به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ گروههای تکفیری سوریه با انتشار خبری مدعی شدند که حرم حضرت سکینه بنت علی(س) در منطقه داریا در حومه دمشق را به اشغال خود درآوردند.
این گروهها اعلام کردند که حرم حضرت سکینه(س) مرکز انتشار تشیع در منطقه داریا بوده است، به همین دلیل این مکان را به اشغال خود درآوردند.
در حملات گروههای تروریستی به حرم حضرت سکینه (س) بخش زیادی زیادی از این حرم تخریب شده است و نگرانیهایی در خصوص تخریب کامل حرم و مزار حضرت سکینه (س) میرود.
تاکنون مقامات و رسانههای دولتی سوریه این خبر را تائید نکردند.
ارتش سوریه با همراهی نیروهای مردمی این کشور دو سال پیش توانسته بود که حرم سکینه(س) را از دست تکفیریها بازپس بگیرد.
----------------------
همچنین:
روزنامه «رأی الیوم» چاپ لندن امروز پنجشنبه به همراه رسانه های دیگر مدعی شد پس از دو روز درگیری میان ارتش سوریه و گردان های حامی او با ارتش آزاد در داریا، کنترل بارگاه حضرت سکینه(سلاماللهعلیها) به دست ارتش آزاد افتاد.
«حسام الاحمد» رئیس دفتر رسانهای داریا در این خصوص گفت: بارگاه ذکور توسط اعضای حزب الله لبنان و گردان عراقی ابی الفضل العباس (علیه السلام) بود اما گردان "شهدای اسلام" وابسته به ارتش آزاد توانستند از طریق یک تونل وارد محیط مقام شوند و کنترل آنرا به دست گیرند.
وی افزود: درگیریهای گسترده ای میان دو طرف رخ داد و کشته هایی نیز داشتند.
مقام حضرت سکینه (سلام الله علیها) پیشتر و در طی 4 سال اتفاقات سوریه، نیز به دست تروریست ها افتاده بود اما با تلاش نیروهای سوری و گردان های شیعی آزاد شد.
--------------
توضیحات تکمیلی:
زیارتگاه مهم دیگر در مناطق اطراف دمشق، آستانة سکینه دختر امام علی (ع) در شهر «دارَیّا»، واقع در حدود 5 کیلومتری جنوب غربی دمشق است. برخلاف زیارتگاه حضرت زینب (س) که از قدیم برای شیعیان شناخته شده و دارای پیشینة تاریخی طولانی بوده است، این زیارتگاه تا پیش از سه دهة گذشته برای عموم شیعیان ناشناخته بود و بنای ساده و محقّری داشت. در منابع تاریخی نیز به آن اشارهای نشده و تنها در برخی اسناد ملکی موجود در وزارت اوقاف سوریه از دورة اشغال سوریه توسط فرانسه (سالهای 1919 تا 1945 م) از این مزار و حدود ملکی آن سخن به میان آمده است.[1]
در سال 1367 ش، در پی اجرای طرح احداث خیابانی در منطقه و قرار گرفتن بقعه در مسیر آن، مراتب به مسؤولان منطقه رسید و استاندار حومة دمشق از تخریب آن جلوگیری کرد. سپس موضوع به استحضار حجتالاسلام والمسلمین حاج سید احمد واحدی، از روحانیان ایرانی مقیم زینبیه رسید و در پی بررسیهای انجام شده دربارة این مزار، کمیتهای برای بازسازی آن تأسیس شد. سرانجام پس از خریداری زمینهای اطراف مزار، کار بازسازی و توسعة آن آغاز شد.[2]
سکینه دختر امام علی (ع)، تا پیش از شهرت زیارتگاه منسوب به وی بانوی ناشناختهای بود که در منابع تاریخی و رجالی شیعه نامی از او برده نشده است. تنها در برخی منابع حدیثی، از جمله در متن دو روایت و سند یک حدیث در برخی منابع شیعه، نامی از او به چشم میخورد.[3]چند پژوهشگر معاصر نیز دربارة این بانو کتابچههایی تألیف کرده و با استناد به این سه روایت، وی را شخصیتی تاریخی و از فرزندان امام علی (ع) دانستهاند و حتی فرزند آن حضرت (ع) از فاطمة زهرا (س) به شمار آوردهاند[4]، با این حال برخی از علما، روایات فوق را برای اثبات وجود این شخصیت کافی نمیدانند.
بنابراین گزارش تا چندی پیش ساختمان بزرگی برروی قبر احداث شده و دارای ایوان، گنبد و دو گلدسته بود. بیشتر زائرانی که به سوریه مسافرت میرفتند، آستانة سکینه دختر امام علی (ع) را نیز زیارت میکردند. اما حالا با حضور داعش و جسارت به این بارگاه، حرم کاملا تخریب شده است، در ادامه تصاویری از این حرم با کرامت خواهید دید:
پی نوشت:
[1]ر.ک: محمدی اشتهاردی، محمد، سکینه (ع) دختر امام علی (ع) و مرقد او در شام، ص 6.
[2]مهدیپور، علیاکبر، از تبار محدّثان: سکینه دخت امیر مؤمنان (ع)، ص 66-67.
[3]یکی از دو روایت حاوی نام سکینه دختر امام علی (ع)، در امالی شیخ طوسی (ص 366-367) و به نقل از همین منبع در بحار الانوار علامه مجلسی (101/45)، و روایت دوم تنها در بحار الانوار (43/179) نقل شده است. حدیثی که نام این بانو در سلسله سند آن ذکر شده، در دلائل الامامه طبری (ص 52) روایت شده است.
[4]بنگرید: الحسینی، السید احمد، السیدة سکینة بنت علی علیه السلام؛ المهاجر، جعفر، السیدة سکینة بنت امیر المؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام ومقامها فی داریا؛ محمدی اشتهاردی، محمد، همان؛ مهدیپور، علیاکبر، همان.
/م118