاتحة الكتاب و عشر مرات «قل هو الله أحد» و في الرابعة فاتحة الكتاب و عشر مرات المعوذتين و تسجد بعد فراغك من الركعات سجدة الشكر و تدعو فيها يغفر لك ذنوب خمسين سنة.

وقتي روز نوروز شد، غسل كن و پاكيزه ترين لباس هايت را بپوش و بهترين عطرهايت را استفاده كند و اين روز را روزه بگير و وقتي نماز ظهر و عصر و نوافل را خواندي، يك نماز 4 ركعتي هم بخوان و در ركعت اول، سوره فاتحة الكتاب و ده مرتبه سوره قدر را بخوان و در ركعت دوم هم سوره فاتحة الكتاب و ده مرتبه سوره كافرون و در ركعت سوم هم سوره فاتحة الكتاب و ده مرتبه سوره توحيد و در ركعت چهارم هم سوره فاتحة الكتاب و ده مرتبه سوره ناس و فلق را بخوان و بعد از نماز هم سجده شكر بجا بياور و در سجده دعا كن تا خداوند گناهان 50 سالت را بيامرزد.

مصباح المتهجد، ص 790 ـ وسائل الشيعة (چاپ آل البيت) للحر العاملي، ج 8، ص 173

اين نشان مي دهد كه ائمه (عليهم السلام) نه تنها نسبت به عيد نوروز مخالفتي نداشتند، بلكه تشويق هم داشتند و غسلي هم براي اين روز معين كرده اند و فقهاء ما طبق همين روايات، غسل در عيد نوروز را يكي از غسل هاي مستحبي دانسته اند. اين آقايان وهابي ها كه حرف هاي بي پايه و اساس مي زنند كه شيعه براي اين روز غسل قرار داده، بدانند كه ما رواياتي از أهل بيت (عليهم السلام) داريم كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) هم اين أهل بيت (عليهم السلام) را عِدْل قرآن قرار داده است. اين كه شما دست تان از دامن أهل بيت (عليهم السلام) بريده شده است، گناه ما چيست؟

* * * * * * *

آقاي محسني

آيا عيد نوروز با عيد غدير مصادف بوده است؟

استاد حسيني قزويني

البته در همين كابل و در آمريكا هم در مسجد امام علي (عليه السلام) تعدادي زيادي از مسلمانان افغانستان و پاكستان و كشورهاي ديگر، در روز عيد غدير، پرچم أمير المؤمنين (عليه السلام) را بلند مي كنند. حتي در جلسات درس هم از من زياد سؤال مي كردند كه آيا واقعاً روز عيد نوروز مصادف بود با روز غدير يا نه؟

در اينجا دو مسئله است:

1. محاسبه با تقويم

بايد ببينيم كه از نظر محاسبات سالي و تقويمي، آيا اين دو روز با هم مصادف هستند يا خير؟

بنده خودم همين امروز برنامه هاي مختلفي را براي تبديل تاريخ ديدم. اين موضوع را هم جستجو كردم كه روز 18 ذي الحجه سال 10 هجري قمري مطابق با چه روزي از تاريخ هجري شمسي خواهد بود؟ دقيقاً ديدم كه روز چهارشنبه كه عيد غدير سال 10 هجري قمري بود، مصادف بود با روز اول فروردين سال 11 هجري شمسي. برنامه هاي كامپيوتري هم شايد يك يا دو روز اشتباه كند، ولي اين طور نيست كه ده ها روز اشتباه كند.

در روايات هم داريم كه مرحوم إبن فهد حلي (ره) كه از فقهاء نامدار شيعه و از شخصيت هاي برجسته است، در كتاب المهذب البارع كه از كتاب هاي فقهي معتبر شيعه است، نقل مي كند كه امام صادق (عليه السلام) به معلي بن خنيس فرمود:

إن يوم النيروز هو اليوم الذي أخذ فيه النبي (صلي الله عليه و آله) لأمير المؤمنين (عليه السلام) العهود بغدير خم، فأقروا له بالولاية، فطوبي لمن ثبت عليها و الويل لمن نكثها.

روز نوروز روزي بود كه نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) در غدير خم، أمير المؤمنين (عليه السلام) را به عنوان ولي أمر مسلمين معرفي كرد و از مسلمانان عهد گرفت. خوشا به حال كسي كه بر ولايت حضرت علي (عليه السلام) ثابت قدم بماند و واي بر كساني كه ولايت حضرت علي (عليه السلام) را بشكنند و عهدشكني كنند.

المهذب البارع لإبن فهد الحلي، ج 1، ص 190 ـ وسائل الشيعة (چاپ آل البيت) للحر العاملي، ج 8، ص 173 ـ جامع أحاديث الشيعة للسيد البروجردي، ج 7، ص 421

مرحوم علامه مجلسي (ره) خيلي مفصل نقل مي كند و مي گويد:

رأيت في بعض الكتب المعتبرة ...

در بعضي از كتب معتبر ديدم ...

... عن معلي بن خنيس، قال: دخلت علي الصادق جعفر بن محمد (عليه السلام) يوم النيروز، فقال (عليه السلام): أتعرف هذا اليوم؟ قلت: جعلت فداك، هذا يوم تعظمه العجم و تتهادي فيه. فقال أبو عبد الله الصادق (عليه السلام): و البيت العتيق الذي بمكة ما هذا إلا لأمر قديم، أفسره لك حتي تفهمه. قلت: يا سيدي! إن علم هذا من عندك أحب إلي من أن يعيش أمواتي و تموت أعدائي! فقال: يا معلي! إن يوم النيروز هو اليوم الذي أخذ الله فيه مواثيق العباد أن يعبدوه و لا يشركوا به شيئا و أن يؤمنوا برسله و حججه و أن يؤمنوا بالأئمة (عليهم السلام) و هو أول يوم طلعت فيه الشمس و هبت به الرياح و خلقت فيه زهرة الأرض و هو اليوم الذي استوت فيه سفينة نوح (عليه السلام) علي الجودي و هو اليوم الذي أحيي الله فيه الذين خرجوا من ديارهم و هم ألوف حذر الموت فقال لهم الله موتوا ثم أحياهم.

معلي بن خنيس مي گويد: روز عيد نوروز خدمت امام صادق (عليه السلام) رسيدم و حضرت فرمود: آيا اين روز را مي شناسي؟ گفت: فدايت شوم! روزي است كه عجم ها بزرگش مي دارند و به هم هديه مي دهند. فرمود: قسم به كعبه اي كه در مكّه است! اين شيوه براي امريست ديرين كه تفسيرش كنم برايت تا بفهمي. گفتم: اي آقايم! اگر آن را از شما ياد بگيرم، بهتر است نزد من از اين كه مرده هايم زنده شوند و دشمنانم بميرند. حضرت فرمود: در نوروز بود كه خدا از بنده هايش پيمان گرفت تا او را بپرستند و چيزي را شريك با او نسازند و به رسولان و حججش ايمان بياورند و به ائمه (عليهم السلام) ايمان بياورند. نوروز نخستين روزي است كه خورشيد در آن تابيده و باد وزيده و گل در زمين شكفته شد، روزي است كه كشتي نوح (عليه السلام) بر كوه جودي استوار شد و روزي است كه خدا در آن هزاران نفر را كه از ترس مرگ گريخته و مرده بودند، زنده كرد.

و هو اليوم الذي نزل فيه جبرئيل علي النبي (صلي الله عليه و آله) و هو اليوم الذي حمل فيه رسول الله (صلي الله عليه و آله) أمير المؤمنين (عليه السلام) علي منكبه، حتي رمي أصنام قريش من فوق البيت الحرام فهشمها و كذلك إبراهيم (عليه السلام) و هو اليوم الذي أمر النبي (صلي الله عليه و آله) أصحابه أن يبايعوا عليا (عليه السلام) بإمرة المؤمنين و هو اليوم الذي وجه النبي (صلي الله عليه و آله) عليا (عليه السلام) إلي وادي الجن يأخذ عليهم البيعة له و هو اليوم الذي بويع لأمير المؤمنين (عليه السلام) فيه البيعة الثانية و هو اليوم الذي ظفر فيه بأهل النهروان و قتل ذا الثدية و هو اليوم الذي يظهر فيه قائمنا و ولاة الأمر و هو اليوم الذي يظفر فيه قائمنا بالدجال فيصلبه علي كناسة الكوفة و ما من يوم نيروز إلا و نحن نتوقع فيه الفرج، لأنه من أيامنا و أيام شيعتنا، حفظته العجم و ضيعتموه أنتم و ...

روزي است كه جبرئيل به رسول الله (صلي الله عليه و آله) فرود آمد و روزي است كه رسول الله (صلي الله عليه و آله) علي (عليه السلام) را بر دوش گرفت تا بت هاي قريش را از فراز كعبه افكند و خُرد كرد و روزي است ابراهيم (عليه السلام) هم چنين كاري كرد با بت ها و روزي است كه رسول الله (صلي الله عليه و آله) فرمود تا اصحابش با أمير المؤمنين (عليه السلام) بيعت كردند و روزي است كه رسول الله (صلي الله عليه و آله) علي (عليه السلام) را به وادي جنيان فرستاد تا از آنها بيعت گيرد و روزي است كه دوباره مردم با علي (عليه السلام) بيعت كردند و روزي است كه بر خوارج نهروان پيروز شد و ذو الثدية را كشت و روزي است كه قائم ما ظهور مي كند و روزي است كه قائم ما بر دجّال پيروز مي شود و او را در زباله دان كوفه بر دار زند و نوروزي نيايد جز اين كه ما توقع فرج داريم؛ زيرا از روزهاي ما و روزهاي شيعيان ما است، عجم و فارس ها آن روز را نگه داشتند و شما آن را ضايع كرديد و ... .

بحار الأنوار للعلامة المجلسي، ج 56، ص 91

جايگاه معلي بن خنيس

اما در رابطه با معلي بن خنيس حرف خيلي زياد است. يكي از بزرگواران هم مي گفتند كه إبن غضائري او را تضعيف كرده است. بنده افتخار داشتم كه 20 سال در حوزه علميه، تدريس رجال داشتم و اگر بنا باشد كسي در حوزه علميه كتاب هاي رجالي را ورق زده باشد، بنده بيش از ديگران ورق زده ام. در رابطه با اصل كتاب إبن غضائري بحث است كه آيا اين كتاب براي إبن غضائري است يا براي دشمنان شيعه؟ حتي بعضي از بزرگان مانند شيخ آقا بزرگ تهراني بحثي دارد كه يكي از دشمنان شيعه اين كتاب را به نام شيعه و در زير پوشش إبن غضائري نوشته است و خود مرحوم حضرت آيت الله العظمي خوئي (ره) هم در جاي جاي معجم رجال الحديث هم مي گويد انتساب اين كتاب به إبن غضائري براي ما روشن نيست.

مرحوم حضرت آيت الله العظمي خوئي (ره) در معجم رجال الحديث، جلد 19، صفحه 258 در رابطه با معلي بن خنيس حدود 12 صفحه بحث كرده است و روايات متعددي در مدح و ثناء معلي بن خنيس از ائمه (عليهم السلام) آورده است و بررسي كرده كه اين روايت كلاً صحيح است. رواياتي هم در مذمت معلي بن خنيس آورده و تك تك آنها را ردّ كرده و سپس مي گويد:

و الذي تحصل لنا مما تقدم أن الرجل جليل القدر و من خالصي شيعة أبي عبد الله، فإن الروايات في مدحه متضافرة، علي أن جملة منها صحاح كما مر و فيها التصريح بأنه كان من أهل الجنة قتله داود بن علي و يظهر من ذلك أنه كان خيرا في نفسه و مستحقا لدخول الجنة و لو أن داود بن علي لم يقتله. نعم، لا مضايقه في أن تكون له درجة لا ينالها إلا بالقتل، كما صرح به في بعض ما تقدم من الروايات و مقتضي ذلك أنه كان رجلا صدوقا، إذ كيف يمكن أن يكون الكذاب مستحقا للجنة و يكون موردا لعناية الصادق (عليه السلام) و يؤكد ذلك شهادة الشيخ بأنه كان من السفراء الممدوحين و أنه مضي علي منهاج الصادق (عليه السلام).

از آنچه كه درباره معلي بن خنيس مقدم شد، نتيجه اش اين است كه مردي با جايگاه ويژه است و مقام والايي دارد و از شيعيان خالص امام صادق (عليه السلام) بود و روايات در مدح او زياد است، ... معلي بن خنيس يك مرد صادق و راستگو بوده است. زيرا چگونه ممكن است معلي بن خنيس كذاب باشد و امام صادق (عليه السلام) به او بشارت بهشت بدهد و مورد عنايت امام صادق (عليه السلام) باشد. مضافاً كه شيخ طوسي (ره) شهادت داده است كه معلي بن خنيس از سفراء و نمايندگان ويژه امام صادق (عليه السلام) بوده و بر روش و سنت امام صادق (عليه السلام) از دنيا رفته است.

معجم رجال الحديث للسيد الخوئي، ج 19، ص 268

* * * * * * *

آقاي محسني

در برخي از روايات ائمه (عليهم السلام) وارد شده است كه عيد نوروز را ردّ كرده اند. به اين روايات اشاره و در اين مورد توضيح بفرماييد.

استاد حسيني قزويني

روايت اول:

مرحوم إبن شهر آشوب (ره) (متوفاي 588 هجري) روايتي را از امام كاظم (عليه السلام) نقل مي كند:

و حكي أن المنصور تقدم إلي موسي بن جعفر بالجلوس للتهنئة في يوم النيروز و قبض ما يحمل إليه، فقال (ع): إني قد فتشت الأخبار عن جدي رسول الله صلي الله عليه و آله فلم أجد لهذا العيد خبرا و انه سنة للفرس و محاها الاسلام و معاذ الله أن نحيي ما محاه الاسلام.

منصور دوانيقي در روز عيد نوروز از آن حضرت درخواست كرد كه بيايد در جايي بنشيند تا ارتش رژه برود و مردم هم بيايند تبريك بگويند. امام كاظم (عليه السلام) هم فرمود: من تمام روايات جدم رسول الله (صلي الله عليه و آله) را بررسي كردم و براي اين عيد نوروز روايتي را نيافتم و اين سنت فارس بود و اسلام آن را محو كرد و پناه بر خدا كه من بخواهم سنتي را كه اسلام محو كرده، إحياء كنم.

فقال المنصور: إنما نفعل هذا سياسة للجند، فسألتك بالله العظيم إلا جلست، فجلس و دخلت عليه الملوك و الأمراء و الأجناد يهنونه و يحملونه إليه الهدايا.

منصور دوانيقي گفت: ما اين كار را به خاطر سياست و تقويت بنيه ارتش انجام مي دهيم. شما را به خداي عظيم قسم مي دهم كه در اين جلسه حاضر شويد. حضرت هم قبول كرد و رفت نشست و بزرگان و مسئولين و ارتش و مردم آمدند تبريك گفتند و هدايايي دادند.

فدخل في آخر الناس رجل شيخ كبير السن فقال له: يا إبن بنت رسول الله! إنني رجل صعلوك لا مال لي، أتحفك بثلاث أبيات قالها جدي في جدك الحسين بن علي:

عجبت لمصقول علاك فرنده يوم الهياج و قد علاك غبار

و لا سهم نفذتك دون حرائر يدعون جدك و الدموع غزار

إلا تقضقضت السهام و عاقها عن جسمك الاجلال و الاكبار

قال: قبلت هديتك، إجلس بارك الله فيك و رفع رأسه إلي الخادم و قال: إمض إلي أمير المؤمنين و عرفه بهذا المال و ما يصنع به؟ فمضي الخادم و عاد و هو يقول: كلها هبة مني له يفعل به ما أراد، فقال موسي للشيخ: إقبض جميع هذا المال، فهو هبة مني لك.

و يك پيرمردي آمد گفت: من مال ندارم تا هديه اي به شما بدهم و فقط 3 بيت شعر دارم كه جدم درباره جدت امام حسين (عليه السلام) گفته است و آن را بيان مي كنم:

. . .

حضرت هم او را تشويق كرد و به منصور دوانيقي پيام داد كه اين هدايا را مي خواهي چه كني؟ منصور دوانيقي گفت: تمام هدايا متعلق به شماست. حضرت هم تمام هدايا را به آن پيرمردي داد كه جدش 3 بيت شعر در مدح امام حسين (عليه السلام) گفته بود.

مناقب آل أبي طالب لإبن شهر آشوب، ج 3، ص 433 ـ بحار الأنوار للعلامة المجلسي، ج 48، ص 108 ـ جامع أحاديث الشيعة للسيد البروجردي، ج 12، ص 567

­

نكته:

عزيزان دقت كنند كه ما تابع سند هستيم و اگر روايتي سند نداشته باشد يا راوياني ثقه داشته باشد، ولي سندش به معصوم (عليه السلام) نرسد، براي ما ارزشي ندارد. مرحوم إبن شهر آشوب (ره) در اين روايت مي گويد:

و حكي أن المنصور تقدم إلي موسي بن جعفر ... .

و حكايت شده است كه منصور خدمت موسي بن جعفر رفت ... .

يعني سند ندارد و فقط حكايت شده است. پس نمي توانيم اين روايت را به معصوم (عليه السلام) نسبت بدهيم و اين روايت مرسل است. مرحوم إبن شهر آشوب (ره) متوفاي 588 هجري است و امام كاظم (عليه السلام) مستشهد سال 183 هجري است و 405 سال فاصله ميان اين دو بزرگوار است و حدود 12 واسطه از سلسله سند اين روايت افتاده است. پس اين روايت از نظر سندي مخدوش است و به هيچ وجه قابل استناد نيست.

روايت دوم:

روايت ديگر را مرحوم قطب راوندي (ره) (متوفاي 573 هجري) در لب اللباب (كه در دسترس نيست) نقل مي كند و مي گويد:

و عن رسول الله (صلي الله عليه و آله).

يعني بدون سند است.

قال: إن الله أبدلكم بيومين يومين، بيوم النيروز و المهرجان، الفطر و الأضحي.

حضرت فرمود: خداوند دو روز را به جاي دو روز ديگر براي شما قرار داد و به جاي روز نوروز و مهرگان، روز عيد فطر و قربان را قرار داد.

مستدرك الوسائل للميرزا النوري، ج 6، ص 153، ح 6676 ـ جامع أحاديث الشيعة للسيد البروجردي، ج 6، ص 310

اين دو روايت در اين زمينه وجود دارد و هر دو روايت مرسل هستند و قابل استناد به معصوم (عليه السلام) نيستند و معتبر نيستند و ضعيف هستند و در برابر رواياتي كه ما عرض كرديم، نمي توانند قرار بگيرند. جالب اين كه فقهاء ما هم طبق آن روايات قبلي فتوا داده اند، نه طبق اين دو روايت مرسل.

* * * * * * *

آقاي محسني

نظر فقهاء شيعه نسبت به عيد نوروز چيست؟

استاد حسيني قزويني

غالب فقهاء ما از زمان شيخ طوسي (ره) تا عصر حاضر، همه فتوا داده اند به استحباب غسل در روز عيد نوروز.

1. إبن فهد حلي (ره)

مرحوم إبن فهد حلي (ره) (متوفاي 841 هجري) كه از استوانه هاي فقهي شيعه است، در المهذب البارع اين تعبير را دارد:

يوم النوروز يوم جليل القدر.

روز عيد نوروز، روز جليل القدري است.

المهذب البارع لإبن فهد الحلي، ج 1، ص 190

در مورد عيد نوروز هم مطالبي را مطرح مي كند و بعد هم مي گويد اختلاف است كه چه روزي از سال عيد نوروز است و مي گويد:

لكن المتعارف عليه الآن أن النيروز أول يوم من فروردين أول السنة الشمسية الموافق للواحد و العشرين من آذار.

نوروز همان اولين روز فروردين از سال شمسي است كه مطابق با 21 آذار است.

و اختاره المجلسي في بحاره و العلامة رضي الدين القزويني صاحب الخواص.

علامه مجلسي (ره) و علامه رضي الدين قزويني (ره) اين نظر را دارند.

المعلي بن خنيس لحسين الساعدي، ص 211 ـ كتاب الطهارة (ط.ق) للشيخ الأنصاري، ج 2، ص 328

2. حضرت آيت الله العظمي خوئي (ره)

از مرحوم حضرت آيت الله العظمي خوئي (ره) سؤال كردند:

نظر شما نسبت به بعضي از اعمال در عيد نوروز چيست؟

فرمودند:

لا بأس بالإتيان بالأعمال المذكورة رجاءً

اگر كسي رجاءً اين اعمال عيد نوروز را انجام بدهد، اشكال ندارد.

صراط النجاة للميرزا جواد التبريزي، ج 2، ص 426

3. حضرت آيت الله العظمي سيستاني

از حضرت آيت الله العظمي سيستاني (حفظه الله تعالي) سؤال كردند:

هل يعد اعتبار النيروز عيدا من البدع في الدين؟

آيا عيد نوروز را معتبر دانستن، بدعت در دين است؟

فرمودند:

لا يعد بدعة.

خير، بدعت نيست.

استفتاءات للسيد السيستاني، ص 413

4. علامه حلي (ره)

هم چنين علامه حلي (ره) در منتهي المطلب، جلد 1، صفحه 103 فتوا به استحباب غسل در عيد نوروز داده است.

5. صاحب جواهر (ره)

مرحوم صاحب جواهر (ره) كه از استوانه هاي فقهي شيعه است، مي فرمايد:

و أما غسل يوم النيروز فعلي المشهور بين المتأخرين بل لم أعثر علي مخالف فيه.

غسل روز عيد نوروز مستحب است و اين مشهور بين متأخرين است، بلكه مخالفي هم ندارد.

جواهر الكلام في شرح شرائع الاسلام للشيخ الجواهري، ج 5، ص 41

نكته:

در پايان بايد بگويم كه يكي از مردان خدا و أولياء الله كه من خدمت ايشان ارادت دارم و افتخار شاگرديش را دارم، توصيه مي فرمودند:

در هنگام سال تحويل، اين 4 اسم مقدس خدا را 75 مرتبه بخوانيد.

حتي من يادم است كه چند سال پيش، قبل از عيد، حضرت آيت الله ميلاني به من زنگ زد و گفت:

اين جمله اي كه آن بزرگوار فرموده بود، چيست؟

من در ذهنم نبود و زنگ زدم و دوباره سؤال كردم و يادداشت كردم. اگر كسي 75 بار اين 4 اسم مقدس را بگويد، إن شاء الله تا پايان آن سال، از هرگونه اتفاقات بد محفوظ مي ماند و خداوند به بركت اين 4 اسم مقدس، روزهاي خوش و با بركتي را براي او مي نويسد. اين 4 اسم اينها هستند:

الله الرقيب الرئوف الرحيم.

75 مرتبه اين اسامي را پشت سر هم و به همين شكل در هنگام سال تحويل بخوانند.

* * * * * * *

سؤالات بينندگان

سؤال 1 :

1. در آيه 53 سوره احزاب خداوند مي فرمايد:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ

اين اجازه گرفتن شامل بعد از رحلت رسول الله (صلي الله عليه و آله) مي شود؟

2. با توجه به اين آيه مبارك، تَرَكه رسول الله (صلي الله عليه و آله) كه بعد از رحلتش به ورثه منتقل مي شود، چه جاي حقوقي و شرعي داشته كه نوه رسول الله (صلي الله عليه و آله) نتوانند در كنار جدشان دفن شوند، ولي خليفه اول و خليفه دوم بر چه مبناي شرعي و مذهبي و ديني در كنارش دفن شدند؟

جواب 1 :

1. بله، شامل مي شود.

2. ما اين را در جلسه ديگري پاسخ مي دهيم و چون شب عيد است، نمي خواهيم وارد اين مسئله شويم. ولي رواياتي از خود أبو بكر نقل شده و سيوطي و ديگران هم آورده اند:

فقام إليه رجل فقال: أي بيوت هذه يا رسول الله؟ قال: بيوت الأنبياء، فقام إليه أبو بكر فقال: يا رسول الله! هذا البيت منها لبيت علي و فاطمة؟ قال: نعم، من أفاضلها.

شخصي از پيامبر (صلي الله عليه و سلم) سؤال كرد: منظور از اين خانه هاي پيامبر، كدام خانه هاست؟ حضرت فرمود: خانه هاي أنبياء. أبو بكر بلند شد و سؤال كرد: يا رسول الله! آيا خانه علي و فاطمه هم جزء خانه هاي أنبياء است؟ حضرت فرمود: بله، از بهترين و برترين آن خانه هاست.

الدر المنثور لجلال الدين السيوطي، ج 5، ص 50 ـ تفسير الثعلبي، ج 7، ص 107 ـ شواهد التنزيل للحاكم الحسكاني، ج 1، ص 534 ـ تفسير الآلوسي، ج 18، ص 174

* * * * * * *

سؤال 2 :

شبكه صفا دو سه هفته اي است كه خيلي توهين مي كند و من خودم را خيلي كنترل كرده ام تا خداي ناكرده مذهب شيعه زير سؤال نرود. اينها چيزهايي زيرنويس مي كنند يا بحث هايي را مطرح مي كنند كه «نيروهاي عربستان سعودي كه بحرين حمله كرده اند، صاحب الزمان از ترس آنها در سرداب ـ نستجير بالله ـ إسهال گرفته است». واقعاً يك سري خرافات و مسائلي را مي نويسند كه من از استاد حسيني قزويني سؤال مي كنم كه آيا هيچ برخوردي براي شبكه هاي اين چنيني در برنامه شان نيست؟ آيا جمهوري اسلامي ايران مي توانند اين شبكه ها را تحت كنترل داشته باشند؟ اين شبكه ها تأثير زيادي روي عرب هاي جنوب مانند عسلويه و استان بوشهر و هرمزگان گذاشته است. آيا راهي براي كنترل اين شبكه ها در اين مناطق هست يا خير؟

متأسفانه دولت عربستان سعودي و امارات، ميليون ها دلار هزينه اين شبكه ها مي كنند، با وجود اين كه بدهكار مردم هستند. من شخصاً از پسر حاكم امارات، 3 ميليارد تومان طلبكار هستم و دادگاه دوبي هم حكم كرده است بر محكوميت او و پرداخت مبلغ و وزارت امور خارجه كشورمان هم در جريان هستند. اينها هزينه هايي را انجام مي دهند، ولي متأسفانه براي حق و حقوق مردم كه حق شرعي و قانوني است، پرداخت نمي كنند. به شبكه نور ميليون ها دلار پرداخت مي كنند تا عليه مذهب برنامه درست كنند. اينها كه مي گويند تابع حضرت محمد (صلي الله عليه و آله) و قرآن هستند، دروغ مي گويند. من خودم با شبكه المستقلة مناظره داشتم و صحبت كردم و اينها اصول و فقه خودشان و بعضي از أحاديث خودشان را هم قبول ندارند. لطفا در مورد اين مسائل بيشتر توضيح بفرماييد.

جواب 2 :

اين شبكه ها، چه شبكه الخليجية باشد و چه شبكه وصال باشد و چه ساير شبكه ها، ما بحث هاي اين شبكه ها را ضبط مي كنيم و تكه هايي را براي جواب دادن آماده كرده ايم و إن شاء الله در جلسات بعدي از شبكه وهابي نور و صفا و وصال هم كليپ هايي را پخش مي كنيم و جواب مي دهيم.

فحش دادن و اهانت كردن كه هنر نيست. اين كار أراذل و أوباش و هتاكان است. «المؤمن لا يكون سبابا»، مؤمن فحش نمي دهد و كسي كه فحش مي دهد، معلوم است حرفي براي زدن ندارد. اگر راست مي گويند، بيايند مناظره كنند. ما بارها اعلام كرده ايم و رسماً هم گفته ايم كه اگر آقايان بخواهند به ايران بيايند، ما همه هزينه هاي آنها را متقبل مي شويم و اگر مي خواهند به وسيله تلفن بحث كنند، بيايند و ما كاملاً آمادگي براي گفت وگوي علمي داريم و شرط هم كرده ايم كه در اين مناظره وارد بحث هاي سياسي نشوند ـ چون ما مرد سياسي نيستيم ـ و به طرف مقابل اهانت نكنند. اگر واقعاً حاضر هستند به اين دو شرط عمل كنند، بيايند. اگر هم مي خواهند هتاكي كنند، به قدري فحش بدهند تا حنجره شان پاره شود و به قدري فحاشي كنند تا شكم شان بتركد.

الحمد لله شيعه هر روز رو به گسترش است و شخصيت هاي زيادي از علماء بزرگ وهابي و أهل سنت و دانشجويان آنها، فوج فوج به طرف مذهب شيعه كشيده مي شوند. چند روز پيش كه در افغانستان بودم، شخصي كه پزشك بود و از نروژ آمده بود، نقل مي كرد:

من بحث هاي شما را دنبال مي كنم و از اين مثلث شما [اشاره به سه بحث: حديث ثقلين و حديث «من مات بلا امام، مات ميتة جاهلية» و حديث إفتراق أمت] خيلي استفاده كردم. اينها را با علماء أهل سنت و وهابي بحث مي كنم و تعدادي از علماء أهل سنت را به بركت بحث هاي شما شيعه كرده ام. رئيس دفتر صدام به آنجا آمده بود و من با استفاده از بحث هاي شما، چند جلسه با ايشان صحبت كردم و شيعه شد.

اينها هر چه بيشتر فحش بدهند، به نفع ماست. چون دوست و دشمن، همه مي فهمند كه فحش براي أراذل و أوباش است، فحش براي كساني است كه حرف براي زدن ندارند.

* * * * * * *

سؤال 3 :

در شبكه آقايان، آقاي كشتكار مطالبي را گفتند كه اگر بخواهيم همه اين مطالب را جواب بدهيم، بايد كار و زندگي مان را زمين بگذاريم و به اينها جواب بدهيم. ايشان مي گفت:

جناب أبو بكر در پايان عمر كه احساس كردند عمرشان رو به اتمام است، بايد جانشيني را براي خودشان تعيين بكنند و لذا با مردم و صحابه مشورت كردند و آنها همه گفتند شما هر كس را تشخيص بدهيد. ايشان هم گفت عمر.

من مي خواهم بگويم كه آقاي كشتكار! جناب أبو بكر شما از پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) بالاتر است؟ چون شما مي فرماييد أبو بكر به فكر جانشيني خودش بود، ولي پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) نبود.

جواب 3 :

در خود صحيح بخاري، جلد 8، صفحه 26، حديث 2830 آمده است كه خود عمر مي گويد:

حين توفي الله نبيه (صلي الله عليه و سلم) إلا أن الأنصار خالفونا ... و خالف عنا علي و الزبير و من معهما.

وقتي پيامبر (صلي الله عليه و سلم) از دنيا رفت، انصار با ما مخالفت كردند ... و علي و زبير و كساني كه با اين دو بودند هم با ما مخالفت كردند.

هم چنين خيلي ها اعتراض كردند بر أبو بكر و گفتند:

ماذا تقول لربك اذا لاقيته و قد إستخلفت علينا إبن الخطاب؟

وقتي به ملاقات خدا مي روي، چه جوابي داري براي اين كه عمر را به زور بر ما تحميل كردي؟

السنن الكبري للبيهقي، ج 8، ص 149 ـ المصنف لإبن أبي شيبة الكوفي، ج 7، ص 485 ـ كنز العمال للمتقي الهندي، ج 12، ص 535 ـ الطبقات الكبري لمحمد بن سعد، ج 3، ص 274 ـ تاريخ مدينة دمشق لإبن عساكر، ج 30، ص 413 ـ تاريخ المدينة لإبن شبة النميري، ج 2، ص 666

اينها روشن و مشخص است و احتياجي به تفصيل زياد ندارد.

* * * * * * *

سؤال 4 :

1. در مورد صله رحم سؤال داشتم. ما هر وقت به منزل عموي خود مي رويم، هميشه بايد به ما نيش و كنايه بزند.

2. دعاي يا «مقلب القلوب و الأبصار» كه در إبتداء سال خوانده مي شود، از چه كسي است؟

3. يك شبكه تندرو شيعه بود كه الآن توهين مي كند، يكي ديگر هم اضافه شد كه شبكه ياسر حبيبي است.

جواب 4 :

1. ارزش انسان همين است كه به صله رحم برود و نه تنها از او تشكر نكنند، بلكه طعنه هم بزند:

بدي را بدي سهل باشد جزا اگر مردي «أحسِن إلي من عَصيٰ»

2. تكه هايي از اين دعا در روايات معصومين در ادعيه آمده است، ولي بنده روايتي به اين تعبير پيدا نكردم.

3. اين شبكه ها از قبل بودند و جسارت به مراجع عظام تقليد مي كنند. حتي اين شيرازي ديوانه نسبت به حضرت آيت الله العظمي بهجت (ره) ـ كه شيعه و سني و مسيحي و يهودي او را قبول داشتند ـ جسارت كرد و تعبير وقيحانه ملحد و بي دين به كار برد. حضرت آيت الله العظمي بهجت (ره) واقعاً كسي بود كه الگو و مجسمه تقوا و زهد بود. ولي نسبت به ايشان وقيحانه ترين عبارت را به كار برده اند. وقتي دوستان اين مطلب را به من گفتند، من قبول نمي كردم كه كسي، آن هم روحاني به ايشان جسارت كرده باشد. ولي وقتي نوار و فيلمش را برايم آوردند و ديدم، باورم شد. وقتي كسي اين گونه وقيحانه و بي شرمانه به مراجع عظام تقليد اهانت مي كند، فردا هم در برابر آقا حضرت ولي عصر (أرواحنا لتراب مقدمه الفداء) جسارت خواهد كرد. اين مصيبتي است كه ما گرفتار آن شده ايم. ما و مراجع عظام تقليد رسماً اعلام كرده ايم كه هر شبكه اي، حتي شبكه جهاني ولايت اگر روزي آمد به جاي استفاده از استدلال، از فحش استفاده كند و به جاي برهان، از اهانت استفاده كند و به أهل سنت و مسيحيت و غيره فحش دهد، بدانيد كه اين شبكه جهاني ولايت از مسير أهل بيت (عليهم السلام) و مسير مرجعيت بيرون رفته است.

* * * * * * *

سؤال 5 :

أهل سنت در مكه، وقتي سوره حمد تمام مي شود، «آمين» مي گويند. به ما هم گفته شده است كه بگوييم: «الحمدلله رب العالمين». فرق «آمين» و «الحمدلله رب العالمين» چيست؟

جواب 5 :

ما در بحث فقه مقارن بحث كرديم كه «آمين» از كجا آمده است. اين آقايان يك روايت درست و حسابي كه بتوان به آن إكتفاء كرد، غير از روايتي كه از أبو هريره نقل مي كنند، ندارند. أبو هريره هم كاملاً وضعيتش مشخص است و در صحيح بخاري، جلد 6، صفحه 190، حديث 5355، كتاب النفقات، باب وجوب النفقة علي الأهل و العيال، همين آقاي أبو هريره روزي مي آيد مي گويد:

قال النبي صلي الله عليه و سلم: أفضل الصدقة ما ترك غني و اليد العليا، خير من اليد السفلي و ابدأ بمن تعول المرأة إما أن تطعمني و إما أن تطلقني و يقول العبد أطعمني و استعملني و يقول الإبن أطعمني إلي من تدعني، فقالوا: يا أبا هريرة! سمعت هذا من رسول الله صلي الله عليه و سلم؟ قال: لا، هذا من كيس أبي هريرة.

روايتي را از پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) نقل مي كند كه مردم تعجب كردند و به او گفتند:

اي أبو هريره! آيا اين روايت را از پيامبر (صلي الله عليه و سلم) شنيدي؟ گفت: نه، اين روايت از كيسه أبو هريره است.

اين روايت در صحيح بخاري است و ما جاي دوري نمي رويم و آقايان هم مراجعه كنند و ببينند اگر دروغ است، بيايند روي خط و بگويند فلاني روايت دروغي از صحيح بخاري نقل كرد.

اينها يك حديث صحيحي در مورد «آمين» بعد از سوره حمد، غير از روايت أبو هريره ندارند. ما احساس مي كنيم كه اين مطالب به دليل دوري از أهل بيت (عليهم السلام) بيان شده است.

اما فرق ميان «آمين» و «الحمدلله رب العالمين» اين است كه وقتي ما مي گوييم «الحمدلله رب العالمين»، يعني خداوند دعاي ما را به اجابت رسانده است و ما در صراط مستقيم و أهل بيت (عليهم السلام) هستيم و در صراط كساني كه خداوند بر آنها غضب كرده و يا آنها را به خودشان واگذار كرده است، نبوديم.

* * * * * * *

نكات پاياني استاد حسيني قزويني

نكته اول:

عزيزاني كه إن شاء الله در ساعت تحويل سال به مساجد مي روند يا به حرم ائمه (عليهم السلام) يا به تكايا و حسينيه ها مي روند، دقت داشته باشند كه اولين كارشان إستغفار باشد از گناهاني كه كرده اند. چون با وجود سايه انداختن گناه بر وجود انسان، قطعاً دعا به جايي نمي رسد. يكي از بهترين راه هاي اجابت دعا، إستغفار از گناه است. البته إستغفار واقعي كه با تمام وجود از گناهاني كه كرده ايم در پيشگاه خداوند اظهار ندامت كنيم و تصميم قاطع داشته باشيم كه ديگر گناه نكنيم.

نكته دوم:

وقتي مي خواهيم دعا كنيم، در صدر دعاها، فرج امام زمان (عليه السلام) را در نظر بگيريم. چون خودشان فرمودند:

أكثروا الدعاء بتعجيل الفرج، فإنه في ذلك فرجكم.

براي فرج مهدي زياد دعا كنيد؛ زيرا فرج شما در اين دعا است.

كمال الدين و تمام النعمة للشيخ الصدوق، ص 485 ـ الغيبة للشيخ الطوسي، ص 292 ـ الاحتجاج للشيخ الطبرسي، ج 2، ص 284

شما اگر براي آقا امام زمان (عليه السلام) از صميم قلب دعا كنيد، قطعاً آقا امام زمان (عليه السلام) هم براي شما دعا مي كند. معلوم نيست كه دعاي شما در حق شما به اجابت برسد. ولي دعاي آقا حضرت ولي عصر (أرواحنا لتراب مقدمه الفداء) قطعاً در حق شما به اجابت مي رسد.

نكته سوم:

به جاي اين كه براي خودتان دعا كنيد، براي پدر و مادرتان، خواهر و برادرتان، دوستان و مريضان و آشنايان دعا كنيد. به صورت كلي دعا نكنيد و تك تك نام اين افراد را بر زبان بياوريد كه فلاني را از گرفتاري برهان و مريضي فلاني را شفا بده و حاجت فلاني را برآورده كن.

پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) فرمود:

هر كس براي برادر ديني دعا كند، ملائكه براي او دعا مي كنند. چون معلوم نيست دعا شما در حق شما به اجابت برسد، ولي دعاي ملائكه در حق شما حتماً به اجابت مي رسد.

لذا تلاش كنيد براي دعا كردن براي برادران و خواهران ديني، بعد هم براي خودتان دعا كنيد.

نكته چهارم:

من نمي گويم براي دنيا دعا نكنيد.

من لا معاش له، لا معاد له.

كسي كه زندگي دنيوي خوبي نداشته باشد، آخرت خوبي هم نخواهد داشت.

اول دعا كنيد براي دين و ايمان خودتان كه خداوند به شما ايمان كامل بدهد تا شما را از گناه و معصيت دور بدارد و شما را با أهل بيت (عليهم السلام) محشور كند.

يكي از اساتيد ما ـ اگر در قيد حيات است، خداوند حفظش كند و اگر از دنيا رفته است، خداوند او را با محمد و آل محمد (عليهم السلام) محشور كند ـ مي گفت:

من حدود 40 سال است كه زيارت عاشوراء را مي خوانم. فقط اميدوارم در اين 40 سال، يك بار اين دعايم كه در زيارت عاشوراء آمده است، به اجابت رسيده باشد:

أللهم اجعل محياي محيا محمد و آل محمد و مماتي ممات محمد و آل محمد.

خدايا! زندگي و مرگ من را زندگي و مرگ محمد و آل محمد (عليهم السلام) قرار بده.

تلاش كنيد عاقبت به خيري و عافيت و امنيت را از خداوند بخواهيد.

نكته پنجم:

از خداوند بخواهيد اين نا امني كه در منطقه ايجاد شده براي برادران ديني و ايماني و اسلامي ما در مصر و ليبي و بحرين و يمن و كشورهاي ديگر برطرف شود و اتفاقات به آن گونه اي كه صلاح دين و دنيا و آخرت اين عزيزان است، رقم بخورد.

نكته ششم:

از خداوند بخواهيد آن تعبيري را كه در دعاي روز عيد فطر و عيد قربان مي خوانيم:

أللهم! إني أسألك خير ما سألك به عبادك الصالحون و أعوذ بك مما استعاذ منه عبادك الصالحون.

خدايا! هر چه را كه به خوبان مي دهي، به ما هم بده و هر چه را كه از خوبان برطرف مي كني، از ما هم برطرف كن.

و أن تدخلني في كل خير أدخلت فيه محمدا و آل محمد و أن تخرجني من كل سوء أخرجت منه محمدا و آل محمد صلواتك عليه و عليهم.

لذا تلاش كنيد كه در دعاهاي خود همت والايي داشته باشيد. چون از خداوندي كه مالك آسمان و زمين است و خالق هستي است درخواست مي كنيد و تلاش كنيد نان و پنير و آلونك درخواست نكنيد. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) فرمود:

خداوند دوست دارد كه مؤمن، همت والايي داشته باشد.

همت والا داشتن، توصيه اي است از نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) و ائمه (عليهم السلام).

اگر صلاح ديديد، ما را هم دعا كنيد و شبكه جهاني ولايت را هم دعا كنيد تا در خط أهل بيت (عليهم السلام) باشد و از رهنمود مراجع عظام تقليد هم تخطي نكند.

* * * * * * *

* * * * * * *

* * * * * * *

««« والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته »»»



Share
1 | دوستار اهل بيت | | ١٣:٤٩ - ٢٢ خرداد ١٣٩٠ |
باتشكر ازهمه كساني كه در راه خدا وبراي خدا در اين سايت زحمت مي كشند اجرتان با حضرت زهرا (س) .
2 | محمد حسن اسلامي | | ٢٠:٤٢ - ٢٢ خرداد ١٣٩٠ |
با سلام. لطفا در مورد پرکردن نفقهاي اجتماع توسط ثروتمندان بيشتر صحبت کنيد خصوصا اقربارا دريابند
3 | شيعه جنوب | | ٢١:٣٨ - ٠١ تير ١٣٩٠ |
شبهه :

نوروز از اعياد آتش پرستان است نه ما مسلمانان « چون ما مسلمانان فقط دو عيد داريم» و گفتن عيد بر اين روز از واژهاي اشتباه است و تفريح ها و گشت و گذارها در روزهاي غير از اين ايام صورت گيرد بهتراست و بدور از شبه مشابهت با بنيانگذاران چنين اعياد باستاني مي باشد.

جواب:

1- اصلا نبايد فرض شود که عيد کلمه مذهبيست و فقط روي افعال مذهبي گذاشته ميشه .کلمه عيد عربيه يعني روز جشن.هر روزي که در آن ياد بودي باشد از خوشي و شادي براي گروهي از مردم .... فرهنگ فارسي پيام

روي کلمه عيد حساس نشيد ...پس در هر مملکت وهر سرزميني عيدي وجود دارد و ممکنه که اون مسلمان چيني يا آفريقايي يک عيد وجشن ملي داشته باشه واسلام هم مخالفتي روي رسم وجشن درست وخوبي نکرده پس نوروز هم عيد محسوب ميشه چون روز جشن وشاديه ...مثل روز ملهعودي روز استقلال امارات که جشن ميگيرند ودر واقع باتوجه به معني عيد و جشن يک معني دارد پس نتيجه ميگيريم هم عيد وجشن مذهبي داريم وهم عيد وجشن ملي. سرزميني....
2- ببينيد اگه تحقيق کنيد متوجه ميشويد که جشن نوروز ( عيد نميگم چون روي کلمه عيد حساسيد) هيچ ارتباطي به مذهب ايرانيان نداشته که شما ميگوييد افعال مجوس وآتش پرستان بوده اين جشن ملي بوده که شاه اون زمان پيشنهاد ميده که يک روزي رو براي شادي وجشن مردم تعيين کنند و پيشنهاد ميکنند که روز شکفتن گل ها و بهار را براي اين کار تعيين شود و در هر منطقه اي و هر قومي يک رسم به خصوصي داشتند که الان چون ما مسلمانان ايراني عقايدمون رو دوست داريم قرآن در سفر هفت سين ميزاريم قرآن ميخونيم دعا ميکنم ...و همچنين ممکنه مسيحيان و يهوديان ايراني يه رسم به خصوصي داشته باشند و من از رسوم انها بي خبرم اگر هم رسم ورسوم بدي داشته باشند به ما مربوط نيست و جشن نوروز ما مسلمان ايراني مشکلي پيش نمي آورد

۳- درست که عيد نوروز مذهبي نيست بلکه باستاني ومليه ولي رواياتي از ائمه بزرگوار ما هست که نه تنها مخالف اين عيد نوروز نبودن بلکه ميگفتند که هر روز را براي ما نوروز قرار دهيد

۴- برخي مراسم اين ايام پسنديده و برخي نيز ناپسند است و بايد همچون صراف که سکه-هاي سالم را از ناسالم جدا مي-کند، مراسم- ممدوح را از مذمومات آن در ايام نوروز جدا کرد

از نکات مثبت اين ايام، پاک کردن ظاهر، خانه و لباس و غيره و مهم-تر از همه پاک کردن دل-ها از اختلافات و کينه-هاست.
ديد و بازديد صله-رحم و کمک به نيازمندان از جمله اموري است که بسيار خوب و پسنديده است.
برخي آداب و رسوم ناپسند اين ايام مثل چهارشنبه سوري، نمايش لباس و تزئينات منزل، تحقير کردن ديگران و خود برتربيني کار غلطي است و نبايد امور پسنديده اين ايام را تحت شعاع قرار دهد. که البته به خودمون ربط داره

هر چه مراسم- و ديد و بازديدها ساده-تر و با-صفاتر باشد، خداوند راضي-تراست .

خراب کردن مراتع و مزارع، شکستن و قطع کردن درختان و انجام گناه و معصيت حرام است اما استفاده از هواي آزاد و شکوفه-هاي درختان و تماشاي مناظر و آثار قدرت خداوند در دل طبيعت بسيار نيکو و پسنديده است.
توصيه ها و سفارشهايي که امامان معصوم (ع) در پاسخ به سوالاتي که پيرامون عيد نوروز کرده اند همگي در همين راستا بوده و نبايد از آن غافل ماند. دوري از اسراف و تجمل گرايي، اجتناب از تفاخر و بزرگنمايي، صله ارحام و بازديد از آشنايان، رفع کدورتها و قهرها، احسان به والدين و سالمندان، محاسبه عملکرد مادي و معنوي در سال گذشته، برنامه ريزي و تصميمگيري جدي براي سال آينده،
4 | حسين | | ٢٤:٤٧ - ٢٠ تير ١٣٩٠ |
اقاي قزويني عزيز شما چيزي كه نيست را داريد جنبه فقهي و ديني ميدهيد عزيزم يه حديث براي بر تري رو ز عيد نوروز بياور نگاه عزيزم اكه موضوعيت داشته باشه چون در زمان حضرت رسول عيد نوروز بوده ولي ما تنها تاييد بلكه صراحتا رد انرا داريم كه ما را به خاطر چاهر شنبه سوري و سيزده به درمان مجوس خوانده اند شما با ان ده طريقي غير معقول جنبه فقهي و ديني ميدهيد ايا نخوانده ايد كه در و قتي عيد نورو زرا به امام صادق عرضه كردند به شدت رد كردند شما نكند يك منبع جديد غير از حديث و قران و تقرير معصوم پيدا كرده ايد به نام تعصب ايراني كه از مشايي نشات ميگيرد و شما نسبت به ان مرجع فكري فتوا ميدهيد واي به شيعه ايي كه فاشيسم در ان جا بگيرد

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

اگر شما تمسك به روايات را تعصب ايراني نامگذاري مي‌كنيد اختيار خودتان است ، اما اگر نقدي علمي بر روايات داريد مطرح كنيد تا پاسخگو باشيم

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

5 | طاها | | ١٤:٥٣ - ٢٩ تير ١٣٩٠ |
سلام عليکم . شما چرا انقدر ميخواهيد عيد زرتشتي ها را به خورد مسلمانان بدهيد ؟ يک ايراني وقتي که يک مسلمان است بايد از چهارده معصوم تبعيت کند . شما يک روايت بياوريد که چهارده معصوم عيد نوروز را جشن مي گرفتند !! حتي يک روايت نيز وجود ندارد
6 | مجيد م علي | | ١٧:٠٢ - ٢٩ تير ١٣٩٠ |
با سلام

جناب طاطا فقط بلدي بنويسي يك خورده مطالعه كن . بعد اينهمه روايت بالا اورده شده قرار نيست كه ما يه نا علماي اهل سنت مراجعه بكنيم .


يك حديت از حضرت امير المومنين حضرت علي عليه السلام :

وأتي علي عليه السلام بهدية النيروز ، فقال عليه السلام : ما هذا؟»
خدمت حضرت امير (ع) هديه اى آوردند، حضرت فرمود اين چه هديه اين است؟ پاسخ دادند:
«يا أمير المؤمنين اليوم النيروز»
اين هديه روز نوروز است، حضرت هديه را پذيرفت و فرمود
«اصنعوا لنا كل يوم نيروزا».
شما هر روز را براى ما نوروز قرار دهيد. (هر روزتان نوروز باد).
من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 300، ح 4073 .

لبيك يا علي
1 |محمد مهدی||٠١:٤٢ - ٠٧ فروردين ١٣٩٦ |
0
 
2
عزیزم مجید م علی
اوّلا حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نزد اهل ذمه بودند که هدیه آوردند. آیا شما هم اهل ذمه هستید؟! یا عمل حضرت درمقابل آنها برای مسلمان هم حجت است تا مسلمان است!؟
دوما: حضرت هدیه را قبول نکردند بلکه به عنوان خراج قبول کردند. روایات مؤید در بکتب روائی بحار و .. این روایت را آورده اند مراجعه کنید ببینید.
اصنعوا لنا کُلّ یوم نیروزا هم تأیید نوروز اهل ذمه نبوده بلکه نفی است یعنی هر روز ما عید باشد نه امروز فقط. شاید هم حضرت شوخی کردند که هر روز برای ما خراج بیاورید...
7 | طاها | | ٢١:٢٤ - ٢٩ تير ١٣٩٠ |
جناب مجيد م علي . در همين روايتي که شما نوشتيد ، حضرت فرمودند: ما هذا؟ اين چه هديه ايست ؟ نشاندهنده اين است که حضرت خودشان نوروز را جشن نمي گرفتند . بهتر است شما دقيق تر مطالعه کنيد
8 | مجيم م علي | | ١٠:٥٨ - ٣٠ تير ١٣٩٠ |
با سلام
جناب ظاها چرا اخرشو نخواندي
"" «اصنعوا لنا كل يوم نيروزا».
شما هر روز را براى ما نوروز قرار دهيد. (هر روزتان نوروز باد).""

اين حديث را هم مهمونم باش :

امام صادق (ع) به معلى بن خنيس فرمود:
«إن يوم النيروز هو اليوم الذي أخذ فيه النبي ( صلى الله عليه وآله ) لأمير المؤمنين ( عليه السلام ) العهود بغدير خم فأقروا له بالولاية ، فطوبى لمن ثبت عليها ، والويل لمن نكثها وما من يوم نيروز إلا ونحن نتوقع فيه الفرج ، لأنه من أيامنا حفظه الفرس وضيعتموه»

روز نوروز همان روزى است كه پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه وآله در غدير خم، از مردم نسبت به امير مؤمنان (ع) عهد و پيمان گرفت. و در اين روز با ولايت على (ع) تجديد پيمان نماييد، خوشا به حال كسى كه در ولايت على (ع) ثابت قدم بماند و واى به حال كسى كه پيمان شكنى كند.ما در روز نوروز انتظار فرج داريم، زيرا آن روز از روزهاى ويژه ما اهل بيت است كه شما آن را ضايع كرديد ولى فارسها آن را حفظ كردند.

المهذب : 194، وسائل الشيعة (آل البيت)، ج 8، ص 173 ، ح 10339، والبحار 59 : 119.
==========================================================================

لبيك يا علي


9 | مينا | | ١٦:٠١ - ٣١ تير ١٣٩٠ |
من عاشق اقاي قزويني هستم............يک استاد به تمام معنا
10 | حسين | | ١٨:٠٩ - ٠٢ مرداد ١٣٩٠ |
شما حديثي درباره برتري عيد نوروز بيا وريد مرا کافي است دليل را من نبايد بياورم بايد کسي بياورد که ميخواهد حکم فقهي بدهد اصلا ميدانيد که نوروز ار مجوس مانده و تمام رسوم گذشته جر انچه مشخص است بايد نابود و به فرموشي سپرده شود شما به جاي دليل خواستن از من بايد در جواب خود حديثي را ذکر ميفرموديد و اينگونه مطالب را روتوش نميکرديد الحق که به حق شمارا سايت رو توش خوانده اند چون يک مطلب را کامل نميگزاريد

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

آيا در مورد عيد نوروز حتي يك روايت نيز وجود ندارد ؟!

آيا در باب مستحبات ، يك روايت ضعيف نيز كفايت نمي‌كند ؟!

گروه پاسخ به شبهات

11 | مجيد م علي | | ٢٣:٣٤ - ٠٣ مرداد ١٣٩٠ |
با سلام
جناب هصين مگر اينجا سعي در مقايسه يك عيد ديتي با يك عيد ملي است كه ما بخواهيم شما را روشن كنيم انها اعياد ديني است بمثل عيد غدير خم بهترين دين الهي يا عيد الضحي ( قربان ) و عيد الفطر و اينها اعياد ملي هستند .
عيد ملي باز مانده از قبل كه اتفاقاً بالا نوشته شده است . حال ميخواهد خوشت بيايد يا بدت .
راستي عيد الوطني سعودي ها چه گندي است كه خفاشهاي وهابي براي تبريك گفتن به عبد الشيياطين صف مد بندند هان ...

لبيك يا علي
12 | ابوزهرا | | ١٠:٤٤ - ٠٨ مرداد ١٣٩٠ |
جاب طاها سلام عليکم برادر گرامي شما اگر به دنبال يک بحث علمي و منطقي هستيد چرا متن سخنراني را با دقت مطالعه نمي کنيد کسي به دنبال برتري عيدنوروز نيست (البته واقعا در سؤال شما هم جاي بحث است برتري بر چي؟؟؟) همانطوري که استاد قزويني توضيح دادند وهابيت سعي در خدشه وارد کردن به دين به بهانه واهي بدعت در دين و ... دارد که متأسفانه شما هم عالمانه يا جاهلانه دقيقا همان صحبت را بيان مي کنيد عيدنوروز يک عيد مذهبي نيست ليکن با توجه به حسنات موجود در اين عيد (صله ارحام، هديه دادن، نظافت منزل و .....) ، مورد تأييد اهل بيت بوده است شما به دنبال روايت بوده ايد استاد قزويني سه روايت بيان کرده اند آيا آنها را نخوانده ايد و يا قبول نداريد واقعا در صحت منطق و کلام شما جاي بحث و اما و اگر است يا آنجايي که شما روايت را به سخره گرفته ايد «نشاندهنده اين است که حضرت خودشان نوروز را جشن نمي گرفتند . بهتر است شما دقيق تر مطالعه کنيد » با اين کلام شما چه را مي خواهيد ثابت کنيد، واقعا استدلال يه بچه شيعه چنين بايد باشد ، نکنيد به خداوندي خدا چنين رفتار نکنيد چرا که دشمنان با اين نحوه استدلال پي به مغلطه بازي و کلام نقص گونه شما خواهند برد برادر گرامي اگر به متن روايت دقت کنيد متوجه مي شويد که حضرت با کنايه بيان فرموده اند (اگر قرار است هديه بياورند) هر روز را عيد قرار داده تا هر روز هديه بياورند. حال شما اين کنايه و مزاح را معکوس بيان کنيد که مثلا حضرت خودش عيد (جشن) نمي گيرند اوج کج سليقگي حضرتعالي است بزرگوار قرار نيست حضرت علي (ع) جشن عيدنوروز را يک جشن مذهبي بيان نمايند بلکه با توجه به حسنات موجود در اين عيد (صله احرام، هديه دادن و...) آن را تأييد فرموند باشد که از گفتار ما چنان برنيايد که با دشمنان دين و اهل بيت ما هم آوايي و هم خواني داشته باشد و خواسته و ناخواسته هيزم در آتش برافروخته توسط دشمنان بريزيم والسلام علي من التبع الهدي
13 | طاها | | ١٢:١٧ - ٠٨ مرداد ١٣٩٠ |
سلام عليکم .
جناب مجيد م علي . شما بجاي يک بحث علمي و منطقي ، از همان اولين جمله ات اسمها را مسخره کرده اي !! نام مقدس حسين را ، هصين ، و نام طاها را نوشته اي طاطا و طاظا ،يا خيلي بيسوادي و يا با مسلمانان شيعه دوازده امامي مشکل داري !! مطلب ما اين است که حتي يک روايت نداريم که عيد نوروز را عيد برتر مسلمانان بخوانند ، تو حتما اگر در کشورهاي غربي زندگي مي کردي الان سنگ ژانويه را به سينه مي زدي ، يک مسلمان واقعي بايد بر طبق آداب و سنني زندگي کند که 14 معصوم آن را برتر دانسته اند . عيد يک مسلمان عيد غدير است عيد قربان است عيد فطر است ، ما چکار به آداب و سنن مجوسها داريم که انقدر تلاش مي کنيد زنده بداريد ؟ با تو ديگر بحثي ندارم . خداحافظ . والسلام عليکم و رحمه الله و برکاته

14 | مجيد م علي | | ١٤:٤٨ - ٠٨ مرداد ١٣٩٠ |
با سلام
جناب طاها زياد ناراحت نشويد جوابها بنده بد نبود , البته جواب برادرم ابوزهرا خيلي كاملتر بود .
در مورد سواد داشتن با شما بحثي ندارم چونكه ممكن است از نظر سطح سوادي و شايد مدرك بالاتر از من باشيد .
احتياج نيست كه در غرب باشم تا عيد كريسمس را جشن بگيرم همين جا در ايران اين جشن انجام ميكيرد . خوب نه رسماُ ولي اگر در اون ايام به كشور اسلامي مثل امارات برويد خواهيد ديد كه تقريباً رسماً انرا جشن ميگيرند .
اخه بحساب نولد حضرت عيسي مسيح است ( كه اگر صحيح باشد بايد انرا جشن گرفت ).
گفتيد جشن ررتشتي ها , ( بهتر است بگويد جشن ملي ) چرا كه همه ملت از مسلمانان چه سني و چه شيعه ,مسحيان و يهوديان اين روز را جشن ميگيرند .
براي مثال در اينترنت بدنبال اين ايام بگرديد "" جشن‌ها و عيدها در مصر " مگر اينكه بخواهيد بگوييد كه ............

و در اخر بنده قصد تمسخر نام حسين را نداشتم بلكه دقيقاً ميدانم كه اين شخص و اشخاصي بمثل اين فرد از اسمهاي ديگران استفاده ميكنند تا بتوانند دروغ بگويند پس منهم با اين روش از انها يا دميكن

لبيك يا علي
15 | حسين | | ٢١:٠٣ - ٠٨ مرداد ١٣٩٠ |
اقاي مجيد م علي ما اگر روشن بينانه به قضيه نگاه کني اين است که ديد و باز ديد است مگر ديد و باز ديد فقط در عيد هست تازه به جواب گروه شبهات ببينيد ادج فاجعه را ميبينيد اقا ميگويد دليل بياور بر منکر استحباب تازه جواب ايشان اين حرف ست دوست گرامي آيا در مورد عيد نوروز حتي يك روايت نيز وجود ندارد ؟! آيا در باب مستحبات ، يك روايت ضعيف نيز كفايت نمي‌كند ؟! گروه پاسخ به شبهات عزيزم از شما بعيده مگر نميدانيد براي هر حکمي تا حديثي موثق نباشد يا تقرير معصوم نباشد و يا ايه قران نه قداستي به وجود ميايد و نه استحبابي حکم فقهي را شما از احاديث ضعيف السند ميگيريد اين سبک جديد است

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

بهتر است كمي در مورد قاعدة التسامح في ادلة السنن تحقيق كنيد !

گروه پاسخ به شبهات

16 | حسين | | ٢١:٠٨ - ٠٨ مرداد ١٣٩٠ |
جناب ابو زهرا در جواب شما يک کلام کافيست
ببخشيد که حضرت رسول به اندازه شما علم نداشتند که از دين و مذهب گرايي با خرافه دفاع نمايند من از جانب ايشان معذرت ميخواهم نگاه عزيزم ما به جاي اينکه حق را بگوييم مي اييم از خرافات قبل از اسلاممان دفاع ميکنيم و انوقت اسمش را دفاع از شيعه نام ميگزاريم نميدانم هر چيز که در ايران قديم بوده مقدس است اگر هست چرا از چهار شنبه سوري و يا اتش پرستي ان زمان دفاع ميکنيد انها به انها هم ميتوپند البته باز هم ميگويم شما از ان دفاع ميکنيد چون رسم ايراني است نه چون دليل داريد من حاضرم با هر کي بخواهد مناظره کنه
17 | طاها | | ١٧:١٨ - ٠٩ مرداد ١٣٩٠ |
سلام عليکم . مطلب بنده اين است که ما نبايد عملي را انجام دهيم که بهانه به دست وهابي ها و امثالهم بيفتد ، صله رحم و ديدوبازديد و تميز کردن خانه و .... که جزو دستورات ديني ماست و هميشه بايد انجام دهيم چرا بايد مردم تشويق شوند که سالي يکبار انجام دهند ؟ آنهم در نوروز !!! نوروزي که يک پادشاهي دلش خواسته در وقت شکوفا شدن گل و بوته ، آن روز را عيد بنامد . چه اصراري است که ما با آن پادشاه محشور شويم ؟ و چه اصراري است که ما تبعيت از ايشان کنيم ؟ چرا ما بايد از سنت پيشينيان قبل از اسلام پيروي کنيم ؟ دين رسول خدا ديني کامل است و راجع به سنت و آيين دستوراتي فرموده اند ، ما مسلمان هستيم و آن عيدي را عيد مي دانيم که 14 معصوم آن را عيد خوانده اند و بواسطه زنده نگداشتن آن روز انسان به خدا تقرب پيدا کند مانند عيد غدير ، خيلي ها هستند که اصلا نوروز را عيد نمي دانند ، آيا به همه اين جمعيت مسلمان شيعه بخاطر اينکه دستورات رسول خدا را پيروي مي کنند بايد گفت عقايد وهابي ها را دارند ؟ آيا برتر دانستن عيد غدير و فطر و قربان بدعت در دين است ؟ ايا بهتر نيست که سنتهاي پسنديده اسلام را در اعياد مسلمين انجام دهيم ؟ وهابي ها بهانه بدستشان گرفته اند وهر توهيني به شيعيان مي کنند ما بجاي اينکه بهانه ها را از آنها بگيريم ، با تبعيت از سنت پيشينيان بهانه به دستشان داديم که هر حرف غلطي را راجع به شيعيان بگويند ، اينکار را نکنيد ، بياييد در نزد مسلمانان شيعه ، اعياد مسلمين را جلوه دهيد تا انشاءالله در اين کشوري که اکثريت جمعيت آن را شيعيان تشکيل مي دهند روزي بيايد که عيد غدير عيد رسمي ما بشود و بهترين آداب رسول خدا صلوات الله عليه را در اين روز جلوه دهيم تا بتوانيم با عملکرد خود لحظه اي با تمامي مراتب وجودي بگوييم لبيک يا علي
18 | ابوزهرا | | ٠١:١٩ - ١٠ مرداد ١٣٩٠ |
جناب آقاي حسين چرا خلط کلام مي کنيد موضوع چه ربطي به بحث حضرت رسول (ص) دارد که قرار باشد ايشان بخواهند از خرافه دفاع کنند اين همه روايات در متن سخنراني را نمي بينيد آيا ما اعتقاد به حقانيت کلام اهل بيت نداريم!! کسي به دنبال دفاع ازخرافه آن هم به نام دفاع از شيعه نيست گويا شما داستان کاسه داغ تر از آش شده ايد همانند خوارجي که خود را از امام علي (ع) نسبت به دين و قرآن آگاه تر و داناتر مي دانستند آنان نيز همچون شما با جمود فکري سعي بر تفسير شخصي ازدين و قرآن داشته اند (البته با عرض پوزش از اين قياس ليکن حقيقتا اينگونه متعصبانه برخورد کردن حضرتعالي واقعا بنده را در تاريخ به ياد اين افراد مي اندازد) البته کم نيستند از اين افراد در جامعه کنوني که در هر مذهب و آييني (چه علني همچون وهابيت و سلفيه که اصل صحبت دکتر قزويني در اين سخنراني پاسخ به شبهات آنان بود که ماشاءالله شما هم با آنان هم سو و هم جهت سخن مي گويد (در اين باب) و چه افراد هم مذهب خودمان که خيلي وقتها از دين و شريعت بتي ساخته که گويا حد و حدودش را خود و خداي خود مي دانند و ديگر نه به سخنان مراجع و بزرگان ديني کار دارند و نه با روايات و احاديث اهل بيت (عليهم السلام) که دقيقا نظر حضرتعالي هم چنين است برادر عزيز همانند جناب طاها شما را دعوت به مطالعه متن اين سخنراني مي کنم و دقت در روايات ارائه شده کسي به دنبال توجيهه تراشي ديني براي عيد نوروز نيست که بخواهد آن را يک رسم مذهبي ديني بخواند بلکه با توجه به حسنات موجود در اين رسم ايراني (صله ارحام، نظافت و هديه دادن و ...) اهل بيت نيز آن را تأييد کرده اند حال شما در مقابل دائم تلاش در غيرواقع دانستن اين موضوع کنيد و يا سعي در اتهام به ما در مذهبي جلوه دادن اين واقعه کنيد برادر گرامي نه دکتر قزويني و نه ساير دوستان بيان ننموده اند (دقت فرماييد) «اين عيد يک عيد ديني و مذهبي است» بلکه با توجه به فرمايشات اهل بيت (عليهم السلام) تأکيد بر حسن آن داشته اند (همچون بسياري از اعمال و مستحبات دين ما) و اما در رابطه با جناب آقاي طاها بنده با برخي از کلام شما کاملا موافقم من جمله صحبت آنکه روزي شود که عيد اصلي ما عيد غدير باشد (که به نظر بنده هم اکنون نيز چنين است ولي نيازمند به تبليغ و جا انداختن بيشتري دارد تا براي عوام نيز چنين باشد) و يا آنکه چه بهتر که اين اخلاق اسلامي (صله ارحام و نظافت و ...) را هميشه داشته باشيم وليکن اين دليل نيست که همان يکبار (که البته اين يکبار نيست) در اين موقع سال (زمان عيد نوروز) انجام مي شود را نفي و نهي کنيم و اصلا بحث توجه به پادشاه بدعت گذار اين رسم نيست؟ بلکه بحث توجه به حسنات اين رسم ايراني است همانطوري که اهل بيت (عليهم السلام) نيز دقيقا همين نکته را مدنظر داشته و به خاطر آن اين موضوع را تأييد کرده اند و باز براي چندمين بار عرض مي کنم برادران کسي سعي بر مذهبي جلوه دادن اين عيد (نوروز) ندارد بلکه با توجه به انجام مستحبات که عرف جامعه در اين ايام انجام مي دهند مورد تأييد اهل بيت (عليهم السلام) بوده والسلام علي من التبع الهدي
19 | مجيد م علي | | ١٦:٠٩ - ١٠ مرداد ١٣٩٠ |
با سلام جناب طاها ما كه نبايد به خاطر رضايت اين وهابيون سعي در خدشه وارد كردن به اعتقادات خود باشيم . اين جماعت به هيج عمل ما راضي نميشوند مگر اينكه به مثل انها شيطان پرست شويم و الله سبخان تعالي را در حد و اندازه هاي انها پايين بياوريم . ايا براي اينكه بهانه اي بدست اين جماعت ندهيم بايد از مراسم روز شهات مولاي متقيان و ايام تاسوعا و عاشور و عيد غدير و نيمه شعبان دست بكشيم . ايا براي اينكه بهانه اي بدست اين جماعت ندهيم زيارت نرويم عزاداري نكنيم حتي قبور اموات خود زيارت نكنيم . جناب طاها راضي كردن اين دشمنان خدا همان راضي كردن شيطان است . ===================================================== اما براي كساني كه درخواست نظر حضرت محمد صلي الله عليه و اله بودند دو حديث مياورم . ===================================================== حدثنا محمد بن موسى بن المتوكل رضي الله عنه ، قال : حدثنا أبو الحسين محمد بن جعفر الأسدي ، قال : حدثنا محمد بن الحسين الصوفي ، قال : حدثنا يوسف ابن عقيل ، عن إسحاق بن راهويه ، قال : لما وافى أبو الحسن الرضا عليه السلام بنيسابور وأراد أن يخرج منها إلى المأمون اجتمع إليه أصحاب الحديث فقالوا له : يا ابن رسول الله ترحل عنا ولا تحدثنا بحديث فنستفيده منك ؟ وكان قد قعد في العمارية ، فأطلع رأسه وقال : سمعت أبي موسى بن جعفر يقول : سمعت أبي جعفر بن محمد يقول : سمعت أبي محمد بن علي يقول : سمعت أبي علي بن الحسين يقول : سمعت أبي الحسين ابن علي بن أبي طالب يقول : سمعت أبي أمير المؤمنين علي بن أبي طالب يقول : سمعت رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم يقول : سمعت جبرئيل يقول : سمعت الله جل جلاله يقول : لا إله إلا الله حصني فمن دخل أمن من عذابي . قال : فلما مرت الراحلة نادانا . بشروطها وأنا من شروطها . ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- وقتي امام رضا عليه السلام به نيشابور رسيده و خواستند که از آنجا به سوي مامون بروند اهل حديث دور ايشان گرد آمده و عرض کردند : اي فرزند رسول خدا ، از اينجا مي روي و به ما حديثي نمي گويي تا به وسيله شما از آن حديث استفاده ببريم؟ حضرت در عماره( کجاوه شتر) نشسته بودند . پس سر خود را بيرون آورده و فرمودند از پدرم موسي بن جعفر شنيدم که مي گفت : از پدرم جعفر بن محمد شنيدم که مي گفت : از پدرم محمد بن علي شنيدم که مي گفت : از پدرم علي بن الحسين شنيدم که مي گفت : از پدرم حسين بن علي بن أبي طالب شنيدم که مي گفت : از پدرم امير مومنان شنيدم که مي گفت : از رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم شنيدم که مي گفت : از جبرئيل شنيدم که مي گفت : از خداوند جل جلاله شنيدم که مي فرمود : لا اله الا الله دژ مستحکم من است . پس هرکس که داخل آن شود از عذاب من ايمن است . پس وقتي که قافله به راه افتاد ، ما را صدا زده فرمودند البته ( اين مطلب و ايمني از عذاب) با شرائط خودش است . ومن هم از شرائط آن هستم . التوحيد - الشيخ الصدوق - ص 25 ====================================================== در روز نوروزي “معلي بن حنيس” مي گويد؛محضر “امام جعفر صادق(ع)” شرفياب شد،حضرت به او فرمود:”آيا مي داني امروز چه روزي است؟ من عرضه داشتم :و ليکن روزي است که ايرانيان آن را گرامي مي دارند و در آن به همديگر تبريک و تهنيت مي گويند،فرمود:هرگز چنين نيست قسم به آن خانه کهن و آزادي که در مکه است! اين روز يک ريشه کهن دارد که من برايت توضيح مي دهم تا آن را بشناسي.من عرضه داشتم:آموختن من از عيد نزد شما محبوبتر است نزد من از اين که مردگان من زنده شوند و دشمنان من هلاک گردند،فرمود:”اي معلي! روز نوروز همانا روزي است که خداوند در آن پيمان از بندگان گرفت تا او را پرستش کنند و به او هيچ گاه در چيزي شرک نورزند و اين که به رسولان او و حجّت هاي او و به ائمه(ع) ايمان بياورند و آن نخستين روزي است که خورشيد در آن طلوع کرد و در آن بادها-جهت- بارور ساختن-ابرها و درختان-وزيده شد و در آن زهره زمين آفريده شد و آن روزي است که کشتي نوح در آن بر-کنار-کوه جودي لنگر انداخت و آن روزي است که رسول خدا(ص) در آن اميرالمؤمنان(ع) را بر شانه خود-در کنار کعبه-نشاند تا بت هاي قريش بر بالاي کعبه را از بين برد و آنها راشکست،همچنان که ابراهيم (ع) اين چنين کرد و آن روزيست که پيامبر(ص) اصحاب خود را فرمان داد تا بر امارت اميرمؤمنان(ع) با علي(ع) بيعت کنند،و آن روزي است که پيامبر(ص) را به وادي جن ها سوق داد تا از آنان براي علي(ع) بيعت بگيرد و آن روزي است که در آن براي اميرمؤمنان(ع) براي دوّمين بار بيعت گرفته شد و آن روزي است که اميرمؤمنان(ع) بر اهل نهروان پيروز گرديد و ذي الثدية را به قتل رسانيد و آن روزي است که قائم ما(عج) در آن بر دجال پيروز مي شود و وي را بر کناسه کوفه به دارمي آويزد و هيچ روز نوروزي نيست مگر اين که ما در آن فرج و گشايش را انتظار مي کشيم،زيرا آن از روزهاي ما و شيعيان ماست که ايرانيان آن راحفظ کردند و شما-عرب ها-آن را ضايع نموديد و فرمود:پيامبري از پيامبران بني اسرائيل از پروردگار خود درخواست کرد،چگونه اين قومي که از ديار خود به خاطر ترس از مرگ خارج شده اند را زنده مي کني؟ خداوند به او وحي کرد که بر آنان در حالي که درخواب گاه خود مي باشند در اين روز آب بپاشد و آن نخستين روز از سال ايرانيان بود آنان زنده شدند در حالي که سي هزار نفر بودند،- بدين خاطر- پاشيدن آب در روز نوروز سنت گردبد که علت آن را به جز راسخان در علم نمي دانند،معلي مي گويد:امام اين گونه روز عيد را براي من املاء کرد و من از گفتار او نوشتم”. وسايل الشيعه:۶/۳۵۲ و ۳۵۳ ،۸/۱۷۳ و ۱۷۴٫ -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- لبيك يا علي
20 | حسين | | ١٤:١٢ - ٢٢ مرداد ١٣٩٠ |
نگاه مجيد ميم علي
اين حديث سندي بر کتبرک بودن و يا مستحب بودن بزرگداشت يک روز نميکند از شما بعيد است که به حديثي که در باره تاريخ يک واقعه باشد برچسب فقهي دهيد حديث فقهي حکمي را بار ميکند نه انکه توضيح دهد
و اقاي طاها
من حديثي را در سخنراني در باره اينکه عيد نوروز را برتري دهد به بقيه روز ها نديدم و اگه چشم من ضعيفه شما به من نشان بدهيد اينکه ما از رسومات صحبت کنيد و بعد جنبه استحباب و يا حکم ديگر دهيم کاملا خطااست
و جوابي به هر دو عزيز ما اهل هدايت معتقديم
ما معتقديم که براي هر بار شده هر حکمي چه مستحب و چه مباح و چه واجب و چه حرام و چه مکروه بايد يکي از اين موارد باشد
1) ايه قران که ما موردي را درباره عيرد نوروز نداريم
2 ) قول معصوم که دراين باره بايد حتما معصوم بر ان بايد حکمي را بار کرده باشند و صرف تعريف از عملي حکم شرغي به عمل نميدهد چه اگر ايمگونه بود ما بايد خيلي از اعمالمان را حرام و يا مستحب ميدانستيم و حديثي در اين باره نداريمکه حکمي را بار کرده باشند
3) تقرير معصوم به اين معني که معصوم گرچند حديثي ران فرموده اند و لي ان عمل را انجام داده باشند و عيد نوروز در ان زمان بوده است و به عنوان يک رسم هيچ گاه معصوم انروز را عيد نگرفته اند و بزرگ نداشته اند و حتي امام صادق ميفرماند فراموش کنيد رسم اتش پرستي خود را و در نتيجه ما تقرير معصوم نيز نداريم حالا شما بفرماييد کدام يکي از اين ادلات را داريد که به ان حکم ميدهيد
ايا حکم دادن به مسئله اي غير شرعي حرام نيست
ايا جلوه ايي مذهبي دادن به رسومات سابقه بدون قول و تقرير معصوم وهن مذهب نيست
ايا رسمي غيراز سيره رسول الله بدعت نيست و اصلا تعريف شما از بدعت و رسم چيست
21 | مجيد م علي | | ١٥:٢٨ - ٢٥ مرداد ١٣٩٠ |
با سلام
جناب حسين ايا شما حديثي در باره منع اجراي مراسم نوروز يا حرام دانستن ان بوسيله معصوم داريد ؟؟
خواهشمندم انرا با ذكر سند برايمان نقل كنيد .

لبيك يا علي
22 | طاها | | ٠٥:٤٥ - ٢٦ مرداد ١٣٩٠ |
سلام عليکم
به جناب حسين آقا

بنده هم هيچ حديثي را نديدم که عيد نوروز را برتر بداند و يا اينکه اصلا نوروز را جزو اعياد به حساب آورده باشند ، منظور من از آداب و رسوم ، آداب اخلاقي از رسول خدا صلوات الله عليه مي باشد مانند صله رحم نه اينکه سفره هفت سين و از روي آتش پريدن و سبزه گره زدن .... که صله رحم و آداب پسنديده هيچ لزومي ندارد که اصلا نوروزي وجود داشته باشد که انجام شود بايد هميشگي باشد ، اصلا اصل برگزاري نوروز بعنوان يک عيد ، رد است . براي يک مسلمان اعياد مذهبي عيد است والسلام
23 | حسين | | ١٤:٤٩ - ٢٦ مرداد ١٣٩٠ |
شما داريد به يه روز حكم شرعي بار ميكنيد ان وقت ميگوييد منظور صله رحم و غيره است من از شما سوالي دارم و ان اين است كه بگوييد در غير نوروز اين صله رحم ثوابي ندارد كه ان را بار در عيد نوروزتان ميكنيد و ان را مبارك ميدانيد
اصلا بفرماييد نوروز چه ربطي به صله رحم دارد چون صله رحم ثواب دارد چه در نوروز و چه غير نوروز كه شما به ان واسطه به عيد نوروز را برتر دانسته ايد ايا در مذهب شما در عيد نوروز صله رحم ثواب بيشتري دارد در مذهب حقه تشيع كه اين گونه نيست كه د رعيد نوروز ثواب بيشتري داشته باشد
عزيز شما روزي را به عنوان عيد نورز جشن ميگيريد بزرگتر از عيد غدير مناسبت اين را بگوييد كه چرا عيد نوروز بزرگتر از عيد غدير است چون شما از اين سنت دفاع ميكنيد كه در نوروز 14 روز تعطيل است اما در عيد غدير يك روز حالا دوباره بگوييد كدام در نظر شما يزرگتر است
جالب تر اينكه شما از كدام سنت داريد دفاع ميكنيد
يك سوال از اقاي طاها سنت در نظر شما چه تعريفي دارد
24 | حسين | | ١٤:٥٨ - ٢٦ مرداد ١٣٩٠ |
اقاي مجيد م علي
شما تا هنوز ايا مناظره اي در عمر حئژود واقعا داشته ايد
عزير براي انكار در احكام شدعي نيازي نيست بلكه بايد براي تثبيت ان حديث اورد شما وقعا هنوز اين را نميدانيد يعني در نظر شما بايد براي اعمال مستحب چون خلال دندان بايد حتما بايد حديثي در منع ترك ان باشد اصلا عزيز تعريف شما از مصتحب چيست منظورم تعريف اصولي است اگر شيعه اثنر عشري باشيد بايد بدونيد كه ميشود راجه العمل و الاختيار في ترك العمل يعني رجحان دارد عمل ان و اخيار داريم در ترك و يا ترك نكردن ان عمل يعني بايد در بار كردن عمل مستحبي لازم نيست براي تركش حديثي اورد چون دارد اختيار و لي براي برا كردن استحباب بايد حديثي اوردخود رجان في العمل است
دوما شما بدعت را چگونه تعريف مينماييد انرا يفرماييد تا بدونم كه چجور اصلا به عيد نوروز اسم سنت را ميگذاريد
25 | طاها | | ١٧:٠٤ - ٢٦ مرداد ١٣٩٠ |
سلام عليکم
جناب حسين آقا
بنده با مطالب شما کاملا موافق هستم . سنت از نظر من فقط سنتي است که رسول خدا فرموده باشد و در چهار چوب اسلام انجام شود ، بنده در مطالبم مثل اينکه نتوانستم منظور خود را درست بيان کنم ، منظور من بهانه آقايان است که به بهانه صله رحم بر نوروز صحه مي گذارند در حاليکه ربطي به برگزاري نوروز ندارد ،اصل برگزاري نوروز بعنوان عيد صحيح نيست، عيد نوروز اصلا عيد نيست که بخواهد سنتي هم داشته باشد ، انشاءالله موفق باشيد
26 | طاها | | ١٧:٢٦ - ٢٦ مرداد ١٣٩٠ |
جناب حسين آقا ، کجاي مطلب بنده ، نوروز را تاييد کرده است ؟ بنده کجا از سنت در نوروز دفاع کردم ؟ که نوشته ايد شما نوروز را جشن مي گيريد و بزرگتر مي دانيد ؟
27 | مجيد م علي | | ١٧:٢٦ - ٢٦ مرداد ١٣٩٠ |
با سلام
جناب حسين بله داشته ام انهم بزبان عربي و انهم با يك وهابي ( لبناني ) هم گفتاري و هم نوشتاري . چه كنم وهابي بود از شاخه اي به شاخه ديگر مي پريد اخرش هم نفهميدم چي شد تا روزي يكي ديگر از دوستان وهابيش ( مصري ) را كه بحساب با ايمانتر از او بود خواستم محك بزنم ديدم 20 ثانيه طول نكشيد كه اقرار كرد تاب مقاومت در برابر من ندارد .
با هل سنت زيادي صحبت كرده ام و از نتيجه صحبنهايم راضي بودم .
اما دوباره سوال خودم را تكرار ميكنم .

جناب حسين ايا شما حديثي در باره منع اجراي مراسم نوروز يا حرام دانستن ان بوسيله معصوم داريد ؟؟
خواهشمندم انرا با ذكر سند برايمان نقل كنيد .

در ضمن واقعاً بي انصافي است كه نشر اسلام عزيز را بحساب كساني بگذاريم كه به قراردادها[ى خود] وفا نكردند.


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ ( 1- سوره المائدة )


اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد به قراردادها[ى خود] وفا كنيد

لبيك يا علي



28 | حسين | | ١١:١٠ - ٣٠ مرداد ١٣٩٠ |
عزيزم گفتم سوال شما بل الکل اشتباه است در منطق شما و در فقه شما از منکرين هم دليل ميخواهد يعني از يک لاييک ميپرسد شما دليل بر نبود خدا بياور نه ديگه منطق شيعه اين جور است که بايد مدعي بايد دليل بياورد
2)اقاي مجيد م علي
همينکه نه بر ادعاي شما نه حديثي وجود دارد و نه ايه قراني و نه تقرير معصومي دليل بر رد شمااست چون حکم شرعي و استحباب و برتري روز فقط در وجود اين سه مورد محقق ميشود البته بايد ببيخشي اين گونه جواب دادم اخه جواب قبلي اين نکته را به صورت اصولي بيان کرده بود ولي متاسفانه شما اين نکته را متوجه نشده بوديد که براي هر حکم شرعي بايد از اين شه مورد يک مورد وجود داشته باشد و ماه هيچ يک از اين سه مورد را ندارديم پس
اين عيد نوروز بدعت هست و بدعت عملي است که عمل نکردن ان بهتر است چون معصوم عمل مباه را نيز ترک کرده است
3) شما گفته اييد حديثي در رد عيد نوروز بياوريد اين سوال شما خيلي بچه گانه است که از منکر حديث خواسته اييد من منکر بزر گداشت عيد نوروزم هستم پس شما هم حديثي را در رد مستقيم کمنيسم بياوريد چون توده ايي ها ميگويند علي اولي سوسياليست دنياست پس حدثي بياوريد که حضرت ان را رد مستقيم کرده باشند
4) هميکنه اين روز در زمان معصوم مرسوم بوده و امام معصوم در مورد ان هيچ نفرموده اند و هميچ برتري در ان روز قائل نشده اند پس همين بهترين دليل است که عيد نوروز چون ديگر روز ها است
29 | حسين | | ١١:١٣ - ٣٠ مرداد ١٣٩٠ |
من از اقاي طاها معذرت ميخواهم چون من ايشان را اشتبه کرفتم و نبايد ايشان را مورد خطاب قرار ميدادم اميد است اين گنه کار را مورد عفو قرار فرماييد
30 | مجيد م علي | | ٠٤:٢٧ - ٠١ شهریور ١٣٩٠ |

با سلام
جناب حسين از برداشت شما از نظراتم واقعاً متعجبم . بنده كي گفتم كه اين عيد نورور يكي از اعياد ديني يا مذهبي است ؟؟؟
احاديثي در مورد عدم مخالفت با اجراي اين عيد اوردم اما شما متاسفانه هنوز بر حرف خودتان تاكيد ميكنيد .
از شما خواستم كه ايا حديثي در باره منع اجراي مراسم نوروز يا حرام دانستن ان بوسيله معصوم داريد ؟؟
خواهشمندم انرا با ذكر سند برايمان نقل كنيد .
اما اينكه توده اي ها چي ميگويند . گفتار انها برايم حجت نيست.... اما گفتار پيغمبر خدا حضرت محمد صلي الله عليه و اله و سلم و ائمه معصومين عليهما السلام انهم با سند صحيح بايم حجت است , بنده ام چيزي غير از اين از شما نخواستم .

يك خواهش ديگر هم از شما دارم و ان اين است كه همين مقاله بالا را يك بار ديگر بخوانيد .

حتماُ علماي شيعه خصوصاً جناب ايت الله العظمي حضرت مكارم شيرازي دامت بركاته كه در اين مقاله نقل پيام ايشان نيز هست اين حديث را خوانده اند كه
پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود:کُلُّ مُحْدثة بِدْعَةٌ وَ کُلُ بِدْعَة ضَلالَةٌ، وَ کُلُّ ضَلالَة فِي النّار»
(بحار الأنوار: 2/263; مسند احمد:4/126ـ127.)





---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
اين دو تا حديث را هم مهمونم باش :

1 )
امام صادق (ع) به معلى بن خنيس فرمود:
«إن يوم النيروز هو اليوم الذي أخذ فيه النبي ( صلى الله عليه وآله ) لأمير المؤمنين ( عليه السلام ) العهود بغدير خم فأقروا له بالولاية ، فطوبى لمن ثبت عليها ، والويل لمن نكثها وما من يوم نيروز إلا ونحن نتوقع فيه الفرج ، لأنه من أيامنا حفظه الفرس وضيعتموه»

روز نوروز همان روزى است كه پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه وآله در غدير خم، از مردم نسبت به امير مؤمنان (ع) عهد و پيمان گرفت. و در اين روز با ولايت على (ع) تجديد پيمان نماييد، خوشا به حال كسى كه در ولايت على (ع) ثابت قدم بماند و واى به حال كسى كه پيمان شكنى كند.ما در روز نوروز انتظار فرج داريم، زيرا آن روز از روزهاى ويژه ما اهل بيت است كه شما آن را ضايع كرديد ولى فارسها آن را حفظ كردند.

المهذب : 194، وسائل الشيعة (آل البيت)، ج 8، ص 173 ، ح 10339، والبحار 59 : 119.

مكرر است
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2 ) شخصي به نزد رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم آمده و گفت : اي رسول خدا ،چيزي را شنيدم كه تا كنون نشنيده بودم ، رسول خدا فرمودند : آن چه چيزي است ؟

پاسخ داد :‌سلمان در اذان خويش بعد از شهادت به رسالت ، شهادت به ولايت علي عليه السلام مي دهد ؛ پس حضرت فرمودند : چيز نيكويي را شنيده اي !!
السلافة في أمر الخلافة، ص 32.

لبيك يا علي




31 | ع ق قم مقدسه | | ١٥:٢٤ - ٠٢ شهریور ١٣٩٠ |
1- جناب اقاي قزويني غسل روز اول سال به جهت تغيير در طبيعت وارد شده و ارتباطي به نوروز و عيد باستاني مجوس ندارد يعني اگر نوروزي هم نبود چنانچه براي اعراب و ديگر ملل اسلام وجود ندارد باز هم غسل روز اول سال به جهت زنده شدن طبيعت مستحب و ماثور است. 2- اينکه احاديث مخالف را به جهت اينکه مرسل هستند کنار بگذاريد کار علمي و شرعي نيست اولا بر ما لازم است سعي کنيم سلسله سند را در کتب ديگر بيابيم ثانيا با دقت در متن حديث براي اهل خبره (کسي که دلش به انوار قدسيه ائمه اطهار منور شده باشد) و حديث شناسان ميتوان قطع و يا ظن قريب به يقين حاصل شود که اين متعلق به معصوم است يا خير اتفاقا متن اين حديث با عقل و سيره دقيقا منطبق است بخلاف روايت معلي بي خنيس که در تضاد 100 درصد با مکتب و مباني اسلام و شيعه است. و اين از نقاط ضعف ماست که دشمنان بخوبي از ان سوء استفاده ميکنند سر زير برف کردن ما هم مطلبي را حل نميکند و مخاطبين را به سمت مخالفين اهل بيت بيشتر سوق ميدهد تا مکتب حق و منطق شيعه 3- روايت معلي به جهت مخالفت با مباني دين اسلام که بر پايه توحيد و وحدت بين کليه ملل مسلمين و اضمحلال سنن پادشاهان ظالم است دقيقا در تخالف با مکتب است و قطعا از معصوم صادر نشده حال راوي معلي مورد اطمينان شما باشد يا اينکه به دروغ به ايشان نسبت داده باشند 4- تبعيت از سنت يعني واگذاشتن هر چه غير از انچه که معصوم به ما اموزش داده باشد حرف وهابي کافر مشرک در اينجا صحيح است که شيعه متاسفانه به مهمترين اعياد دين و مذهب خود به اندازه يک ايين باستاني باطله منتسب به شاهان ظالم گذشته اهميت نميدهد و اين دردي است که بايد تا زمان ظهور حضرت با ان بسازيم به نظر شما لابد وقتي حضرت براي احياي دين جدشان تشريف مياورند عيد نوروز ميگيرند!!!!!! 5- من مشابه شما اقدام به انطباق تاريخ عيد غدير بر تقويم شمسي کرده ام ولي انطباق روز صورت نگرفت بلکه اختلاف دارد وانگهي مگر اين انطباق دليل بر صحت سنت باطله عيد نوروز ميشود؟ در اين خصوص ميتوان با فحص در تواريخ به برخي تقارنات زماني ديگر نيز دست يافت خب که چه؟ ايا اين کار مغالطه نيست؟ 6- چرا موافقين با حديث معلي هميشه بقيه انرا سانسور ميکنند؟ چرا بقيه مزخرفاتش را ذکر نميکنيد؟ شما اهل امانت هستيد؟ ايا اين کار صحيح است که قسمتي از مطلبي را که مويد ماست ذکر کنيم و بقيه اش را که دقيقا مبطل نظر ماست حذف و سانسور کنيم؟ از شما استاد عزيز بعيد است!!!!! لطفا با کمال حريت و مردانگي همه انرا ذکر کنيد و قضاوت را به مردم واگذاريد!!!! هر بچه اي ميفهمد که اين حديث جعلي و ساختگي است. 7- متاسفانه در بحثها شما بيشتر به روش جدل ميپردازيد تا اقامه برهان البته نفي روش جدل نميکنم ولي خب مستحضريد که جدل بيشتر براي اسکات خصم است ولي رفع شبهه نميکند خواهشمندم لااقل بعد از مجادله (که انصافا در اين باب خوب به ميدان مياييد) به بيان دليل عقلي و روايي و قراني ان بپردازيد تا هرگونه ريب و شک نيز مرتفع شود 8- اگر دوست داشتيد ميتوانم در خصوص رد نوروز با شما مناظره مکاتبه اي داشته باشم و اثبات کنم تمام احاديث مذکوره به زعم شما مويده!! دقيقا بر خلاف تفسير شما بوده و عيد نوروز بدعتي است که اگر علماي ما به پاک کردن ساحت تشيع از ان اقدام نکنند قطعا حضرت در وقت ظهور اقدام خواهند نمود منتظر موافقت حضرتعالي هستم

پاسخ:

با سلام
دوست گرامي
1- آيا تنها در اين مقاله ، به غسل استدلال شده است ؟
2- در كجاي روايت غسل آمده است كه به جهت نو شدن طبيعت چنين كاري بايد صورت گيرد؟
3- اگر مقصود نو شدن طبيعت بود ، چرا در ايامي كه تحويل سال ،‌و نو شدن طبيعت در شب صورت مي گيرد ، در شب آن غسل وارد نشده است ؟
بهتر است به جاي فلسفه بافي ، كمي به كلام علماي مذهب اهل بيت و روايات اهل بيت احترام بگذاريد و آنها را طبق اميال خود ترجمه نكنيد
4- آيا در باب مستحبات ، قائل به تسامح در ادله آنها هستيد ، يا خير؟ يا حتي انجام اين امور به قصد رجاء ! اگر هستيد ، بهتر است به جاي اين سخنان ، از جهت علمي نتيجه‌گيري را قبول كنيد ، و اگر از جهت مبنايي اشكال داريد ، نمي‌توانيد اشكال خود را به كساني كه قائل به اين مبنا هستند وارد بدانيد .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات

32 | حسين | | ١٥:١٨ - ٠٥ شهریور ١٣٩٠ |
متاسفم به جناب اقاي مجيد ميم علي عرض کنم
شما به اين روز استحباب بخشيده اييد و حکم شرعي بار کرده ايد
دوما ) شما نفرموديد سنت و بدعت چي هشتند من برايتان ميگويم به رسوماتي که از طرف معصوم به ما ميرسند سنت ميگويندو به اعمالي که بين ما عرف ميشود بدعت ميگويندو ما احاديث زيادي در باره بدعت داريم شما ايا واقعا حديثي در رد بدعت نديده اييد به نظر شما چرا به شيعه اهل بدعت ميگويند من از شما اين را خواستمکه شما اگر ميتوانيد سنت بودن اين رسم را يبان کنيد اين دو حديث بار شرعي ندارند چون معصوم د رباره تاريخ ان بحث کرده نه حکم ان يه حديث بياوريد که معصوم انرا سنت گردانيده باشد
33 | مجيد م علي | | ١٥:٠٣ - ٠٧ شهریور ١٣٩٠ |
سلام
جناب حسين
فرموديد معني سنت از منظر اسلام چيست :سنت ( اسلامي ) ان اعمالي است كه بوسيله حضرت رسول اكرم و ائمه اطهار انجام شده و عمل بدان لازم الاجراست .

فرموديد معني بدعت را از من ميخواهيد :

بدعت در اصطلاح به معناي "ادخال ما ليس من الدين في الدين" است؛ يعني نسبت دادن چيزي به دين در حالي که در واقع جزو دين و شريعت نيست.
پس عمل بدان حرام است .

قال على (عليه السلام):

«اَمّا اَهْلُ الْبِدْعَةِ فَالُْمخالِفُونَ لاَِمْرِ اللهِ، وَ لِكِتابِه، وَ رَسُولِه، اَلْعامِلُونَ بِرَأْيِهِمْ وَ اَهْوائِهِمْ وَ اِنْ كَثُرُوا»;

«بدعت گزاران كسانى هستند كه مخالف دستورات خداوند و قرآن مجيد و رسول خدا هستند و به افكار و عقايد و هوى و هوس خويش عمل مى كنند. (چنين اشخاصى اهل بدعت هستند) هر چند تعداد آن ها زياد باشد»
( ميزان الحكمة، باب 329، حديث 1632، (جلد اوّل، صفحه 381).
براي اينكه بهتر متوجه بشويد همين نماز تراويح كه اهل سنت در همين شبهاي ماه مبارك رمضان انجام ميدهند و از بدعتهايي است كه عمر ابن صحاك انرا وارد دين ( سني )ها كرد .

سوال كرديد " به نظر شما چرا به شيعه اهل بدعت ميگويند " كـــــــــــــــــــــــي چنين حرفي را ميزند ؟؟ نكند خداي ناكرده اهل بدعت را ميگويي همانها كه نماز تراويح ( بدعت عمر ) را سنت نبوي مي پندارند . مهم نيست انها چه ميگويند , بعضي از انها شيعيان را كافر هم ميپندارند !!! حال انها شيعه را اهل بدعت مينامد مهم نيست . اگر به انها رو بدهيم فردا بايد صلوات فرستادن بر حضرت نبي صلي الله عليه و اله را ترك كنيم ترك كنيم , زيارت حرم مقدس نبوي و ائمه اطهار صلوات الله عليهما ...... را ترك كنيم و ليكن نماز تراويح را فراموش نكنيم .

باز هم ميگويم بنده كي گفتم كه اين عيد نورور يكي از اعياد ديني يا مذهبي است ؟؟؟

لبيك يا علي
34 | طاها | | ١٣:١٥ - ١٢ شهریور ١٣٩٠ |
سلام عليکم
از مباحث نتيجه مي گيريم که هرچه از چهارچوب اسلام و مباني و سنت اسلامي خارج باشد بدعت است ، عيد نوروز هم از اعياد ديني و مذهبي مسلمانان نيست پس بنابراين برگزاري آن بدعت است و خارج از سنت اسلامي است ، من که شخصا ديگر وقت خود را براي موضوع بي محتوايي مانند نوروز نمي گذارم زيرا فردا در روز محشر شرمنده رسول خدا مي شوم که بگويم ما اينهمه وقت گذاشتيم براي اثبات يا عدم اثبات يک سنت خارج از اسلام که اصلا ديني و مذهبي نيست ، با برگزاري سنتهاي خارج از دين و مذهب نيز بهانه به دست وهابي ها و امثالهم افتاده که شيعيان را تا مي توانند مي کوبند ، بنده شخصا در محضر خدا به اندازه سهم خودم هرگز تبعيت از سنتهاي خارج از دين و مذهب را نمي کنم و فقط دفاع از مباني و سنن اسلامي مي کنم تا انشاءالله حضرت بقيه الله ارواحنا له الفداه راضي باشند .عذر مي خواهم چه بهتر است به جاي درست کردن يک سايت براي اثبات سنت خارج از دين و مذهب ،در يک سايت سنتهاي اسلامي را معرفي کنيد که براي يک مسلمان يک اصل است و راهگشاست . والسلام
35 | حسين | | ١٠:١٥ - ١٥ شهریور ١٣٩٠ |
احسن به اقاي مجيد ميم علي
جوابي را فرموديد که در دلم غوغا ميکرد در اين سخنراني اقاي قزويني از اين بدعت دفاع ميکند در حالي که به نظر من اين يک بدعت است و انجامش فايده و ثوابي ندارد بلکه اگر به عنوان يک سنت قلمداد شود نتنها يک بدعت و حرام است و لي اگر فقط براي عادت باشئ خالي از اشکال است
ايا کار شيعه به انجا رسيده که ار عادتهاي مباح دفاع کند ايا در اعتقادات ما نيست که منکر و مدعي مباح هيچ حکمي ندارد و اگر وهابي به اين عادت اشکال کند منکر بوده واشکالي ندارد بلکه ما بايد به مباحثي بپيدازيم که عقيده شيعه بوده
حالا کجا عيد نوروز عقيده شيعه است
36 | وحيد | | ٢٣:٢٥ - ٢٣ اسفند ١٣٩٠ |
ممنون مطالب بسيار زيبايي بود

اما افسوس کساني پيدا ميشوند که حتي به طبيعت وفطرت پاک بشري هم مخالفت ميکنند
37 | حيدر | | ٢١:٠٠ - ٢٠ خرداد ١٣٩١ |
اقاي وحيد اگه شما ادعاي اسلاميت داريد فرق بين بدعت را با سنت بيان فرماييد؟
38 | نورغدير | | ٢٢:٥٧ - ٠١ ارديبهشت ١٣٩٢ |
در مکتب شيعه که همان اسلام ناب محمدي است و رئيس مذهبشان امام بر حق حضرت صادق عليه السلام است نوروز جمشيدي مردود و باطل است و برخي افراد از روي جهل و غفلت و تحت تأثير محيط و تبليغات رسانه اي و مردمي ، از نوروز جمشيدي تجليل مي نمايند که اميدوارم هدايت شوند و مايه آبروريزي براي اهل بيت نباشند بلکه زينتي براي تشيع محسوب شوند. خدا جمشيد و تابعانش را و انگليس و اسرائيل را که اين طور در شيعه رخنه کرده اند و تيشه به ريشه مي زنند محو و نابود و به عذاب دردناک مبتلا کند. در پايان متذکر مي شوم طبق آيات قرآن و روايات اهل بيت عليهم السلام و عقل سليم ، نوروز جمشيدي باطل مي باشد و بايد محو شود . و السلام علي من اتبع الهدي 
39 | فاطمه املشي | | ٠٢:١٠ - ٠٣ ارديبهشت ١٣٩٢ |
بسمه تعالي نوروز عيد اسلامي است ، باشه قبوله ولي اينکه اين عيد بزرگترين عيد کشور شيعي باشه جاي تأسفه ، جاي تأسفه که مجلس شوراي اسلامي ايران به فکر حذف روز تعطيلي تاسوعا و روز شهادت حضرت امام رضا عليه السلام باشه ولي براي نوروز براحتي 5 روز رو تعطيل مي کنند ، امسال هم که تقريباً يک ماه مدارس تعطيل بودند و در طول اين تعطيلات که مصادف بود با ايّام فاطميه حتي در برنامه هاي تلويزيوني هم حرمت اين ايّام رو نگه نداشتند
40 | نورغدير | | ٠٢:٢٧ - ٠٤ ارديبهشت ١٣٩٢ |
جناب خانم فاطمه املشي
نوروز يک عيد اسلامي نيست و اصلا هم قابل قبول نيست.
نوروز جمشيدي زنده نگه داشتن کفر و شرک و بي عقلي است.
نوروز جمشيدي مبارزه با حق است.
نوروز جمشيدي سقيفه مدرن است.
نوروز جمشيدي ذلت و خواري دو عالم است.
و ...
  بعدی [1] [2]  
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها