نسخه موبایل
www.valiasr-aj .com
فهرست نظرات

از تاريخ: تا تاریخ: عبارت موردنظر: محل جستجو:

« شماره صفحه از 2859  »
21
کد مطلب: 13810 - عنوان: پاسخ به سه شبهه جدید، پیرامون شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
نام و نام خانوادگی: محمد - تاریخ انتشار: ١٦:٠٧ - ٠٢ دي ١٤٠٠
سلام عرض می کنم خدمت بزرگواران موسسه تحقسقاتی ولیعصر(عجّل الله فرجه الشرذیف) ببخشید یه سوالی داشتم خدمتتون اینکه در ایه37 سوره بقره حضرت آدم علیه السلام کلماتی رو از خدا گرفت و توبه کرد و خداوند توبه اش را پذیرفت، که همانا او تواب و مهربان است37) می خواستم بپرسم که راستش می گن کلماتی که حضرت آدم با توسل به آنها توبه کرد نام پیامبر اکرم امام علی حضرت زهرا و امام حسن و حسین(صلوات الله علیهم اجمعین) بوده است می خواستم بپرسم آیا در منابع شیعه یا اهل سنت چنین روایتی داریم که حضرت آدم به اهل بیت علیهم السلام توسل کرده باشه و اگه روایتی باشه مشتی محکم هست بر دهان وهابی های یاوه گو که می گویند چرا می گویید یا علی یا حسین و... سوالم این بود سلامت باشید انشاء الله الّلهم عجّل لولیک الفرج
پاسخ:
با سلام
در خصوص توسل حضرت آدم به رسول خدا و ائمه چنین نقل شده است:
«لما اقترف آدم الخطيئة قال : يا ربّ أسألك بحقّ محمّد لمّا غفرت لي . فقال اللّه تعالى : يا آدم وكيف عرفت محمّداً ولم أخلقه؟ قال: يا ربّ لأنّك لمّا خلقتني بيدك، ونفخت في من روحك، رفعت رأسي، فرأيت على قوائم العرش مكتوباً لا إله إلا اللّه، محمّد رسول اللّه، فعرفت أنّك لم تضف إلى اسمك إلا أحبّ الخلق إليك فقال اللّه : صدقت يا آدم إنّه لأحبّ الخلق ، إذ سألتني بحقّه فقد غفرت لك، ولولا محمّد ما خلقتك هذا حديث صحيح الإسناد
زمانى كه حضرت آدم گرفتار خطا گرديد، خداوند عالم را به آبروى رسول اكرم سوگند داد كه وى را مورد بخشش و مغفرت قرار دهد. خداوند فرمود: اى آدم! چگونه محمّد را شناختى با اينكه او هنوز پا به عرصه وجود نگذاشته است؟حضرت آدم پاسخ داد: پس از آن كه خلق شدم، به بالاى سرم نظرى افكندم، نوشته اى را در ستون هاى عرش مشاهده كردم كه نوشته شده بود: «لا إله إلا اللّه محمّد رسول اللّه»، در يافتم كه حضرت محمّد گرامى ترين موجود هستى است، چون نام او در كنار نام تو جاى گرفته بود.خداوند فرمود: آرى! راست گفتى، او محبوب ترين انسان هستى است و اكنون كه مرا به حقّ او سوگند دادى از تمام خطاهاى تو صرف نظر نمودم و اگر او نبود، تو را خلق نمى كردم.سند اين حديث صحيح است
المستدرك على الصحيحين: 2/672 ح4227 و2/615
سيوطي نقل مي كند كه حضرت آدم به درگاه خداوند چنين استغاثه مي كرد :
اللهمّ إنّي أسألك بحقّ محمد وآل محمد سبحانك لا إله إلا أنت، عملت سوءً، وظلمت نفسي فاغفر لي إنّك أنت الغفور الرحيم، فهؤلاء الكلمات التي تلقي آدم .
الدر المنثور ، ج1 ، ص 60.
بار خدايا ! از تو درخواست مي كنم به حق محمد و آل محمد كه تو پاك و منزهي و غير از تو خدايي نيست ، من كاري بدي كردم و به خود ظلم نمودم ؛ پس مرا ببخش كه تو بخشنده و مهربان هستي ... .
وأخرج ابن النجار عن ابن عباس قال سألت رسول الله صلى الله عليه وسلم عن الكلمات التي تلقاها آدم من ربه فتاب عليه قال : سأل بحق محمد وعلي وفاطمة والحسن والحسين ألا تبت علي فتاب عليه
الدر المنثور ، ج 1 ص 147 عبد الرحمن بن الكمال جلال الدين السيوطي الوفاة: 911 ، دار النشر : دار الفكر - بيروت - 1993
أخبرنا أبو أحمد هارون بن يوسف بن زياد التاجر ، قال : حدثنا أبو مروان العثماني ، قال : حدثني أبي عثمان بن خالد ، عن عبد الرحمن بن أبي الزناد ، عن أبيه قال : ' من الكلمات التي تاب الله بها على آدم عليه السلام قال : اللهم إني أسألك بحق محمد عليك ، قال الله عز وجل : يا آدم ، ما يدريك بمحمد ؟ قال : يا رب رفعت رأسي فرأيت مكتوبا على عرشك : لا إله إلا الله . محمد رسول الله ، فعلمت أنه أكرم خلقك عليك . الشريعة ج 3 ص 1410
در کتب شيعه نيز آمده است:
َ قُلْ مَا قَالَهُ أَبُوكَ آدَمُ فَتَابَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ مَا قَالَهُ نُوحٌ فَاسْتَوَتْ بِهِ سَفِينَتُهُ عَلَى الْجُودِيِّ وَ نَجَا مِنَ الْغَرَقِ وَ مَا قَالَهُ أَبُوكَ إِبْرَاهِيمُ خَلِيلُ الرَّحْمَنِ حِينَ أُلْقِيَ فِي النَّارِ فَجَعَلَهَا اللَّهُ عَلَيْهِ‏ بَرْداً وَ سَلاماً فَقَالَ يَعْقُوبُ وَ مَا ذَاكَ يَا جَبْرَئِيلُ فَقَالَ قُلْ يَا رَبِ‏ أَسْأَلُكَ‏ بِحَقِ‏ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْن‏
الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص251
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

22
کد مطلب: 5004 - عنوان: آيا تا قبل از سال 71 ، تقويم ها در باره حضرت زهرا (سلام الله علیها) از كلمه «وفات» استفاده مي كرده اند؟
نام و نام خانوادگی: دانش پژوه - تاریخ انتشار: ٠٠:٥٩ - ٠١ دي ١٤٠٠
پاسخ به نظر شماره 74124
اگر قرآن به تنهایی کافی بود این همه اختلاف بر سر مفاهیم قرآن نمیشد، این همه فرقه با ادعای قبول داشتن قرآن شکل نمیگرفت، این همه تفسیر های ضد و نقیض از قرآن نوشته نمیشد
قرآنی انسان را هدایت می کند که راسخان در علم آن را تفسیر کنند (یعنی کسانی که خدا علم حقیقی قرآن را به آن ها داده است و تفسیر و معانی مورد نظر خداوند از قرآن را ، خدا به آن ها یادداده است) که پیامبر و جانشینان الهی پیامبر دارای این علم اند.

آیه 7 سوره آل عمران را بخوانید
23
کد مطلب: 5004 - عنوان: آيا تا قبل از سال 71 ، تقويم ها در باره حضرت زهرا (سلام الله علیها) از كلمه «وفات» استفاده مي كرده اند؟
نام و نام خانوادگی: سینا - تاریخ انتشار: ٠٠:٤٩ - ٠١ دي ١٤٠٠
دمتون گرم پاسختون بسیار عالی بود
واقعا وقتی کسی جوابی برای اعتقادات باطل خودش نداشته باشه به هر چیزی دست میزنه تا دلیل حق را قبول نکنه
یه عده هم وقتی می بینند امامانشان جنایت کار بوده اند برای توجیه باورهای خودشون هر حرفی رو میزنن و هرجور شده می خوان بزرگانشون رو تبرئه کنن بجای اینکه حق رو قبول کنن !!
24
کد مطلب: 13810 - عنوان: پاسخ به سه شبهه جدید، پیرامون شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
نام و نام خانوادگی: سینا - تاریخ انتشار: ٠٠:٣٥ - ٠١ دي ١٤٠٠
با سلام و احترام
متشکر از پاسخ های خوبتان
سوالی که دارم این است که چرا این اتفاق بزرگ یعنی آتش زدن درب خانه امیر المومنین و شهید کردن دختر پیامبر سلام الله علیهما و ماجراهایی که بعدا در مسجد مدینه رخ داده که جمعیت زیادی شاهد آن بوده اند، در تاریخ به حد تواتر نقل نشده؟ این طور به نظر می آید که چنین واقعه ای را تک تک اهل مدینه باید دیده یا شنیده باشند و بخاطر تلخ بودن و وحشتناک بودن چنین جنایتی از مهمترین ماجرا ها و خاطراتی باشد که برای نسل های بعدی و کاتبان تاریخ نقل میکنند اما می بینیم گزارش های تاریخی در این زمینه محدود هستند و فراگیر نیست
پاسخ:
با سلام
اولا هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها در منابع بسیاری از کتب شیعه و اهل سنت نقل شده است
ثانیا خلفاء در مدینه جوی را درست کرده بودند که اگر کسی کوچک ترین مخالفتی با آن ها می کرد به شدت با او برخورد می شد و اساسا هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها را می توان نوعی زهره چشم گرفتن از دیگران دانست که بدانند وقتی ما با نزدیک ترین فرد از خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله چنین می کنیم با بقیه به طریق اولی برخورد خواهیم کرد.
نمونه آن هم مالک بن نویره و قبیله او بود که در تاریخ نقل شده است که چه جنایتی توسط سپاه ابوبکر در برخورد با آن ها صورت گرفت.
جرم این ها این بود که ابوبکر را به عنوان خلیفه قبول نداشتند.
ثالثا خلفاء قانونی را پایه ریزی کردند تا این مسائل نقل نشود و آن هم قانون منع تدوین حدیث بود و اگر کتابی هم می دیدند آن را آتش می زدند و خود این مسئله هم یکی از ادله ای است که باعث شده است تعداد منابع محدودتر شود.
رابعا بعد از این که نوشتن آزاد شد، قلم به دست افرادی بود که این افراد خود طرفدار خلفاء بودند و طبیعی است که مطالبی که به ضرر خلفاء است را نقل نکنند، برخی به خاطر ترس و برخی به خاطر رضایت حاکم وقت و برخی به خاطر محبتی که به خلفاء داشتند این مطالب را نقل نکردند.
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

25
کد مطلب: 13815 - عنوان: دو شبهه مهم مخالفین، پیرامون شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیه)
نام و نام خانوادگی: سینا - تاریخ انتشار: ٠٠:٢٧ - ٠١ دي ١٤٠٠
با سلام و تشکر از پاسخ خوبتان

آیا از از منابع تاریخی و روایات می توانیم این نتیجه را بگیریم که احتمالا یکی از دلایلی که حضرت زهراء سلام الله علیها خودشان پشت در آمدند این بود که می خواستند کسانی که تهدید می کنند به حرمت حضرت زهراء عقب بکشند و بر همه حجت تمام شود که این کارشان قطعا دشمنی با حضرت زهراء است و ممکن است حتی به قیمت خون حضرت تمام شود؟
یا به عبارتی دیگر اگر می خواهند از امیر المومنین بیعت اجباری بگیرند باید با حضرت زهراء دشمنی کنند؟ یعنی نزدیک ترین خویشاوند پیامبر که قرآن در مورد آن ها فرمود "با نزدیکان و خانوداه پیامبر مودت داشته باشید ، که این تنها اجر رسالت پیامبر است"
پاسخ:
با سلام
برخی این نکته را ذکر کرده اند و این طور تحلیل می کنند که جایگاه صدیقه طاهره سلام الله علیها نزد همه مردم مشخص بود، حضرت با این کارشان خواستند که با استفاده از آن جایگاهی که نزد پیامبر داشتند مهاجمین را از تصمیم شان منصرف کنند لذا خودشان پیش قدم شدند و به پشت در آمدند
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

26
کد مطلب: 14263 - عنوان: پاسخ به اهانت گرگیج
نام و نام خانوادگی: محمد - تاریخ انتشار: ١٩:٥٢ - ٢٨ آذر ١٤٠٠
خداوند شما را حفظ کند حضرت آیت الله قزوینی عزیز
27
کد مطلب: 14263 - عنوان: پاسخ به اهانت گرگیج
نام و نام خانوادگی: حامد - تاریخ انتشار: ١٣:١٦ - ٢٨ آذر ١٤٠٠
بسیار عالی مثل همیشه کوبنده و مستدل و در عین حال مودب و با حرمت همان گونه که سیره اهل بیت علیهم السلام بوده است .

خدا ایشون رو حفظ کنه
28
کد مطلب: 8638 - عنوان: ویژه نامه شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
نام و نام خانوادگی: علی - تاریخ انتشار: ١٥:٣٨ - ٢٧ آذر ١٤٠٠
سلام لینکها کار نمیکنه
پاسخ:
با سلام
به اطلاع بخش فنی جهت برطرف کردن مشکل رسید، ان شاء الله در اسرع وقت مشکل حل خواهد شد
موفق و موید باشید

29
کد مطلب: 8362 - عنوان: آيا در كتابهاي شيعه به حضرت زهرا سلام الله عليها توهين شده است؟ (ويرايش جديد)
نام و نام خانوادگی: حسین - تاریخ انتشار: ١٠:٤٧ - ٢٧ آذر ١٤٠٠
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا ۗ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ : خداوند به وسيله اين آيه مسلمين را از ذكر گفتاری که منجر به سوء استفاده دشمنان دین می گردد بازداشت ، ای کاش مولف محترم قبل از نقل این روایت مجعول آنهم در شان سرور زنان عالم ، با تمسک به این آیه متذکر و از نقل آن خودداری مینمود
پاسخ:
با سلام
همان طور که مستحضر هستید، مقاله مذکور در بخش پرسش و پاسخ سایت آمده است و از آنجا که به عنوان شبهه مطرح شده است لذا ما ناگزیر به پاسخ به این شبهه هستیم و برای دفع هرگونه جسارت و اهانت به ساحت اهل بیت علیهم السلام این شبهه را پاسخ دادیم و در سایت قرار دادیم تا اگر برای شخص دیگری هم چنین مسئله ای سوال شد به پاسخ آن دست پیدا کند.
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

30
کد مطلب: 5006 - عنوان: آيا در صحيح بخاري ، حديثي در بارهء حرمت آزار و اذيت فاطمهء زهرا س وجود دارد؟
نام و نام خانوادگی: علی علیزاده - تاریخ انتشار: ١٤:٤٦ - ٢٦ آذر ١٤٠٠
پاسخ به نظر شماره 23248
در واقع شاید شما شنی هستی تا شیعه و گرنه شیعه عقائدش با شما بسیار متفاوت هست . البته بحث علمی بلدم ولی با یک نظر نمیشه بحث اعتقادی کرد دوستان جواب دادن اولین دروغ شما ادعای شیعه بودن شماست .
31
کد مطلب: 9466 - عنوان: محبت عایشه به ابن ملجم
نام و نام خانوادگی: محمد - تاریخ انتشار: ١٧:٣٥ - ٢٤ آذر ١٤٠٠
سلام علسکم آیا صحابه از منافقین جدا هستند؟ بعضی از وهابی ها میگن صحابی یعنی کسی که پیامبر رو دیده و به پیامبر ایمان آورده و ابن ملجم و عمر بن سعد و ابوالغادیه و... که از قاتلین بزرگان دین مانند امام علی و حسین علیهما السلام هستند صحابی نیستند بلکه منافقند می خواستم بدون آیا صحابی از منافق جداست یا نه و معنی لغوی واژه صحابه که از صحب می آید چیست ممنون اگه لطف کنید پاسخ بدید یا علی...
پاسخ:
با سلام
تعاریف بسیاری توسط اهل سنت برای صحابه وجود دارد، یکی از تعاریف این است که اگر کسی پیامبر صلی الله علیه و آله را دیده باشد و به او ایمان آورده باشد و با ایمان از دنیا رفته باشد صحابی است.
در لغت صحابی از واژه صحب به معنی همراهی گرفته شده است.
منافق کسی است که به ظاهر ادعای اسلام می کند می کند اما در باطن خویش به اسلام کفر می ورزد؛ کما این که امیرالمومنین علیه السلام به معاویه می فرماید: شما اسلام نیاوردید بلکه ادعای اسلام کردید اما قلبا اسلام را نپذیرفتید.
قطعا منافقین جزء صحابه نیستند؛ اما اهل سنت با تعریفی که دارند راهی برای شناخت منافقین از صحابه ندارند.
بهترین راه برای شناخت منافقین این است که به عملکرد آن ها توجه کرد، قطعا کسی که قصد ترور جان پیامبر صلی الله علیه و آله را داشته و یا به دستورات دین اسلام پشت می کند قطعا منافق است.
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

32
کد مطلب: 14240 - عنوان: آیا قیام امام حسین علیه¬السلام با آیه:«وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ» (بقره: 195)تنافی دارد؟
نام و نام خانوادگی: محمد - تاریخ انتشار: ١٧:٠٦ - ٢٤ آذر ١٤٠٠
سلام بسیار زیبا و عالی اجرکم عندالله حتما مقالات بیشتری هم بگذارید ممنون
33
کد مطلب: 10950 - عنوان: ایمان حضرت ابوطالب
نام و نام خانوادگی: محمد - تاریخ انتشار: ١٩:٣١ - ١٩ آذر ١٤٠٠
سلام علیکم ببخشید یه سوال داشتم می خواستم به صورت مختصر و اجمالی توضیح بدید که آیا اسلام ایرانی ها ربط به خلیفه دوم و هجومش به ایران و فتوحاتش دارد و اینکه ایا شخصیت ابولؤلؤ واقعا مجوس و کافر بوده است یا نه سلامت باشید اجرکم عند الله
پاسخ:
با سلام
با توجه به این که در فتح ایران جنایات بسیار زیادی توسط سپاه عمر روی داده است؛ لذا می توان گفت که قطعا اسلام ایرانی ها ارتباطی به این لشکر کشی و کشور گشایی ندارد؛ بلکه اسلام ایرانیان ثمره زحمات و تلاش هایی است که ائمه علیهم السلام کشیدند و فرزندان و شیعیان خود را به اطراف عالم فرستادند تا اسلام را در قلوب مردم گسترش دهند نه این که به زور شمشیر مردم را مسلمان کنند.
آنچه از منابع خود اهل سنت به دست می آید چنین است که ابو لولو هنگامی که عمر را کشت، مسلمان بود.
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

34
کد مطلب: 14041 - عنوان: علت رفتن عائشه و اصحاب جمل به سمت بصره
نام و نام خانوادگی: محمد - تاریخ انتشار: ١٨:٢٨ - ١٤ آذر ١٤٠٠
با سلام ببخشید یه سوال دیگه ای هم از شما داشتم اینکه یکی از اهل سنت می گفت چرا روایات شما از کسانی نقل شده که خود امام تان از آنها بیزاری جسته و آنها را دروغگو خوانده است مثلا گفت که امام جعصر صادق(علیه السلام) زراره را کذاب نامیده و چرا روایات شما از زراره کذابه؟ می خواستم بدون آیا چنین چیزی صحت داره یا نه؟ یا علی مدد خدا نگه دار
پاسخ:
با سلام
یکی از وظایف امام معصوم علیه السلام علاوه بر حفظ اسلام و ارزش های اسلامی، حفظ شیعیان هم می باشد.
ما روایات بسیاری در مدح زراره از اهل بیت علیهم السلام داریم؛ اما گاهی شرایط به گونه ای بر اهل بیت علیهم السلام و شیعیان آن ها تنگ می شد و فشار حکومت ها به قدری زیاد بود که برای حفظ جان شیعیان، امام علیه السلام از شیعیان مبرز و برجسته خود اعلام بی زاری می کرد تا حکومت خیال کند که آن شخص از شیعیان نیست و با این کار جان آن شیعه حفظ شود؛ چون هم حکومت بنی امیه و هم بنی عباس در کشتن شیعیان سرآمد هستند؛ لذا برای عدم شناسایی شیعیان، اهل بیت علیهم السلام از آن ها اعلام بی زاری می کردند تا جان شان حفظ شود؛ ولی خود شیعیان می دانستند که این بی زاری اهل بیت علیهم السلام از این افراد به خاطر تقیه است؛ چون از جایگاه آن شیعه نزد امام به خوبی اطلاع داشتند.
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

35
کد مطلب: 14041 - عنوان: علت رفتن عائشه و اصحاب جمل به سمت بصره
نام و نام خانوادگی: محمد - تاریخ انتشار: ١٨:١٧ - ١٤ آذر ١٤٠٠
سلام عرض می کنم خدمت عزیزان موسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر عجل الله فرجه الشریف ببخشید مزاحم شدم دوباره یک سوال دیگه ای هم داشتم از شما اینکه داشتم تو کامنت ها با یکی از وهابی ها سر مقصود آیه تطهیر بحث می کردم ایشون هیچ دلیلی نداشت که بگه زنان پیامبر مصداق آیه تطهیرند جز دو دلیل که می خواستم از شما بپرسم آیا با استناد به این دو دلیل میشه گفت زنان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) جزو آیه تطهیرند یکی اینکه گفت چطور میشه شامل زنان پیامبر نشه در حالی که
آیه تطهیر در سوره احزاب آیه33 اومده که اول همین آیه خطابش به زنان پیامبر هست چطور میشه خداوند بگه شما زنان پیامبر در خانه هایتان بنشینید و بی حاجت و با آرایش و زینت بیرون نروید و خدا و پیامبر را طاعت کنید بعدش خداوند امام علی و حضرت زهرا و امام حسن و امام حسین(علیهم السلام) رو تطهیر کنه این یه شبهه ای بود که می خواستم جواب بدین که آیا چون آیه تطهیر قبلش در همین آیه33 سوره احزاب خطاب به زنان پیامبر هست، شامل زنان پیامبر هم میشه دومین دلیل هم که آورده بود این بود که من گفتم به او که ضمایر در آیه تطهیر خطاب به مذکر هست و شامل زنان پیامبر نمیشهبعد گفت که چطور خداوند در آیه73 سوره هود خطاب به زن حضرت ابراهیم ضمیر مذکر میاره و گفت در آیه10 سوره طه حضرت موسی خطاب به اهلش ضمیر مذکر استفاده می کنه و منظور از از اهل زنش هست می خواستم لطف کنید پاسخ بدید آیا به استناد به اینکه آیه تطهیر در آیه ای که درباره زنان پیامبر نازل شده آمده و اینکه در آیات73 سوره هود و 10 سوره طه خطاب به مذکر آمده میشه گفت زنان پیامبر شامل آیه تطهیر هستند یا نه موفق باشید
پاسخ:
با سلام
در قرآن و ادبیات عرب این صناعت وجود دارد که روی سخن گاهی به یکباره عوض می شود و دوباره به حالت قبل برمی گردد؛ مثلا در کلامی با شخص غائب در حال صحبت است به ناگاه روی سخن به مخاطب تغییر می کند و دو مرتبه به همان حالت غائب باز می گردد.
این یک صناعت در ادبیات عرب و علم بلاغت است.
چرا خداوند در قبل از این بخش آیه تطهیر از کلمه بیوت استفاده کرده است و بعد در این قسمت آیه تطهیر کلمه بیت را استفاده کرده است و در آیه بعدی هم کلمه بیوت را استفاده کرده است؟
چرا در آیه تطهیر از کلمه بیوت استفاده نشده است؟
هر کدام از همسران پیامبر صلی الله علیه و آله یک خانه داشتند؛ لذا در آیات قبل و بعد از آیه تطهیر کلمه بیوت که جمع است استفاده شده است؛ اما در آیه تطهیر کلمه بیت استفاده شده است.
اگر قرار بود شامل همسران پیامبر صلی الله علیه و آله شود باز هم می بایست از کلمه بیوت استفاده شود؛ مثل آیات قبل و بعد.
جدای از این مباحث در روایات به صراحت بیان شده است مصداق و منظور از آیه تطهیر اهل بیت علیهم السلام هستند نه همسران پیامبر؛ حتی ام سلمه هنگامی که می خواست وارد این جمع شود، پیامبر صلی الله علیه و آله به او اجازه نداد.
در مورد حضرت ابراهیم علیه السلام، خود ایشان هم مشمول آیه بوده اند و این طور نبوده است که فقط همسر ایشان مشمول آیه باشد و در مورد حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام هم علاوه بر همسر ایشان افراد دیگری مثل غلام آن ها هم بوده است که آیه شامل تمامی آن افراد می شود.
برای مطالعه بیشتر می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید:
https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5225
و
https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5270
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

36
کد مطلب: 5021 - عنوان: ديدگاه اميرمؤمنان عليه السلام در باره ابوبكر و عمر+ تصوير كتاب ها
نام و نام خانوادگی: احسان - تاریخ انتشار: ١٣:٢٨ - ١١ آذر ١٤٠٠
پاسخ به نظر شماره 67826
روایت د عملت الولاة قبلي أعمالا خالفوا ضعیفه سندش دوما غضب پدر و مادرم باعث خشم خدا میشه ینی اونا معصومن؟؟؟؟؟؟؟؟

پاسخ:
با سلام
سند روایت مذکور صحیح است؛ چون در سند حماد بن عیسی وجود دارد و او از اصحاب اجماع است و راویانی که از او نقل کرده اند هم ثقه هستند.
اگر خداوند فرموده باشد که غضب پدر و مادر مطلقا باعث خشم خدا می شود در این صورت بحث عصمت مطرح می شود؛ اما خداوند در قرآن می فرماید:
وَإِنْ جَاهَدَاكَ عَلَىٰ أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا
سوره لقمان آیه 15
در این آیه به صراحت بیان شده است که اطاعت محض از پدر و مادر واجب نیست، وقتی شما در مسئله ای مثل شرک که در آیه آمده است از پدر و مادر اطاعت نمی کنی قطعا باعث غضب آن ها می شود و این غضب آن ها موجب غضب خداوند نمی شود بلکه باعث خشنودی خداوند است زیرا شما به سمت شرک نرفتی.
پس خشم و غضب پدر و مادر موجب عصمت آن ها نمی شود.
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

37
کد مطلب: 3159 - عنوان: تصاويري از جنايت وهابيون عليه شيعيان مظلوم زاهدان +18
نام و نام خانوادگی: سعید محمدی - تاریخ انتشار: ٠١:٥٣ - ٠٨ آذر ١٤٠٠
ای مرگ بر این ناصبی های کثیف و بی سواد و نفهم صحرا نشین
38
کد مطلب: 13706 - عنوان: آیا پیامبر (صلی الله علیه و آله ) در فتح مکه دستور قتل برخی افراد را صادر کرد؟
نام و نام خانوادگی: ناصر - تاریخ انتشار: ١٣:٥٧ - ٠٧ آذر ١٤٠٠
سلام علیکم
متن ذیل آیا در منابع اهل سنت است ؟
در قضیه صلح حدیبیه
بنا شد کسی برود که خونی از قریش در جنگها نریخته باشد با این شرط عمربن خطاب از همه مناسبتربود حضرت، عمربن خطاب را خواست و به او دستور داد نزد قریش رفته و پیغام او را به آنها برساند
پاسخ:
با سلام
این مطلب آمده است؛ اما در ادامه آن هم آمده است که عمر از انجام این کار سرپیچی کرد و آن را انجام نداد.
دعا النبي صلى الله عليه وسلم عمر بن الخطاب ليبعثه إلى مكة فيبلغ عنه أشراف قريش ما جاء له فقال يا رسول الله إني أخاف قريشا على نفسي وليس بمكة من بنى عدى ابن كعب أحد يمنعني وقد عرفت قريش عداوتي إياها وغلظتي عليها ولكني أدلك على رجل هو أعز بها منى عثمان بن عفان
تاريخ الطبري - محمد بن جرير الطبري - ج 2 ص 278
مسند أحمد - الإمام أحمد بن حنبل - ج 4 ص 324
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

39
کد مطلب: 14198 - عنوان: چرا خدا سکینه در آیه غار را بر همراه پیامبر (صلی الله علیه و آله ) نازل نکرد؟
نام و نام خانوادگی: امیر - تاریخ انتشار: ٢٠:٢٨ - ٠٥ آذر ١٤٠٠
سلام عرض می کنم خدمت همه مسئولین محترم موسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر(عجل الله تعالي فرجه الشریف) ببخشید اخیرا در فضای مجازی دیدم که یکی از وهابی ها شبهه کرده بود امام علی علیه السلام در شب لیلة المبیت علم غیب داشت و می دونست خطری نداره براش و مشرکین ایشون رو نمی کشن پس این شب برای ایشون فضیلت نیست اما از طرفی گفته بودن که برای ابوبکر فضیلت هست چرا؟ چون که ابوبکر علم غیب نداشت و هر لحظه می تونستن بکشنش ولی نمی دونست و خدا اون و پیامبر رو در غار نجات داد می خواستم بپرسم آیا چون امیرالمؤمنین علیه السلام علم غیب داشت و می دونست قراره چه اتفاقی براش بیوفته شب لیلة المبیت برای ایشون فضیلت به حساب نمیاد؟ ممنونم سلامت باشید انشاء الله
پاسخ:
با سلام
خداوند در قرآن از این عمل امیرالمومنین علیه السلام تجلیل کرده است و همین برای فضیلت امیرالمومنین علیه السلام کفایت می کند.
از طرفی دیگر امیرالمومنین علیه السلام بدون چون چرا دستور پیامبر صلی الله علیه و آله را پذیرفتند و مطیع محض پیامبر صلی الله علیه و آله بودند که نشان از ایمان بالای امیرالمومنین علیه السلام است؛ اما ابوبکر در غار به حرف پیامبر صلی الله علیه و آله ایمان نداشت و هرچه پیامبر صلی الله علیه و اله می فرمود نترس خدا با ما است؛ اما ابوبکر به شدت مضطرب بود و می ترسید لذا خداوند فقط سکینه را بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل کرد در حالی که در آیات دیگر قرآن هر جا مومنی کنار پیامبر صلی الله علیه و اله بوده است سکینه را هم بر پیامبر و هم بر آن مومنین نازل می کرد که این هم خود دلیلی بر عدم ایمان ابوبکر است.
اهل بیت علیهم السلام از علم غیب در امور روز مره زندگی خود استفاده نمی کنند همان طور که انبیاء برای امور روز مره خود معجزه نمی کنند؛ بلکه استفاده از علوم ماورایی و همچنین قدرت های ماورایی در جایی است که مسئله هدایت مردم مطرح باشد.
در روایات شیعه هم داریم که علم اهل بیت علیهم السلام علی اشائی است یعنی هر وقت اراده کنند که نسبت به مسئله ای آگاهی داشته باشند در همان لحظه آن مسئله را می دانند؛ اما اگر چنین اراده ای نکنند، خودشان نخواسته اند که نسبت به آن موضوع اطلاع پیدا کنند.
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

40
کد مطلب: 14041 - عنوان: علت رفتن عائشه و اصحاب جمل به سمت بصره
نام و نام خانوادگی: محمد - تاریخ انتشار: ٢٠:٠٠ - ٠٥ آذر ١٤٠٠
سلام علیکم سلام خدمت عزیزان موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عضر(ارواحنا فداه) ببخشید یه سوالی داشتم می خواستم اگه میشه لطف کنید متن و آدرس روایتی که عایشه میگه هیچ آیه ای در شأن ما نازل نشده رو برام بفرمایید ممنون
پاسخ:
با سلام
عایشه می گوید:
ما أَنْزَلَ الله فِينَا شيئا من الْقُرْآنِ إلا أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ عُذْرِي.

البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل ابوعبدالله (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج4، ص1827، ح4550، كتاب التفسير، بَاب «وَالَّذِي قال لِوَالِدَيْهِ أُفٍّ لَكُمَا...»، تحقيق د. مصطفي ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.

البته ما اين مطلب را قبول نداريم و اعتقاد داريم كه آيه افك در باره يكي ديگر از همسران رسول خدا نازل شده است . پيش از اين در مقاله مفصلي اين مطلب را ثابت كرده ايم كه دوستان عزيز مي توانند به آدرس ذيل مراجعه فرمايند:

http://valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=1265
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)