2024 December 6 - جمعه 16 آذر 1403
رنجاندن فاطمه ( س ) خلاف كتاب و سنت
کد مطلب: ٦٢٧١ تاریخ انتشار: ٢٥ شهریور ١٤٠٢ - ١٢:٠٠ تعداد بازدید: 11483
فتنه وهابیت » شناخت وهابیت
رنجاندن فاطمه ( س ) خلاف كتاب و سنت

در صحيح بخاري و مسلم و ديگر كتب معتبر آمده است كه حضرت رسول اكرم ( ص ) فرمود : فاطمه پاره تن من است و هركس او را بيازارد و غضبناك كند مرا آزرده است : « فاطمة بضعة منّي فمن أغضبها أغضبني » صحيح البخاري ، ج 4 ص 210 . وفي رواية مسلم : « إنّما فاطمة بضعة منّي يؤذيني ما آذاها » . صحيح مسلم : 7 / 141 . روي الحاكم عن علي - عليه السلام- : قال : « قال رسول اللّه -صلي اللّه عليه وآله وسلم- : لفاطمة : إنّ اللَّه يغضب لغضبك ، ويرضي لرضاك » . ثمّ قال : هذا حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه . المستدرك : 3 / 153 .



( ليس فيه ذكر خطبة بنت أبي جهل ) فليراجع : مجمع الزوائد ، ج 9 ص 203 ؛ المعجم الكبير للطبراني ، ج 1 ص 108 ، ج 22 ص 401 ؛ تاريخ مدينة دمشق : 3 / 156 ؛ أسد الغابة ، ج 5 ص 522 ؛ الإصابة ، ج 8 ص 265 و266 ؛ تهذيب التهذيب ، ج 12 ص 392 ؛ صحيح البخاري ، ج 4 ص 210 ؛ صحيح مسلم ، ج 7 ص 141 ؛ المصنف لابن أبي شيبة الكوفي ، ج 7 ص 526 ؛ السنن الكبري للنسائي : 5 / 97 ، ح 8370 ؛ المعجم الكبير للطبراني ، ج 22 ص / 404 ؛ الجامع الصغير للسيوطي ، ج 2 ص 208 ؛ تاريخ مدينة دمشق ، ج 3 ص 156 .
.



و از طرفي در صحيح بخاري و مسلم نيز آمده است كه فاطمه ( س ) از دست ابوبكر غضبناك شد و تا آخر عمر باوي سخن نگفت : « فغضبت فاطمة بنت رسول اللَّه - صلي اللَّه عليه وسلم - فهجرت أبا بكر فلم تزل مهاجرته حتّي توفّيت » صحيح البخاري ، ج 4 ص 42 ؛ صحيح مسلم ، ج 5 ص 154 ، فيه : فهجرته فلم تكلّمه حتّي توفّيت وعاشت بعد رسول اللَّه - صلي اللَّه عليه وسلم - ستة أشهر فلمّا توفّيت دفنها زوجها عليّ بن أبي‏طالب ليلا ولم يؤذن بها ابابكر وصلّي عليها عليّ . .



وقرآن مي‏گويد : ( انّ الذين يؤذون اللّه ورسوله لعنهم اللّه في الدنيا والآخرة وأعدّ لهم عذاباً مهيناً ) الأحزاب : 57 . . در حلّ اين معضله چه پاسخي داريد؟



سهيلي از علماي بزرگ اهل سنّت ( متوفّاي 581 ) به همين روايت استدلال نموده كه هر كس به حضرت زهرا ( س ) اهانت كند ، كافر خواهد شد : « استدلّ به السهيلي علي أنّ من سبّها كفر لأنّه يغضبه وأنّها أفضل من الشيخين » فيض القدير شرح الجامع الصغير للمناوي ، ج 4 ص 554 . .



ابن حجر در توجيه آن گفته : « وتوجيهه : إنّها تغضب ممّن سبّها وقد سوّي بين غضبها وغضبه ، ومن أغضبه -صلي اللّه عليه وسلم - يكفر » فتح الباري ، ج 7 ص 82 ؛ شرح المواهب للزرقاني المالكي ، ج 3 ص 205 . .



مناوي صاحب كتاب فيض القدير از ابو نُعيم و ديلمي نقل كرده است كه حضرت رسول اكرم ( ص ) فرمود : « فاطمة بضعة منّي من آذاها فقد آذاني ومن آذاني فقد آذي اللّه ، فعليه لعنة اللّه مل‏ء السماء ومل‏ء الأرض » فيض القدير شرح الجامع الصغير للمناوي ، ج 6 ص 24 ، ح 8267 . .



22 - با توجّه به مطالب فوق ، آيا تا كنون نسبت به سخنان ابوبكر كه پس از خطبه حضرت زهرا ( س ) بيان كرد و بدترين اهانت و ناسزا را نسبت به حضرت علي ( ع ) و حضرت صديقه ( س ) داد ، فكر كرده‏ايد : « إنّما هو ثعالة شهيده ذنبه ، مرب لكلّ فتنة ، هو الذي يقول : كرّوها جذعة بعدما هرمت ، يستعينون بالضعفه ، ويستنصرون بالنساء ، كأمّ طحال أحبّ أهلها إليها البغي » السقيفة وفدك للجوهري ، ص 104 ؛ شرح نهج البلاغه لابن أبي الحديد ، ج 6 ص 215 ؛ دلائل الإمامة للطبري ، ص 123 . . در اين عبارت ، حضرت علي ( ع ) را به روباه و حضرت زهرا ( س ) را به دم آن تشبيه كرده است .



آيا پاسخ اجر رسالت : ( قل لا أسئلكم عليه أجراً إلّا المودّة في القربي ) همين بود؟!



آيا اين بود نتيجه آن همه سفارش و توصيه رسول گرامي ( ص ) در حقّ حضرت زهرا ( س ) ؟!



آيا چنين كسي شايستگي خلافت پيامبري كه مفتخر به ( إنّك لعلي خلق عظيم ) است را دارد؟



از شما مي‏خواهيم ، سخناني كه ميان ابن ابي الحديد سنّي و استادش نقيب ، ردّ و بدل شده ملاحظه نماييد وخود به قضاوت بنشينيد! قال ابن أبي الحديد : قلت : قرأت هذا الكلام علي النقيب أبي يحيي جعفر بن يحيي بن أبي زيد البصري وقلت له : من يعرض ؟ فقال : بل يصرّح . قلت : لو صرّح لم أسالك . فضحك وقال : بعليّ بن أبي طالب عليه السلام ، قلت : هذا الكلام كلّه لعلي يقوله؟ ! قال : نعم ، إنّه الملك يا بُنيّ . قلت : فما مقالة الأنصار؟ قال : هتفوا بذكر علي ، فخاف من اضطراب الأمر عليهم ، فنهاهم . . . وثُعالة : اسم الثعلب علم غير مصروف ، ومثّل ذؤاله للذئب ، وشهيده ذنبه ، أي لا شاهد له علي ما يدّعي إلّا بعضه وجزء منه ، وأصله مثل قالوا : إنّ الثعلب أراد أن يغري الأسد بالذئب ، فقال : إنّه قد أكل الشاة التي كنت قد أعددتهإ؛!!"" لنفسك ، وكنت حاضراً ، قال : فمن يشهد لك بذلك؟ فرفع ذنبه وعليه دم ، وكان الأسد قد افتقد الشاة ، فقبل شهادته وقتل الذئب . . . وأمّ طحال : إمرأة بغي في الجاهليّة ، ويضرب بها المثل فيقال : أزني من أمّ طحال . شرح نهج البلاغه ، ج 6 ص 215 .


Share
1 | farial karimian | Canada - East Broughton | ١٢:٠٠ - ٢٣ اسفند ١٣٨٧ |
salam aleykom
would you please leave us farsi translation of the last text in this page. Thank you so much and God bless you all.
2 | شيعه علوي | Iran - Tehran | ١٣:٣١ - ١٨ آذر ١٣٨٩ |
ماشاء الله شما هم چقدر عمل کردي
3 | العبد | Iran - Tehran | ١٧:٣٧ - ٢٠ شهریور ١٣٩٢ |
در سايتي خواندم که آيت الله محمد حسين فضل الله واقعه ي شکسته شدن پهلوي آن حضرت رو در حمله به خانه ي ايشان کذب ميداند.آيا حقيقت داره؟

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي؛ آيت الله سيد محمدحسين فضل الله داستان شكستن پهلوي حضرت فاطمه(س) را مورد شك و ترديد قرار داده و گفته که اين حادثه را نه تصديق و نه تكذيب مي‌كنم. در خبري با عنوان «موضع گيري تعدادي از مراجع تقليد نسبت به برخي نظرات علامه فضل الله» بيان شده است مراجعه نماييد.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها