دخول تجسيم از كانال يهود
شهرستانى مى گويد: «وضع كثير من اليهود الذين اعتنقوا الإسلام أحاديث متعددة في مسائل التجسيم والتشبيه وكلّها مستمدّة من التوراة» (الملل والنحل: 1/117)
بسيارى از يهوديان كه به طرف اسلام كشيده شدند احاديث متعددى را در جسمانيت حق تعالى ساختند و وارد شريعت اسلامى كردند، و تمامى احاديث تجسيم از تورات سر چشمه گرفته است.
شهرستانى مى گويد: «وضع كثير من اليهود الذين اعتنقوا الإسلام أحاديث متعددة في مسائل التجسيم والتشبيه وكلّها مستمدّة من التوراة» (الملل والنحل: 1/117)
بسيارى از يهوديان كه به طرف اسلام كشيده شدند احاديث متعددى را در جسمانيت حق تعالى ساختند و وارد شريعت اسلامى كردند، و تمامى احاديث تجسيم از تورات سر چشمه گرفته است.
احمد بن حنبل و بطلان نظريه قائلين به تجسيم
بيهقى از بزرگ شخصيتهاى علمى اهل سنت مى گويد: امام احمد بن حنبل نظريه قائلين به جسمانيت حق تعالى را باطل دانسته و گفته است: اسم ها از شريعت و لغت گرفته مى شود و اهل لغت كلمه «جسم» را در برابر چيزى كه داراى طول، عرض، ارتفاع، تركيب و صورت باشد، قرار داده اند و خداوند متعال از تمامى اين ها منزّه است و شايسته نيست كه او را جسم بناميم زيرا او از هرگونه معنا و مفهوم جسم، خارج است و در شريعت نيز اين لفظ وارد نگرديده است، بنا بر اين عقيده به جسمانيت باطل است
(وأنكر أحمد على من قال بالجسم وقال: إنّ الأسماء مأخوذة من الشريعة واللغة، وأهل اللغة وضعوا هذا الإسم على ذي طول وعرض وسمك وتركيب وصورة وتأليف، واللّه سبحانه خارج عن ذلك كلّه ، فلم يجز أن يسمّى جسماً لخروجه عن معنى الجسميّة ولم يجئ في الشريعة ذلك فبطل. طبقات الحنابلة: 2/298، اعتقاد الإمام ابن حنبل للتميمي: 298، العقيدة لأحمد بن حنبل: 110، تهنئة الصديق المحبوب لسقاف: 39)
بيهقى از بزرگ شخصيتهاى علمى اهل سنت مى گويد: امام احمد بن حنبل نظريه قائلين به جسمانيت حق تعالى را باطل دانسته و گفته است: اسم ها از شريعت و لغت گرفته مى شود و اهل لغت كلمه «جسم» را در برابر چيزى كه داراى طول، عرض، ارتفاع، تركيب و صورت باشد، قرار داده اند و خداوند متعال از تمامى اين ها منزّه است و شايسته نيست كه او را جسم بناميم زيرا او از هرگونه معنا و مفهوم جسم، خارج است و در شريعت نيز اين لفظ وارد نگرديده است، بنا بر اين عقيده به جسمانيت باطل است
(وأنكر أحمد على من قال بالجسم وقال: إنّ الأسماء مأخوذة من الشريعة واللغة، وأهل اللغة وضعوا هذا الإسم على ذي طول وعرض وسمك وتركيب وصورة وتأليف، واللّه سبحانه خارج عن ذلك كلّه ، فلم يجز أن يسمّى جسماً لخروجه عن معنى الجسميّة ولم يجئ في الشريعة ذلك فبطل. طبقات الحنابلة: 2/298، اعتقاد الإمام ابن حنبل للتميمي: 298، العقيدة لأحمد بن حنبل: 110، تهنئة الصديق المحبوب لسقاف: 39)