پرهيز از حرام هاي خدا
- قال الإمام عليّ عليه السلام: قُلتُ: يا رَسولَ الله، ما أفضَلُ الأَعمالِ في هذَا الشَّهرِ؟
فَقالَ: «يا أبَاالحَسَنِ، أفضَلُ الأَعمالِ في هذَا الشَّهرِ الوَرَعُ عَن مَحارِمِ اللهِ» ؛ امام علي عليه السلام: گفتم: اي پيامبر خدا! برترينِ كارها در اين ماه چيست؟ فرمود: «اي ابوالحسن! برترينِ كارها در اين ماه، پرهيز از حرام هاي خداست.»(1)
- قال رسول الله صلي الله عليه و آله: أربَعَةٌ تُفسِدُ الصَّومَ و أعمالَ الخَيرِ: الغيبَةُ، وَالكَذِبُ، وَالنَّميمَةُ، وَالنَّظَرُ إلَي الأَجنَبِيِّ (2)؛ چهار چيز، روزه و كارهاي نيك را خراب ميكند: غيبت، دروغ، سخن چيني، و نگاه به بيگانه (نامحرم).
- قال رسول الله صلي الله عليه و آله: مَن صامَ شَهرَ رَمَضانَ إيمانا وَاحتِسابا، و كَفَّ سَمعَهُ و بَصَرَهُ و لِسانَهُ عَنِ النّاسِ، قَبِلَ اللهُ صَومَهُ و غَفَرَ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ و ما تَأَخَّرَ، و أعطاهُ ثَوابَ الصّابِرينَ (3) ؛ هر كس ماه رمضان را از روي ايمان و به خاطر پاداش الهي روزه بدارد و گوش و چشم و زبانش را از مردم باز دارد، خداوند روزه اش را ميپذيرد و گناهان گذشته و آينده اش را ميآمرزد و به او پاداش صابران را ميدهد.
- قال الإمام عليّ عليهالسلام: الصِّيامُ اجتِنابُ المَحارِمِ؛ كَما يَمتَنِعُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعامِ وَالشَّرابِ (4) ؛ روزه داري، پرهيز از حرامهاست، همانگونه كه انسان از غذا و نوشيدني خودداري ميكند.
حضرت فاطمه عليهاالسلام فرمود: روزهدار، اگر زبان و گوش و چشم و اعضايش را نگه ندارد، با روزهاش ميخواهد چه كند؟
- قال الإمام الباقر عليه السلام: قالَ رَسولُ الله صلي الله عليه و آله لِجابِرِ بنِ عَبدِالله: «يا جابِرُ، هذا شَهرُ رَمَضانَ؛ مَن صامَ نَهارَهُ و قامَ وِردا مِن لَيلِهِ و عَفَّ بَطنَهُ و فَرجَهُ و كَفَّ لِسانَهُ، خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ كَخُروجِهِ مِنَ الشَّهرِ.» فَقالَ جابِرٌ: يا رَسولَ الله، ما أحسَنَ هذَا الحَديثَ! فَقالَ رَسولُ اللهِ صلياللهعليهوآله: «يا جابِرُ، و ما أشَدَّ هذِهِ الشُّروطَ !»(5) ؛ امام باقر عليه السلام فرمود: پيامبر خدا به جابر بن عبدالله فرمود: «اي جابر! اين، ماه رمضان است. هر كس روزش را روزه بدارد و بخشي از شبش را به عبادت برخيزد و شكم و شهوتش را پاك نگه دارد و زبانش را حفظ كند، از گناهانش بيرون ميشود، آنگونه كه از اين ماه بيرون ميشود.»
جابر گفت: اي پيامبر خدا! اين سخن، چه نيكوست!
پيامبر خدا فرمود: «اي جابر! و اين شرط ها چه سخت است!»
رسول الله صلياللهعليهوآله: مَن تَأَمَّلَ خَلفَ امرَأَةٍ حَتّي يَتَبَيَّنَ لَهُ حَجمُ عِظامِها مِن وَراءِ ثِيابِها و هُوَ صائِمٌ، فَقَد أفطَرَ(6) ؛ پيامبر خدا صلي الله عليه و آله: هر روزه داري كه در پشت سرِ زني با دقّت بنگرد، تا حدّي كه حجم استخوان بندي زن از پشت لباسش براي او آشكار شود، روزهاش را افطار كرده است. (منظور اين است كه ارزش روزهاش از بين رفته است وگرنه از جهت فقهي روزهاش صحيح مي باشد)
- قال الإمام عليّ عليه السلام ـ في حَديثِ المِعراجِ ـ قالَ اللهُ تَعالي: «... يا أحمَدُ، لَيسَ شَيءٌ مِنَ العِبادَةِ أحَبَّ إلَيَّ مِنَ الصَّمتِ وَالصَّومِ؛ فَمَن صامَ و لَم يَحفَظ لِسانَهُ كانَ كَمَن قامَ و لَم يَقرَأ في صَلاتِهِ، فَاُعطيهِ أجرَ القِيامِ و لَم اُعطِهِ أجرَ العابِدينَ» (7) ؛ امام علي عليه السلام روايت كرد كه در حديث معراج خداي متعال فرمود: «... اي احمد! هيچ عبادتي نزد من، محبوبتر از سكوت و روزه نيست. پس، هر كس روزه بدارد، ولي زبانش را نگه ندارد، همچون كسي است كه به عبادت ايستاده، اما در نمازش قرائت ندارد. پس به او پاداش ايستادن به نماز را ميدهم؛ اما پاداش عبادت گران را به او نميدهم.»
- قالت فاطمة عليها السلام: ما يَصنَعُ الصّائِمُ بِصِيامِهِ إذا لَم يَصُن لِسانَهُ و سَمعَهُ و بَصَرَهُ و جَوارِحَهُ؟!(8) ؛ روزه دار، اگر زبان و گوش و چشم و اعضايش را نگه ندارد، با روزه اش ميخواهد چه كند؟
- قال الإمام الصادق عليه السلام: لا صِيامَ لِمَن عَصَي الإِمامَ، ولا صِيامَ لِعَبدٍ آبِقٍ حَتّي يَرجِعَ، ولا صِيامَ لاِمرَأَةٍ ناشِزَةٍ حَتّي تَتوبَ، ولا صِيامَ لِوَلَدٍ عاقٍّ حَتّي يَبَرَّ(9) ؛ براي كسي كه امام را نافرماني ميكند، روزه داري نيست؛ و براي بنده فراري، تا وقتي كه برگردد، روزه داري نيست؛ و براي زن نافرمان [نسبت به شوهرش]، تا وقتي كه توبه كند، روزه داري نيست؛ و براي فرزند نافرمان [نسبت به پدر و مادرش] روزه داري نيست تا آن كه [نسبت به آنان] نيكي كند. (يعني روزه اين افراد، پذيرفته درگاه خدا نيست.)
پينوشتها:
1- فضائل الأشهر الثلاثة: 78/61، الأمالي للصدوق: 155/149، عيون أخبار الرضا عليهالسلام: 1/297/53، الإقبال: 1/27، بحار الأنوار: 96/358/25 .
2- المواعظ العدديّة:210.
3- المقنعة: 305 .
4- الغارات: 2/503، بحار الأنوار: 96/294/21 .
5- الكافي: 4/87/2، تهذيب الأحكام: 4/195/560، المقنعة:310، ثواب الأعمال: 88/1، من لا يحضره الفقيه: 2/98/1836.
6- معاني الأخبار:410/95، بحار الأنوار: 96/290/7 .
7- إرشاد القلوب: 205، بحارالأنوار: 77/29/6.
8- دعائم الإسلام:1/268، بحارالأنوار: 96/295/25.
9- همان .
پرهيز از غيبت كردن
- قال رسول الله صلي الله عليه و آله: الصّائِمُ في عِبادَةٍ و إن كانَ نائِماً عَلي فِراشِهِ؛ ما لَم يَغتَب مُسلِماً (1) ؛ روزهدار، تا وقتي كه از مسلماني غيبت نكند، در حال عبادت است، هر چند در بسترش خفته باشد.
قال رسول الله صلي الله عليه و آله: إذَا اغتابَ الصّائِمُ أفطَرَ (2) ؛ هر گاه روزه دار، غيبت كند، روزهاش را افطار كرده است. (از ارزش روزهاش كم كرده است وگرنه از جهت فقهي خللي در روزهاش وارد نميشود.)
قال رسول الله صلي الله عليه و آله: مَنِ اغتابَ امرَأً مُسلِماً بَطَلَ صَومُهُ، و نُقِضَ وُضوؤُهُ(3) ؛ هر كس از فرد مسلماني غيبت كند، روزهاش مي شكند و وضويش باطل ميشود. (مقصود آن است كه غيبت موجب عدم قبولي روزه و ضربه به طهارت باطني ميگردد.)
قال رسول الله صلي الله عليه و آله خطاب به علي عليه السلام فرمود: اي علي! از غيبت و سخنچيني بپرهيز؛ چرا كه غيبت، روزه را ميشكند و سخن چيني، عذاب قبر ميآورد.
قال رسول الله صلي الله عليه و آله: ما صامَ مَن ظَلَّ يَأكُلُ لُحومَ النّاسِ (5) ؛ كسي كه پيوسته گوشتهاي مردم را ميخورد (درباره مردم غيبت ميكند)، روزهدار نيست.
قال رسول الله صلي الله عليه و آله: مَنِ اغتابَ مُسلِماً في شَهرِ رَمَضانَ، لَم يُؤجَر عَلي صِيامِهِ (6) ؛ هر كس در ماه رمضان درباره مسلماني غيبت كند، بر روزهدارياش پاداشي نخواهد يافت.
قال رسول الله صلي الله عليه و آله: مَنِ اغتابَ مُسلِماً أو مُسلِمَةً لَم يَقبَلِ اللهُ تَعالي صَلاتَهُ ولا صِيامَهُ أربَعينَ يَوماً و لَيلَةً، إلاّ أن يَغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ (7) ؛ هر كس درباره مرد و زن مسلماني غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز، نماز و روزه اش را نميپذيرد، مگر آن كه آن شخص از وي درگذرد.
پينوشتها:
1- فضائل الأشهر الثلاثة: 122/124، الكافي: 4/64/9، تهذيب الأحكام: 4/190/538، من لا يحضره الفقيه: 2/74/1772، ثواب الأعمال: 75/1، الأمالي للصدوق: 645/873؛ الفردوس: 2/411/3825.
2- عوالي اللآلي: 1/263/53؛ نصب الراية: 2/482 .
3- من لا يحضره الفقيه: 4/15/4968، الأمالي للصدوق: 515/707، ثواب الأعمال: 335/1، بحار الأنوار: 75/247/10 .
4- تحف العقول: 14، بحار الأنوار: 77/67/6 .
5- المصنّف لابن أبي شيبة: 2/423/13، الفردوس: 4/77/6238، تفسير القرطبي: 16/336؛ مستدرك الوسائل: 7/370 / 8443 .
7- جامع الأخبار: 412/1141، بحار الأنوار: 75/258/53 .
6- جامع الأخبار: 412/1142، بحار الأنوار: 75/258/53 .
پرهيز از دشنام، دروغ و ريا
- قال الإمام الصادق عليه السلام: إنَّ أبي عليهالسلام قالَ: «سَمِعَ رَسولُ الله صلي الله عليه و آله امرَأَةً تُسابُّ جارِيَةً لَها و هِيَ صائِمَةٌ، فَدَعا رَسولُ اللهِ صلياللهعليهوآله بِطَعامٍ فَقالَ لَها: كُلي! فَقالَت: أنَا صائِمَةٌ يا رَسولَ اللهِ!
فَقالَ: كَيفَ تَكونينَ صائِمَةً و قَد سَبَبتِ جارِيَتَكِ؟! إنَّ الصَّومَ لَيسَ مِنَ الطَّعامِ وَالشَّرابِ، و إنَّما جَعَلَ اللهُ ذلِكَ حِجاباً عَن سِواهُما مِنَ الفَواحِشِ مِنَ الفِعلِ وَالقَولِ يُفطِرُ الصّائِمَ. ما أقَلَّ الصُّوّامَ و أكثَرَ الجُوّاعَ!»(1)؛ امام صادق عليه السلام از پدرشان روايت فرمود: «پيامبر خدا شنيد كه زني روزهدار، كنيز خود را دشنام ميدهد. پس، غذايي طلب كرد و به او گفت: «بخور.»
زن گفت: من روزهام، اي پيامبر خدا!
فرمود: «چگونه روزهاي، كه كنيزت را دشنام دادي؟! روزه، تنها نخوردن غذا و نوشيدني نيست و همانا خداوند، روزه را حجابي در برابر كار و سخن زشت قرار داده، كه روزهدار با آن، روزه را افطار ميكند. روزهداران، چه اندكاند و گرسنگان چه بسيار!»
قال رسول الله صلي الله عليه و آله: الصِّيامُ جُنَّةٌ، إذا كانَ أحَدُكُم صائِما فَلا يَرفَث ولا يَجهَل، فَإِنِ امرُؤٌ قاتَلَهُ أو شاتَمَهُ، فَليَقُل: إنّي صائِمٌ، إنّي صائِمٌ(2) ؛ روزه، سپر است. هر گاه يكي از شما روزه بود، پس دشنام ندهد و نابخردي نكند و نيز اگر كسي با او به جنگ برخاست و يا دشنامش داد، بگويد: «من روزه ام، من روزه ام.»
قال رسول الله صلي الله عليه و آله: ما مِن عَبدٍ يُصبِحُ صائِما فَيُشتَمُ فَيَقولُ: إنّي صائِمٌ سَلامٌ عَلَيكَ، إلاّ قالَ الرَّبُّ ـ تَبارَكَ و تَعالي ـ لِمَلائِكَتِهِ: «اِستَجارَ عَبدي بِالصَّومِ مِن عَبدي، أجيروهُ مِن ناري، وأدخِلوهُ جَنَّتي»(3) ؛ هيچ بندهاي نيست كه روزه باشد و دشنامش دهند و او بگويد: «سلام بر تو! من روزه دارم»، مگر آن كه پروردگار متعال به فرشتگانش گويد: «بندهام از بنده ديگرم به روزه پناه جست. پس، او را از آتش من پناه دهيد و او را وارد بهشت من كنيد.»
قال رسول الله صلي الله عليه و آله: لا تُسابَّ و أنتَ صائِمٌ، فَإِن سَبَّكَ أحَدٌ فَقُل: إنّي صائِمٌ، و إن كُنتَ قائِما فَاجلِس(4) ؛ وقتي روزه هستي، دشنام مده، و اگر كسي دشنامت داد، بگو: «من روزه ام» و اگر ايستاده بودي، بنشين [تا خشمت فرو نشيند].
قال رسول الله صلي الله عليه و آله: مَن لَم يَدَع قَولَ الزّورِ وَالعَمَلَ بِهِ وَالجَهلَ، فَلَيسَ للهِِ حاجَةٌ أن يَدَعَ طَعامَهُ و شَرابَهُ (5) ؛ هر كس سخن دروغ و حرام، عمل به آن و نابخردي را رها نكند، خداوند نيازي ندارد كه او از خوردني و نوشيدني اش دست بكشد.
قال رسول الله صلي الله عليه و آله: مَن صامَ يَوما مِن رَمَضانَ فَسَلِمَ مِن ثَلاثَةٍ ، ضَمِنتُ لَهُ الجَنَّةَ عَلي ما فيهِ سِوَي الثَّلاثِ: لِسانِهِ و بَطنِهِ و فَرجِهِ (6) ؛ هر كس يك روز از (ماه) رمضان را روزه بدارد و از سه چيز سالم باشد، بهشت را با هر چه در آن باشد براي او تضمين ميكنم. زبان، شكم و شهوتش.
- قال الإمام الباقر عليه السلام: إنَّ الكَذبَةَ لَيُفطِرُ الصِّيامَ، وَالنَّظرَةَ بَعدَ النَّظرَةِ، وَالظُّلمَ كُلَّهُ؛ قَليلَهُ و كَثيرَهُ (7) ؛ دروغ، روزه را باطل ميكند؛ همچنين نگاهِ پس از نگاه؛ و همه (گونه هاي) ستم: چه كم باشد چه بسيار .
قال رسول الله صلي الله عليه و آله: مَن صامَ يُرائي فَقَد أشرَكَ (8) ؛ هر كس رياكارانه روزه بگيرد، شرك ورزيده است.
پينوشتها:
1- النوادر للأشعري: 22/10، الكافي: 4/87/3، تهذيب الأحكام: 4/194/553، من لا يحضره الفقيه: 2/109/1861، الإقبال:1/195، بحارالأنوار: 96/293/16.
2- سنن أبي داود: 2/307/2363، صحيح البخاري: 2/670/1795، صحيح مسلم: 2/807/163، الموطّأ: 1/310/57، مسند ابن حنبل: 3/68/7495 ، السنن الكبري: 4/448/8309، كنز العمّال: 8/447/23589 .
3- ثواب الأعمال: 76/1، الأمالي للصدوق: 682/933، المحاسن: 1/150/216، النوادر للراوندي: 135/177، بحارالأنوار: 96/288/1 .
4- السنن الكبري للنسائي: 2/241/3259، مسند ابن حنبل: 3/418/9537، صحيح ابن حبّان: 8/259/3483، صحيح ابن خزيمه: 3/241/1994، كنز العمّال: 8/508/23868 .
5- صحيح البخاري: 5/2251/5710، سنن أبي داود: 2/307/2362، سنن الترمذي: 3/87/707، سنن ابن ماجه: 1/539/1689، السنن الكبري: 4/449/8311 .
6- كنز العمّال: 8/481/23728، الدرّ المنثور: 1/ 454 .
7- الإقبال: 1/195، بحار الأنوار: 97/352 .
8- مسند ابن حنبل: 6/82/17140، المستدرك علي الصحيحين: 4/365/7938، المعجم الكبير: 7/281/7139، تفسير القمّي: 2/47 .
پرهيز از هر چه خدا دوست نميدارد
قال رسول الله صلي الله عليه و آله: إنَّ الصِّيامَ لَيسَ مِنَ الأَكلِ وَالشُّربِ فَقَط ؛ إنَّمَا الصِّيامُ مِنَ اللَّغوِ وَالرَّفَثِ، فَإِن سابَّكَ أحَدٌ أو جَهِلَ عَلَيكَ فَقُل: إنّي صائِمٌ (1) ؛ روزه، تنها پرهيز از خوردن و آشاميدن نيست. همانا روزه، پرهيز از بيهودهگويي و دشنام دادن است. پس اگر كسي دشنامت داد، يا با تو نابخردي كرد، بگو: من روزهام.
- قال الإمام عليّ عليه السلام ـ فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ ـ لَيسَ الصَّومُ الإِمساكَ عَنِ المَأكَلِ وَالمَشرَبِ ؛ الصَّومُ الإِمساكُ عَن كُلِّ ما يَكرَهُهُ اللهُ سُبحانَهُ (2) ؛ روزه، تنها نخوردن و نياشاميدن نيست. روزه، پرهيز از هر چيزي است كه خداوند، آن را خوش نميدارد.
- قال الإمام زين العابدين عليه السلام: حَقُّ الصَّومِ أن تَعلَمَ أنَّهُ حِجابٌ ضَرَبَهُ اللهُ عز و جل عَلي لِسانِكَ و سَمعِكَ و بَصَرِكَ و بَطنِكَ و فَرجِكَ؛ لِيَستُرَكَ بِهِ مِنَ النّارِ، فَإِن تَرَكتَ الصَّومَ خَرَقتَ سِترَ اللّهِ عَلَيكَ (3) ؛ حقّ روزه، آن است كه بداني آن، حجابي است كه خداوند بر زبان و گوش و چشم و شهوتت زده تا تو را از آتش، نگه دارد. پس اگر روزه را ترك كني، پوشش الهي را بر خويش، دريدهاي.
- قال الإمام زين العابدين عليه السلام ـ مِن دُعائِهِ عِندَ دُخولِ شَهرِ رَمَضانَ ـ اللّهُمَّ ... و أعِنّا عَلي صِيامِهِ بِكَفِّ الجَوارِحِ عَن مَعاصيكَ وَاستِعمالِها فيهِ بِما يُرضيكَ؛ حَتّي لا نُصغِيَ بِأَسماعِنا إلي لَغوٍ، ولا نُسرِعَ بِأَبصارِنا إلي لَهوٍ، ... (4) ؛ خداوندا !... ما را بر روزهداريِ اين ماه ياري كن، با نگه داشتن اعضا از نافرمانيات و به كارگيري آنها در آنچه خشنودت ميسازد، تا آن كه با گوشهايمان به بيهوده گوش نسپاريم و با چشمهايمان به بازيچه نشتابيم و دستان خويش را به آنچه ممنوع است، نگشاييم و با گامهايمان، به سوي آنچه حرام است، راه نپوييم، و تا آن كه شكممان جز از آنچه حلال كردهاي، پُر نشود و زبانهايمان جز به آنچه فرمودهاي، گويا نشود و خود را جز در آنچه ما را به پاداش تو نزديك ميسازد، به زحمت نيفكنيم و جز به آنچه از كيفرت باز ميدارد، نپردازيم.
پس چون روزه گرفتيد، زبانهايتان را از دروغ نگه داريد، چشمهايتان را فرو بنديد، نزاع نكنيد، حسد نورزيد، غيبت نكنيد، ستيزهجويي نكنيد، دروغ نگوييد، آميزش نكنيد، با هم مخالفت نكنيد، به هم خشم نگيريد، يكديگر را ناسزا نگوييد و دشنام ندهيد، در عبادت، سستي نكنيد، جدال نكنيد، به تفرقه نگراييد، ستم نكنيد، با هم با سفاهت (با دلتنگي) رفتار نكنيد، همديگر را نيازاريد، از ياد خداوند و نماز، غافل نشويد، پيوسته سكوت و بردباري و شكيبايي و راستگويي پيشه كنيد، از اهل شَر دوري نماييد، و از سخن ناروا ، دروغ، افترا، دشمني، بدگماني، غيبت و سخنچيني بپرهيزيد.
قالَ أبو عَبدِالله عليه السلام: إذا صُمتَ فَليَصُم سَمعُكَ و بَصَرُكَ و شَعرُكَ و جِلدُكَ ـ و عَدَّدَ أشياءَ غَيرَ هذا ـ قالَ: ولا يَكونُ يَومُ صَومِكَ كَيَومِ فِطرِكَ(5) ؛ امام صادق عليه السلام فرمود: «وقتي روزه گرفتي، گوش و چشم و مو و پوستت هم» (و چيزهاي ديگري هم بر شمرد) «روزه باشند» و فرمود: «روز روزهداريات، مثل روز خوردنت نباشد.»(يعني وقتي روزه هستي با روزي كه روزه نيستي متفاوت باشد)
- قال الامام الصادق عليه السلام: إذا صُمتَ فَليَصُم سَمعُكَ و بَصَرُكَ و فَرجُكَ و لِسانُكَ، و تَغُضُّ بَصَرَكَ عَمّا لا يَحِلُّ النَّظَرُ إلَيهِ، وَالسَّمعَ عَمّا لا يَحِلُّ استِماعُهُ إلَيهِ، وَاللِّسانَ مِنَ الكَذِبِ وَالفُحشِ(6) ؛ هر گاه روزه گرفتي، گوش و چشم و شهوت و زبانت هم روزه باشند، و چشمت را از آنچه نگاه به آن حلال نيست و گوشَت را از آنچه شنيدنش حلال نيست و زبانت را از دروغ و دشنام، حفظ كن .
- قال الامام الصادق عليه السلام: صَومُ شَهرِ رَمَضانَ فَرضٌ في كُلِّ عامٍ، و أدني ما يَتِمُّ بِهِ فَرضُ صَومِهِ: العَزيمَةُ مِن قَلبِ المُؤمِنِ عَلي صَومِهِ بِنِيَّةٍ صادِقَةٍ، و تَركُ الأَكلِ وَالشُّربِ وَالنِّكاحِ في نَهارِهِ كُلِّهِ، و أن يَجمَعَ في صَومِهِ التَّوَقِّيَ لِجَميعِ جَوارِحِهِ و كَفَّها عَن مَحارِمِ اللهِ رَبِّهِ مُتَقَرِّبا بِذلِكَ كُلِّهِ إلَيهِ؛ فَإِذا فَعَلَ ذلِكَ كانَ مُؤَدِّيا لِفَرضِهِ (7) ؛ روزه ماه رمضان، در هر سال، واجب است و كمترين چيزهايي كه وجوب روزهاش با آنها به كمال ميرسد، تصميم قلبي مؤمن است (كه آن را با نيّت راست، روزه بدارد) و در تمام روز، خوردن و آشاميدن و آميزش را ترك كند و در روزهاش تلاش خود را در نگهداري همه اعضايش از حرامهاي الهي قرار دهد و با همه اينها به خداوند، تقرّب بجويد. پس اگر چنين كند، واجبِ اين ماه را ادا كرده است.
- قال الامام الصادق عليه السلام: لَيسَ الصِّيامُ مِنَ الطَّعامِ وَالشَّرابِ؛ وَالإِنسانُ يَنبَغي لَهُ أن يَحفَظَ لِسانَهُ مِنَ اللَّغوِ الباطِلِ في رَمَضانَ و غَيرِهِ (8) ؛ روزه، تنها پرهيز از خوردن و آشاميدن نيست و سزاوار است كه انسان در ماه رمضان و غير آن، زبانش را از بيهودهگويي و باطل، نگه دارد.
- قال الإمام الصادق عليه السلام: إذا صامَ أحَدُكُمُ الثَّلاثَةَ الأَيّامِ مِنَ الشَّهرِ فَلا يُجادِلَنَّ أحَدا، ولا يَجهَل، ولا يُسرِع إلَي الحَلفِ وَالأَيمانِ بِالله، فَإِن جَهِلَ عَلَيهِ أحَدٌ فَليَتَحَمَّل(9) ؛ هر گاه يكي از شما سه روز از ماه را روزه ميگيرد، پس با كسي مجادله و نابخردي نكند و زود به خدا قسم نخورد. پس اگر كسي با او نابخردي كرد، تحمّل كند. (روزه واقعي گرفته است)
- قال الإمام الصادق عليه السلام: إذا أصبَحتَ صائِما فَليَصُم سَمعُكَ و بَصَرُكَ مِنَ الحَرامِ، و جارِحَتُكَ و جَميعُ أعضائِكَ مِنَ القَبيحِ، و دَع عِندَهُ الهَذيَ و أذَي الخادِمِ، وَليَكُن عَلَيكَ وَقارُ الصِّيامِ، وَالزَم مَا استَطَعتَ مِنَ الصَّمتِ وَالسُّكوتِ إلاّ عَن ذِكرِ الله، ولا تَجعَل يَومَ صَومِكَ كَيَومِ فِطرِكَ، و إيّاكَ وَالمُباشَرَةَ وَالقُبلَةَ وَالقَهقَهَةَ بِالضِّحكِ! فَإِنَّ اللهَ يَمقُتُ ذلِكَ(10) ؛ اگر روزهدار بودي، گوش و چشم تو از حرام، و همه اعضايت از زشتي، روزه باشند. هنگام روزهداري، ياوهگويي و آزردن خدمتگزار را رها كن و وقار روزهداري در تو باشد. تا ميتواني برخوردار از سكوت و خموشي باش، مگر در ياد خدا. روزِ روزهداريات را مثل روزِ خوردنت قرار مده، و بپرهيز از آميزش و قهقهه در خنديدن، كه خداوند آن را خوش نميدارد.
- قال الإمام الصادق عليه السلام: إنَّ الصِّيامَ لَيسَ مِنَ الطَّعامِ وَالشَّرابِ وَحدَهُ؛ إنَّما لِلصَّومِ شَرطٌ يَحتاجُ أن يُحفَظَ حَتّي يَتِمَّ الصَّومُ؛ و هُوَ الصَّمتُ الدّاخِلُ، أما تَسمَعُ ما قالَت مَريَمُ بِنتُ عِمرانَ: « إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَـنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنسِيًّا؟!» يَعني صَمتا ... (11) ؛ روزهداري، تنها پرهيز از خوردن و آشاميدن نيست. روزه، شرطي دارد كه نيازمند مواظبت است تا كامل شود، و آن، سكوت دروني است. آيا نميشنوي كه مريم دختر عمران گفت: «من براي خدا، روزهاي نذر كردهام. پس، امروز با هيچ انساني سخن نميگويم»، يعني سكوت (ميكنم). پس چون روزه گرفتيد، زبانهايتان را از دروغ نگه داريد، چشمهايتان را فرو بنديد، نزاع نكنيد، حسد نورزيد، غيبت نكنيد، ستيزهجويي نكنيد، دروغ نگوييد، آميزش نكنيد، با هم مخالفت نكنيد، به هم خشم نگيريد، يكديگر را ناسزا نگوييد و دشنام ندهيد، در عبادت، سستي نكنيد، جدال نكنيد، به تفرقه نگراييد، ستم نكنيد، با هم با سفاهت (با دلتنگي) رفتار نكنيد، همديگر را نيازاريد، از ياد خداوند و نماز، غافل نشويد، پيوسته سكوت و بردباري و شكيبايي و راستگويي پيشه كنيد، از اهل شَر دوري نماييد، و از سخن ناروا ، دروغ، افترا، دشمني، بدگماني، غيبت و سخنچيني بپرهيزيد.
از آنان باشيد كه روي به آخرت دارند. چشم به راه روزهاي خود باشيد. منتظر آنچه خداوند به شما وعده داده است، باشيد. براي ديدار با خدا رهتوشه برگيريد. آرامش و وقار و خشوع و خضوع داشته باشيد. فروتنيِ بنده بيمناك از مولايش را داشته باشيد. حيران و بيمناك و اميدوار ، شيفته و هراسناك، خواستار و ترسناك باشيد، آن چنان كه دلها را از عيبها پاك، درون خويش را از آلودگي پيراسته، و بدن را از آلودگي، تميز مينما.
چنان باش كه از غير خدا به خدا بيزاري بجويي و در روزهداريات، با سكوت همه جانبه از آنچه خداوند، تو را در نهان و آشكار از آن نهي كرده، با او دوستي كني و در نهان و آشكارت از او به حق، خشيت داشته باشي و خود را در روزهاي روزهداريات به خدا بخشنده باشي و دلت را براي او خالي ساخته و جان خويش را در آنچه فرمانت داده و به آن فرا خوانده است، بخشيده باشي.
پس، هر گاه همه اينها را انجام دادي، تو روزهدار واقعي براي خدايي و آنچه فرموده، ادا كردهاي؛ و از آنچه برايت بيان كردم، هر چه بكاهي، به همان مقدار، از [فضيلت] روزهات كاسته شده است.
- قال الإمام الصادق عليه السلام: إذا صُمتَ فَانوِ بِصَومِكَ كَفَّ النَّفسِ عَنِ الشَّهَواتِ، و قَطعَ الهِمَّةِ عَن خُطُواتِ الشَّيطانِ، و أنزِل نَفسَكَ مَنزِلَةَ المَرضي لا تَشتَهي طَعاما ولا شَرابا، مُتَوَقِّعا في كُلِّ لَحظَةٍ شِفاءَكَ مِن مَرَضِ الذُّنوبِ، و طَهِّر باطِنَكَ مِن كُلِّ كَدَرٍ و غَفلَةٍ و ظُلمَةٍ يَقطَعُكَ عَن مَعنَي الإِخلاصِ لِوَجهِ اللهِ تَعالي(12) ؛ وقتي روزه گرفتي، با روزهات، باز داشتن نفْس را از شهوتها و بريدن همّت را از گامهاي شيطان، نيّت كن و خويش را چون بيماري قرار ده كه اشتهايي به هيچ غذا و نوشيدنياي ندارد، و هر لحظه چشم اميد به شفا از بيماريِ گناهان، بدوز و درونت را از هر تيرگي و غفلت و تاريكياي كه تو را از اخلاص براي خداي متعال باز ميدارد، پاك ساز.
- قال الإمام الرضا عليه السلام: قَد جَعَلَ اللهُ عَلي كُلِّ جارِحَةٍ حَقّا لِلصِّيامِ؛ فَمَن أدّي حَقَّها كانَ صائِما، و مَن تَرَكَ شَيئا مِنها نَقَصَ مِن فَضلِ صَومِهِ بِحَسَبِ ما تَرَكَ مِنها(13) ؛
خداوند در روزه، بر عهده هر عضوي حقّي قرار داده است. پس، هر كس حقّ اعضا را ادا كند، روزهدار است و هر كس چيزي از آنها را وا گذارد، به همان اندازه كه ترك كرده، از فضيلت روزهاش كاسته است.
پينوشتها:
1- صحيح ابن حبّان: 8/256/3479، المستدرك علي الصحيحين:1/595/1570، السنن الكبري للبيهقي: 4/449/8312، فضائل الأوقات للبيهقي: 48/79، كنز العمّال: 8/507/23864.
2- شرح نهج البلاغه:20/299/ 417 .
3- من لا يحضره الفقيه: 2/620/3214، الخصال: 566/1، الأمالي للصدوق: 452/610، مكارم الأخلاق: 2/300/2654، تحف العقول: 258، بحار الأنوار: 74/4/1 .
4- الصحيفة السجادية: 166،الدعاء 44، مصباح المتهجّد: 608/ 695، الإقبال:1/112 .
5- الكافي: 4/87/1، تهذيب الأحكام: 4/194/554، من لا يحضره الفقيه: 2/108/1855، الإقبال: 1/195، بحار الأنوار: 97/351/3 .
6- الهداية: 189، بحار الأنوار: 96/295/26 .
7- دعائم الإسلام: 1/268 ؛ بحارالأنوار: 96/294/25 .
8- تهذيب الأحكام: 4/189/534 .
9- الكافي: 4/88/4، تهذيب الأحكام: 4/195/557، من لا يحضره الفقيه: 2/82/1787، مكارم الأخلاق: 1/299/941، بحار الأنوار: 97/104/39 .
10- النوادر للأشعري:20/9، بحار الأنوار: 96/292/16 .
11- النوادر للأشعري: 21/10، بحار الأنوار: 96/292 ذيل ح 16.
12- مصباح الشريعه: 133، بحار الأنوار: 96/254/28.
13- الفقه المنسوب للإمام الرضا عليهالسلام: 202، بحار الأنوار:96/291/13.