بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه شصت و پنجم 96/12/05
آشنایی با فرَق کلامی اهل سنت (31) – وهابیت و ممنوعیت صلوات بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله و الصلاة علی رسول الله و علی آله آل الله لا سیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی أعدائهم أعداء الله الی یوم لقاء الله (الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِي لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ)
سوره اعراف (7): آیه 43
ضمن تعزیت و تسلیت ایام شهادت مظلومانه صدیقه طاهره و آرزوی قبولی همه اعمال و طاعات و عزاداریها، بحثمان را ادامه میدهیم. بحث ما در رابطه با ویژگیها و زیر بنای اعتقادی وهابیت بود عرض كردیم اینها عمدتا یك فرقهای منشعب شده از حنابله هستند و مدعی هستند كه ما پیرو احمد ابن حنبل هستیم.
ما مبانی اعتقادی و زیر بنای فكری احمد ابن حنبل را عرض كردیم و اینها تمام آنها را قائل هستند اضافه بر اینكه در دو مسئله اینها با وقاحت تمام وارد میدان شدند.
مسئله اول بحث تكفیر مسلمین است به بهانههای مختلف و غیر از خودشان هیچكدام از فرق اسلامی را چه شیعه و چه سنی قبول ندارند و مسلمان نمیدانند.
مسئله دوم اهانت به اهلبیت علیهم السلام است، به عكس احمد ابن حنبل كه نسبت به حضرت امیر سلام الله علیه در حد توان خودش دفاع كرد بحث تربیع را برای اولین بار در جامعه اسلامی مطرح و اعلام كرد:
«قَالَ الْإِمَامُ أَحْمَد بْنُ حَنْبَلٍ :مَنْ لَمْ يُرَبِّعْ بِعَلِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ فِي الْخِلَافَةِ فَهُوَ أَضَلُّ مِنْ حِمَارِ أَهْلِهِ»
هركس حضرت علی سلام الله عليه را خليفه چهارم نداند گمراهتر از الاغ خانه و طویلهاش است.
الخلاصة في بيان رأي شيخ الإسلام ابن تيمية في الرافضة - (ج 1 / ص 145)
اینها در این دو تا مسئله تقریبا دست همه را بستهاند، و ویژگیهایی كه ما برای خوارج در روایات و تاریخ دیدیم عیناً در وهابیت اینها تبلور میكند.
حتی همین شبكه وصال كه خدا بنیانگذار و گردانندگان و كمك كنندگانش را به حق حضرت زهرا سلام الله علیها به اشد لعنت گرفتار كند و اینها را در دنیا و آخرت خوار و ذلیل كند.
انصاری به تعبیر ملا زاده این پارچه فروش دزد، سه شنبه هفته گذشته كاریكاتوری را نشان داده كه حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها پشت درب و آن طرف عمر با شعلهی آتش آمده حمله میكند نستجیر بالله! نسنتجیر بالله! حضرت امیر علیه السلام را هم در تصویر كشیده كه یك گوشهای نشسته و مشغول خوردن پفك است.
من گمان میكنم بدتر از این نشود نسبت به اهلبیت علیهم السلام جسارت كرد یعنی اینها وقاحت و بی حیایی را از حد گذراندهاند، حالا آن كسانی كه این شبكهها را اهلسنت میدانند غیرتشان كجاست؟! این اوج بیغیرتی افرادی است كه به اینها اعتراض نمیكنند و تبری نمیجویند.
دیشب بعضی از دوستان نزد ما آمده بودند و گفتند ما میخواهیم برویم منزل آقایان مراجع و این تصاویر و كاریكتاتور را نشان بدهیم كه تا كی میخواهند آقایان صبر كنند، تا كی باید تأمل كرد، تا كی ما با سكوت خودمان به اینها میدان بدهیم كه اینها وقاحت را به حد اعلا برسانند!
واقعا بنیانگذار این اهانتها معاویه ابن ابی سفیان بود كه در زیارت عاشورا میخوانیم:
«وَ لَعَنَ اللَّهُ بَنِي أُمَيَّةَ قَاطِبَةً»
كامل الزيارات، ص176، ابن قولويه، جعفر بن محمد، دار المرتضوية - نجف اشرف، چاپ: اول، 1356ش.
حضرت رسول اكرم صلی الله علیه واله و سلم هم ابوسفیان را لعنت كرد و هم معاویه را كه جلودار ابوسفیان بود و برادرش یزید ابن ابیسفیان كه دنباله رو پدرش بوده است.
بنیانگذار این اهانتها معاویه بود و سب امیرالمؤمنین علیه السلام را علنی كرد و بعد از آن ابن تیمیه به تعبیر اقای غماری علیه لعائن الله، نه لعنت بلكه لعنتهای خدا بر او باد توهین به ساحت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و صدیقه طاهره سلام الله علیها را بنا نهاد.
حتی كار را به جایی رساند كه اتهام نفاق به طاهره صدیقه سلام الله علیها زد صدیقه طاهرهای كه سیدة نساء اهل الجنة است. بعضیها تصور میكنند كه سیدة نساء العالمین خیلی مقام بالا برای صدیقه طاهره سلام الله علیها است.
ولی آنچه كه شرف و فضیلت برای صدیقه طاهره سلام الله علیها است همین سیدة نساء اهل الجنة است. در بعضی از روایات دارد كه سیدة اهل الجنة حتی نسائش را هم ندارد.
ابن تیمیه این اهانتها را نسبت به صدیقه طاهره سلام الله علیها بنا نهاد و این یادگاران بنی امیه و اولاد یزید ابن معاویه كه انسان اگر واقعا شكی داشته باشد که اینها از نسل پدر هستند با این اهانتهایی كه میكنند به یقین میرسد كه اینها از نسل پدرشان نیستند.
زیرا یك كسی كه نسل صحیح داشته باشد نسبت به ائمه این چنین جرئت نمیكند جسارت كند. ما روایات متعددی از شیعه و سنی داریم كه كسانی كه عداوت اهلبیت علیهم السلام را دارند اینها فرزند پدرشان نیستند، در هر صورت، اینها مسائلی است كه دارند.
همچنین بر محمد ابن عبدالوهاب لعنتهای پی در پی خدای عالم باد، با شیعه عداوت دارد سر جای خودش! با سنی عداوت دارد سر جای خودش! اینها را كافر و مهدور الدم میداند سر جای خودش!
آخر رسول اكرم صلی الله علیه واله و سلم به تو چه هیزم تری فروخته است كه اینطور عداوت خود را با نبی مكرم اعلام میكنی آقای زینی دحلان كه مفتی مكه مكرمه هم بوده در كتاب الدرر السنیة مینویسد:
«وكان ينهى عن الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم»
مردم را نهی میكرد كه شما به پیغمبر درود نفرستید.
الدرر السنية فی الرد علی الوهابیة صفحه 108
شما وقاحت را نگاه كنید! رذل بودن و پست بودن و اینکه، اینها به تعبیر یکی از اتباع ابن تیمیه، محمد ابن عبدالوهاب نطفهاش توسط شیطان منعقد شده است. ابن فیروز صراحتاً اعلام میکند قبل از آنکه پدر محمد ابن عبدالوهاب با مادرش همبستر بشود شیطان با او همبستر شد و نطفه محمد ابن عبدالوهاب منعقد شد نتیجه نسل شیطان بودن این است!
«ينهى عن الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم»
ببینید قرآن میگوید:
(يا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا)
سوره احزاب (33): آیه 56
این دیگر بحث شیعه و سنی نیست.
«ويتأذى من سماعهم»
اصلاً از اینکه مردم صلوات بفرستند اذیت میشد.
چقدر آدم باید پست باشد، فطرت رذل داشته باشد که از شنیدن درود بر پیغمبر اذیت بشود.
«وينهى عن الإتيان بها یوم الجمعة »
میگفت روزهای جمعه هم اصلاً هیچ کس نباید به پیغمبر صلی الله علیه وآله صلوات بفرستد.
در شیعه و سنی من گمان میکنم بالای 140- 150 روایت در فضیلت صلوات بر پیغمبر صلی الله علیه واله و سلم در روز جمعه داریم، مخصوصاً روز جمعه میگویند بهار صلوات بر محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین است.
این یک عداوت دیگری با پیغمبر است نهی از صلوات، تأذی از شنیدن صلوات و نهی از اتیان به صلوات در روز جمعه.
«وعن الجهر بها على المنائر »
ببینید ما چقدر روایت داریم که میگوید درود بر نبی مکرم صلی الله علیه وآله میفرستید آهسته نفرستید بعضیها میگویند صلوات غراء بفرستید این را از کجا آوردید؟ این روایت است در متن روایت است که بر پیغمبر صلی الله علیه وآله با صدای بلند درود بفرستید.
«ويؤذي من يفعل ذلك»
و هر کس هم چنین کاری میکرد او را اذیت میکرد.
« ويعاقبه أشد العقاب»
آنهایی را که بر روی منابر بر پیغمبر صلی الله علیه وآله صلوات میفرستادند شدیدترین عقاب را اعمال میکرده است.
یعنی گویا یک زنای محصنه کردهاند و آنها را دارد عقاب میکند، اینها ارتباطی به شیعه و سنی ندارد ارتباطی به مسائل اعتقادی و مذهبی و فرقهای ندارد این شخص علنا به جنگ با پیغمبر صلی الله علیه واله و سلم آمده است.
اعلان جنگ با پیغمبر صلی الله علیه واله و سلم است باید گفت لعنت بر آنهایی که از محمد ابن عبدالوهاب حمایت میکنند و بر او رحمت میفرستند خدا لعنت کند همه آنهایی را که دارند بر این آدم خبیث و پست رحمت میفرستند.
« حتى أنه قتل رجلا أعمى كان مؤذنا صالحا ذا صوت حسن »
مؤذن نابینا و خوش صدایی بالای مناره رفت و در وسط اذان به نام پیغمبر صلی الله علیه واله و سلم که رسید صلوات فرستاد به حرف محمد ابن عبدالوهاب گوش نداد.
«فأمر بقتله فقتل»
دستور داد او را بکشند.
این را چطور میشود توجیه کرد؟! مسلمانها یا رسول الله میگویند، بر خلاف قرآن است، مسلمانها کنار قبر پیغمبر صلی الله علیه واله و سلم میروند خلاف قرآن است، برای ائمه علیهم السلام و برای پیغمبر صلی الله علیه واله و سلم گنبد میسازند خلاف قرآن است، این که دیگر خلاف قرآن نیست!
« ثم قال إن الربابة في بيت الخاطئة يعني الزانية أقل إثما ممن ينادي بالصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم في المنائر»
میگوید زن فاحشه، در فاحشه خانه گناهش کمتر از آن کسی است که در بالای مناره بر پیغمبر صلی الله علیه واله وسلم درود میفرستد.
این را چه کار باید کرد؟!
«ويلبس على أصحابه بأن ذلك كله محافظة على التوحيد»
من نمیدانم نهی از درود بر پیغمبر صلی الله علیه وآله چه ارتباطی به توحید دارد؟ یا نه همین شعاری که اینها میگویند فقط الله، فقط الله یعنی همین! این احمقها و بیشعورهایی که میگویند: فقط بگو الله، از این خبیث، پست و رذل گرفتند و شما حتی بر پیغمبر صلی الله علیه واله و سلم هم صلوات نفرست.
اگر بر پیغمبر صلوات فرستادی شعار فقط یا الله تو به هم میریزد. کسی که میگوید فقط بگو الله یعنی همین! یعنی شما بر پیغمبر درود نگو! فقط الله الله هیچ چیزی دیگر نگو!
پرسش:
استاد! بحث سر این است كه جهر در صلوات را بیشتر تأکید میکنند یا كل صلوات را؟
پاسخ:
کل صلوات را نهی میكنند
«ينهى عن الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم»
صلوات بر پیغمبر صلی الله علیه واله را نهی میکرد و از شنیدن صلوات بر پیغمبر اذیت میشد.
1- «ینهی عن الصلاة»
2- «ويتأذى من سماعهم»
3- «وينهى عن الإتيان بها یوم الجمعة »
4- «وعن الجهر بها على المنائر »
5- «ويؤذي من يفعل ذلك، ويعاقبه أشد العقاب »
6- «أمر بقتله فقتل»
نستجیر بالله هفتمین مورد:
«إن الربابة في بيت الخاطئة يعني الزانية أقل إثما ممن ينادي بالصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم في المنائر»
تمام اینها را هم:
«ويلبس على أصحابه بأن ذلك كله محافظة على التوحيد»
و تلبیس میکرد که این به خاطر محافظت بر توحید است.
یعنی فقط بگو الله! اگر بر پیغمبر صلی الله علیه واله صلوات فرستادی توحیدت بهم میریزد فقط الله بگو!
پرسش:
آن وقت صلوات در نماز را چه میگویند؟ اگر اینطوری باشد ثواب صلوات که جزو واجبات است آن هم باید حذف کنند.
پاسخ:
باید از اینها سوال کرد که آیا در نماز صلوات میفرستند چه کار میخواهند بکنند؟!
پرسش:
آیا در نمازهایشان صلوات میفرستند؟
پاسخ:
بله در نمازهایشان که صلوات میفرستند نمیتوانند نفرستند
پرسش:
شاید بدون آل میفرستند
پاسخ:
نه، میگویند: اللهم صل علی محمد وآل محمدٍ کما صلیت علی ابراهیم وآل ابراهیم. تشهدشان به این شکل است الا اینکه تندرو هایشان بجای السلام علیک ایها النبی میگویند: السلام علی النبی. ولی اینها در نماز میخواهند چه کار بکنند؟ نمازشان به چه نحوی است؟ شاید هم به اتباعشان بگویند شما در نماز هم صلوات بر پیغمبر صلی الله علیه واله وسلم نفرستید.
پرسش:
آدرس این حرف محمد ابن عبدالوهاب مشخص است کجا است؟
پاسخ:
فردی مثل زینی دحلان کسی است که خون و رگ و پوست و استخوانش با اعتقادات وهابیت عجین شده است، یک سری مسائلی است که اینها رد پایی از خودشان نگذاشتند چون برای اینها نمیتوانند رد پا بگذارند.
این شخص مفتی مکه مکرمه است آدم کوچکی نیست. زینی دحلان هم خطیب جمعه مکه بوده و هم خطیب جمعه مدینه بوده یعنی دو سه جمعه مدینه نماز جمعه میخواند و دو سه جمعه هم در مکه نماز جمعه میخواند.
غیر از زینی دحلان آقای جمیل صدقی زهاوی که از علمای بزرگ بغداد است هم همین عبارت را نسبت به محمد ابن عبدالوهاب نقل میکند.
پرسش:
استاد! آدرس را دقیقتر بفرمایید کتاب برای چه کسی است؟
پاسخ:
کتاب الدرر السنیه، صفحه 108 زینی دحلان است.
پرسش:
بقیه وهابییون حرفهای ایشان را قبول دارند؟
پاسخ:
من ندیدم کسی رد کند.
پرسش:
استاد! الان ظاهراً به این صورت قبول ندارند
پاسخ:
الفجر الصادق فی الرد علی الفرقةِ الوهابیةِ المارقه، جمیل صدقی الزهاوی یکی از علمای بزرگ بغداد است و همه او را قبول دارند ایشان هم همین تعبیر را در كتابش نسبت به محمد ابن عبدالوهاب دارد.
پرسش:
استاد! صلوات در اذان را همین الان هم میگویند بدعت است.
پاسخ:
بله در اذان صلوات نمیفرستند
آقای جمیل صدقی الزهاوی میگوید:
«ومن قبائح ابن عبد الوهاب : إحراقه کثیرا من کتب العلم»
از کارهای قبیح محمد ابن عبدالوهاب این بود كه بسیاری از کتابهای علمی را آتش زد.
الفجر الصادق فی الرد علی الفرقه الوهابیه المارقه ، ص ۱۸، جمیل صدقی الزهاوی
اینها وقتی وارد مکه مکرمه شدند مکتبه مکه مکرمه را – که میگویند نزدیک یك صد هزار جلد کتاب خطی و غیر خطی داشت- کلاً آتش زدند و به خاکستر مبدل کردند به این دلیل که در لابلای این کتابخانه، کتابهای شرک است!
«وقتله کثیرا من العلماء وخواص الناس وعوامهم واستباحه دمائهم و اموالهم و نبشه لقبور الأولیاء وقد أمر فی الأحساء أن تجعل بعض قبورهم محلا لقضاء الحاجه»
ببينيد این را ما كه نمیگوییم!
«ومنع الناس من قراءة دلائل الخيرات، ومن الرواتب والأذكار، ومن قراءة المولد الشريف ومن الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم في المنابر بعد الأذان، وقتل من فعل ذلك، ومنع الدعاء بعد الصلاة»
یکی از علمای بزرگ کویت یوسف هاشم رفاعی است ایشان کتابی به نام نصیحةٌ لإخواننا علماء النجد دارد در این كتاب میگوید:
«هدمتم معالم قبور الصحابة وأمهات المؤمنين وآل البيت الكرام رضي الله عنهم وتركتموها قاعا صفصفا وشواهدها حجارة مبعثرة، لا يعلم ولا يعرف قبر هذا من هذا، بل سكب على بعضها (البنزين) فلا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم»
در پاورقی هم دارد قبر سیده آمنه بنت وهب، مادر پیغمبر صلی الله علیه واله و سلم را دستور داد بنزین بریزند و آتش بزنند، این كارها روی چه اصلی است؟! ودهها قضیه دیگر و جنایتهایی که مرتکب شدند.
در كتاب عجائب الاثار فی التراجم والاخبار كه برای جَبرتی از علمای بزرگ عربستان است میگوید:
« فحاربوا الطائف وحاربهم أهلها ثلاثة أيام حتى غلبوا فأخذ البلدة الوهابيون، واستولوا عليها عنوة، وقتلوا الرجال وأسروا النساء والأطفال ، وهذا رأيهم مع من يحاربهم »
اینها یکی دو مورد نیست که انسان بخواهد از کنارش رد شود.
در کتاب تاریخ آل سعود، ناصر السعید میگوید: طغیانگر ملک عبدالعزیز اخیر
«قد أمر بقطع رؤوس السجناء»
دستور داد سر زندانیها را بریدند
«ثم أحضر العداء»
آنهایی که با او مخالف بودند دعوت کرد و سفرهایی پهن کرد
« و وضع الرؤوس فوق الأكل»
سرهای بریده را روی غذا گذاشت
«وطلب من أبناء عمهم الذين جاؤوا للشفاعة لهم أن يأكلوا من هذه المائدة التي وضعت عليها رؤس ابناء عمهم»
بعضی از پسر عموها و شخصیتهایی که برای وساطت آمده بودند تا پسر عموهایشان را از زندان آزاد کنند به جای آزاد کردن دستور داد سرشان را بریدند سفره پهن کرد سینیهای برنج و سر پسر عموها روی برنج گفت حالا بفرمایید از این غذا میل بفرمایید! حالا که شما برای شفاعت آمدید برای شما احترام گذاشتیم!
وحشیترین ارتش دنیا مثل ارتش هیتلر، ارتش صهیونیسم همچنین کاری کرده که اینها دارند میکنند؟! جز داعشیهایی که تخم و تَرکهی همینها هستند که بچه شیر خواره را کباب میکنند روی برنج میگذارد و به مادرش میدهد!
«لما رفض الأکل أمر سعود الاول بقتلهم»
اینها وقتی غذا نخوردند دستور داد همه اینها را بکشید، یعنی آدم کشتن برای اینها از آب خوردن هم راحتتر بوده است.
عبدالعزیز دستور داد سر فیصل دویش را بریدند
«وتوضأ بدمه ثم قام لاداء الصلاة»
با خون او وضو گرفت و نماز خواند.
اینچنین آدمهای وحشی را حتی در جنگل هم شما ملاحظه نمیکنید که اینها جلوی مردم این كارها را میكنند.
«أمر الملك الطاغية عبد العزيز (بقتل فيصل الدويش) و توضأ بدمه ثم قام لأداء الصلاة»
اینها نمونههایی از جنایات اینها است که من معتقد هستم همه عزیزان در حد یک واجب عینی موظف هستند تا این تصاویر و جنایات در فضای مجازی پخش بشود و در اختیار مسلمانها قرار بگیرد.
مردم ببینند که اینها چه جانوارانی هستند که اگر بر جامعه مسلط بشوند چه دماری از روزگار مردم در ميآورند.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته