2019 July 21 - يکشنبه 30 تير 1398
سیگار حرام است اما روزه را باطل نمی کند!
کد مطلب: ٩١٩٩ تاریخ انتشار: ٢٩ ارديبهشت ١٣٩٥ - ١٠:٢٣ تعداد بازدید: 4077
فتنه وهابیت » شناخت وهابیت
شیخ مصطفی راشد
سیگار حرام است اما روزه را باطل نمی کند!

سیگارکشیدن در روز رمضان روزه را باطل نمی کند چون غذا یا نوشیدنی نیست.

به گزارش ( شفقنا ) ، «شیخ مصطفی راشد» شیخ مصری که در یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت، ادعا کرد: سیگار کشیدن شرعا حرام است اما در صورت کشیدن آن در روز رمضان، باعث گشودن روزه روزه دار نمی شود. کباب کردن و دود ناشی از چیزی، روزه را باطل نمی کند.

وی در ادامه همچنین ادعا کرد: از جمله اموری که روزه را باطل می کند، خوردن و نوشیدن عمدی می باشد؛ سیگار حرام است زیرا از چیزهای خبیث است اما روزه را باطل نمی کند زیرا جزو خوردنی و نوشیدنی نیست.




Share
1 | علی | , ایران | ٢٠:١٥ - ٢٩ ارديبهشت ١٣٩٥ |
4
 
29
پاسخ نظر
این چه دینی است که شماتراشیده ایدوبه آن عمل می کنیدای فرزندان ابوسفیان ومعاویه!!!سیگارروزه راباطل نمی کند،شراب حرام نیست،جهادالنکاح آزاداست وحلال،نکاح المحارم برایتان حلال شده،جهاداللواط هم که دارید،زنانتان به نامحرم شیربدهندومحرم شوندو.......،خداییش خجالت نمی کشید؟کدام یک ازاین کارهای شماجماعت راپیامبرانجام داده یاسفارش کرده است؟متعه راکه قرآن سفارش وحلال کرده ایرادمی گیریدامااین همه فسادوبدعت دردینتان رانمی بینید؟واقعا که خداافسارتان راروی دوشتان انداخته است.الحمدلله الذی جعلنامن المتمسکین بولایت امیرالمومنین علی بن ابیطالب واولاده المعصومین المکرمین.
2 | محمد حسین | , ایران | ١٠:٣٤ - ٠١ خرداد ١٣٩٥ |
با سلام
مطلب مذکور از شیخ مصطفی راشد، در فقه شیعه هم شاهد دارد به نظر به عنوان یک مطلب عجیب ذکر کردن معنایی ندارد و به همچنین دلیلی که ذکر شده است نیز در فقه شیعه در برخی از موارد ذکر شده است

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
از نظر فقه شيعه هر دود غليظي که به گلو برسد روزه را باطل مي کند لذا مراجع سيگار را مبطل روزه مي دانند
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
3 | سپهر | , ایران | ٠٧:٤٥ - ١٦ خرداد ١٣٩٥ |
جناب آقاى قزوينى
از پاسخگويان شما بعيد است كه تدليس كنند يعنى چه همه مراجع دود سيگار را مبطل روزه ميدانند ؟ از خدا بترسيد، نميدانم شايد پاسخگوى شما دانش فقهيش قليل است وگرنه حداقل فتواى صريح آقاى فاضل لنكرانى را از ياد نميبرد، البته نقل الان نيست بلكه قدمت زيادى در تاريخ فقه شيعه دارد مثلا آنجا كه مجتهدين با قليان در ايام رمضان بر منبر ميرفتند و با قل و قل كشيدن آن ميگفتند ايهالناس ! دود تنباكو مبطل صوم نيست ! متاسفانه دوستان فقط در علم كلام اندكى تخصص دارند و در فقه ضعيفند والا خبر ميداشتند كه پژوهشهاى جامعى در اين زمينه شده كه با يك سرچ كوچولو در فضاى نت قابل مشاهده است، بگذريد از نظر جناب مكارم، در اين مورد بنظرات نابغه فقه حضرت آقاى روحانى مراجعه كنيد تا صراحتا بطلان نظرتان آشكار شود

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
ما نيز از نظرات مراجع مطلع هستيم ولي آنچه ما درباره آن مطلبي گفتيم در خصوص نظر غالب مراجع هست لذا خوب است شما نيز در اين خصوص رجوعي داشته باشيد تا برايتان روش شود که بيشتر مراجع دود سيگار را به عنوان دود غليظ دانسته و براي روزه اشکال مي دانند در ضمن به نظر آیت الله خامنه ای، آیت الله مکارم شیرازي، آیت الله بهجت، آیت الله نورى، آیت الله زنجانى، آیت‌الله وحید خراسانی، آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانیي و غيره رجوعي داشته باشيد
پس بسیاری از مراجع معتقدند بنابر احتیاط واجب سیگار روزه را باطل می‌کند
در ضمن شما که در اين خصوص ادعاي اطلاعات بيشتر داريد لطف کنيد به فتواي آيت الله فاضل  نيز نگاه کنيد که ايشان نيز نظرشان همين است
در توضيح المسائل ( محشي ) آمده است
[مسأله 1605 احتياط واجب آن است كه روزه دار دود سيگار]
مسأله 1605 احتياط واجب آن است كه روزه دار دود سيگار (1) و تنباكو و مانند اينها را هم به حلق نرساند (2). ولى بخار غليظ، روزه را باطل نمى‌كند، مگر اين كه در دهان به صورت آب درآيد و فرو دهد.
(1) گلپايگانى، خوئى، اراكى، فاضل، تبريزى: بخار غليظ و دود سيگار ..
توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)ج‌1، ص 903
اما آن نسبتي را که به مراجع داديد که در بالاي منبر قليان کشيدند اين را اگر به برخي نسبت مي دهند سندي قابل قبولي ندارد اگر شما در اين خصوص مدرک معتبري داريد ارائه بدهيد صرف کلي گويي اعتباري ندارد هر چند نقل شده است که بعد از تحريم تنباکو توسط ميرزاي شيرازي، برخي مانند بهبهاني که خود را مجتهد مي دانست، با اين فتوا مخالفت کرد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
4 | مهدی | , ایران | ١٠:١٥ - ٢٤ ارديبهشت ١٣٩٨ |
دوستی فرمودند چرا طوری به خصوص با سایر مذاهب اسلام برخورد می‌کنید که گویی یک مطلب عجیب ذکر کردند و پاسخ دادید که بله مطلب غیرعادی است و گویی صاحب چنین فتوایی را مغرض و یا بیسواد و بی توجه به ادله می‌دانید چون فتوای مراجع حرمت سیگار و بطلان روزه است. در حالی که اگر آشنایی با فقه شیعه داشته می‌دانید که احتیاط واجب فتوا نیست بلکه در نبود ادله قطعی که دلالت بر فتوا داشته باشد حکم به احتیاط داده می‌شود که راه عمل نکردن به آن از طریق رجوع به فالاعلم باز باشد و مسئولیتی بر ذمه فتوا دهنده از این جهت نیافتد. خودتان هم کمی پایین تر معرف شدید که بله نه همه مراجع شیعه بلکه "بیشتر" مراجع شیعه چنین نظری دارند. امیدوارم خداوند همه ما را از بلای تعصب و جهل نگه دارد.
5 | محمد | , ایران | ١٢:٢٧ - ٢٤ ارديبهشت ١٣٩٨ |
متاسفانه متن خبر و پاسخ های کامنتها با تعصب تنظیم شده است. همه مراجع فتوا نداده و احتیاط واجب داده‌اند. احتیاط به این معنا است که دلیل قطعی بر حرمت نداریم ولی ادله اجمالی هست و جای احتیاط دارد. حتی حضرت آیت‌الله بهجت با این بیان فوای خود را بیان کرده اند: عدم افساد روزه به وسیله غبار یا دود غیر غلیظ و غیر جایگزین غذا و غیر مقوى خالى از وجه نیست ولى أحوط اجتناب است.
و برخی مانند حضرت آیت الله شبیری فرموده اند چون از ادله به دست نمی آید که قطعا مبطل روزه است هم روزه آن روز را ادامه دهد و مبطلی را انجام ندهد و هم قضا به جا بیاورد.
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English